Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ser riktigt prisvärt ut med tanke på grundpris, rabatt och allt som ingår i "Selection"!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tänkt att köpa privat, ja väldigt mycket för pengarna tycker jag, vad kan man annars få för under 900’ med så mycket utrustning komfort och range? Vill man snåla in lite så kan man ta bort sportback, headup, ljuset i fronten samt baksätes paketet och då landa på ca 840-850’
Nått som kan utmana Q8 där?
Nått som kan utmana Q8 där?
Man kan välja till massa schysst lyxutrustning till fossil-Q8 som inte finns till Q8 etron. Väldigt konstigt!macky skrev:De är helt olika bilar ink olika karosser. Det här namnbytet var ett sätt att placera gamla e-tron i hierarkin tror jag. Ska man vara ärlig så upplever jag Q8 som en lite mer påkostad och lyxig bil. Men med fel typ av drivlinaOlof Tenghoff skrev:Har Q8 och Q8 etron samma kaross? När jag sett dem i verkligheten ser de väldigt olika ut men jag kanske bara förvillats av att de har olika lysen och grill mm?. Plattformen i botten är densamma dock.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja, tyckte min bokade i4 för strax under under 800k var billig men det här var dyrtDexter86 skrev:Jävla skevt allt blivit när man tycker en bil för 895.000 är prisvärt![]()
![]()

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Hahahaha ja när man ställer sig utanför sin elbilslåda så ja väldigt sjukt. Men den id buzz jag fick pris på med rabatt gick loss på 733560:- och bantar jag ner Q8 etron lite så skulle jag kunna få den för 117000:- till då får man ändå säga att det är prisvärt, buzzen kommer inte i närheten av något jo laddningen verkar rätt schysst på den men resten är inget i närheten…..Dexter86 skrev:Jävla skevt allt blivit när man tycker en bil för 895.000 är prisvärt![]()
![]()
Så är det säkert/garanterat, men det är ju sällan man kör i exakt jämn hastighet (ivf. inte i vardagen). Samma sak gäller ju troligen för alla andra bilars och förares snitt här i tråden. Det är något man får räkna med helt enkelt gäller alla.Off Grid Byggaren skrev:Energiförbrukningen ökar ju rejält i hastigheter över 100 km/h på gamla e-tron.martinot skrev:Och säker en hel del 80 på många sträckor också?Off Grid Byggaren skrev:
Snittet på 100 innebär förstås 120 + på en hel del sträckor.
Det är ju, som namnet säger, ett snitt.
Och även effektgången är ju snitteffekt (inte peak effekt, lika lite som peak fart).
Skulle tro att jämn hastighet i 100 km/h blir något lägre än att köra 120 km/h halva sträckan och 80 km/h resten av sträckan.
Sedan har du säkert rätt i att stora mer fyrkantiga SUV:ar som tex. e-tron och XC90 är extra ineffektiva i motorvägsfart. Där har de garanterat ett klart handikapp jämfört med andra bilar (även om de har positiva saker som lättare att lasta, etc).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
Audi built the Audi Q8 e-tron on an extensively adapted variant of the modular longitudinal platform (MLB Evo).macky skrev:De är helt olika bilar ink olika karosser. Det här namnbytet var ett sätt att placera gamla e-tron i hierarkin tror jag. Ska man vara ärlig så upplever jag Q8 som en lite mer påkostad och lyxig bil. Men med fel typ av drivlinaOlof Tenghoff skrev:Har Q8 och Q8 etron samma kaross? När jag sett dem i verkligheten ser de väldigt olika ut men jag kanske bara förvillats av att de har olika lysen och grill mm?. Plattformen i botten är densamma dock.
The MLB Evo platform is a shared platform that includes ICE, like Lamborghini URUS and Audi A8.
But Audi created an entirely new dedicated chassis and body for the e-tron. As a result, you can’t compare with other EVs like VW Golf or others that use modified ICE chassis that negatively affect range and design.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Pratade med säljaren idag och fick en första draft offert på en 55 pro line med s-line paket och chrome delete (svart optikpaket mm) men alla tillval finns inte tillgängliga än (tex night vision som jag saknar på min nuvarande). Så jag håller inne beställningen en stund till.
Prismässigt så blev det ändå 200k billigare än min nuvarande med motsvarande utrustning. Det säger inte så mycket då det är en av de första bilarna och i stort sätt fullutrustad (ja, inte night vision då) och de var inte billiga när det begav sig.
Nyheterna jag kunde luska ut i sammanställningen förutom drivlinan var rätt skralt.
* Eluppvärmd rätt (kanske redan fanns på senare modeller)
* Riktig Park assist även då man har 360 kameror
Audi har heller inte fixat förmånsberäkningen än. Blev en orimlig beräkning då de verkar ha fel förmånspris samt inte drar bort 350k.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Prismässigt så blev det ändå 200k billigare än min nuvarande med motsvarande utrustning. Det säger inte så mycket då det är en av de första bilarna och i stort sätt fullutrustad (ja, inte night vision då) och de var inte billiga när det begav sig.
Nyheterna jag kunde luska ut i sammanställningen förutom drivlinan var rätt skralt.
* Eluppvärmd rätt (kanske redan fanns på senare modeller)
* Riktig Park assist även då man har 360 kameror
Audi har heller inte fixat förmånsberäkningen än. Blev en orimlig beräkning då de verkar ha fel förmånspris samt inte drar bort 350k.
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
MLB evo används ju ned till A4 i audifamiljen. Jag tror utifrån vad jag läst på tyska forum att närmaste syskon är Q5 i långversion som togs fram till kinesiska marknaden. E-tron är ju lite smalare än de största bilarna på MLB plattformen men lika lång som tex ice Q8. Verkar vara en trend för elbil att hålla nere bredden lite jmf ICE. Lite lägre luftmotstånd antar jag.Off Grid Byggaren skrev:Audi built the Audi Q8 e-tron on an extensively adapted variant of the modular longitudinal platform (MLB Evo).macky skrev:De är helt olika bilar ink olika karosser. Det här namnbytet var ett sätt att placera gamla e-tron i hierarkin tror jag. Ska man vara ärlig så upplever jag Q8 som en lite mer påkostad och lyxig bil. Men med fel typ av drivlinaOlof Tenghoff skrev:Har Q8 och Q8 etron samma kaross? När jag sett dem i verkligheten ser de väldigt olika ut men jag kanske bara förvillats av att de har olika lysen och grill mm?. Plattformen i botten är densamma dock.
The MLB Evo platform is a shared platform that includes ICE, like Lamborghini URUS and Audi A8.
But Audi created an entirely new dedicated chassis and body for the e-tron. As a result, you can’t compare with other EVs like VW Golf or others that use modified ICE chassis that negatively affect range and design.
Hmm... För mig är priserna mer än 100.000:- högre än det som skrevs? Dessutom verkar inte sportback gå att konfigurera?macky skrev:Nu går det att konfigurera
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Den offerten Macki la upp hade ju ett erbjudande proline edition -108k och sen även rabatt efter det. Såna erbjudande syns inte i konfiguratorn. Men också lite udda att de drar på det från start. Man får kolla med åf. Såg också att SB inte funkade än.Legato skrev:Hmm... För mig är priserna mer än 100.000:- högre än det som skrevs? Dessutom verkar inte sportback gå att konfigurera?macky skrev:Nu går det att konfigurera
Mjo, förstår bara inte varför de inte syns i konfiguratorn om det är officiella priser. Nedan var ju de priser som skulle gälla inklusive Proline (vilka nog stämmer om man drar av 108k i konfiguratorn):macky skrev:Den offerten Macki la upp hade ju ett erbjudande proline edition -108k och sen även rabatt efter det. Såna erbjudande syns inte i konfiguratorn. Men också lite udda att de drar på det från start. Man får kolla med åf. Såg också att SB inte funkade än.Legato skrev:Hmm... För mig är priserna mer än 100.000:- högre än det som skrevs? Dessutom verkar inte sportback gå att konfigurera?macky skrev:Nu går det att konfigurera
Audi Q8 e-tron 50 (340 hk / 664 Nm)
799 900 kr
Audi Q8 e-tron 55 (409 hk / 664 Nm)
894 400 kr
Audi SQ8 e-tron (504 hk / 973 Nm)
1 013 300 kr
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fick offert nu där proline editionkampanj är avdraget. -117k på 55:an s-line sportback. Sen rabatt på det.Legato skrev:Mjo, förstår bara inte varför de inte syns i konfiguratorn om det är officiella priser. Nedan var ju de priser som skulle gälla inklusive Proline (vilka nog stämmer om man drar av 108k i konfiguratorn):macky skrev:Den offerten Macki la upp hade ju ett erbjudande proline edition -108k och sen även rabatt efter det. Såna erbjudande syns inte i konfiguratorn. Men också lite udda att de drar på det från start. Man får kolla med åf. Såg också att SB inte funkade än.Legato skrev:Hmm... För mig är priserna mer än 100.000:- högre än det som skrevs? Dessutom verkar inte sportback gå att konfigurera?macky skrev:Nu går det att konfigurera
Audi Q8 e-tron 50 (340 hk / 664 Nm)
799 900 kr
Audi Q8 e-tron 55 (409 hk / 664 Nm)
894 400 kr
Audi SQ8 e-tron (504 hk / 973 Nm)
1 013 300 kr
Finns nu även businesserbjudande. 55 proline vanlig kaross för 822k. Lägg på selectionpaket så har du det mesta för drygt 900k. Sen rabatt på det? Kanske inte rabatterar businesserbjudandet dock.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Intressant att de kör kampanj direkt från start.
Åas har det väl oftare varit kampanj än inte på etron senaste 3 åren.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Antar att det är för att kunna konkurrera med lite nyare bilar. Ngt som tas av audi Sverige. Men de andra verkar ju inte kunna leverera så kanske Q8 e-tron tar stor del av denna kaka också under en period. Min säljare sa att det var bra tryck på 55:an. Första produktion i v.8. Lär vara minst 200k lägre än iX50 och EQE suv.taliz skrev:Intressant att de kör kampanj direkt från start.
Jag är lite sugen fast om polestar faktiskt levererar Q3 2023 så kan jag vänta. Men om det ska bli 6 månader till då vete f.
Så säger väl säljare alltid. Även om marknaden är helt död så säljer just dom ändå hur mkt som helst. Särskilt den modell som du är intresserad av.macky skrev:Antar att det är för att kunna konkurrera med lite nyare bilar. Ngt som tas av audi Sverige. Men de andra verkar ju inte kunna leverera så kanske Q8 e-tron tar stor del av denna kaka också under en period. Min säljare sa att det var bra tryck på 55:an. Första produktion i v.8. Lär vara minst 200k lägre än iX50 och EQE suv.taliz skrev:Intressant att de kör kampanj direkt från start.
Jag är lite sugen fast om polestar faktiskt levererar Q3 2023 så kan jag vänta. Men om det ska bli 6 månader till då vete f.

Blir intressant att se vad EQE kommer kosta. iX är ju klart dyrare, men också klart mer modern(att den sen är så fruktansvärt ful att jag inte skulle välja den ens om den kostade hälften är en annan sak

PS3 är nog värd att vänta på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Du är bara avis.taliz skrev:Så säger väl säljare alltid. Även om marknaden är helt död så säljer just dom ändå hur mkt som helst. Särskilt den modell som du är intresserad av.macky skrev:Antar att det är för att kunna konkurrera med lite nyare bilar. Ngt som tas av audi Sverige. Men de andra verkar ju inte kunna leverera så kanske Q8 e-tron tar stor del av denna kaka också under en period. Min säljare sa att det var bra tryck på 55:an. Första produktion i v.8. Lär vara minst 200k lägre än iX50 och EQE suv.taliz skrev:Intressant att de kör kampanj direkt från start.
Jag är lite sugen fast om polestar faktiskt levererar Q3 2023 så kan jag vänta. Men om det ska bli 6 månader till då vete f.![]()
Blir intressant att se vad EQE kommer kosta. iX är ju klart dyrare, men också klart mer modern(att den sen är så fruktansvärt ful att jag inte skulle välja den ens om den kostade hälften är en annan sak).
PS3 är nog värd att vänta på.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Instämmer!Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Ska ta en offert men tror förmånsvärdet blir för högt så plockar nog ut i4 m50:an som jag beställt då den blir nog mycket billigare. Bättre om Audi slopat rabatten och sänkt listpriset så förmånsvärdet blev lägre.
Velar vilken jag ska ta offert på, 55:an skulle vara kul men frågan är om jag behöver den extra räckvidden som man får betala dyrt för förmånsmässigt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
För mig är det den extra räckvidden som gör den intressant, men lite tråkigt med ”samma” bil igen, men ska provköra nör det går för att höra om spårvagnsljudet är borta.Nect skrev:Instämmer!Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Ska ta en offert men tror förmånsvärdet blir för högt så plockar nog ut i4 m50:an som jag beställt då den blir nog mycket billigare. Bättre om Audi slopat rabatten och sänkt listpriset så förmånsvärdet blev lägre.
Velar vilken jag ska ta offert på, 55:an skulle vara kul men frågan är om jag behöver den extra räckvidden som man får betala dyrt för förmånsmässigt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.backe skrev:Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Så ska det ju vara, så all rabatt är bra rabatt även om dyra bilar ändå blir dyrare än för ett par år sen sett till förmånsvärde.Moelito skrev:? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.backe skrev:Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Fast det kanske är listpriset som är förmånsgrundande? Så förmånsvärdesgrundande är listpris plus utrustning minus 350k. Då hade det ju varit bra med en listning av proline edition som en variant.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.