Sida 1 av 1

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 19:32
av joel80
Även om det inte skulle gå hela vägen fram till kommersiell produkt,vilket det ändå verkar kunna göra, är det bra att man lägger tid och pengar på att forska kring batterier och ny teknik för framställning. Läste om nån svensk "batteriexpert" som också höll på med grafen-batterier... var väl samma tjej som pratade om en 70% effektivisering av nuvarnade li-ion. Alltså tätheten och så.

Kan man ha grafen istället för nästan vilken annan metall som helst kan ju det vara en fördel då man kan tillverka grafen, och grundmaterialet är väldigt lätt att få tag på.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 19:38
av joel80
Gretsch skrev:
Hej! Jag har med intresse följt utvecklingen av batterier sedan jag skaffade min Tesla och läst om olika batterier lösningar som ska vara bättre en den andra. men så stötte jag på något som var främmande för mig och om det är någon här på forumet som kanske kan förklara, nämligen Ultracapacitor, och varför inte det kan användas i Tesla bilar?
Har inte dom betydligt sämre täthet? Läste nånstans om 20ggr högre vikt per wh. (runt 10wh/kg!)
Eller det var nog supercapacitor... kanske inte är samma sak?

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 19:48
av LarsL
Hastighet är något som ärviktigt för telefoner och skruvdragare, tänk att kunna ladda dem med 11kW. :)
Men en bil är ju inte alls lika intressant eftersom det är svårt/dyrt att leverera de effekterna som skulle behövas. Det går ju redan idag att ladda en Tesla med 130kW vilket är ganska mycket om du ska dra fram servicen.

Viktigare är kostnad, vikt och volym per kWh för att inte tala om livslängd och driftsäkerhet.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 20:21
av Svenssons
joel80 skrev:
Kan man ha grafen istället för nästan vilken annan metall som helst kan ju det vara en fördel då man kan tillverka grafen, och grundmaterialet är väldigt lätt att få tag på.
Nu tror jag inte att man kommer att ersätta anoden med enbart grafen. Litium lär med stor sannolikhet fortfarande vara en komponent i batterierna när väl tekniken utvecklas så att massproduktion av battericeller är möjlig. Litium är inte heller något som vi kommer att få brist på även när vi skalar upp produktionen med 10 gånger fler Gigafactory.
joel80 skrev:
Gretsch skrev:
Hej! Jag har med intresse följt utvecklingen av batterier sedan jag skaffade min Tesla och läst om olika batterier lösningar som ska vara bättre en den andra. men så stötte jag på något som var främmande för mig och om det är någon här på forumet som kanske kan förklara, nämligen Ultracapacitor, och varför inte det kan användas i Tesla bilar?
Har inte dom betydligt sämre täthet? Läste nånstans om 20ggr högre vikt per wh. (runt 10wh/kg!)
Eller det var nog supercapacitor... kanske inte är samma sak?
Jo, det är väl samma sak. Hade en länk om superkondensatorer i andra posten och här är en illustrativ bild:

Bild

När Tesla väljer batterikemi är det en mängd variabler som de får försöka pussla ihop. Vikt per kWh, volym per kWh, laddhastighet, urladdningshastighet, laddcykler, värmealstring, tålighet för värme+kyla, kostnad och så vidare. Bara för att en cell kanske är bäst på en eller två variabler kan det vara helt odugligt för andra variabler vilket gör att det inte passar. Om ett batteri kanske inte tål minusgrader så är det ju meningslöst att ha i en bil även ifall det skulle vara absolut bäst i andra kategorier.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 20:26
av 18650
Någon pratade om att battericeller inte gillar att vända hela tiden. Att använda kondensatorer för regenerering och toppeffekt är en möjlig lösning. som låter cellerna förbli i urladdningsläge hela tiden mellan laddningarna och slipper vända varje gång det bromsas. Om det behövs vet jag inte, hörde bara något om det som lät rimligt.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 20:44
av Gretsch
Vilken parameter gör att Ultracapacitor inte är lämpade för elbilar, det kanske gick att avläsa från din tabell, men jag kunde inte, så du får gärna förklara .

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 20:47
av bylund
De är bättre på snabb upp- och urladdning än på att lagra energi tätt. D v s man måste släppa runt på tyngre energilager för att få samma räckvidd.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 08 aug 2016 21:02
av Gretsch
Ok! Då förstår jag. Tack Bylund.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 09 aug 2016 00:49
av TiborBlomhall
Apropå supercapacitors är det kanske inte alla som känner till att Elon Musk höll på att ta doktorsexamen om just supercapacitors på Stanford innan han började med sin Internet karriär (Paypal och sånt).

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... citors.51/

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 09 aug 2016 06:40
av mati
TiborBlomhall skrev:
Apropå supercapacitors är det kanske inte alla som känner till att Elon Musk höll på att ta doktorsexamen om just supercapacitors på Stanford innan han började med sin Internet karriär (Paypal och sånt).
...
Han berättade nyligen (kommer inte ihåg var nånstans, årsstämman kanske?) att han forskade på superkondensatorer just för drift av elbilar, men i och med utvecklingen av Li-jon-batterier blev det ganska ointressant att fortsätta med det. Han vet nog vad han pratar om.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 09 aug 2016 07:49
av Jerker
Det är ju ganska lätt att raljera över forskning på nya batterityper, men jag tror att man ska ha ett öppet sinne och vänta och se. Det är väl bara bra med alla initiativ för att uppfinna bättre batterier! Rätt vad det är så lyckas nån. Det är ju så det har skett med all utveckling. Ofta verkar det inte heller så bra i början, men med förbättringar och nya upptäckter så kan en produkt som till en början inte såg så bra ut till slut komma ut som vinnare. Vi, som sitter här och är förståsigpåare på ett webbforum, tar ju inga risker utan skördar bara frukterna när nån till slut lyckas, så jag tycker bara att vi ska heja på!

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 09 aug 2016 08:11
av chpaulin
Jerker skrev:
Det är ju ganska lätt att raljera över forskning på nya batterityper, men jag tror att man ska ha ett öppet sinne och vänta och se. Det är väl bara bra med alla initiativ för att uppfinna bättre batterier! Rätt vad det är så lyckas nån. Det är ju så det har skett med all utveckling. Ofta verkar det inte heller så bra i början, men med förbättringar och nya upptäckter så kan en produkt som till en början inte såg så bra ut till slut komma ut som vinnare. Vi, som sitter här och är förståsigpåare på ett webbforum, tar ju inga risker utan skördar bara frukterna när nån till slut lyckas, så jag tycker bara att vi ska heja på!
Det var väl exakt så det gick till med Litiumbatterierna, de lovade mycket i testbänken men man var långt från att realisera dessa siffror i en reell produkt. Det har tagit lite tid men nu finns det inget på marknaden som slår dem "all things considered".

Jag tror absolut att det kommer komma nya typer av batterier som kommer slå dagens batterier på fingrarna men det kommer inte gå över en natt.

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 16 aug 2019 05:14
av Zalman3
Nu pratas det igen om grafenbatterier.
Samsung may release a smartphone with new battery technology that can fully charge less than 30 minutes
https://www.google.com/amp/s/amp.busine ... ing-2019-8


Grafen ska öka laddningskapaciteten jämfört med litiumjon-batterier, men kostnaden är en utmaning som hittills varit ett hinder för materialet i allt från batterier till processortillverkning där det ses som ett alternativ till kisel. Forskare från Samsungs forskningscenter Advanced Institute of Technology har tidigare presenterat grafenbaserad batteriteknik som kan ladda batterier fem gånger snabbare än ett litiumjon-batteri, vilket ger påståendet stärkt trovärdighet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28006 ... under-2021

Nya elbilsbatteriet från Samsung SDI ger räckvidd på 60 mil och snabbladdning på 20 minuter
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0-minuter/

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 16 aug 2019 07:54
av Svenssons
Ska vi återkomma till denna tråd om ytterligare 3 år då kanske batterierna börjar komma ut på marknaden?

Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.

Postat: 16 aug 2019 08:28
av Zalman3
Svenssons skrev:
Ska vi återkomma till denna tråd om ytterligare 3 år då kanske batterierna börjar komma ut på marknaden?
Å ena sidan kommer massor av lovande batteritekniker inte att lyckas kommersiellt.
Fast det räcker ju med att en lyckas.
Och det kommer garanterat att hända massor med saker på batterisidan de närmsta åren.

Och även om det tekniskt inte händer så mycket så sjunker priset bara av att volymerna kommer att öka.