Läst på lite mer nu, när släpet kopplas på ska fjädringen stå i läge komfort, för att fjädringsautomatiken ska träda in.
Jag hade det läget inställt när jag testade förra gången så tänkte inte på det.
Därefter kan valfritt körläge väljas.
Står också att detta med alla automatiska inställningar när släpet kopplas på (eller snarare när släpvagnskontakten ansluts)
gäller endast för bilar med fabriksmonterad dragkrok, annars får släpvagnsknappen i MMI användas.
När bilen har backats till dragkroken så dra åt parkeringsbromsen direkt. P-läget på växelväljaren är lika gungigt som på
fossilbilar, bilen rör sig 5-6 cm när bromspedalen släpps upp vilket är mycket olämpligt om allt var i rätt läge först.
Med parkeringsbromsen står bilen helt stilla, om du först har fått info om hur den verkligen fungerar, vilket jag inte hade fått.
Jag har haft en del bekymmer att få bilen att stå exakt stilla där jag vill ha den, det finns en otäck funktion där
e-tron automatisk lossar parkeringsbromsen, som i vissa situationer med släp kan ställa till det.
Som exempel skulle det kunna vara en brant båttrailer ramp eller som när jag körde upp för en slänt och ville stanna just där.
Om bilen står parkerad med parkeringsbromsen åtdragen, du sätter dig i, tar på bilbältet, foten på bromsen och lägger i drive.
Då när gaspedalen trycks ned lossas parkeringsbromsen automatisk. Bekvämt i de flesta situationer.
Men samma sak händer om du kör upp för en slänt, låser parkeringsbromsen och har foten kvar på gaspedalen.
Då tror bilen att du vill köra iväg, och lossar parkeringsbromsen direkt. Tog ett tag innan jag förstod vad som händer.
Tar du av dig bilbältet innan släpet ska rangeras så funkar parkeringsbromsen som normalt, så det är tricket.
Hittade två släpvagnsfunktioner till i instruktionsboken, dessa kan även användas med endast bilen förstås.
1. Gunga loss bil och släp om släpkärran sjunkit ned i leran:
Om växelväljaren flyttas, i mycket låg fart, mellan R och D utan
att trycka på bromspedalen skiftas drivläget omdelbart. Även användbart om släpet måste tricksas in med back-fram & back-fram
flera gånger i följd så är det väldigt smidigt med denna funktion. Men ytterst lite tryck på gaspedalen i denna manöver.
2. Dra upp tung båtrailer ur vattnet på brant ramp eller tungt släp som kräver extra dragkraft vid startmomentet:
Hill holder funktionen räcker normalt, men med riktigt tungt släp och väldigt brant kan bilen rulla något bakåt
innan drivningen kommit igång.
Det är elektrisk parkeringsbroms på e-tron, håll reglaget uppdraget och tryck på gasen. När du känner att drivmomentet finns,
släpp ned parkeringsbromsreglaget. Med allroadläget aktiverat drar den fint iväg då. Kräver bilbältet på först.
Ska inte förväxlas med rödljus race funktionen i e-tron, som nog inte bör användas alls vid släpvagnskörning, möjligen
om allt annat inte funkar för att komma loss. Ställ in sportläget på växelväljaren, tryck med vänster fot ned bromspedalen, tryck
gaspedalen i botten och släpp upp bromsen efter några sekunder. Risk finns då att allt åker av från släpet då e-tron verkligen rivstartar.
Truckföraren hade lastat 1-tons pallen exakt på släpets hjulaxel, inget kultryck alls med andra ord.
Vid backning i uppförsbacke reste sig då bakre luftfjädringen till maxläget, finns tydligen ingen spärr uppåt.
Normalt ska det ju helst vara minst 75 kg kultryck så det är väl inget större problem. Möjligen med en mycket lång husvagn typ villavagn.
1300 kg blev det på släpet denna tur, vilket också är maxvikten på denna släpkärra.
Förbrukning 2,8 kWh per mil +16,5 grader.