Läste bara spec på hemsidan.fth skrev:Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.Lophornis skrev:Volvotrucks.se säger 450-540kWh
laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)
2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW![]()
Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?
AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?
/fth
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.fth skrev:Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.Lophornis skrev:Volvotrucks.se säger 450-540kWh
laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)
2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW![]()
Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?
AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?
/fth
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det är oftast inte laddaren som begränsar utan batteriet, max effekt minskar rejält med stigande SoC för dom flesta bilar.mikebike skrev:Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja jäklar assåmartinot skrev:Snyggt med 350 kW laddeffekt!

Och nog hade man velat åka med en sväng också, ganska bra drag i den tänker jag

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, men 2,5 gånger så lång tid som en halvkall Tesla är ju inte märkvärdigt snabbt.fth skrev:Det är oftast inte laddaren som begränsar utan batteriet, max effekt minskar rejält med stigande SoC för dom flesta bilar.mikebike skrev:Jag laddade idag i Dorotea. Med 4% SoC var prognosen 50 minuter till 100%. I runda slängar 1C och 75kW i medeleffekt.
Då känns inte 2,5 timmar med 200 kW orealistiskt....
Förutsatt att laddaren verkligen klarar av att ge full effekt i flera timmar.
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Ganska bra dragvikt framförallt.Bjelke skrev:Ja jäklar assåmartinot skrev:Snyggt med 350 kW laddeffekt!![]()
Och nog hade man velat åka med en sväng också, ganska bra drag i den tänker jag

Re: Ionitys laddnätverk
Var på besök i Norge i förra veckan. De ligger ju några år före oss med elbilar, så kan nog vara en bra ungefärlig referens för oss om ett par få år.macky skrev:Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Så här såg det ut i Rygge där jag behövde stanna och ladda. Finns både Ionity och Tesla SuC precis bredvid varandra.
6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.

Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.



NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ionitys laddnätverk
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.martinot skrev:Var på besök i Norge i förra veckan. De ligger ju några år före oss med elbilar, så kan nog vara en bra ungefärlig referens för oss om ett par få år.macky skrev:Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
Så här såg det ut i Rygge där jag behövde stanna och ladda. Finns både Ionity och Tesla SuC precis bredvid varandra.
6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats.
Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
MVH
Re: Ionitys laddnätverk
Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Flytta de där köande bilarna till SuC så är det nog snart fullt där också. Finns vissa marginaler en vanlig vardag i slutet av september men hur skulle det se ut under mer populära resdagar?NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
MVH
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
En till rolig laddning denna gång utan bild.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.

Re: Ionitys laddnätverk
3 kWh per minut = 180 kW i snitt? Borde väl kunna gå ännu snabbare?Hoppsan_84 skrev:En till rolig laddning denna gång utan bild.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, den och Taycan verkar kräva bra värme för att nå max. Båda ska ju förvärma om man har navigationen inställd på laddaren. Kris R laddade 10-80% med GT och hade 207 kW i snitt. Över 250 kW till 50%. Så beror ju lite på när man pluggar in också.MWall skrev:3 kWh per minut = 180 kW i snitt? Borde väl kunna gå ännu snabbare?Hoppsan_84 skrev:En till rolig laddning denna gång utan bild.
Audi e-tron gt som svängde in på Ionity Enköping och laddade 18kwh på 6 minuter.
Re: Ionitys laddnätverk
det roliga är ju att till vänster i bild finns det flera 50/150kW laddare, där borde MG, ID.3 och EQC ladda, men det kanske var kö där också? Tyvärr är det fortfarande alldeles för många som inte vet hur det funkar och var dom ska ladda. För ett tag sen stod en desperat förare på 150kW stolpen bredvid mig och försökte koppla in sin BMW i3 (som inte hade CCS, var väl tillval på de första). Stod och vevade med sin typ2 kabel.mati skrev:Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Effektbaserade laddavgifter är lösningen. Ju snabbare laddare dessto högre avgift. Kostnad (pengar) är ofta det som behövs för att folk ska börja tänka. Så slipper man BMW i3 eller en ID3 som blockar en 350 kW laddare i 40 minuter.mati skrev:Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.NiklasTesla skrev:Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.
Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Bolagen kan sätta upp 100,200,350 kW laddare och utnyttja effekten mer effektivt samtidigt som kunden väljer tid (effekt) vs pris.
100 kW kostar 4 kr/kWh
200 kW kostar 5 kr/kWh
350 kW kostar 6 kr/kWh
En i3 eller nån med Taycan som ska käka lunch i 60-90 minuter kan då välja 100 kW laddaren och spara pengar. Den som har bråttom väljer 200 eller 350. Effektavgift är redan på väg i elnäten så det är bara föra konceptet vidare till slutkunden.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ionitys laddnätverk
Det borde vara en självklarhet egentligen att det ska finnas laddare med lite olika effektnivåer i olika prisklasser på samma ställe. Dels för att delegera "ovetande" elbilister till de långsammare laddarna så de inte blockerar för alla andra som har bråttom. Men även för att skapa bättre utnyttjandegrad hos de snabba snabbladdarna. Det är ju ganska kostsamt att sätta upp en massa 350kW-laddare och så kommer det bara bilar som inte ens når 100kW. Ionity med sina 350kW laddare är ju rätt så överkill. Det finns ju ingen anledning att ladda där om det skulle finnas 150kW bredvid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Det borde vara en självklarhet egentligen att det ska finnas laddare med lite olika effektnivåer i olika prisklasser på samma ställe. Dels för att delegera "ovetande" elbilister till de långsammare laddarna så de inte blockerar för alla andra som har bråttom. Men även för att skapa bättre utnyttjandegrad hos de snabba snabbladdarna. Det är ju ganska kostsamt att sätta upp en massa 350kW-laddare och så kommer det bara bilar som inte ens når 100kW. Ionity med sina 350kW laddare är ju rätt så överkill. Det finns ju ingen anledning att ladda där om det skulle finnas 150kW bredvid.
Det förutsätter att folk vet hur snabbt deras bilar kan ladda...
Re: Ionitys laddnätverk
om man har bil som klarar det, så vill man ju gärna ladda på ionity, som mig vetandes är de enda i Norden som har >150/175kW. ioniq5,, EV6, Taycan, eTron GT, i4 och säkert någon som jag har glömt drar ju nytta av mer än 150kW.mati skrev:Det borde vara en självklarhet egentligen att det ska finnas laddare med lite olika effektnivåer i olika prisklasser på samma ställe. Dels för att delegera "ovetande" elbilister till de långsammare laddarna så de inte blockerar för alla andra som har bråttom. Men även för att skapa bättre utnyttjandegrad hos de snabba snabbladdarna. Det är ju ganska kostsamt att sätta upp en massa 350kW-laddare och så kommer det bara bilar som inte ens når 100kW. Ionity med sina 350kW laddare är ju rätt så överkill. Det finns ju ingen anledning att ladda där om det skulle finnas 150kW bredvid.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.
”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.
Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.
2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”
https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.
Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.
2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”
https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Känns som att det hade varit bra med lite fler laddare innan de lockar fler kunder...Nect skrev:Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.
”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.
Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.
2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”
https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Så länge dom kan lura folk till att betala månadsavgiften så är det najs för Ionity och dåligt incitament för att seMaw skrev:Känns som att det hade varit bra med lite fler laddare innan de lockar fler kunder...Nect skrev:Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.
”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.
Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.
2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”
https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
till så att laddarna funkar eller byggs ut

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Eller laddare som fungerarMaw skrev:Känns som att det hade varit bra med lite fler laddare innan de lockar fler kunder...Nect skrev:Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.
”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.
Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.
2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”
https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju sjukt irriterande de där abonemangsavgifterna som är låsta på 12mnd. Det är ju mkt möjligt att man behöver abo hos andra också, då ska man liksom betala säg 3x190kr/mnd för att ladda hos 3nätverk. Stört!Nect skrev:Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.
”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.
Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.
2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”
https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
HelectriC skrev:Det är ju sjukt irriterande de där abonemangsavgifterna som är låsta på 12mnd. Det är ju mkt möjligt att man behöver abo hos andra också, då ska man liksom betala säg 3x190kr/mnd för att ladda hos 3nätverk. Stört!Nect skrev:Nu kan vem som helst skaffa abonnemang hos Ionity för att kunna ladda billigare.
”Om man inte har en deal via sitt bils märke är det klart obilligt att ladda på Ionity eftersom prislappen då ligger på 8,70 kronor per kWh. Men nu har de släppt ett abonnemang som gör att priset sänks drastiskt till 3,50 kronor per kWh.
Men för att få det priset behöver man köra ett abonnemang som kallas för Ionity Passport och som kostar 190 kronor per månad. Det hade ju varit rimligt om man kunde sätta på abonnemanget när det behövs, men eftersom det är tolv månaders bindningstid så är alltså kostnaden per år 2280 kronor även om det bara behövs på semestern.
2280 kronor delat på mellanskillnaden 5,20 kronor är nästan 440 kWh, så du måste ladda en hel del per år för att det ska löna sig. Samtidigt så finns det konkurrenter som E.ON som tar dryga fem kronor per kWh som kan vara ett bättre alternativ om man inte laddar så mycket.”
https://feber.se/bil/nu-kan-alla-fa-bil ... ty/430026/
Ett abonnemang skulle jag inte ha något i mot, förutsatt att man får tillgång till många snabba laddare där det sällan är kö. Men tyvärr är det enda i närhetens Teslas abonnemang i form av billånet om man köper en Tesla

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25