Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

mati skrev:
Det borde vara en självklarhet egentligen att det ska finnas laddare med lite olika effektnivåer i olika prisklasser på samma ställe. Dels för att delegera "ovetande" elbilister till de långsammare laddarna så de inte blockerar för alla andra som har bråttom. Men även för att skapa bättre utnyttjandegrad hos de snabba snabbladdarna. Det är ju ganska kostsamt att sätta upp en massa 350kW-laddare och så kommer det bara bilar som inte ens når 100kW. Ionity med sina 350kW laddare är ju rätt så överkill. Det finns ju ingen anledning att ladda där om det skulle finnas 150kW bredvid.
Att sätta upp laddare på 350kw med bara en laddkabel är deras största miss.

Hade de valt 2-4 anslutningar till varje laddare hade det ändå funnits gott om mos till 90% av alla bilar som rullar just nu och de hade då haft 8-16 platser vid varje station.

Hade de dessutom varit intelligenta så hade appen visat tillgänglig effekt på stolpen.

Dvs stod det två E-tron & 150kW och laddade så visste man att det bara fanns 50kW över till nästa bil som rullar in, och sen när de sjunker så knuffar den över effekten till nästa användare.

Du skulle ändå få fullt tillräckligt med knuff för att ladda 4 bilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Det är ju sjukt irriterande de där abonemangsavgifterna som är låsta på 12mnd. Det är ju mkt möjligt att man behöver abo hos andra också, då ska man liksom betala säg 3x190kr/mnd för att ladda hos 3nätverk. Stört!
Exakt. Framförallt med Ionitys dåliga yttäckning. Även om man har ett abonnemang hos dem så tvingas man ju att ladda hos andra operatörer också eftersom Ionity inte finns överallt. Det är precis därför jag hatar abonnemangsmodellen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju sjukt irriterande de där abonemangsavgifterna som är låsta på 12mnd. Det är ju mkt möjligt att man behöver abo hos andra också, då ska man liksom betala säg 3x190kr/mnd för att ladda hos 3nätverk. Stört!
Exakt. Framförallt med Ionitys dåliga yttäckning. Även om man har ett abonnemang hos dem så tvingas man ju att ladda hos andra operatörer också eftersom Ionity inte finns överallt. Det är precis därför jag hatar abonnemangsmodellen.
Ett annat argument mot abonnemang är ju att man (i alla fall med Ionity) kan göra högeffektsladdning till det billigare alternativet, vilket kan leda till att bilar som ändå inte kan ta emot särskilt hög laddeffekt ställs vid en sådan stolpe, i stället för att ladda vid en med lägre effekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
mati skrev:
NiklasTesla skrev:
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.

Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.
Effektbaserade laddavgifter är lösningen. Ju snabbare laddare dessto högre avgift. Kostnad (pengar) är ofta det som behövs för att folk ska börja tänka. Så slipper man BMW i3 eller en ID3 som blockar en 350 kW laddare i 40 minuter.
Bolagen kan sätta upp 100,200,350 kW laddare och utnyttja effekten mer effektivt samtidigt som kunden väljer tid (effekt) vs pris.
100 kW kostar 4 kr/kWh
200 kW kostar 5 kr/kWh
350 kW kostar 6 kr/kWh
En i3 eller nån med Taycan som ska käka lunch i 60-90 minuter kan då välja 100 kW laddaren och spara pengar. Den som har bråttom väljer 200 eller 350. Effektavgift är redan på väg i elnäten så det är bara föra konceptet vidare till slutkunden.
Så en tesla modell s 60 bör inte ladda på SuC v3 precis som du tycker en id3 i sa ska ladda på ionity?
Jag tycker argumentet inte håller. Ionity får ju se till att lösa problemet genom att sätta upp fler laddare helt enkelt.

Att sätta upp laddare av olika effekter blir bara krångligt både för företaget och konsumenten. Lite som jag kan tycka är nackdelen med delade stolpar på SuC V2. Elon har uppenbarligen fattat detta då han nu har en annan lösning för SuC v3.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
mati skrev:
NiklasTesla skrev:
Klockrent exempel på varför alla andra elbilar än Tesla går bort för mig.

Ionity behöver lyfta sig själva rejält.
Och framförallt är de flesta bilarna som står i Ionity-kön "slöladdare". Det är bara e-tronen och framförallt Ioniqen som laddar snabbt.
Effektbaserade laddavgifter är lösningen. Ju snabbare laddare dessto högre avgift. Kostnad (pengar) är ofta det som behövs för att folk ska börja tänka. Så slipper man BMW i3 eller en ID3 som blockar en 350 kW laddare i 40 minuter.
Bolagen kan sätta upp 100,200,350 kW laddare och utnyttja effekten mer effektivt samtidigt som kunden väljer tid (effekt) vs pris.
100 kW kostar 4 kr/kWh
200 kW kostar 5 kr/kWh
350 kW kostar 6 kr/kWh
En i3 eller nån med Taycan som ska käka lunch i 60-90 minuter kan då välja 100 kW laddaren och spara pengar. Den som har bråttom väljer 200 eller 350. Effektavgift är redan på väg i elnäten så det är bara föra konceptet vidare till slutkunden.
Så en tesla modell s 60 bör inte ladda på SuC v3 precis som du tycker en id3 i sa ska ladda på ionity?
Jag tycker argumentet inte håller. Ionity får ju se till att lösa problemet genom att sätta upp fler laddare helt enkelt.

Att sätta upp laddare av olika effekter blir bara krångligt både för företaget och konsumenten. Lite som jag kan tycka är nackdelen med delade stolpar på SuC V2. Elon har uppenbarligen fattat detta då han nu har en annan lösning för SuC v3.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kan alla teckna ett Ionity abonnemang?
Och är det billigare än märkes abonnemang?

Förutom utan avtal om höga 79 cent per kilowattimme kan du nu köpa en prenumeration för 17,99 euro per månad för att sedan ta betalt för 35 cent per kilowattimme.
https://teslamag.de/news/interessantes- ... -kwh-41580

Kan man som svensk teckna JUCR 69 euro per månad fastpris abonnemang?
https://teslamag.de/news/elektroauto-fl ... euro-41259
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Apropå att ionity är fullt och Tesla inte, så lägger jag in denna bild. Jag körde inom en ionity för att testa om jag fortfarande kunde ladda med mitt Polestarkort och ioniqen, dvs jag behövde inte ladda och som man ser av bilden så var alltså 1 av 6 ionity upptagen om man räknar bort min bil, medans i bakgrunden laddar 7 Tesla på 8 platser och jag tror den 8e var trasig.
20211002_143911.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

HelectriC skrev:
Apropå att ionity är fullt och Tesla inte, så lägger jag in denna bild. Jag körde inom en ionity för att testa om jag fortfarande kunde ladda med mitt Polestarkort och ioniqen, dvs jag behövde inte ladda och som man ser av bilden så var alltså 1 av 6 ionity upptagen om man räknar bort min bil, medans i bakgrunden laddar 7 Tesla på 8 platser och jag tror den 8e var trasig.
Ja, men nu när Ionity har öppnat upp för Kreti och Pleti att köpa abbonemang kommer det komma horder av Teslor som vill ladda billigt och det kommer bli fullständigt laddkaos på Ionity! Vi kommer bli tvungna att köpa dieselbilar istället för elbilar! :lol:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Vilken SuC-station var detta?

Bra att veta om man skall undvika den (brukar iofs. normalt försöka att undvika SuC-stationer med så få som endast 8 laddpunkter).

Som kontrast så är här ifrån när jag laddade på SuC Varberg i förra veckan innan jag åkte till Norge, där 0/20 var upptagna (det är jag som laddar till vänster i bilden):

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det var Haukås utanför Bergen, men även Gol har vi stått i kö för att ladda på SuC när vi hade Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Maw skrev:
HelectriC skrev:
Ja, men nu när Ionity har öppnat upp för Kreti och Pleti att köpa abbonemang kommer det komma horder av Teslor som vill ladda billigt och det kommer bli fullständigt laddkaos på Ionity! Vi kommer bli tvungna att köpa dieselbilar istället för elbilar! :lol:

Precis.
Känns inte ok att vi som betalat för ionity skall behöva släppa in teslaägare på våra stationer, och än värre att de skall ha möjlighet att ladda för samma pengar som oss.

:lol:
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

R_Edvinsson skrev:
Maw skrev:
HelectriC skrev:

Precis.
Känns inte ok att vi som betalat för ionity skall behöva släppa in teslaägare på våra stationer, och än värre att de skall ha möjlighet att ladda för samma pengar som oss.

Ni får ju snart ladda på Teslas SuC :lol:
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Dexter skrev:
R_Edvinsson skrev:
Maw skrev:
HelectriC skrev:

Precis.

Teslas plan är kanske att köpa upp Ionity. Och vips så har Tesla öppnat upp sitt ”SuC” till alla! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Nect skrev:
Dexter skrev:
R_Edvinsson skrev:
Maw skrev:
HelectriC skrev:

Precis.

Teslas plan är kanske att köpa upp Ionity. Och vips så har Tesla öppnat upp sitt ”SuC” till alla! :lol:
Ja sen kommer de inte öppna upp för övriga bilar utan bara Tesla kommer få ladda där. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Jo, den höga abonnemangsavgiften är ju det som är så sjukt med Ionity. Förstår att de vill att vem som helst kan betala in den (inte bara vissa bilägare) då det är pengar rakt ner i deras ficka utan att de levererat något.

Så att Ionity nu "öppnat upp" är ju ett rent skämt. De har ju främst "öppnat upp" för ett rent kassaflöde i till deras bankkonton. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Så att Ionity nu "öppnat upp" är ju ett rent skämt. De har ju främst "öppnat upp" för ett rent kassaflöde i till deras bankkonton. :D
Ett Ionity-abonnemang känns ungefär lika angeläget som abonnemanget på NyTeknik som ingår i medlemskapet i facket. Jag använder den bara som underlägg för kattlådan och läser den aldrig. Ändå så tvingas jag betala för den där eländiga tidningen varje månad.
Tack o lov är ju Ionity-abonnemanget frivilligt. Men som du säger, de vill ju att folk betalar regelbundet för nånting som man kanske bara utnyttjar ett fåtal gånger om året. Jag tolkar detta precis som du gör, nämligen att Ionity försöker hitta nya sätt att få intäkter utan motprestation.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
martinot skrev:
Ett Ionity-abonnemang känns ungefär lika angeläget som abonnemanget på NyTeknik som ingår i medlemskapet i facket. Jag använder den bara som underlägg för kattlådan och läser den aldrig. Ändå så tvingas jag betala för den där eländiga tidningen varje månad.
Tack o lov är ju Ionity-abonnemanget frivilligt. Men som du säger, de vill ju att folk betalar regelbundet för nånting som man kanske bara utnyttjar ett fåtal gånger om året. Jag tolkar detta precis som du gör, nämligen att Ionity försöker hitta nya sätt att få intäkter utan motprestation.

Motprestationen är givetvis att de bygger fler snabbladdare.

Som du säger så lägger gemene man väldigt lite pengar på snabbladdning. Men ändå vill vi att möjligheten att snabbladda ska finnas, eller hur? Så hur ska vi betala för den? Eller, ja frågan behöver väl inte ställas. De flesta här tycker väl att staten ska betala byggnationerna och helst även bjuda på elen. :roll:

Jag ser byggnationen av laddinfra som en olösbar ekvation. Hur ska den finansieras när INGEN vill betala ett ruttet lingon för tjänsten? Att betala in 200:-/månaden är ju ingenting. Tesla ska ha 100:-/mån för "premium connectivity" också. Och vissa här inne skryter med att de gärna sponsrar Teslas FSD med 77 tkr trots att det inte funkar. Som nån slags crowd funding. Varför är det då inte ok med "crowd funding" för Ionity via den där månadsavgiften? Man får ju faktiskt något för pengarna och man bidrar till snabbare utbyggnad av laddinfra.

Ska bli intressant att följa utvecklingen. Undrar hur det ser ut t ex under 08:ornas sportlov år 2035. Kommer laddköerna vara enorma? Kommer bilarna ha sån räckvidd att det inte behövs snabbladdning? Kommer vi ha andra strategier?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det stämmer säkert. Det är kanske en omöjlig ekvation. Hönan och ägget. Folk köper inte elbilar när det inte finns några snabbladdare. Men samtidigt är åtminstone jag inte beredd att betala en ganska hög månadskostnad för nånting jag sällan eller kanske aldrig använder. Det betyder inte att jag aldrig snabbladdar, även om jag inte har gjort det på två år av olika skäl. Men om jag snabbladdar så gör jag det kanske inte hos Ionity utan någon annanstans. Och då har jag betalat månadsavgiften helt i onödan. Varför ska jag sponsra dem? Ska jag sponsra alla andra också på samma sätt? Det blir ganska många månadsabonnemang om OKQ8, CirkleK, Mer (Bee/Clever...), Eon, Vattenfall, Fortum osv osv alla skulle köra med samma affärsmodell.
Om det är staten som står för utbyggnaden så kan åtminstone alla ta del av kakan. Det är ju i slutändan ändå vi som skattebetalare som står för finansieringen, och det är helt okej. Jag betalar hellre 200kr extra skatt varje månad, och så fördelas pengarna mellan alla som vill bygga snabbladdare, än att jag betalar 200kr till enbart Ionity som bygger laddare främst på ställen där jag inte har någon nytta av dem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Men samtidigt är åtminstone jag inte beredd att betala en ganska hög månadskostnad för nånting jag sällan eller kanske aldrig använder. Det betyder inte att jag aldrig snabbladdar, även om jag inte har gjort det på två år av olika skäl. Men om jag snabbladdar så gör jag det kanske inte hos Ionity utan någon annanstans. Och då har jag betalat månadsavgiften helt i onödan.
Precis. Det är mer vettigt att i så fall betala ett högt pris per kWh de gånger tjänsten utnyttjas. För närvarande är det dock förenat med ett dåligt signalvärde fört elbilskonceptet. När elbilar blivit det normala i trafiken blir det nog lättare att implementera fullt pris per kWh (kanske kombinerat med avgift för att inte i onödan blockera högeffektsladdare).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
mati skrev:
Men samtidigt är åtminstone jag inte beredd att betala en ganska hög månadskostnad för nånting jag sällan eller kanske aldrig använder. Det betyder inte att jag aldrig snabbladdar, även om jag inte har gjort det på två år av olika skäl. Men om jag snabbladdar så gör jag det kanske inte hos Ionity utan någon annanstans. Och då har jag betalat månadsavgiften helt i onödan.
Precis. Det är mer vettigt att i så fall betala ett högt pris per kWh de gånger tjänsten utnyttjas. För närvarande är det dock förenat med ett dåligt signalvärde fört elbilskonceptet. När elbilar blivit det normala i trafiken blir det nog lättare att implementera fullt pris per kWh (kanske kombinerat med avgift för att inte i onödan blockera högeffektsladdare).
Fast det vill inte Mati göra heller...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Fast det vill inte Mati göra heller...
Nej, inte 8:70kr/kWh om du menar det. Andra laddoperatörer lyckas ju hålla en prisnivå runt 5-6 kr/kWh. Det är också dyrt, men inte orimligt dyrt. Och jag betalar hellre det än Ionitys priser. Det är väl inte så konstigt? Och även med ett årsabonnemang måste man ladda jäkligt mycket hos Ionity för att komma ner till den prisnivån.
dfa

Inlägg av dfa »

Ionity kommer väl snart (1-2 år) inte vara relevanta längre nu när bensinbolagen med CK i spetsen bygger ut med egna laddare.
Känns lite som om de gett upp.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Jag provladda på Ionity Gävle här om dagen. Det löste ut efter 1.7kWh i laddat. Error på displayen och i bilen. Provade även laddaren i Uppsala den funkade fint, fast då höll jag en minut handtaget intryckt i bilen. Det gjorde jag inte i Gävle kan det varit det som bråkade?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
Ionity kommer väl snart (1-2 år) inte vara relevanta längre nu när bensinbolagen med CK i spetsen bygger ut med egna laddare.

Ja, de verkar sätta upp 2 laddare per station. Mäktigt! :roll: Känns mest som greenwashing.

När ska någon seriös aktör bygga riktiga snabbladdningsstationer a la Tesla med 14-20 laddare per site? (Det kommer inte heller räcka till om några år, se på Norge)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
dfa skrev:

Ja, de verkar sätta upp 2 laddare per station. Mäktigt! :roll: Känns mest som greenwashing.

När ska någon seriös aktör bygga riktiga snabbladdningsstationer a la Tesla med 14-20 laddare per site? (Det kommer inte heller räcka till om några år, se på Norge)
Det skulle även ägarna av Ionity kunna göra om de bara ville, precis som Tesla, men de vill uppenbarligen inte det.
Skriv svar