Besiktning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Besiktning

Inlägg av MEL »

Då har jag fått tid till första ordinarie besiktning i början av augusti. Ska bli intressant om de har något att anmärka på. Borde väl åtminstone klara miljökontrollen...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besiktning

Inlägg av Bjelke »

Samma här fast med min Leaf, Teslan får vänta nåt år till :)
Ska helt klart bli intressant iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Besiktning

Inlägg av HelectriC »

Skulle inte förvåna mig om dom har samma formulär som ska fyllas ut och måste göra nån slags halvmesyr för att komma igenom avgas/utsläppskapitlet trots att dom inte har kopplat in mätsensorn. Lite som att en del eGolf ibland får upp i instrumentet att det är dags att byta motorolja :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Besiktning

Inlägg av TiborBlomhall »

HelectriC skrev:
Lite som att en del eGolf ibland får upp i instrumentet att det är dags att byta motorolja :D
:shock: nä är det sant? :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besiktning

Inlägg av mati »

Jag har funderat på det också. Vad gör bilprovningen med en Tesla egentligen? Vet de vad de ska göra? Letar de efter avgasröret och försöker de göra en avgaskontroll? Går bilen inte igenom besiktningen när de inte får fram några avgasvärden?
Berätta gärna hur det gick.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Besiktning

Inlägg av Pontus »

Borde väl inte vara något konstigt då det inte är världens första (utan bara bästa) elbil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Besiktning

Inlägg av Nicklas »

Jag besiktade min första elbil för snart 9 år sedan och det var riktigt roligt... Det började med att han gladeligen plockade ner slangen och kikade lite ibak... Sedan hukade han sig ner... Satte sig på knä, kikade under bilen. Kliade sig i huvudet (faktiskt :) ) och gick tillbaka till datorn i mitten...
- "Ahaa, det är en elbil!"

"Hmmm, ok...", Så hängde han fast slangen i backspegeln eftersom som han sa "Annars registrerar det inte"...

Många frågor blev det men inga anmärkningar :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Besiktning

Inlägg av HelectriC »

Nicklas skrev:
Jag besiktade min första elbil för snart 9 år sedan och det var riktigt roligt... Det började med att han gladeligen plockade ner slangen och kikade lite ibak... Sedan hukade han sig ner... Satte sig på knä, kikade under bilen. Kliade sig i huvudet (faktiskt :) ) och gick tillbaka till datorn i mitten...
- "Ahaa, det är en elbil!"

"Hmmm, ok...", Så hängde han fast slangen i backspegeln eftersom som han sa "Annars registrerar det inte"...

Många frågor blev det men inga anmärkningar :D
Har man inget avgasrör att mäta på får man mäta omgivningsluften, för ett värde det skall man minsann ha :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Besiktning

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
HelectriC skrev:
Lite som att en del eGolf ibland får upp i instrumentet att det är dags att byta motorolja :D
:shock: nä är det sant? :shock:
ja, det är en del eGolfägare i Norge som har fått upp lite intressanta meddelanden. JAg har ju tex en knapp som är till en fossilgolf där man kan stänga av "start/stopp mekanismen", som de flesta moderna fossiler har. Säkert nån på fabriken som sov när han monterade knappar till min bil :?
A-knappen.JPG
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Besiktning

Inlägg av Nicklas »

HelectriC skrev:
Har man inget avgasrör att mäta på får man mäta omgivningsluften, för ett värde det skall man minsann ha :D
Ja, då var det så (maskinen vägrade ta en 0:a i utsläpp), men nu borde dom uppdaterat sina rutiner... Kan man tycka :roll:
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Besiktning

Inlägg av Stefan T »

Jag besiktigade min roadster sa dom den brummar inte så vi skiter i ta någon kontroll av avgaserna och OBDII
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Besiktning

Inlägg av 12man »

undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Besiktning

Inlägg av gellerstam »

12man skrev:
undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer

Nope, inte ovanligt. Mitsubishi Outlander PHEV har även den två elmotorer, en fram å en bak. :-)

Ja, ja det är ju lite tid kvar för dem till besiktningen. Så det kan ju finnas endel ovana besiktningshen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Besiktning

Inlägg av lator »

Nicklas skrev:
HelectriC skrev:
Har man inget avgasrör att mäta på får man mäta omgivningsluften, för ett värde det skall man minsann ha :D
Ja, då var det så (maskinen vägrade ta en 0:a i utsläpp), men nu borde dom uppdaterat sina rutiner... Kan man tycka :roll:
Nja, jag har besiktigat elbilar i 14 år här i Jämtland och bortsett från utslitna knäpuckar efter avgasrörsletande så har det inte varit några problem (utom den gången de körde fast min Renault Express på bromsrullarna. Framhjulen var blöta och när bakhjulen stod i rullarna så hamnade framhjulen på den släta plåten till lyften och där var inte greppet det bästa...). Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Besiktning

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
12man skrev:
undrar om de inte får problem att testa bromsarna, är säkert ovanligt med bilar med 2 drivmotorer

Nope, inte ovanligt. Mitsubishi Outlander PHEV har även den två elmotorer, en fram å en bak. :-)

Ja, ja det är ju lite tid kvar för dem till besiktningen. Så det kan ju finnas endel ovana besiktningshen.
Ja, och förutom Outlandern så är det inte helt ovanligt med bilar som kan driva fossilt på ena axeln och elektriskt på andra. Volvo V60, Toyota RAV4, Lexus NX och säkert fler som jag glömt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jomol3
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 maj 2016 16:37

Re: Besiktning

Inlägg av Jomol3 »

Ni som kör S kan vara beredda på fråga om chassinummer. Det ska enl larmtjänst sitta under tröskellist höger fram. Tesla finns inte med bland 4 hjulsdrivna bilar som kan köras i bromsprovare och skall provas på mätsträcka. Kan vara bra att påminna besiktningpersonalen om ni kör en D modell. Välkommna till Opus i Jägarvallen om ni har vägarna dit:) / Johan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jomol3
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 maj 2016 16:37

Re: Besiktning

Inlägg av Jomol3 »

Ligger i Linköping..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besiktning

Inlägg av LarsL »

Vad skulle ta skada på en D på en bromstestare? Det finns ingen fysisk koppling mellan bakhjul och framhjul som på en fyrhjuldriven bil vilken kan skadas.
Användarvisningsbild
Jomol3
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 maj 2016 16:37

Re: Besiktning

Inlägg av Jomol3 »

Troligen inga problem. Men är det inte utprovat körs alternativ bromskontroll. Vi får se i framtiden om den kommer med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besiktning

Inlägg av LarsL »

I framtiden så slår man väll på regenereringen och tackar bilprovningen för energin :)
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Besiktning

Inlägg av Lembritt »

LarsL skrev:
I framtiden så slår man väll på regenereringen och tackar bilprovningen för energin :)
+1 :D
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktning

Inlägg av bylund »

MEL skrev:
Då har jag fått tid till första ordinarie besiktning i början av augusti. Ska bli intressant om de har något att anmärka på. Borde väl åtminstone klara miljökontrollen...
Det måste väl i så fall vara en av de första Model S som besiktas överhuvudtaget i Sverige? Min, uttagen november 2014, ska besiktas första gången senast 2018-10-31.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Strandnet
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2014 23:12
Ort: Borlänge

Re: Besiktning

Inlägg av Strandnet »

mati skrev:
Jag har funderat på det också. Vad gör bilprovningen med en Tesla egentligen? Vet de vad de ska göra? Letar de efter avgasröret och försöker de göra en avgaskontroll? Går bilen inte igenom besiktningen när de inte får fram några avgasvärden?
Berätta gärna hur det gick.
Sen när det ska öppna motorhuven och tittar och kliar sig i huvudet och tänker "var är motorn"

/Tesladrömmare
Tesladrömmare
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Besiktning

Inlägg av joel80 »

lator skrev:
Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren... :mrgreen:
Det var nog tur att dom inte nappade! Bensinvärmare brukar vara helt utan rening.. Dom spyr ut avgaserna utan några filter. Du kunde ha torskat på det. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Besiktning

Inlägg av MEL »

Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.
Skriv svar