Re: Konfigurera din Model 3
Postat: 16 nov 2015 19:43
Är snabbladdning att kunna ladda fritt på SuC? I så fall ska jag givetvis ha det. Det är en av de starkaste motiven för mig att köpa Tesla.
29 000:- är så klart mycket pengar för vinterdäck men i sammanhanget får nog vägas in att stora lättmetallfälgar är dyrare än små och att de minsta för Model S ju är 19". För t.ex. BMW 3-serien är 16" det minsta (17" för GT) och det är väl inte otroligt att så är fallet även för Model 3.Jerker skrev:Jag är nog en lite udda fågel i det här sällskapet. Dels har jag aldrig tidigare i mitt liv ägt en ny bil. Tvärtom har jag bara kört gamla skrotbilar, vilket för mig har blivit väldigt billigt då jag mekar det mesta själv. Så det är en del av min identitet, att minimera kostnader för bilägandet. Så bara att öht köpa en ny bil är ett jättesteg för mig, och sen att sitta och välja bland en massa lullull som jag inte är det minsta intresserad av, och som för mig är fruktansvärt dyrt, det känns mysko i kubik!
Jag skulle kanske kunna vara intresserad av köldpaketet, annars är längre räckvidd det enda som känns motiverat att lägga pengar på.
Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
I min värld är en bil en sak som transporterar mig från A till B så billigt och praktiskt som möjligt. Sen har jag ett starkt miljöengagemang som gör att jag är villig att lägga mer pengar för att slippa köra fossilt, men lyx lämnar mig helt kall. Funktionalitet - ja! Säkerhet - ja! Miljövänligt - ja! Allt som är praktiskt och funktionellt och som man kan få för en rimlig kostnad - JA! Men utseende är sekundärt och lyx helt ointressant.
(Min nuvarande bil kostade 4.500:- i inköp och jag har haft den i 2½ år och kostnaderna för underhåll och reparationer har varit marginella.)
Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
Jo, jag förstår att jag har klivit in i en värld som jag inte ens har varit i närheten av, så min instinkt är ju att genast undersöka om jag inte kan köpa billigare vinterhjul nånstans. På min 740 -88 har jag alufälgar till båda uppsättningarna, men de har jag ju fått med på köpet. Eller: 8 fälgar för 4.500:- och en fullt fungerande bil på köpet!Franz skrev:29 000:- är så klart mycket pengar för vinterdäck men i sammanhanget får nog vägas in att stora lättmetallfälgar är dyrare än små och att de minsta för Model S ju är 19". För t.ex. BMW 3-serien är 16" det minsta (17" för GT) och det är väl inte otroligt att så är fallet även för Model 3.
Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?Laban skrev:Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
Ska tilläggas att jag inte köpte min vinterdäck på Mitsubishi, blev KM däck i Haparanda, 17" + Hakka för ~11k. Fast var inte Tesla lite kinkiga när det gällde att köpa fälgar/däck på annat håll ?
BMW i3 gör väl 0-100 på 7.2s, tror inte Tesla kommer att vara sämre än det. Ska vi gissa på just över 6s kanske (basutförandet) ? Jag har aldrig ägt en bil som gör 0-100 på under 10s så för mig skulle det vara en sportbilTiborBlomhall skrev:Prestandapaket klarar jag mig också utan - misstänker att inte ens basmodellen av Model 3 blir någon slöfock - precis som Model S 60 heller inte var det.
I dagsläget är växelkursen mellan Teslas priser i Sverige vs USA ca 1.1 vilket blir 385 000 :- snarare än 350k. Men 350k efter 40k subvention ser jag som väldigt billigt för en bil i 3 serie klassen med 32 mils räckvidd.Allt som allt 370,000 kronor? Ack om drömmen ändå vore sann!
Verkar som det:Jerker skrev:Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?
Jag tillhör nog också den skaran, innan Outlandern som inköptes för 1 1/2 år sedan så var familjens två bilar värda <= 30k. En 02:as Santa Fe samt en 95:as Volvo 855. Även här är det visst miljöpatos samt tekniknörd som har skapat intresset för elbilar och då Tesla i synnerhet. Och läser man på Tesla forumen i USA så är det väldigt vanligt att folk som köper Tesla köper betydligt dyrare bil än normalt. Så lär det nog bli även här med Model 3, åtminstone de första 3-4 åren.sunlighter skrev:När det gäller bilar så har jag vissa likheter med Jerker - de är transportmedel och jag bryr mig knappt om utseende och inte ett skvatt om fälgar. Bytte dock upp mig sist (2008) till en hyfsat ny V70 gasbil som jag tänkte ha kvar tills modell 3 kommer.
Ja det finns det. De jag köpte var dock inte nämnvärt billigare än Teslas egen (kanske 3500 ist.f. 4500 alltså per styckJerker skrev:Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?Laban skrev:Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
Ska tilläggas att jag inte köpte min vinterdäck på Mitsubishi, blev KM däck i Haparanda, 17" + Hakka för ~11k. Fast var inte Tesla lite kinkiga när det gällde att köpa fälgar/däck på annat håll ?
Ja, och eftersom 3:an är tänkt att bli en volymmodell så lär det finnas till den med, och kanske till ett billigare pris.Laban skrev:Verkar som det:Jerker skrev:Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... el&id=1925
Man kan göra mycket roligt för 4.000:-!Oppfinnarn skrev:
Ja det finns det. De jag köpte var dock inte nämnvärt billigare än Teslas egen (kanske 3500 ist.f. 4500 alltså per styck)
Fixat, det var 8 alternativ från början och jag glömde att ändra antalet giltiga val när jag la till alternativ.Surfaren skrev:Jag kan inte rösta på allt utom Ultra hifi som jag ville, får meddelande om att jag valt för många alternativ.
Undrar om Elon skulle säga så... "Du får lugna dig med tillvalen nu, ta inte så många".
Tack, nu kunde jag rösta.Laban skrev:Fixat, det var 8 alternativ från början och jag glömde att ändra antalet giltiga val när jag la till alternativ.
Jag nämnde det på föregående sida, det blir nog snarare närmare 400k. Men kanske 350k efter supermiljöbilspremien ? Växelkursen (priserna i USA vs Sverige) sett till baspriset är ~11.33 men på de flesta av tillvalen är det lite bättre. 4WD -> 2WD sparar 53k, 5000$. Räckviddsuppgradering 3000$ vs 31 900 SEK. Båda alltså ca 10.6. Så räknar man miljöbilspremien på 40k så borde det inte vara så långt borta från de priser som finns i pollen. Och någon enstaka 10k SEK hit eller dit tror jag inte påverkar valen här.danni skrev:Strax under halvmiljonen skulle min konf landa på enligt det här. Men de här priserna är vanvettigt låga, till och med om man utgår från att spekulationerna i den amerikanska tråden är korrekta. Ett baspris på $35 000 skulle med dagens dollarkurs + tull och moms motsvara ca 398 kSEK. Och jag tror inte Tesla kommer kunna hålla det priset.
Sen förstår jag inte varför folk utgår från att tillvalen ska vara så mycket billigare till en Model 3. Luftfjädring kostar vad det kostar, och blir inte nämnvärt billigare till en mindre bil. Sen kanske Tesla klarar sig med mindre marginaler på en volymmodell, men så mycket billigare kommer det inte bli.
Lägg till all utrusrning som går att få till 3 serien och se vart du hamnarLaban skrev:Är det inte bara så att det "känns" billigt för att det är en Tesla och folket här är Tesla entusiaster ? Det är trots allt en bil i BMW 3 serie klassen vi pratar om.