VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW I.D

Inlägg av frippe »

Tycker det är lite intressant hur skillnaden är i reportage om id3 och teslas m3. Visst, m3 kostar aningens mer.

Löste lokaltidningens bilreporter som tidigare haft en aningens negativ hållning till elbilar och speciellt tesla. Men plötsligt om id3 hörs inga negativa saker alls, bara positivt, kommer gå x långt, laddas på x minuter, för bara priset av xxt€. Nu kommer hela elbilsvärlden att revolutioneras ungefär. Det är nu det händer, folk kommer plötsligt att rusa till elbilsköpande.

Inget negativt prat om att det inte går att ha takräcke, eller dragkrok, att baksätet knappt går att fälla, att det låga priset bara är för den enklaste varianten som endast går 33 mil enligt Wltp. Inget negativt om batteriernas påverkan som det tjatats om tidigare, eller elnätets svaga kapacitet som andra varnat för, eller att det minsann vore bättre med vätgas. Detta om en bil som ingen ens fått köra än, om jag fattat rätt.

Visst, kan säkert bli en bra bil för många, men lite kritisk hållning och likvärdig behandling vore ok.

Men, jaja, de kanske vaknar efter ett tag och fattar själva.
Model Y LR.
Model S70D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
Svaret är lån.

Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån". ;)
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
..
Visst, kan säkert bli en bra bil för många, men lite kritisk hållning och likvärdig behandling vore ok.
Så här har det varit länge. Kommer ex ihåg Jan-Erik Berggrens (Expressen) åsikter om Bolt och hur mycket billigare och bättre den skulle bli än Model 3. Billigare möjligtvis, men försäljningsmässigt en katastrof.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Om du inte lånar pengar så missar du ju chansen till de gratis pengar som finns nu. Målet med den låga räntan är ju att vi ska låna så att vi kan investera i saker som håller fart i ekonomin.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Jag är också motståndare till lån men om lånet inklusive räntekostnader leder till lägre kostnad mot att ha köpt den där "billiga" bilen så förstår inte jag varför man inte kan ta lån ifall man inte har pengar till elbilsalternativet.

Lånet kommer ju göra att man sparar pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Svaret är lån.

Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån". ;)
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
”Ser hellre..” Jo, vi har alla olika åsikter om vad som är ”rätt och fel”. Men tyvärr måste man förhålla sig till verkligheten. Rätt naivt att tro/hoppas att resten av världen ska omfatta mina värderingar och önskningar. Vad som dessutom infaller under kategorin ”leksaker” är tydligen också individuellt. Ett transportmedel (som en bil) faller i min värld inte in under den kategorin. Däremot kanske mc och båt gör det och hur många köper en båt för 700K (vilket inte är ovanligt mycket) kontant?
Om du väntar på att bilfabrikanterna ska omfamna dina önskningar och börja dela med sig av sina pengar för att vi ska kunna köra billiga bilar. Ja, då lär du få vänta länge. Mitt råd blir då: köp en elcykel och busskort istället.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: VW I.D

Inlägg av OfarligTesla »

Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Svaret är lån.

Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån". ;)
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
Varför är det märkligt? Det enda viktiga är ju kostnaden inte priset (så länge man är kreditvärdig nog att finansiera den), det är ju bara kostnaden som du faktiskt förlorar. Visst är jag en sådan som gillar att slänga in rätt mycket faktiska tillgångar när jag köper bilar för att hålla lånet nere eller till noll, men om ens situation är sådan att kostnaden är densamma eller till och med lägre för elbilen så finns det ju inga skäl att inte låna om det behövs för att köpa den.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: VW I.D

Inlägg av MEF »

Så i Norge kommer alltså en ID3 1:st ED med liknande utrustning som en M3 SR+, kosta ungefär lika mycket som en M3 SR+?? Dessutom lär regelbundna servicar säkert krävas för att garantier etc ska gälla.
Om nu tabellen på sida 114 stämmer dvs.
Vilken besvikelse, skönt att jag bestämde mig för att inte vänta på den...
Undrar om samma sak väntar Skoda Vision/Q4 E-tron...
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Ulfie2 »

Walker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Svaret är lån.

Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Verdi skrev:
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån". ;)
Olika filosofier, men jag lånar inte till leksaker. Ser hellre att man gör billigare elbilar än att vi skall försvara överpriser med att man kan låna pengar för att över 10år ev kunna gå lite plus. Märkligt resonemang ni för.
”Ser hellre..” Jo, vi har alla olika åsikter om vad som är ”rätt och fel”. Men tyvärr måste man förhålla sig till verkligheten. Rätt naivt att tro/hoppas att resten av världen ska omfatta mina värderingar och önskningar. Vad som dessutom infaller under kategorin ”leksaker” är tydligen också individuellt. Ett transportmedel (som en bil) faller i min värld inte in under den kategorin. Däremot kanske mc och båt gör det och hur många köper en båt för 700K (vilket inte är ovanligt mycket) kontant?
Om du väntar på att bilfabrikanterna ska omfamna dina önskningar och börja dela med sig av sina pengar för att vi ska kunna köra billiga bilar. Ja, då lär du få vänta länge. Mitt råd blir då: köp en elcykel och busskort istället.
Jag håller med Henrik Torphammar här för att få lite motvikt, både i hans motvilja att låna pengar för en bil och att det är en leksak :)

Min Passat 2013 gör precis allt jag vill och på flera sätt bättre än TM3 (Dragvikt 2ton, kombi osv) kostar en spottstyvel av pengarna jag har lagt på Teslan (Både i inköp och långsiktig drift), men jag är sjukt sugen på Teslan och dess teknik och eldriften så jag längtar till att den kommer. Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Ulfie2 skrev:
Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Att du byter bara för att du är sugen gör inte Tesla till en leksak för andra. För våran del är 3:an till 95% lika praktisk som den Outlander PHEV vi hade tidigare. Packar ungefär lika mycket skulle jag säga, hade varit trevligt med en kombi-baklucka men vi har inga barnvagnar och dylikt som ska in där. Körde 560 mil (Luleå-Amsterdam-Luleå) i somras med två vuxna, två barn. Kläder mm. Inga problem. Till vinterns skidresor blir det takbox.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: VW I.D

Inlägg av OfarligTesla »

Ulfie2 skrev:
Jag håller med Henrik Torphammar här för att få lite motvikt, både i hans motvilja att låna pengar för en bil och att det är en leksak :)

Min Passat 2013 gör precis allt jag vill och på flera sätt bättre än TM3 (Dragvikt 2ton, kombi osv) kostar en spottstyvel av pengarna jag har lagt på Teslan (Både i inköp och långsiktig drift), men jag är sjukt sugen på Teslan och dess teknik och eldriften så jag längtar till att den kommer. Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Fast om kostnaden var lägre för en TM3 än ditt andra alternativ hade det ju varit rent korkat att inte byta då du får behålla mer av dina pengar på att byta, det är vad folk säger. För många skall de ju redan köpa en ny bil och då är frågan vilken, då kan en TM3 i många fall hamna på samma kostnad eller till och med lägre.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

MEF skrev:
Så i Norge kommer alltså en ID3 1:st ED med liknande utrustning som en M3 SR+, kosta ungefär lika mycket som en M3 SR+?? Dessutom lär regelbundna servicar säkert krävas för att garantier etc ska gälla.
Om nu tabellen på sida 114 stämmer dvs.
Vilken besvikelse, skönt att jag bestämde mig för att inte vänta på den...
Undrar om samma sak väntar Skoda Vision/Q4 E-tron...
Med all säkerhet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
Ulfie2 skrev:
Jag håller med Henrik Torphammar här för att få lite motvikt, både i hans motvilja att låna pengar för en bil och att det är en leksak :)

Min Passat 2013 gör precis allt jag vill och på flera sätt bättre än TM3 (Dragvikt 2ton, kombi osv) kostar en spottstyvel av pengarna jag har lagt på Teslan (Både i inköp och långsiktig drift), men jag är sjukt sugen på Teslan och dess teknik och eldriften så jag längtar till att den kommer. Så jag byter bil bara för att jag är sugen = Leksak.
Fast om kostnaden var lägre för en TM3 än ditt andra alternativ hade det ju varit rent korkat att inte byta då du får behålla mer av dina pengar på att byta, det är vad folk säger. För många skall de ju redan köpa en ny bil och då är frågan vilken, då kan en TM3 i många fall hamna på samma kostnad eller till och med lägre.
Skönt att höra att man inte är ensam på forumet med sina tankar. Givetvis är det billigaste alternativet att köpa en gammal 240 och hålla liv i den med delar från skroten. Men det är ungefär lika relevant som att jämföra havregrynsgröt med en grillad biff. Visst, det mättar lika mycket och gröten är mycket billigare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Det här är en klassiker. Principen om att inte låna till "onödiga" saker.

Jag ser det inte alls så. Jag ser det som "är det här något jag vill ha tillräckligt mycket för att motivera kostnaden för mig själv och min familj"?

Ja, jag skrev VILL. Inte BEHÖVER. Vill jag ha något så lånar jag hellre och skaffar det nu än att spara i 5-10 år och kanske få det då. Vi lever tyvärr inte för evigt.

Det här är kanske out of line men förra hösten dog en av mina klasskompisar från högstadiet i cancer. En av mina bästa vänner på den tiden. Och i våras dog en pappa på min sons skola i samma sjukdom. Han fick beskedet för ett år sen nu ganska precis. Det var över på 7-8 månader från det han fick beskedet. Jag tänker på de ganska ofta faktiskt. Båda var mellan 40-45 år gamla. Som jag.

Nu menar jag inte att man ska kasta allt över bord och bara leva för stunden. Men man kanske ska vara lite mer generös mot sig själv och rucka på de där principerna ibland. Även om det "bara" är en "leksak". Du vet aldrig vad som händer i morgon.

ps. För övrigt så borde nog elbilar kosta mer snarare än mindre just nu eftersom i princip alla tillverkare har svårt att tjäna pengar på sina elbilar. De är nog ganska prispressade som det är alltså.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?
Amortering är ingen kostnad och alla ligger inte och toppar lånet på bostaden varje år. Har man pengar över och har lån så är det väl naturligt att amortera. Dock blir det inte alltid ekonomiskt fördelaktigt nu när pengar i princip är gratis.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW I.D

Inlägg av frippe »

Stevvee skrev:
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?
Nja, det finns väl ingen direkt koppling mellan amorteringskravet för bolån och eventuella billån eller andra lån. Sedan görs såklart en individuell prövning av varje individs betalningsförmåga som spelar in. Och aktat det bör man såklart vara restriktiv med lån på ett sunt sätt.

En snabb titt på Swedbanks FAQ stödjer detta.
Påverkas amorteringen av mitt bolån om jag även har ett billån på 300 000?
En kalkyl görs alltid för att se att du klarar att betala samtliga lån. Men det finns ingen direkt koppling mellan amorteringskrav för bostad kontra amortering på billånet.
https://www.swedbank.se/privat/boende-o ... skrav.html
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: VW I.D

Inlägg av OfarligTesla »

Stevvee skrev:
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?
Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.

EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
Stevvee skrev:
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?
Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.

EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.
Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!
Jag skulle kunna ha råd med en Tesla 3, men då är det så mycket annat jag skulle vilja ha råd med som jag får avstå ifrån, så jag tycker helt enkelt inte att det är värt det.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Walker skrev:
OfarligTesla skrev:
Stevvee skrev:
Bor alla i hyresrätt alternativt har massa miljoner över i sin bostadsrätt här eller ? Lån på 500 k för bil sänker ju lånutrymmet i bostad med 500 k och med dagens amorteringskrav på 1% extra om man kliver över 4,5xårslön så är en bil för 500 k rätt mycket pengar.

Ex, vi bygger hus, kostnad runt 5 miljoner. Utan att diskutera lön eller någonting så skulle en M3 göra att vi får mindre utrymme och då kliva över gränsen för årslönen och då helt plötsligt behöver man amortera 5000 extra i månaden på bostaden + kostnaden för M3. Det behöver jag ej om vi behåller dom bilarna vi har trots att månadskostnaden på dom blir densamme som M3 eller till och med MS.

Hur motiverar ni ovanstående ?
Amortering är ingen kostnad, sen skall det mycket till för att jag skulle vilja maxa mitt låneutrymme för bostadslån och om jag hade gjort det så hade jag ändå velat amortera så mycket som möjligt för att sänka risken.

EDIT: Menade du för övrigt att man skulle få amortera mer för man hade billån utöver bolånet? I så fall är det som personen ovan säger helt felaktigt.
Det är klart. Stretchar du ekonomin som i exemplet kanske du bör gå på ”havregrynsgröten” och inte köpa ny/nyare bil överhuvudtaget.
Dessa diskussioner har en tendens att gå till ytterligheterna. Man behöver inte vara MILJONÄR för att köpa en Tesla, men man kan inte vara belånad upp över öronen eller ensamstående med 4 barn och leva på socialbidrag heller.
När jag pratar om ”att ha råd” tänker jag mig en genomsnitts svensk som kan/har råd att skaffa en Skoda Superb eller Volvo S60 (typ). Även om man i det läget får lägga till EXTRA för att köpa teslan, tjänar man ganska snart in den slanten. Har aldrig pratat om någon som lever på obestånd som måste låna upp 800K för att handla bil. Ja! ALLA har inte råd med ny bil.
Men om man har råd med en Vlovlo för 450-ish - då har man råd med en Tesla 3!
Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:
Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.
Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Nja håller inte riktigt med.

Om man ex köper en tesla för 400k lånade pengar (200 kontant) och därmed skapar en fast kostnad i amortering (låsta pengar i månaden) så betalar man säg 4000-5000 i månaden. Då kommer man även bli drabbad utav bostadslånet (för ja man blir drabbad oavsett vad villkoren säger för den totala ekonomin blir påverkad och kalkylerna räknar fortfarande med att bilen kostar massor istället för att vara ”gratis”) då kanske man hamnar där och behöver amortera 4000-5000 kr till så istället för att åka en kontant betald passat på 200k sen med bränslekostnad o service på 5000 i snitt så sitter man med en tesla och får hosta upp 10 k i månaden. Det är ändå 5000kr mer som skall ut (även om det är till en själv) mycket pengar för många. Och om ni inte tycker 5000 är mycket så kan ni pma mig och swisha mig 2500kr istället för det är i sammanhanget ingenting.
Så du betalar hellre mer pengar totalt (inköpspris-driftskostnader etc) än att amortera? Det är ju en väg till fattigdom, att välja att betala mer för att man inte vill spara. Amortering är ingen kostnad! Det är ett typ av sparande.

OBS Jag som t.ex. Walker jämför med elbilsköp med annan bilinköp av avgasvariant till kanske 200kkr lägre inköpspris. Mest sparar man naturligtvis på att inte köpa någon bil alls men det är inte detta vi pratar om.

Jag hade inte förstått hur sjukt fokuserade folk är på sin månadsbudget innan jag började hänga på bilforum. Vissa räknar till och med bort kontantinsatsen när de ska räkna ut hur mycket en bil kostar. Som att allt går ut på att månadsbudgeten ska se bra ut.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Jag har aldrig köpt nya bilar innan jag blev elbilsägare. Så jag tänker mig att jag lever i en parentes med nybilsköp för att sedan kunna återgå till att köpa billiga begagnade bilar igen när det finns några att köpa. Jag tycker det är ren och skär kapitalförstöring att köpa nytt. Det får andra hållas med.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW I.D

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
Amortering är ingen kostnad
OfarligTesla skrev:
Amortering är ingen kostnad
Nja, just när det gäller ett billån är ju amorteringen i princip en kostnad. Den är i alla fall den "reella" representationen av den verkliga kostnaden - nämligen värdeminskningen på bilen, som amorteringen minst bör matcha om man inte ska stå med en skuld större än bilens värde när lånet löper ut. Och det gäller i mina ögon även om man belånat bostaden för att köpa bil, då är det ju bilen som är den "verkliga" säkerheten man lånat för även om man låtsas att det är bostaden.

Och även på ett bostadslån kan ju amorteringen utgöra en stor utgift, även om den i strikt mening inte är en kostnad.

Detta sagt - det är ju inte heller alla som sitter med skyhöga bostadslån på marginalen. Tvärtom är det väl så att den som köpte hus eller lägenhet på 80/90-tal och kanske även hunnit byta upp sig en eller ett par gånger men inte de senaste 10-12 åren idag förmodligen har en extremt låg belåningsgrad på sin bostad jämfört med de närmast löjeväckande priser man ser på bostäder i Schtåkkålm (där långt ifrån alla bor...). Och då finns förstås alternativet att höja belåningen på bostaden som för många säkert kan vara ett alternativ utan att utlösa groteska amorteringskrav.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar