Jo, men inte den procentuella rabatten man kan förhandla sig till.backe skrev:Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?Moelito skrev:? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.backe skrev:Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se detLegato skrev:Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?Moelito skrev:? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.backe skrev:Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.

Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Nej, tvärtom blir det ju... Ju närmare 700k du hamnar desto närmare maximal rabatt på 50%. Går priset mot oändligheten så går rabatten på förmånsvärdet mot noll.Moelito skrev:Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se detLegato skrev:Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?Moelito skrev:? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.backe skrev:Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.Legato skrev:Jag tycker verkligen nya e-tron känns som den överlägset mest prisvärda premium-SUVen men tusan vad irriterande det är med dessa rabatter...
Denna bil ligger ju ganska nära den magiska 700 kkr gränsen. Varje krona därutöver är som två kronor därunder i förmånsvärde.
Att då behöva betala förmånsvärde för tex 850 kkr när man köpt bilen för tex 780 kkr gör stor och helt onödig skillnad på TCOn.
Lika stor skillnad som mellan en bil för 560 kkr vs en för 700 kkr...
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Återigen, 750k vs 700k gör lika stor skillnad på förmånsvärdet som 700k vs 600k.
Jag har inte kritiserat reglerna överhuvudtaget, jag tycker också de är mycket bättre.
Problemet är Audis (och många andras) ofog att ge rabatter istället för att sänka priset.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nu tappar jag nog tråden ang vad det är du debatterarLegato skrev:Nej, tvärtom blir det ju... Ju närmare 700k du hamnar desto närmare maximal rabatt på 50%. Går priset mot oändligheten så går rabatten på förmånsvärdet mot noll.Moelito skrev:Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se detLegato skrev:Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?Moelito skrev:? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.backe skrev:Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Återigen, 750k vs 700k gör lika stor skillnad på förmånsvärdet som 700k vs 600k.
Jag har inte kritiserat reglerna överhuvudtaget, jag tycker också de är mycket bättre.
Problemet är Audis (och många andras) ofog att ge rabatter istället för att sänka priset.

Jag sa att den absoluta rabbaten i förmånsvärdet i kronor så klart minskar ju lägre priset blir under 700k och beroende på hur du vill se det så får du ju mindre rabatt i kronor, inte procent. Men det tror jag du visste och bara är uttråkad

Och ja, håller med. Rabatterna är ett otyg, så klart bättre om de sänkt listpriserna
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Nu tappar jag nog tråden ang vad det är du debatterarMoelito skrev:Nej, tvärtom blir det ju... Ju närmare 700k du hamnar desto närmare maximal rabatt på 50%. Går priset mot oändligheten så går rabatten på förmånsvärdet mot noll.Legato skrev:Ja, jo man får hälften i förmånsrabatt under 700k men om då ska hårddra det så får du ju betydligt mindre reell "rabatt" ju lägre priset blir kontra 700k. Så beror ju på hur du väljer att se detMoelito skrev:Du inser inte att du besvarade din egen fråga redan i ditt första stycke?Legato skrev:? Finns väl ingen 700kkr-gräns för förmånsvärde. Alla elbilar sänks med 350k eller max halva priset.Moelito skrev:
Är det inte troligt att dom reggar in den här hos Skatteverket med det lägre priset? Alltså introduktionspriset.
700k var ju för miljöbonusen och den är ju som vi alla vet inte direkt relevant alls längre.
Och vad gäller reglerna med prisbasbeloppen och 9% vs 20% av nypriset så togs de ju bort 2021, nu är det 13% rakt av, oavsett nypris.
Eller syftar 700k på någon skatteteknisk detalj då man kör eget som vi löntagare inte behöver bry oss om?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Som jag skrev, varje krona över 700k är dubbelt så dyr som under 700k. Detta då man inte får 50% avdrag.
Problemet är som sagt att det inte utgår ifrån priset man betalat utan ifrån listpris. Därför hade ett fast lågt pris varit mycket bättre än samma pris som nås efter prutning.
Hur som helst så är ju iaf de nya reglerna mer rimliga än de tidigare godtyckliga förmånsvärdena på elbilar.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Återigen, 750k vs 700k gör lika stor skillnad på förmånsvärdet som 700k vs 600k.
Jag har inte kritiserat reglerna överhuvudtaget, jag tycker också de är mycket bättre.
Problemet är Audis (och många andras) ofog att ge rabatter istället för att sänka priset.

Jag sa att den absoluta rabbaten i förmånsvärdet i kronor så klart minskar ju lägre priset blir under 700k och beroende på hur du vill se det så får du ju mindre rabatt i kronor, inte procent. Men det tror jag du visste och bara är uttråkad

Och ja, håller med. Rabatterna är ett otyg, så klart bättre om de sänkt listpriserna
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk[/quote]
Du skrev inte under 700k, du skrev "ju lägre det blir kontra 700k". Jag förutsatte givetvis att du menade ner mot 700k, inte ner från 700k, eftersom det är e-tron vi diskuterar och eftersom det var just det jag exemplifierade... Du skrev inte heller "absoluta", så det var visst ganska mycket du menade som du inte skrev. Ingen e-tron kostar ju under 700k så rabatten är större ju billigare den är.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Fick för mig att jag läst om strul med uppdateringen av appen. Den verkar ha uppdaterats för mig och jag ser nu inte batteristatus eller laddningsinställningar. Övriga funktioner är där. Ngn som känner igen problemen?
Re: Audi e-tron
Hade samma några dagar efter uppdatering men nu funkar den igen.macky skrev:Fick för mig att jag läst om strul med uppdateringen av appen. Den verkar ha uppdaterats för mig och jag ser nu inte batteristatus eller laddningsinställningar. Övriga funktioner är där. Ngn som känner igen problemen?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ok, den ska bara ladda in grafiken då, kan ta en stund.Legato skrev:Hade samma några dagar efter uppdatering men nu funkar den igen.macky skrev:Fick för mig att jag läst om strul med uppdateringen av appen. Den verkar ha uppdaterats för mig och jag ser nu inte batteristatus eller laddningsinställningar. Övriga funktioner är där. Ngn som känner igen problemen?

Tack för info, jag hoppas den är klar snart.
Re: Audi e-tron
Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Uppfattade också det så innan men även 55 verkar ju få lite färre mil än IX50 med likvärdigt batteri så de verkar tyvärr inte gjort drivlinan snålare så kanske även ljudet av spårvagn är kvar.Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Men vi får väl vänta in tester för att se.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Tråkigt isf. Ett av mina största irritationsmoment när jag körde den.Dafro skrev:så kanske även ljudet av spårvagn är kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Funkar bra för mig.Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Fick svar från säljaren att nya Q8:an är ca 7% effektivare än gamla 55:an. WLTP för nya Q8 50 ökades inte, men att man nu kommer närmare WLTP värdet i verkligheten. Ca 2-3 mil längre räckvidd borde det ge. Men känns mest som säljssnack kanske.taliz skrev:Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iafNect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Blir nog åtminstone inte sämre och det är ju bra. Varför byta om du har en -21? Om du bytt till en 55 förstår jag ju om man vill ha mer räckvidd men annars känns det som samma bil.Nect skrev:Fick svar från säljaren att nya Q8:an är ca 7% effektivare än gamla 55:an. WLTP för nya Q8 50 ökades inte, men att man nu kommer närmare WLTP värdet i verkligheten. Ca 2-3 mil längre räckvidd borde det ge. Men känns mest som säljssnack kanske.taliz skrev:Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.
Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.
Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.
Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Fortfarande problem med batteristatus, syns inte och jag kan inte ställa in laddmål mm. Allt annat funkar. På webben ser jag allt så uppenbarligen en dålig app-uppdatering. Supporten har skickat det till tyskland och jag har inte hört ngt. Ska testa rutt-fixen.Legato skrev:Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iafNect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Update, gjorde susen nu är allt som vanligt och funkar. Tack för tips.
Re: Audi e-tron
Eftersom jag har förmånsbil så får jag betala lika mycket för min -21a som för en sprillans -22 (då förmånsvärdet är näst intill identiskt).Dafro skrev:Blir nog åtminstone inte sämre och det är ju bra. Varför byta om du har en -21? Om du bytt till en 55 förstår jag ju om man vill ha mer räckvidd men annars känns det som samma bil.Nect skrev:Fick svar från säljaren att nya Q8:an är ca 7% effektivare än gamla 55:an. WLTP för nya Q8 50 ökades inte, men att man nu kommer närmare WLTP värdet i verkligheten. Ca 2-3 mil längre räckvidd borde det ge. Men känns mest som säljssnack kanske.taliz skrev:Nä det är väl mest snicksnack, är ju samma motorer och batteri. Några mindre aerodynamiska förändringar. Märks nog inte i praktiken.Nect skrev:Har tagit in en offert på Q8 Etron 50 Proline med en hel del utrusning. Hamnar på ungefär samma förmånsvärde som min nuvarande.
Men jag blir lite fundersam på den nya 50:an. Enligt Audis hemsida så har den samma WLTP som min gamla 55:a. Verkar inte som att 50 fått någon effektivare drivlina? Tyckte det stod på nån annan sida att nya Q8 50 skulle få nån mil till?
Förlänger jag min leasing på min -21 så landar den på samma månadskostnad som en ny -22

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Haha! Alltid nått!Legato skrev:Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iafNect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?

Men har du provat logga in/ur i appen samt startat om MMI i bilen?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Gott!Legato skrev:Tack! Det funkade i den mån att jag fick upp laddningsstatus. Märkligt nog fungerar inte klimatiseringen ändå. Men ett steg i rätt riktning iafNect skrev:Legato skrev:Är det någon mer som har fortsatta problem med appen?
Nu har den varit stendöd i ca en vecka för mig, dvs får inte upp någon information alls. Märkligt nog lyckas Greenely få batteristatus (dvs smartladdning fungerar), men i appen ser jag inte batteristatus och kan inte starta klimatisering.
E-tron gruppen på FB hade nån fix att man skulle skicka en rutt till bilen så börja appen funka igen. Kan ju prova om det hjälper?
Prova att skicka tre olika rutter till bilen så kanske även klimatiseringen hoppar igång.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Personligen så hade jag, om jag hade valet, mycket hellre tagit 50 kW extra effekt i motorerna än 2 kWh extra i batteripacket (i praktiken mycket mindre än 1 extra mils räckvidd). Inget snack om att jag hade behållit, eller försökt få tag i, en äldre modell pre-facelift då.Off Grid Byggaren skrev:De har ju låst upp drygt 2 kWh av batteribufferten också vilket bör ge en mil extra.
Verkar också vara lite lägre motoreffekt, 250 kW istället för 300 kW.
Enligt Audi i Tyskland ska ju WLTP ökat till 491 km.
‐----‐--------------------------------------------------------------------------------------
the base models of the Audi Q8 50 e-tron and the Audi Q8 Sportback 50 e-tron generate 250 kW in boost mode and 664 Nm of torque, and they get a range of up to 491 km (SUV) and up to 505 km (Sportback), in accordance with the WLTP.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/