Jobbigt beslut

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Jobbigt beslut

Inlägg av bullen »

Reserverade en X i våras. Pratade med tesla idag. O leverans blir tidigast oktober 2016 :-(
Beräknad leverans på Model S är slutet feb. Hur ska man göra?? Ska man beställa en S eller ha tålamod?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av root »

Om du inte har speciellt behov av en X hade jag själv tagit en S. Känns numera beprövad. Det finns inget som säger att leveranstiden för X håller.

Jobbigt med en massa extra dagar utan Tesla.

Mina 2 öre
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Alx »

root skrev:
Om du inte har speciellt behov av en X hade jag själv tagit en S. Känns numera beprövad. Det finns inget som säger att leveranstiden för X håller.

Jobbigt med en massa extra dagar utan Tesla.

Mina 2 öre
+1
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av bullen »

Är rädd att jag blir frustrerad av att vara utan dragkrok. Använder den rätt ofta. Men någon med drag kanske blir glad att få bytlånas ibland...


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Zoidberg »

Jag byt/lånar kompisens skåpbil när jag behöver köra hem stora reskap till trädgården.
Brukar gå bra, och det är minst sagt uppskattat!
Dragkrok har jag inte behövt ännu, men det kommer nog gå lika bra.

Model S hade gjort sig riktigt bra med dragkrok. Synd att den inte har någon.

Jag hade valt en S. Om inte 7 sittplatser är ett måste?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tänkte först köpa X, trodde jag behövde något större än S och dragkrok, men orkade inte vänta och har en S sedan i somras.

Otroligt nöjd med det beslutet och klarar mig jättebra utan dragkrok!

Behöver jag mot förmodan dra släp kan jag bara bytlåna med någon kompis, de jag frågat hittills har gladeligen bytt bort sina fossiler med dragkrok! :D
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av drakbane »

Problemet är väl att ....oktober...med Tesla mått mätt stavas väl februari -17 :(
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av dstr »

ovelundkvist skrev:
Behöver jag mot förmodan dra släp kan jag bara bytlåna med någon kompis, de jag frågat hittills har gladeligen bytt bort sina fossiler med dragkrok! :D
Teslan gör att man inte behöver tjata sig till tjänster från sin omgivning. :)

Förra helgen så var jag och frun på en weekend-resa till Polen. För att hitta billigast och skapliga flygtider så flög vi dit från Skavsta och hem till Arlanda. Det var inte det minsta svårt att få någon att skjutsa oss till Skavsta lördag förmiddag och lämna Teslan hemma hos oss på måndag kväll. Min bil fick hälsa på i Mora den helgen. Den lämnades till och med tillbaka "full-laddad"(90%)!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av danni »

Jag kanske är fel person att fråga för jag hade valt Model S före Model X om så leveransen var imorgon på bägge, men Model S är en helt fantastisk bil så självklart ska du ta en sån :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Martinen »

Stor risk att jag kommer byta till Model X i framtiden, men jag känner att jag nog ska vänta tills ett gäng bilar rullat ut innan jag beställer. Det kan ju finnas en del barnsjukdomar och väntar man ett år eller nått så kanske man slipper dessa.
Då passar det ju bra med en Model S under tiden.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av bullen »

Tror jag är på väg att tänka som dig mer och mer ;-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Jag kanske är fel person att fråga för jag hade valt Model S före Model X om så leveransen var imorgon på bägge, men Model S är en helt fantastisk bil så självklart ska du ta en sån :D
Jag håller med Danni, men jag vill tillägga att jag skulle ta en Model S framför en X även om X:en kunde levereras imorrn och S:en om tre månader. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av JorgenM »

Med tanke på att prisskillnaden är så liten skulle jag hellre vilja ha en X nu (förutsatt att den har ett rimligt förmånsvärde) men eftersom jag inte tror jag skulle kunna få en inom 18 månader så där min plan att köra S i 36 månader(om jag bara får den någon gång) och sedan är de kanske samma leveranstid på båda ;)


Skickat från min telefon med Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Svenssons »

Själv har jag valt Model X. Lade reservation i augusti förra året väl medveten om att få vänta ett bra tag på Model X. Den lär dock bli ca 1 år senare än vad jag fick höra när jag lade reservationen. Jag hade antagligen sparat en hel del pengar om jag hade beställt en Model S då och sålt den för att köpa Model X när den kommer med tanke på prishöjningarna i SEK pga kronfallet. Det är dock lätt att säga nu när man har facit och det finns ju möjlighet att kronan stärks gentemot dollarn innan Model X är redo för beställning för oss i Europa även ifall det inte är så troligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av apkungen »

Jag hade väntat på model x. Själv kommer jag besöka model 3 och vänta på den. Bättre att vänta på något som känns helrätt än att ta något nu som känns ok.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av bullen »

Jag valde att inte vänta! Blev en S85D istället. Bestämde mig efter att ha kollat närmare på förmånsvärdena för 2015. Så snart är man med i gänget på riktigt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Surfaren »

bullen skrev:
Jag valde att inte vänta! Blev en S85D istället. Bestämde mig efter att ha kollat närmare på förmånsvärdena för 2015. Så snart är man med i gänget på riktigt
Grattis! Hoppas du får produktionsår 2015 nu bara, men det är ju mycket kvar av året så det borde gå.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av danni »

bullen skrev:
Jag valde att inte vänta! Blev en S85D istället. Bestämde mig efter att ha kollat närmare på förmånsvärdena för 2015. Så snart är man med i gänget på riktigt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Helt rätt val! Världens bästa bil!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av JorgenM »

Grattis! Jag hoppas de snart börjar med en nordisk batch!


Skickat från min telefon med Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Herr X »

bullen skrev:
Reserverade en X i våras. Pratade med tesla idag. O leverans blir tidigast oktober 2016 :-(
Beräknad leverans på Model S är slutet feb. Hur ska man göra?? Ska man beställa en S eller ha tålamod?
Jag reserverade en Model X 2013 - en reservation jag fortfarande har. Jag har tre barn och tänkte att det skulle bli trångt i Model S - särskilt på långresa. Hade samma våndor som du kring dragkrok etc. (bor i villa och använder det ibland).
Men 2014 gick det inte att behärska mig längre och jag beställde en Model S som jag fick i mars i år. Tänkte att jag skulle ha den ett år till Model X kom.

Men min Model S är jättestor och det är inga problem att få plats alla fem plus bagage, avsaknaden av dragkrok har ännu inte varit något problem (har hittat andra lösningar de gångerna ryggmärgsreflexen skulle varit att hyra släpkärra). Ångrar mig inte en sekund och kommer inte byta till Model X när den kommer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
bullen skrev:
Reserverade en X i våras. Pratade med tesla idag. O leverans blir tidigast oktober 2016 :-(
Beräknad leverans på Model S är slutet feb. Hur ska man göra?? Ska man beställa en S eller ha tålamod?
Jag reserverade en Model X 2013 - en reservation jag fortfarande har. Jag har tre barn och tänkte att det skulle bli trångt i Model S - särskilt på långresa. Hade samma våndor som du kring dragkrok etc. (bor i villa och använder det ibland).
Men 2014 gick det inte att behärska mig längre och jag beställde en Model S som jag fick i mars i år. Tänkte att jag skulle ha den ett år till Model X kom.

Men min Model S är jättestor och det är inga problem att få plats alla fem plus bagage, avsaknaden av dragkrok har ännu inte varit något problem (har hittat andra lösningar de gångerna ryggmärgsreflexen skulle varit att hyra släpkärra). Ångrar mig inte en sekund och kommer inte byta till Model X när den kommer.
Hur är det, du har inte extrasätena heller va?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av thompap »

danni skrev:
Herr X skrev:
bullen skrev:
Reserverade en X i våras. Pratade med tesla idag. O leverans blir tidigast oktober 2016 :-(
Beräknad leverans på Model S är slutet feb. Hur ska man göra?? Ska man beställa en S eller ha tålamod?
Jag reserverade en Model X 2013 - en reservation jag fortfarande har. Jag har tre barn och tänkte att det skulle bli trångt i Model S - särskilt på långresa. Hade samma våndor som du kring dragkrok etc. (bor i villa och använder det ibland).
Men 2014 gick det inte att behärska mig längre och jag beställde en Model S som jag fick i mars i år. Tänkte att jag skulle ha den ett år till Model X kom.

Men min Model S är jättestor och det är inga problem att få plats alla fem plus bagage, avsaknaden av dragkrok har ännu inte varit något problem (har hittat andra lösningar de gångerna ryggmärgsreflexen skulle varit att hyra släpkärra). Ångrar mig inte en sekund och kommer inte byta till Model X när den kommer.
Hur är det, du har inte extrasätena heller va?
Herr X skrev:
Något som är segt med de bakåtvända stolarna är att nästan hela bagageutrymmet käkas upp om det sitter barn där. Därför går en stor del packutrymme bort, vilket gör det mindre användbart för långresor. Har själv tre barn och hade gärna haft de bakåtvända stolarna men kunde inte räkna ut när de skulle vara användbara, och har fortfarande inte klarat att få ihop den ekvationen efter ett par bilsemestrar med familjen. Är alltså nöjd med att inte ha beställt de bakåtvända bilbarnstolarna.
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av danni »

Ja, jag hade för mig jag hade läst nåt om det :) På långresor känns det fortfarande svårt att ha nytta av extrastolarna. Till vardags är det dock sjukt najs att dels kunna ha större barn bakåtvända längre tid, och dels kunna skippa barnstolar i baksätet (både med tanke på slitage, utrymme i framstolarna, och möjlighet att ta passagerare). Men om man gör på det viset så blir det ju ingen lösning för exempelvis en familj med fyra barn, som absolut måste kunna använda fler än fem säten hela tiden. Men det är fortfarande stora fördelar och ett enormt plus enligt mig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Till vardags är det dock sjukt najs att dels kunna ha större barn bakåtvända längre tid, och dels kunna skippa barnstolar i baksätet
Till vardags åker vi i stort sett aldrig hela familjen - vi har en bil till (elbil givetvis) och hämtning/lämning etc. sköts i regel av vår au pair. Har fortfarande inte haft behov av extrastolarna, men har många gånger haft nytta av den extra bagageplatsen som man får när man inte har de.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Laddvin
Inlägg: 198
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Jobbigt beslut

Inlägg av Laddvin »

Herr X skrev:
bullen skrev:
Reserverade en X i våras. Pratade med tesla idag. O leverans blir tidigast oktober 2016 :-(
Beräknad leverans på Model S är slutet feb. Hur ska man göra?? Ska man beställa en S eller ha tålamod?
Jag reserverade en Model X 2013 - en reservation jag fortfarande har. Jag har tre barn och tänkte att det skulle bli trångt i Model S - särskilt på långresa. Hade samma våndor som du kring dragkrok etc. (bor i villa och använder det ibland).
Men 2014 gick det inte att behärska mig längre och jag beställde en Model S som jag fick i mars i år. Tänkte att jag skulle ha den ett år till Model X kom.

Men min Model S är jättestor och det är inga problem att få plats alla fem plus bagage, avsaknaden av dragkrok har ännu inte varit något problem (har hittat andra lösningar de gångerna ryggmärgsreflexen skulle varit att hyra släpkärra). Ångrar mig inte en sekund och kommer inte byta till Model X när den kommer.
Jaså, det säger du... :D Inte skaffa Model X alltså... :roll:
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Skriv svar