Val av vinterdäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Napapijri
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 maj 2019 02:15
Ort: Stockholm

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Napapijri »

Snor tråden lite :)

Jag ska beställa vinterdäck nu, men har inte bilen (Model S med originalfälgar), det är alltså 245/45-19 som gäller som dimensioner?
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av DonElon »

KnightRider skrev:
frippe skrev:
Verdi skrev:
Jag köpte GoodYear faktiskt. https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-379774

Goodyear:
Bild

Hur bra är då GoodYear-däcket? Helt ok verkar det som. Inte bäst men inte långt därifrån. Det rullar dock både tystare och lättare än Conti så nu testar jag GoodYear. :)
Dubbfria vinterdäck - Tester 2018
Teknikens Värld: Tidningen utsåg i år Continentals nya nordiska dubbfria däck Continental ContiViking Contact 7 till årets bästa dubbfria vinterdäck. Däcket fick 112 poäng i deras däcktest. Silverplatsen gick i år till Pirelli Ice Zero R som fick 110 poäng följt av Goodyear Ultragrip Ice 2 som fick 108 poäng.

Test World: Återges i Aftonbladet / NAF (Norge) / Motor (Norge) / Tekniikan Maailma (Finland): Enligt årets däcktest hos finska Test World är det bästa dubbfria vinterdäcket 2018 Continental VikingContact 7. Detta däck får 91,3 poäng och omdömet; "Detta friktionsdäck matchar många dubbdäck på riktigt vinterväglag."
På andraplats kom Pirelli Winter Ice Zero FR och Goodyear UltraGrip Ice 2 med 90,6 poäng vardera och precis därefter hittar vi även Nokian Hakkapeliitta R3 med 90,3 poäng.
Såg att den finns i två versioner, Goodyear däcket. En vanlig version och en med deras SCT, alltså deras ljudminskande åtgärd med skum på insidan av däcket. Båda står dock listade att avge 69db i ljud men priset skiljer sig 700kr per däck ungefär.
Antingen gör inte SCT något eller har de bara missat i sin återgivning av ljudet från däcken. Eller missförstår jag hela ljudangivelsen?

Klippte lite i ditt meddelande för att minska det lite.
Ljudangivelsen för däck är utvändigt. SCT ska däremot minska ljudet invändigt. Det gröna på bilden är alltså ljudnivån som anges för däcket.
goodyearsct.png
Senaste Vi Bilägare (nr 11) hade ett utförligt test av såna här bullerdämpande däck. De testade både Pirellis och Goodyears däck – med och utan skum – i olika storlekar och på olika bilar. De presenterade resultatet med bullrets frekvenser och där kunde man tydligt se hur vägbullret blev lägre med den där skumfilten. Störst skillnad hade det på bullriga bilar som Ford.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

Är det någon som har nån bra länk eller liknande på test av bredare (235) vfriktionsdäck. Gärna med nordiska och kontinentala och is och moddplaningstest.
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av DonElon »

Fick ett nytt nr av Vi Bilägare i brevlådan idag. De hade test av vinterdäck i 225/50 R 17. Så lite bredare men ingen Tesladimension. De hade Volvo V60 som testbil.

I alla fall vann Continental (med någon ny typ av dubb) före Michelins dubbdäck och Continentals friktionsdäck. Nokian Hakka 9 var fyra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Bjelke »

Napapijri skrev:
Snor tråden lite :)

Jag ska beställa vinterdäck nu, men har inte bilen (Model S med originalfälgar), det är alltså 245/45-19 som gäller som dimensioner?
Det stämmer :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av [JM] »

Du kan få fram uppgifter om din bil här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/ ... nnatFordon
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Nu verkar däcktester för 2020 ha kommit ut i tex Teknikens värld. Tror också jag läste någonstans att Vi Bilägare skulle ha kommit med ett test. Hittar det dock inte.

Någon som vet vad testerna säger att man ska satsa på? (dubbfritt vill jag ha...)
-
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Continental verkar vara genomgående bäst. (Har dock inte läst årets tester)
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Fast Continental däcket fick en 1a på vattenplaning. Känns väl lite sådär...
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

abagewitz skrev:
Fast Continental däcket fick en 1a på vattenplaning. Känns väl lite sådär...
Hakka brukar vara ännu sämre. Nåja. Går nog bra vilket som om man köper ett märkesdäck.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
abagewitz skrev:
Fast Continental däcket fick en 1a på vattenplaning. Känns väl lite sådär...
Hakka brukar vara ännu sämre. Nåja. Går nog bra vilket som om man köper ett märkesdäck.
8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Hertsh »

Black skrev:
Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
+1

Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Walker »

Hertsh skrev:
Black skrev:
Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
+1

Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.
Problemet är inte 4WD utan 4WB (break) Alla bilar har det. It’s not the fart that kills, it’s the smell.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Hertsh skrev:
Black skrev:
Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
+1

Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.

Men vad hjälper fyrhjulsdrift mot moddplaning? Då får ju inte däcken kontakt med underlaget och friktionen är nästan noll.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Val av vinterdäck?

Inlägg av Hertsh »

Walker skrev:
Hertsh skrev:
Black skrev:
Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
+1

Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.
Problemet är inte 4WD utan 4WB (break) Alla bilar har det. It’s not the fart that kills, it’s the smell.
Fast inte i moddsträngen. Det var den jag kommenterade. Inser att det bara stod moddplaning, men där jag brukar uppleva det är på motorväg där modd ligger i strängar.
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Val av vinterdäck?

Inlägg av Hertsh »

Verdi skrev:
Hertsh skrev:
Black skrev:
Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
+1

Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.

Men vad hjälper fyrhjulsdrift mot moddplaning? Då får ju inte däcken kontakt med underlaget och friktionen är nästan noll.
På motorväg där det är moddsträngar så gör 4WD stor nytta för den håller greppet/framdrivningen på det hjulpar som inte är i strängen. Med bra 4WD är det mycket tydligt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Kronberg »

Inga problem med leveranstid av 18” aero + hakka r3 än så länge, hade nästan hoppats det skulle ta en månad till.
1C6001C4-518A-4691-8EF3-156AB90ADA92.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Bjelke »

Kronberg skrev:
Inga problem med leveranstid av 18” aero + hakka r3 än så länge, hade nästan hoppats det skulle ta en månad till.
Jäklar där var det snabba puckar iaf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Någon som har sett vilka friktionsdäck som Vi Bilägare eller Aftonbladet plus rekommenderar?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

Friktionsdäcket continental viking contact 7 verkar ligga i topp följt av Nokia r3. Tyvärr var inte good year ug2 med i senaste testet (tekn värld) och jag saknar fortfarande bättre data på bredare nordiska friktionsdäck samt mer info om hur tysta de är.. Bara en luddig komfortbedömning...
(fegade och beställde Nokia r3 men var sugen på att gå ner till 225/50 och tystare däck)
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Black »

Black skrev:
Friktionsdäcket continental viking contact 7 verkar ligga i topp följt av Nokia r3. Tyvärr var inte good year ug2 med i senaste testet (tekn värld) och jag saknar fortfarande bättre data på bredare nordiska friktionsdäck samt mer info om hur tysta de är.. Bara en luddig komfortbedömning som verkar variera efter dim och testare...
(fegade och beställde Nokia r3 men var sugen på att gå ner till 225/50 och tystare däck)
Verdi

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

abagewitz skrev:
Någon som har sett vilka friktionsdäck som Vi Bilägare eller Aftonbladet plus rekommenderar?
Nej men Continental brukar vara överlägsna. Nokian Hakka R3 är väl tvåa men de är ofta sladdrigare och sämre på våta vägar.

I Mellansverige är Continental givna. Hakka R3 kanske är att föredra i norra Norrland.

Själv köpte jag Goodyear. :lol: De var nästan lika bra som Continental men ännu lite tystare. Ångrar mig en aning faktiskt. Borde ha tagit Conti.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av Donk »

Passar på att låna tråden då jag jag letar bästa dubbfria vinterdäck till min kommande M3 LR AWD. Har beställt 19" turbinfälgar från EVWheel Direct till sommardäcken så jag tänkte köra med 19" original sportfälgarna på vintern. Enligt min däckfirma ska dimensionen på däcken vara 235/40 R19, vilket begränsar utbudet väsentligt. Hade tänkt köra på Goodyear SCT för att komma ner i ljudnivå, men de finns inte i rätt dimension. Fanns en del europeiska däck i rätt dimension men det avrådde däckfirman starkt ifrån (bor i Sthlm). Ett av få alternativ vi hittade var Nokian Hakkapelitta R3, så just nu lutar det åt dem. Någon som hittat andra alternativ?
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Val av vinterdäck?

Inlägg av abagewitz »

Verdi skrev:
abagewitz skrev:
Någon som har sett vilka friktionsdäck som Vi Bilägare eller Aftonbladet plus rekommenderar?
Nej men Continental brukar vara överlägsna. Nokian Hakka R3 är väl tvåa men de är ofta sladdrigare och sämre på våta vägar.

I Mellansverige är Continental givna. Hakka R3 kanske är att föredra i norra Norrland.

Själv köpte jag Goodyear. Bild De var nästan lika bra som Continental men ännu lite tystare. Ångrar mig en aning faktiskt. Borde ha tagit Conti.
Varför ångrar du dig då?
Skriv svar