Re: Priserna på Teslas demobilar
Postat: 10 aug 2016 21:39
Håller med, bra sammanställning 

Man kan kolla om bilen tagits i trafik. Har den körts på saluvagnsskyltar torde supermiljöbilspremien betalas ut till den som köper den och tar den i trafik första gången. Eller så frågar man Tesla om man nu är intresserad av en viss bil.Niclas skrev:Hur vet man det då?bat skrev:Det får man men i vissa fall har den redan betalats ut till Tesla men då drar de av den från priset.Niclas skrev:Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Jag skulle kunna tänka mig 4st nya däck och en polering för 322100kr i rabattLeo skrev:Dessutom är de nog ganska "hårt körda" om man tycker att det är något att väga in. Vissa har ju även fysiskt slitage (däck, fälgar, säten mm) och repor som Tesla väljer att inte åtgärda.
Kan ju vara såna saker som de vägt in vid prissättningen också utöver km och ålder.
Jag nöjer mig med en 70D, den räcker för mig. Dock är priset på en P90D intressant.Surfaren skrev:Jag har inte själv provat Ludicrous ännu men tänkte det var bäst att bilda mig en uppfattning om detta innan jag ens överväger en provkörning.
Var står det att man får premien för demobil, även om Tesla redan tagit bilen i bruk och fått pengarna? Jag säger inte att det inte är så, men jag har inte sett nån klar uppgift om att så är fallet så jag valde att räkna alla priserna utan premieutbetalning.Niclas skrev:Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Jag köpte en demo-bil och det var lite osäkert från Teslas sida om miljöpremie var utplockad eller inte för de olika objekten de hade tillgängliga. Det var dock ingen diskussion om att det var jag som skulle få premien oavsett om Teslat hade begärt ute den sedan tidigare eller inte. Säljaren kunde inte se i sina system om det var gjort utan fick kolla med någon specifik person inom Tesla för de olika objekten. Alla priser jag fick från dem var utan någon miljöbilspremie borträknad.Surfaren skrev:Var står det att man får premien för demobil, även om Tesla redan tagit bilen i bruk och fått pengarna? Jag säger inte att det inte är så, men jag har inte sett nån klar uppgift om att så är fallet så jag valde att räkna alla priserna utan premieutbetalning.Niclas skrev:Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Det blir nog svårt att sälja så sjukt skralt utrustade bilar. De har ju inget extra förutom NG-säte.Surfaren skrev:Det verkar som att Tesla har nåt system för att automatiskt uppdatera mätarställning och pris för sina demobilar. Jag har sett siffrorna uppdateras dagligen i flera dagar i rad.
De två dyraste P90DL har försvunnit och det har tillkommit en 75 och en 60, båda med exakt 0 kronor i rabatt. Blir intressant att se om dessa säljs för detta pris öht.
Det var det redan innan, som du kan se i de tabeller jag laddat upp innan. Men jag har uppdaterat igen nu, eftersom priserna på Teslas demobilar är ett rörligt mål.vigge50 skrev:Tydligen ska det vara ett prisfall på bilar utan faxe-lift, kan du kanske uppdatera tabellen
Den verkar ju vettig (dock hemsk att titta på, enligt mig) men den verkar inte visa vad min tabell gör, dvs vad priset på motsvarande ny bil är och hur mycket rabatt det innebär att köpa en specifik demobil.danni skrev:Annars kan man ju använda en tjänst som någon redan byggt för ändamålet: https://ev-cpo.com
Nej, det är sant, det saknas.Surfaren skrev:Den verkar ju vettig (dock hemsk att titta på, enligt mig) men den verkar inte visa vad min tabell gör, dvs vad priset på motsvarande ny bil är och hur mycket rabatt det innebär att köpa en specifik demobil.danni skrev:Annars kan man ju använda en tjänst som någon redan byggt för ändamålet: https://ev-cpo.com
Det funkar precis på samma sätt som om den skulle komma från Stockholm. Skillnaden är att den regbesiktigas i Sverige och får svenska nummerplåtar.tobbeturbo skrev:De sa på tesla att de kan plocka hem demobilar från andra länder också, dock verkade det bara vara från EU-länder?
Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.tobbeturbo skrev:Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Surfaren skrev:Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.tobbeturbo skrev:Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Vill du köpa Tesla i Norge och ta hit så får du multiplicera priset med 1,375 (och sen titta på dagens växelkurs utöver det).
Norge har även den fördelen att alla elbilar slipper moms, det är därför det ser så billigt ut och därför du får multiplicera det med 1,375 om den ska tas in i Sverige.tobbeturbo skrev:Surfaren skrev:Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.tobbeturbo skrev:Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Vill du köpa Tesla i Norge och ta hit så får du multiplicera priset med 1,375 (och sen titta på dagens växelkurs utöver det).
Då förstår jag varför deras priser var något lägre