Hur tvättar ni Teslan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Designer »

Såg en Youtube video där ägaren sa att man kan inte tvätta i
Biltvätt med borstar? Erfarenheter från Teslaägare?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Challe76a »

Jag handtvättar antingen själv eller så låter jag några göra det åt mig för 99:-. I nödfall borstlös tvätt men det blir sådär.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Gun o Frank
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 jun 2015 10:22
Ort: Dösjebro

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Gun o Frank »

Jag tvättar alltid i självtvätt med högtrycksspruta och borte. Se bara till att borsten är ordentligt ren. Jag brukar spruta högtrycken över borsten för att vara säker på att det inte finns sand och smuts från föregående kund.
Ibland kör jag bara en snabb högtryck utan schampo för 20 kr.
Efter att jag och min fru beslöt att lackbehandla bilen blev Teslan mindre känslig för små repor och höll sig längre ren.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Martinen »

Jag är jättedålig på att tvätta.
Brukar passa på att få bilen tvättad är jag är i närheten av nått ställe där dom handtvätttsr bilar för nån hundralapp.
Har inte tvättat den själv nångång. :roll:
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Oppfinnarn »

40 grader kulörtvätt, utan centrifugering efteråt :-D .... Näe enda gången hittills handtvätt på Ditec (lackbehandlad där).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Zoidberg »

Gun o Frank skrev:
Jag tvättar alltid i självtvätt med högtrycksspruta och borte. Se bara till att borsten är ordentligt ren. Jag brukar spruta högtrycken över borsten för att vara säker på att det inte finns sand och smuts från föregående kund.
Ibland kör jag bara en snabb högtryck utan schampo för 20 kr.
Efter att jag och min fru beslöt att lackbehandla bilen blev Teslan mindre känslig för små repor och höll sig längre ren.
+1.
Rakt av!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Wester »

Använder någon av mjuk biltvätts tvättar i Gbg. De e av typen både manuellt och vanlig borst biltvätt. Funkar ok. Det e en bil så hur noga behöver man va.
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 jul 2015 18:10

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av iCar »

Har en bilverkstad i garaget inne i stan. De handtvättar för 200 kronor. Underbart, lämnar bara nyckeln på kvällen, och på morgonen så är det klart!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av bylund »

Har tillgång tvättplatser i garaget hemma, så jag tvättar där. Alltid handtvätt, aldrig maskin. Det finns vissa fördelar med sjuttiotalshyreshus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av danni »

Jag jobbar precis intill Mr CAP så när pärlan blir för smutsig är det bara att lämna nycklarna till dem innan jag går in till kontoret och så hämtar jag ut en bil i nyskick igen på eftermiddagen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Martinen »

Fan va ni har det bra som jobbar eller bor intill en biltvätt.
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av mikl »

Kör min i Statoils borsttvätt..
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av AGCF »

Det är den första fabriksnya bil som jag köpt. Jag tvättar med högtryck, en mikrofiberhandske och dubbla hinkar. Tyvärr repar de flesta biltvättar inkl gör det själv med borste.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av jjmaskin »

mikl skrev:
Kör min i Statoils borsttvätt..
+1 Det finns recond när man säljer bilen :D
kontakten2

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av kontakten2 »

Jag hittade microreper efter några tvättar. Nu e de inte så viktigt längre :roll:
Men visst borde man spola den nu när saltet börjat komma?
Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2015 21:52

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av MSE »

AGCF skrev:
Det är den första fabriksnya bil som jag köpt. Jag tvättar med högtryck, en mikrofiberhandske och dubbla hinkar. Tyvärr repar de flesta biltvättar inkl gör det själv med borste.
Inte bara jag som är rädd för maskintvätt. Jag tvättar också förhand. Svart solid förg blir kass med tvättrepor. Man får repor även vid handtvätt men det kan man i alla fall påverka med ordentlig avspolning innan och använda dubbla hinkar.
Har tidigare haft nya bilar där jag efter något år körde i Statoils tvätt (den moderna sorten). Fick repor efter en enda gång tyvärr. Också svart bil utan metallic.
/Mats
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Machris »

Maskintvätt! Hellre ren bil med mikrorepor än en skitig bil där man aldrig ser glansen ändå ;)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Martinen »

jjmaskin skrev:
mikl skrev:
Kör min i Statoils borsttvätt..
+1 Det finns recond när man säljer bilen :D
Ja och så kan man ju ta kan samtidigt när man ändå är där. ;)
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av kanylbullen »

Testade ecosteamobil i Uppsala, de kommer till dig och tvättar den där den står, på gatan eller i garaget, även i Stockholm med någon dags framförhållning. Det finns en annan tråd om den tror jag. Tycker det blev riktigt bra, och jävligt skönt att få det gjort medan man jobbar utan att behöva åka nånstans med den.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:
Testade ecosteamobil i Uppsala, de kommer till dig och tvättar den där den står, på gatan eller i garaget, även i Stockholm med någon dags framförhållning. Det finns en annan tråd om den tror jag. Tycker det blev riktigt bra, och jävligt skönt att få det gjort medan man jobbar utan att behöva åka nånstans med den.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Läste om detta i den andra tråden. Intressant affärsidé. Även om det inte var så billigt så var det inte heller överdrivet dyrt.
Spännande att se om detta sprider sig till andra delar av Sverige.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Bjorn »

AGCF skrev:
Det är den första fabriksnya bil som jag köpt. Jag tvättar med högtryck, en mikrofiberhandske och dubbla hinkar. Tyvärr repar de flesta biltvättar inkl gör det själv med borste.
Hittills har även jag tvättat så. Har Ceramic pro guld som för den ganska lättvättad. Får se hur det blir när det blir minusgrader, Tänker försöka undvika automattvättborstar.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Marten »

Har bilen väl polerad så avfettning och högtryck är det enda som behovs. 2-3 gånger i veckan.
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
Ort: Åstorp (Helsingborg)
Kontakt:

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Hej
Spännande ämne detta som ligger mig varmt om hjärtat såklart :)

Har man inte möjlighet att tävtta hemma med dubbla hinkar, lamull och ett bra schampo tillsammans med högtryck så tycker jag det bästa alternativet
är att göra det själv i ett bås där man slänger på ett gäng poletter. Är man lite förberedd tar man med lite kem själv, som tex Wheel cleaner, alkalisk avfettning och petroleum baserad avfettning. Spruta på kem.. låt sitta 2-5 minuter..... spola rent... Kör med borsten (om nödvändigt) efter den är genomkollad och fri från grus och sen spola med kalkfritt vatten.... Absolut inte torka den efteråt....Minsta kvarvarande gruskorn repar då. ut på motorvägen en sväng istället så torkar den....

Har man lite tid över och vill ha lite bilvårdsmys så brukar jag köra med foamlance åxå. Mest för det e kul och e rätt mysigt och sen löser det upp smuts väldigt bra åxå :P

Vill ni ha tips så kolla in "Junkman" 2 bucket method på youtube.... galen man men han har rätt :D

Jag hade ALDRIG lämnat bort min till nån snubbe som tar 99kr per tvätt och kör en gul svamp både uppe å nere bil efter bil.. :evil:
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av dstr »

Folk tittar konstigt när man fickparkerad inne i stan hoppar ur och försöker torka rent radarn med en servett.

En tjej som stod och väntade bredvid flyttade sig 30 meter bort... Jag ville på något vis förklara att autopiloten inte fungerade om den var smutsig, men det hade nog inte hjälpt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur tvättar ni Teslan?

Inlägg av Svenssons »

DperssonBIlrekond skrev:

Vill ni ha tips så kolla in "Junkman" 2 bucket method på youtube.... galen man men han har rätt :D
Antar att det är denna serie som du tänker på?

https://www.youtube.com/watch?v=w09r6m6sRCA
https://www.youtube.com/watch?v=lWAbo3RvW_A
https://www.youtube.com/watch?v=DQklBySgv9M
https://www.youtube.com/watch?v=oWnbAxhjgrE
https://www.youtube.com/watch?v=bnjeHGhFepw
https://www.youtube.com/watch?v=uO3gu65UYTA
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar