Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sweetspot
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 aug 2019 08:59
Ort: Lidingö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Sweetspot »

Efter snart två veckor är det dags för första långresan. Lite förvirrad över räckvidd/förbrukningen.

Kilometeruppskattningen på instrumentpanelen verkar inte vara i synk med energiförbrukningen och uppskattningen i kartan. Fler som upplever det? Är det som det ska? Men så laddar jag 100% idag inför långresan och ser till min förvåning att det tar stopp vid 580km, jag trodde att det var 610km som gällde på Long Range? Beror det på 21" hjulen eller vad handlar detta om?
Model S LR 2019 - Midnight Silver Metallic, 21” Sonicgrå Twin Turbine
Verdi

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Verdi »

Sweetspot skrev:
Efter snart två veckor är det dags för första långresan. Lite förvirrad över räckvidd/förbrukningen.

Kilometeruppskattningen på instrumentpanelen verkar inte vara i synk med energiförbrukningen och uppskattningen i kartan. Fler som upplever det? Är det som det ska? Men så laddar jag 100% idag inför långresan och ser till min förvåning att det tar stopp vid 580km, jag trodde att det var 610km som gällde på Long Range? Beror det på 21" hjulen eller vad handlar detta om?

Det är inte WLTP-siffran som visas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av spacecoin »

MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av spacecoin »

GreenMachine skrev:
spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
En sån här (fast Raven LR då):
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
GreenMachine skrev:
spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Tjusigt! Vilken konfig?
En sån här (fast Raven LR då):
[/

Aha. Ja om det var en svart så var det väl inte helt omöjligt att det redan fanns en redan färdigbyggd i närheten så det gick fort. Kul för dig :D
Jag väntar på en vit :roll:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Tars »

spacecoin skrev:
MarcusC skrev:
Peter Holm skrev:
Beställde torsdag 15 augusti och har fått leveransavisering nu på fredag 6 september - 22 dagars leveranstid.
VÄRLDSREKORD :D
Slog det. 20 dagar. MX LR. :D
Fick min trea inom 6 dagar. Är iofs inte samma sorts bil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Eliard »

Bokade in mig för provkörning av en raven S nu .

Har starka funderingar på att byta/bryta min leasing av min M3 AWD om det går på ett smidigt sätt (undrar om Tesla kan lösa det).

Vad tror ni om mina möjligheter ,och vad tror ni att skillnaden i pris .

Har en röd awd med vita stolar ,19" , FSD 1100mil ,bättre än nyskick.
Miljöbonusen borde inkomma vilken dag som helst ,blir dom pengarna till min fördel ,fast jag leasar via Dnb om jag nu vill försöka göra mig av med bilen för en ny MS ?
bilen gick på 769tkr ink moms ,vilket jag gick in med 20% ( blir det ev omständigt för min revisor ,med den momsen å dylikt ? är oxå en fundering)

Om jag nu tar ut en MS LR utan tillval ,så borde inte FMV bli högre ,snarare lägre .

och jag kan tillgodo se MBP på 60.000 ,att det sänker restvärdet ? så kanske jag egentligen inte loosar på min M3 ,och kan gå in med nya 20% utan att lägga in så mycket mer tänker jag :roll: .
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

Eliard skrev:
Bokade in mig för provkörning av en raven S nu .

Har starka funderingar på att byta/bryta min leasing av min M3 AWD om det går på ett smidigt sätt (undrar om Tesla kan lösa det).

Vad tror ni om mina möjligheter ,och vad tror ni att skillnaden i pris .

Har en röd awd med vita stolar ,19" , FSD 1100mil ,bättre än nyskick.
Miljöbonusen borde inkomma vilken dag som helst ,blir dom pengarna till min fördel ,fast jag leasar via Dnb om jag nu vill försöka göra mig av med bilen för en ny MS ?
bilen gick på 769tkr ink moms ,vilket jag gick in med 20% ( blir det ev omständigt för min revisor ,med den momsen å dylikt ? är oxå en fundering)

Om jag nu tar ut en MS LR utan tillval ,så borde inte FMV bli högre ,snarare lägre .

och jag kan tillgodo se MBP på 60.000 ,att det sänker restvärdet ? så kanske jag egentligen inte loosar på min M3 ,och kan gå in med nya 20% utan att lägga in så mycket mer tänker jag :roll: .
Prata med Tesla. Dom borde ju kunna ta din 3:a i knbyte?
Verdi

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Verdi »

Eliard skrev:
Bokade in mig för provkörning av en raven S nu .

Har starka funderingar på att byta/bryta min leasing av min M3 AWD om det går på ett smidigt sätt (undrar om Tesla kan lösa det).

Vad tror ni om mina möjligheter ,och vad tror ni att skillnaden i pris .

Har en röd awd med vita stolar ,19" , FSD 1100mil ,bättre än nyskick.
Miljöbonusen borde inkomma vilken dag som helst ,blir dom pengarna till min fördel ,fast jag leasar via Dnb om jag nu vill försöka göra mig av med bilen för en ny MS ?
bilen gick på 769tkr ink moms ,vilket jag gick in med 20% ( blir det ev omständigt för min revisor ,med den momsen å dylikt ? är oxå en fundering)

Om jag nu tar ut en MS LR utan tillval ,så borde inte FMV bli högre ,snarare lägre .

och jag kan tillgodo se MBP på 60.000 ,att det sänker restvärdet ? så kanske jag egentligen inte loosar på min M3 ,och kan gå in med nya 20% utan att lägga in så mycket mer tänker jag :roll: .

De där 60 tkr är i spel för alla bilar så det kommer inte att göra att du inte går med förlust. Men annars låter det väl rimligt. Blir nog inte så mycket dyrare.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av TeslaM3 »

Vad har en model S LR i förmånsvärde?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

TeslaM3 skrev:
Vad har en model S LR i förmånsvärde?
4743 kr/mån inkl 360 kr skatt.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Då är det dags för mig att hämta ut min Model S Long Range. Leveransdatum är nu satt till 30 september kl 16.00.
Min första Tesla som ska ersätta en Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain.
Jag har valt en plain vanilla, dvs vit med svart inredning och 19" silver slipstream, ingen FSD. Allt för att hålla ner kostnaden och förmånsvärdet och för att jag inte är direkt intresserad av feta däck och fälgar. Jag är mer intresserad av komfort, låg ljudnivå, låg förbrukning och låg TCO. Har redan köpt en extra uppsättning likadana fälgar som jag tänkte ha Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT på. Lackbehandling och stenskottsfoliering ska fixas direkt efter leverans.
Leveranstiden blev väldigt kort då jag beställde den 6 augusti och leverans slutet på september.
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

KnightRider skrev:
Då är det dags för mig att hämta ut min Model S Long Range. Leveransdatum är nu satt till 30 september kl 16.00.
Min första Tesla som ska ersätta en Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain.
Jag har valt en plain vanilla, dvs vit med svart inredning och 19" silver slipstream, ingen FSD. Allt för att hålla ner kostnaden och förmånsvärdet och för att jag inte är direkt intresserad av feta däck och fälgar. Jag är mer intresserad av komfort, låg ljudnivå, låg förbrukning och låg TCO. Har redan köpt en extra uppsättning likadana fälgar som jag tänkte ha Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT på. Lackbehandling och stenskottsfoliering ska fixas direkt efter leverans.
Leveranstiden blev väldigt kort då jag beställde den 6 augusti och leverans slutet på september.
Jag beställde exakt likadan bil den 30/8. De har fortfarande inte ringt mig. Ringee och kollade läget för 2v sedan och allt såg bra ut, men kunde vara lång leveranstid sa hon.
Hur långt tid tog det för dig innan Tesla hörde av sig första gången?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Seimawn skrev:
Jag beställde exakt likadan bil den 30/8. De har fortfarande inte ringt mig. Ringee och kollade läget för 2v sedan och allt såg bra ut, men kunde vara lång leveranstid sa hon.
Hur långt tid tog det för dig innan Tesla hörde av sig första gången?
Jag ringde själv ett antal gånger för att höra mig för i början men fick ganska svävande svar. De ringde mig första gången igår och berättade att leveransen skulle ske nästa vecka.
Några dagar efter beställningen fick jag preliminär leveranstid via mail.
Sedan har jag lekt detektiv och kollat upp VIN och frakt under tiden för att se ung var bilen har befunnit sig.
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

KnightRider skrev:
Seimawn skrev:
Jag beställde exakt likadan bil den 30/8. De har fortfarande inte ringt mig. Ringee och kollade läget för 2v sedan och allt såg bra ut, men kunde vara lång leveranstid sa hon.
Hur långt tid tog det för dig innan Tesla hörde av sig första gången?
Jag ringde själv ett antal gånger för att höra mig för i början men fick ganska svävande svar. De ringde mig första gången igår och berättade att leveransen skulle ske nästa vecka.
Några dagar efter beställningen fick jag preliminär leveranstid via mail.
Sedan har jag lekt detektiv och kollat upp VIN och frakt under tiden för att se ung var bilen har befunnit sig.
VIN får man först när bilen gått i produktion va?
Jag har fortfarande inte fått något VIN, utan bara ett reservationsnr. Fick du ett VIN tidigt?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av KnightRider »

Seimawn skrev:
VIN får man först när bilen gått i produktion va?
Jag har fortfarande inte fått något VIN, utan bara ett reservationsnr. Fick du ett VIN tidigt?
Ja VIN får man när bilen tillverkats. Men det syns normalt inte på hemsidan. Man måste visa HTML-koden och söka där. Det finns flera trådar kring hur man gör det.
När det är dags för leverans visas VIN även på hemsidan.
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Seimawn »

KnightRider skrev:
Seimawn skrev:
VIN får man först när bilen gått i produktion va?
Jag har fortfarande inte fått något VIN, utan bara ett reservationsnr. Fick du ett VIN tidigt?
Ja VIN får man när bilen tillverkats. Men det syns normalt inte på hemsidan. Man måste visa HTML-koden och söka där. Det finns flera trådar kring hur man gör det.
När det är dags för leverans visas VIN även på hemsidan.
Ah förstå. Tack för info. Hittade hur man fick fram sitt VIN från html koden, men jag verkar inte ha fått något än. Det är väl bara att vänta antar jag. Man vill ju bara ha den nu ;)
almtom
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 aug 2019 10:00

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av almtom »

Fick min tesla igår. På plussidan kom den mer än en vecka före utsatt datum men på minus sidan så upptäckte jag när jag kom hem att passargerardörren helt sne... hur fan kan man sälja en bil för en miljon och leverera den med sne dörr?? Dessutom svarar ingen på leveransavdelningen i telefon eller ringer upp för den delen...

Som grädde på moset registrerade dom också bilen på mig som privatperson istället för på bolaget... går det ens att ändra utan att man förlorar miljöbilspremien?
5920BF70-2177-4455-AF31-C7E3B3CCB508.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av taliz »

almtom skrev:
Fick min tesla igår. På plussidan kom den mer än en vecka före utsatt datum men på minus sidan så upptäckte jag när jag kom hem att passargerardörren helt sne... hur fan kan man sälja en bil för en miljon och leverera den med sne dörr?? Dessutom svarar ingen på leveransavdelningen i telefon eller ringer upp för den delen...

Som grädde på moset registrerade dom också bilen på mig som privatperson istället för på bolaget... går det ens att ändra utan att man förlorar miljöbilspremien?
Det där justerar dom nog snabbt och lätt på SC.
Vill minnas att någon annan också fått felregisterat, men att det också lösts snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

Seimawn skrev:
KnightRider skrev:
Seimawn skrev:
VIN får man först när bilen gått i produktion va?
Jag har fortfarande inte fått något VIN, utan bara ett reservationsnr. Fick du ett VIN tidigt?
Ja VIN får man när bilen tillverkats. Men det syns normalt inte på hemsidan. Man måste visa HTML-koden och söka där. Det finns flera trådar kring hur man gör det.
När det är dags för leverans visas VIN även på hemsidan.
Ah förstå. Tack för info. Hittade hur man fick fram sitt VIN från html koden, men jag verkar inte ha fått något än. Det är väl bara att vänta antar jag. Man vill ju bara ha den nu ;)
Ställ in er på ett par månaders leverans minst.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

Jajamensan. Du dök det upp ett datum för leverans i början av nästa vecka. Mailade delivery och frågade och fick först besked om lev i mitten oktober, men två timmar senare så kom bokad tid för leverans av min XLR i nästa vecka.. :lol: :lol:

Säger som Bärgaren i filmen Bilar ” Glad som en tornado på en campingplats” :lol: :lol:
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

Två timmar innan jag skulle hämta bilen igår så ringde dom och meddelade att dom inte hade några regplåtar till bilen så det blidde inget. :shock:
Att man inte kan lämna ut bilen utan plåtar fattar jag ju, men varför ska det ta en hel vecka extra? Som jag uppfattade det så är det stängt på Trosta så dom bara lämnar ut bilar på måndagar? Lät jättekonstigt??
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Bjelke »

GreenMachine skrev:
Två timmar innan jag skulle hämta bilen igår så ringde dom och meddelade att dom inte hade några regplåtar till bilen så det blidde inget. :shock:
Att man inte kan lämna ut bilen utan plåtar fattar jag ju, men varför ska det ta en hel vecka extra? Som jag uppfattade det så är det stängt på Trosta så dom bara lämnar ut bilar på måndagar? Lät jättekonstigt??
Dom kanske menade att Trosta stänger efter den sista September och håller stängt nån vecka eftersom alla där har jobbat helger osv..typ... Dvs stängt en kort period?
Annars låter lite skumt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av GreenMachine »

Bjelke skrev:
GreenMachine skrev:
Två timmar innan jag skulle hämta bilen igår så ringde dom och meddelade att dom inte hade några regplåtar till bilen så det blidde inget. :shock:
Att man inte kan lämna ut bilen utan plåtar fattar jag ju, men varför ska det ta en hel vecka extra? Som jag uppfattade det så är det stängt på Trosta så dom bara lämnar ut bilar på måndagar? Lät jättekonstigt??
Dom kanske menade att Trosta stänger efter den sista September och håller stängt nån vecka eftersom alla där har jobbat helger osv..typ... Dvs stängt en kort period?
Annars låter lite skumt...
Säkert så, men varför ska det plötsligt bli mitt problem att de inte har folk och planering att sköta sin verksamhet? Får ha hur många ”kvartslslut” som helst för min del, men frågan man måste ställa sig då är väl kanske om det ett j__la dagis man driver där man måste stänga verksamheten för att klura ut vem som ska köpa mjölk till kaffet, eller om det är ett företag man driver?

Ursäkta hårda orden, men att få höra någon timme före leverans att bilen inte kan levereras eftersom man ”glömt” att fixa regplåtar och sedan vara tvungen att vara utan bil en vecka till (även när plåtarna kommit) bara för att man är ”lite trött”, ”eftersom man jobbat lite sent” gör mig i ärlighetens namn riktigt förbannad när man köpt en bil för 1,1 mille.
Skriv svar