Camber

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare

Camber

Inlägg av Dr_F »

Vet någon hur man justerar cambervinkeln bak?
Ena vinterdäcket har blivit onormalt slitet på insidan och det är en större camber på det hjulet.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Re: Camber

Inlägg av Feddan »

Låter som ett jobb för servicecentret.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Detta gör man hos ex däckhandlare inget man gör själv normalt. Gissar att TM gör detta på garantin om man säger till då det är ett fel.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

4-hjulsinställning ingår om man har servicepaket. Jag fick gjort det nu i mars. Köper man service löst så ingår det inte och man får betala extra. Dock kan man ju tycka att bilen borde vara korrekt inställd från början.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och TESLA:s std-svar är såklart att garantin inte gäller om man justerar själv (eller på en verkstad), vilket jag minsann fick veta...
Jag bråkade om att få mina hjulvinklar uppmätta för att sedan få justeringen på garantin då bilen gick som skit på vägen och hade vibrationer vid viss fart osv, men
då TESLA vägrade att göra det först (efter två besök) så bad jag om att få göra det på en verkstad häromkring, men dom sa absolut NEJ.
Vid det tredje besöket på Infra City så kollade dom vinklarna (då var jag minst sagt förbannad) och, tänka sig :o , några vinklar låg utanför gränsvärden och några låg
precis på gränsen, och efter justering så var det en helt ny bil! :)

Edit: Dessa problem var redan då jag hämtade bilen, dvs helt ny...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Och TESLA:s std-svar är såklart att garantin inte gäller om man justerar själv (eller på en verkstad), vilket jag minsann fick veta...
Jag bråkade om att få mina hjulvinklar uppmätta för att sedan få justeringen på garantin då bilen gick som skit på vägen och hade vibrationer vid viss fart osv, men
då TESLA vägrade att göra det först (efter två besök) så bad jag om att få göra det på en verkstad häromkring, men dom sa absolut NEJ.
Vid det tredje besöket på Infra City så kollade dom vinklarna (då var jag minst sagt förbannad) och, tänka sig :o , några vinklar låg utanför gränsvärden och några låg

Är dom förståndshandikappade på Infra City? Eller är det någon som gett sig på att tolka de interna riktlinjerna och misslyckats totalt? :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:

Är dom förståndshandikappade på Infra City? Eller är det någon som gett sig på att tolka de interna riktlinjerna och misslyckats totalt? :?
Jag skulle lätt kunna påstå det första tyvärr, otroligt trevliga men totalt inkompetenta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

ladda ner app till telefonen, och mät swish swish ej toe in dock ( tror jag) sedan justera så blir det nog nice. Jag har en lite coolare när jag riktar maskiner men den fungerar på hjulinställningar med ( gloi.se) dom har även en mojäng för hjulvinklar. Det är ingen rymdraket , det är en bil med fyra hjul o elmotor samt en ganska stor ipad. Är det inte toein som är fel om det slits på insidan eller nån bussning som pajat?
Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare

Inlägg av Dr_F »

Bilen var bra tills Teslaservicen i Väsby bytte drive unit i höstas.
Eftersom dom inte svarat på mitt mejl så tänkte jag att det är lika bra att jag gör det själv. (Som vanligt om saker ska bli riktigt gjorda.)
Jag har dessutom 30 mil till Väsby.
Jag tänkte att någon kanske vet var man skruvar. En bild kanske.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Cambervinkeln påverkar inte slitage av däck på det viset du påpekar. Detta måste bero på att hjulet "plogar", i ditt fall negativt alltså toeout. Mest troligt så har du fått en DU som inte håller måtten. Begär kontroll på SC då det vad jag förstår inte går att "skruva till".
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare

Inlägg av Dr_F »

Njaä.. hade det varit toe som var orsak då hade bägge bakdäcken varit slitna. Dessutom har jag ju kollat att cambern verkligen ÄR större på den sidan.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Dr_F skrev:
Njaä.. hade det varit toe som var orsak då hade bägge bakdäcken varit slitna. Dessutom har jag ju kollat att cambern verkligen ÄR större på den sidan.
Tesla Model S har eller hade excentriska bussningar/bultar för att kunna justera toe/camber men jag tror det har slutat med det på senare modeller på grund av att det hände att dessa gled och inställningen ändrade sig.

Här kanske du kan hitta lite ledtrådar vad som kan ha hänt med din bil:

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/20 ... ortem.html

Om man har luftfjädring och kör bilen i läge "low" så får bilen ännu mer negativ camber, vilket ökar slitaget på insidan av (framförallt) bakdäcken.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare

Inlägg av Dr_F »

Tack Reddy. Har fått tid hos Tesla för att kolla detta. Men när garantin går ut om 2000 mil så kommer nog din länk till användning. :)
Skriv svar