Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »


Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:

Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:

Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.
Jag kör ca 400 mil i månaden och kan inte ladda hemma.
Laddar till 95% på Teslas snabbladdare. Resten på hotellet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Vad kostar en halvliter vatten på Pressbyrån? Där blir ju literpriset ca 40:- men vattnet kostar ju mindre än 2 öre hemma och då ingår avloppshanteringen till det. Toabesöket på stan kan ju kosta ytterligare en 5:-...

Att tro att elen från snabbladdare på stan ska kosta ungefär det samma som elen hemma är ju att bedra sig själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
Vt inte hur avtalet ser ut idag, men när det här konceptet lanserades av Clever så hade de ett tak för hur många kWh man fick ladda/år till den fasta kostnaden. De såg genast risken att få Taxiföretag som skulle ladda alldeles för mycket och få affärsmodellen att haverera. Det stod inte i nån reklam om att det fanns ett tak, men om man frågade dem så berättade de hur många kWh som ingick i "att ladda hur mycket som helst för en fast kostnad". Minns inte nu, men tror att det var 5000 kWh/år och då kostade abonnemanget 600/mån.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bat »

Finns definitivt ett tak. Annars kommer folk snabbt gå ihop och dela laddkort med varandra.
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2016 00:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 2xA »

Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

2xA skrev:
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Jag laddar ca 100kWh per månad på Bee och har 99kr-abonnemanget. Då laddar jag för 2.50kr/kWh istället för 5kr.
Utan abonnemang hade det kostat ca 500kr. Med blir det 349kr/mån och alltså ca 3.50kr/kwh. Jag snittar runt 1.6-1.8kWh/mil på långresorna så kostnaden per mil för den laddningen blir runt 6kr.
Men sen laddar jag ca 200kWh hemma och ytterligare 50-100kWh på destinationsladdare som oftast är gratis. Så totala milkostnaden för "bränsle" blir under 2kr/mil. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

RagWal skrev:
2xA skrev:
Bee kostar 400 kr/månad med fritt antal kWh.
Det är ett mycket bra alternativ för oss som inte har och kommer inte få hemmaladdning (dvs om jag inte flyttar till någon annan bostadsrättförening).
Har en I3 och en M3. I3an har jag kört 7500 mil med och under 2 år. Dvs kostnad för laddning 9600 kr för 7500 mil. Dvs 1,28 kr/mil.
Räknar jag även in kostnaden för en laddbox (som de flesta köper) så är det billigare med Bee för mig än även om jag kunde ladda hemma.
Kräver dock lite planering, tyvärr finns det dem som använder Bee laddstationer som boendeparkering vilket är riktigt irriterande. :evil:
Dig måste de torska pengar på. Gissar att de kommer sätta P för det så kör på medan dù kan!
Liknande här, kör ca 17 mil per dag och laddar på BEE:s laddare nästan till 100% under veckorna och hemma på helgerna, så jag landar på under 1:-/mil eller
under 0,5:-/kWh. Löjligt billigt. Dock så laddar jag nästan uteslutande på typ2-uttaget (för att inte blockera snabbladdar-delen för "behövande")
För mig skulle även det gamla priset på 600:-/månad vara billigt (om det vore utan tak som det är nu).
Sedan bor vi oftast på Scandic och laddar lite där också eftersom BEE har stolpar på dom flesta av deras parkeringar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
eqc.png
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Ulfie2 »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?

Den utskällda EQC börjar få lite upprättelse. Här kommer en bild från TeslaBjörns räckviddstest. (90 km/h GPS-fart).
Jag tycker den verkar som en riktigt trevlig bil!
Som sagt, att kunna starta laddning från bilen är ju helt klart ett steg i rätt riktning för icke-teslor!
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Verkade tyvärr inte lika snål i hans 1000km test. Färddatorn resetade mitt i men ca 3 kw/mil genom Sverige på E6:an.

Ser för övrigt att Örebro nu till slut öppnat. En långkörare den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Örebro skall vara igång nu
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man alltså äntligen få upp ionity i navigatorn? Så bra!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Mercedes EQC visar tydligen ionity i navigatorn.
Men inte bara det, den visar "live" hur många som är lediga samt man kan starta laddning direkt från navigatorn.
Börjar närma sig Tesla i smidighet då.
När skall étron och övriga få det tro?
Kom igår :)
Kan man likt mercan se live hur många som är lediga samt starta laddning? Riktigt bra isf.
Starta laddning vet jag inte. Har inte provat. Gissningvis är den funktionen fortfarande inte färdig, men den ska ju komma säger de. (Ungefär som min dragkrok då)
Ledig-status kunde man faktiskt se redan innan uppdateringen, åtminstone för vissa laddare, trots att de inte togs med i navigatorns beräkning. Men man kunde ju navigera dit manuellt och då såg man antalet lediga platser. Funkade dock inte i Sverige. Jag har faktiskt inte kollat om det fungerar nu för alla ionity-stationer.
Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
Skriv svar