Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden
Postat: 19 jan 2017 23:41
Totalt ointressant med fossiltillverkarna drömmar. Det är ju väldigt lätt att häva ur sig 500km räckvidd eller varför inte 1000km?
Håller med, sådana diagram är rätt betydelselösa, det räcker med att visa det närmaste året och bara bilar som verkligen är på G ut på marknaden.LarsL skrev:Totalt ointressant med fossiltillverkarna drömmar. Det är ju väldigt lätt att häva ur sig 500km räckvidd eller varför inte 1000km?
"Ifatt" kommer säkerligen vara en definitionsfråga av samma magnitud som frågan om när Androidtelefonerna kom "ifatt" iPhone. Var det när de hade samma spec som iPhone (vilket gick ganska fort) eller när iPhoneanvändarna tyckte att de var lika bra (vilket ännu inte inträffat)?Delta skrev:Vilket år kommer någon av "de stora" ifatt Tesla? Kommer det någonsin att ske? Någon som har tid får gärna starta en omröstning i frågan. Vem blir det i så fall? Laddnätverk ska ju också ingå. Kommer framtidens bilmässor fortsätta med konceptbilar i ämnet från de etablerade. Hörde att WV-koncernen har 90 anställda på batteriavdelningen. Jag tycker att det verkar som att avståndet ÖKAR istället, i alla fall då det gäller premiumbilar från Europas största bilnation.
Jag bara undrar vem som i så fall ska leverera batteripacket som ju helst ska ligga på>100kWh för att gå om Tesla. Kanske Tesla ska förse dem med batterier för att gå om Tesla. Är det bara jag som undrar?Haglund skrev:"Ifatt" kommer säkerligen vara en definitionsfråga av samma magnitud som frågan om när Androidtelefonerna kom "ifatt" iPhone. Var det när de hade samma spec som iPhone (vilket gick ganska fort) eller när iPhoneanvändarna tyckte att de var lika bra (vilket ännu inte inträffat)?Delta skrev:Vilket år kommer någon av "de stora" ifatt Tesla? Kommer det någonsin att ske? Någon som har tid får gärna starta en omröstning i frågan. Vem blir det i så fall? Laddnätverk ska ju också ingå. Kommer framtidens bilmässor fortsätta med konceptbilar i ämnet från de etablerade. Hörde att WV-koncernen har 90 anställda på batteriavdelningen. Jag tycker att det verkar som att avståndet ÖKAR istället, i alla fall då det gäller premiumbilar från Europas största bilnation.
Jag tror personligen att de stora tillverkarna kommer gå om Tesla ganska fort i antal sålda bilar. Inte för att de kommer vara bättre än Teslorna och Teslapaketet med Superchargers, osv., men eftersom de har musklerna att göra det. Med "musklerna" menar jag då märkestrogenhet, trovärdighet när säljaren på bilfirman som sålt bilar i 100 år säger att "nu är elbilarna tillräckligt bra", media är med på tåget och alla andra än early adopters börjat köpa, osv. Att gå om i helhetspaket och image, tror jag kommer ta lång tid, och för oss som var early adopters och är tekniknördar så kommer de gamla "aldrig" ikapp. Jämför med hur Windows Phone-användarna höll fast vid sina lurar tills det inte längre fanns några att köpa.
Sett på lite sikt borde det vara ett ickeproblem. Att bygga en fabrik och börja bygga batterier är en affär på ett fåtal år, om än inte gjort i en handvändning. Men när jag menar att de kan gå om ganska fort så är det på 5-8 års sikt och då finns det möjlighet både att öppna nya gruvor, effektivisera utvinningen, bygga nya batterifabriker och börja massproducera. Desto svårare tror jag laddnätverken är. Vill ett land sätta sig på tvären (som Frankrike gjort mot Tesla), så stoppar de utbyggnaden i ett antal år om det vill sig illa. Tänk dig Trump när VW vill bygga laddnätverk i USA.Delta skrev:Jag bara undrar vem som i så fall ska leverera batteripacket som ju helst ska ligga på>100kWh för att gå om Tesla. Kanske Tesla ska förse dem med batterier för att gå om Tesla. Är det bara jag som undrar?Haglund skrev:"Ifatt" kommer säkerligen vara en definitionsfråga av samma magnitud som frågan om när Androidtelefonerna kom "ifatt" iPhone. Var det när de hade samma spec som iPhone (vilket gick ganska fort) eller när iPhoneanvändarna tyckte att de var lika bra (vilket ännu inte inträffat)?Delta skrev:Vilket år kommer någon av "de stora" ifatt Tesla? Kommer det någonsin att ske? Någon som har tid får gärna starta en omröstning i frågan. Vem blir det i så fall? Laddnätverk ska ju också ingå. Kommer framtidens bilmässor fortsätta med konceptbilar i ämnet från de etablerade. Hörde att WV-koncernen har 90 anställda på batteriavdelningen. Jag tycker att det verkar som att avståndet ÖKAR istället, i alla fall då det gäller premiumbilar från Europas största bilnation.
Jag tror personligen att de stora tillverkarna kommer gå om Tesla ganska fort i antal sålda bilar. Inte för att de kommer vara bättre än Teslorna och Teslapaketet med Superchargers, osv., men eftersom de har musklerna att göra det. Med "musklerna" menar jag då märkestrogenhet, trovärdighet när säljaren på bilfirman som sålt bilar i 100 år säger att "nu är elbilarna tillräckligt bra", media är med på tåget och alla andra än early adopters börjat köpa, osv. Att gå om i helhetspaket och image, tror jag kommer ta lång tid, och för oss som var early adopters och är tekniknördar så kommer de gamla "aldrig" ikapp. Jämför med hur Windows Phone-användarna höll fast vid sina lurar tills det inte längre fanns några att köpa.