DanneLKPG skrev:martinot skrev:Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
Hoppas du slipper en tinnitus-Model Y då. Den blå i Norrköping var katastrof. Ett högfrekvent tjut så fort man gasade lite mer än halvt. Får du en sådan bil så får du inte ens hjälp av Tesla enligt tråden om ämnet...
Har läst om det innan, både i denna tråden och även i andra trådar, att MY surrar mycket.
Låter inte alls bra. Är extremt känslig för den typen av ljud.
Nu var det mest tänkt att provköra MY och ID4 på skoj för mig, men kommer inte byta bil själv på en ca. två års tid. Detta är orsaken till att jag prioriterat att provköra Iq5. Är inte själv alls intresserad av Ioniq 5 (och blev faktiskt lite mindre intresserad efter provkörningen, även om jag också blev positivt överraskad om annat) eller ID4/MEB. Tror nämligen att Iq5/Ev6 kan vara en utmärkt bil för rätt köpare som frågar mig om en elbil att kunna dra mycket, och mest fungera som lastbil A-B. Då passar den nog riktigt bra, och ligger dessutom väldigt bra till prismässigt inom budgetsegmentet.
Skulle inte heller personligen överväga en bil som jag inte vet med säkerhet har tillgång till Tesla SuC. Men är ju alltid kul att testa olika bilar, och många som frågar mig om råd bland släkt och bekanta då jag jobbat många år inom bilbranschen och nu haft elbil sedan 2019. Alla kommer inte att resa långt med sina bilar, och kör man mest normalt med utgångspunkt från hemmet så är ju laddnät ingen som helst avgörande faktor.
Förutom att jag inte är på gång att själv byta elbil nu (kommer skaffa en ny diesel till våren) då jag precis gjort så, så hade jag inte heller varit så lockad av att köpa en bil producerad i ett land med koncentrationsläger och rasåtskillnad/förföljelse. Något jag helst undviker om jag kan. Men det är ett personligt/moraliskt ställningstagande för just mig.
Är inte säker på att det ens blir MY i framtiden (har som sagt inte testat, och gillar min lilla M3:a grymt mycket), men byter jag så får det bli en tillverkad i Europa/Berlin som gäller för mig.