Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
nej nej nej, Polestar och alla andra icke-Tesla kommer gå i konkurs, ingen vill väl ha nåt annat än Tesla?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Det är inte att svänga om. Volvo kommer också i eldrivet utförande. Först ut är xc40 strax efter polestar2. Det är ju deklarerat.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polestar 2

Inlägg av Walker »

Ja, då passar jag på att be om ursäkt för att några av oss som (konstigt nog) hänger här och gillar bilarna och tänket från Tesla, öppet ger uttryck gör vår uppskattning. Givetvis borde vi inte sprida detta och speciellt inte i ett teslaforum. Dumt av oss. Förlåt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
Ja, då passar jag på att be om ursäkt för att några av oss som (konstigt nog) hänger här och gillar bilarna och tänket från Tesla, öppet ger uttryck gör vår uppskattning. Givetvis borde vi inte sprida detta och speciellt inte i ett teslaforum. Dumt av oss. Förlåt.
tänker du på att lyfta Tesla till skyarna och inte se ett enda problem med Tesla men bara se problem hos övriga elbilsproducenter? Ja, ok, ursäkt accepterad! Får hoppas det blir lite mer nyanserat från nu då.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?
Du verkar inte förstå poängen. Det var inte vad som rent praktiskt finns idag, för det finns ju tex inga Saab-handlare eller märkesverkstäder etc sedan många år. Poängen var vad som har funnits. Alla svenskar känner till Saab.

Försök förklara Polestar för en typisk Volvo-kund. "Jo men det är faktiskt en Volvo egentligen".
Volvo säljer extremt bra i Sverige, medan de är ett uddamärke internationellt. Vad beror det på? Tradition, märkeskännedom, jante etc. Många skaffar en för att grannarna också kör Volvo, "en bra bil"(men inte för bra).
Det kommer aldrig hända med Polestar. Återigen, extremt få har historiskt lyckats med att bryta ut och skapa separata lyxbilsmärken. Polestar får därmed ses som ett experiment, och tittar man på historiken är det troligt att det inte överlever ett decennium.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Fredrik j skrev:
Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Geni87 skrev:
Fredrik j skrev:
Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)
Det är det jag menar. Volvo och Polestar är två varumärken kontrollerade av Geely. Man får komma ihåg det när man kommenterar dom som om det var två fristående företag. Givetvis delar man många komponenter och inte bara mellan dessa två utan med fler varumärken. Att så mycket att utvecklingen av Geelys bilar sker i Göteborg är ett styrkebesked för svensk ingenjörskonst. Geely värderar sin svenska gren högt. Man har nu fyra kontor i göteborg. Volvo Cars, CEVT, Polestar och GVAT.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Eftersom Polestar länge varit kopplat till Volvo är det många som ser det rätt synonymt. Man har kunnat skaffa "polestaroptimering" till sin Volvo länge och det har funnits "Polestar edition" och färger.
Polestar som varumärke är rätt känt av de flesta som haft med Volvo att göra senaste årtiondet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Polestar 2

Inlägg av Geni87 »

Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
Fredrik j skrev:
Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)
Det är det jag menar. Volvo och Polestar är två varumärken kontrollerade av Geely. Man får komma ihåg det när man kommenterar dom som om det var två fristående företag. Givetvis delar man många komponenter och inte bara mellan dessa två utan med fler varumärken. Att så mycket att utvecklingen av Geelys bilar sker i Göteborg är ett styrkebesked för svensk ingenjörskonst. Geely värderar sin svenska gren högt. Man har nu fyra kontor i göteborg. Volvo Cars, CEVT, Polestar och GVAT.
Absolut, jag vet dock inte om jag skulle benämna Volvo som ett "kontor". :) Volvo är ju en komplett biltillverkare som "in-house" har förmågan att utveckla, tillverka och leverera bilar. De andra tre skulle man nog kunna kalla kontor. Polestars kontor hamnade ju för övrigt på Volvos område, och inte nere på exempelvis Lindholmen. Det tyder ju på att det främst är mellan Volvo och Polestar som utbytet kommer ske, och kanske inte lika mycket mellan Polestar direkt till Geely (via CEVT). Eller så fanns det bara en lämplig lokal där...

Men visst är det ett fantastiskt fint fordonskluster vi har här i GBG. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Polestar 2

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Ligger det i Acura och Infiniti intresse att sälja utanför Nordamerika ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Ligger det i Acura och Infiniti intresse att sälja utanför Nordamerika ?
Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Det där är lite väl förenklat. I Japan säljs det ju massor av Acura/Infiniti, bara det att de säljs som Honda/Nissan.

Samma situation i många andra länder. Har själv haft en Honda Legend från 88. Acura Legend var den första lyxbilen från Acura/Infiniti/Lexus i USA. Den säljs fortfarande på ett antal marknader, men i USA heter den inte längre Acura Legend, utan istället Acura RLX.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...
Acura var först ut och fokus var USA. Succén som blev utav detta gjorde att Toyota hakade på med Lexus och Nissan infiniti. Både infiniti och Acura har haft fokus På USA hela tiden och sen även den egna marknaden medan man däremot varit mindre intresserade utav Europa, varför? Kan bara dom svara upp på.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...
Acura var först ut och fokus var USA. Succén som blev utav detta gjorde att Toyota hakade på med Lexus och Nissan infiniti. Både infiniti och Acura har haft fokus På USA hela tiden och sen även den egna marknaden medan man däremot varit mindre intresserade utav Europa, varför? Kan bara dom svara upp på.
Det handlade inte så mycket om "fokus". Som jag skrev tidigare så var det rebranding av existerande modeller i början. Anledningen var initialt att USA hade infört volymbaserade strafftullar. Man kringgick detta genom att lansera nya varumärken och därmed få lägre tullkostnader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Jo men nu är det ju faktiskt så att våra filterbubblor är sjukt små. Jag försöker verkligen att tänka på det, men det är svårt när man är helt övertygad om att allting i världen borde ju ligga i linje för ens egna tyckande och tänkande. För så fel ute kan man väl ändå inte vara?

Jo, det kan vi.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar