Sida 1 av 2
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 07 jul 2017 13:05
av e5m1r
Jag hade inte lekt med OBD och höga strömförbrukare drar gränsen vid dashcam
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 07 jul 2017 13:08
av Teslalink
Ok, det är inte min bil så det vågar jag kanske inte.
Testar med traditionell camper mode och Appen som Heiko föreslog.
Re: Krävs
Postat: 07 jul 2017 13:10
av Nicklas
e5m1r skrev:Jag hade inte lekt med OBD och höga strömförbrukare drar gränsen vid dashcam
Nej, verkligen inte... Jag har öppnat en OBD II-kontakt och det är riktigt gulliga sladdar däri... Skulle aldrig falla mig in att dra 12V 10A över en sådan...
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 07 jul 2017 14:25
av lator
Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme....

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 07 jul 2017 15:47
av Lessmog
lator skrev:Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme....

Jo, men det vill man helst av allt inte tömma! Litet mc-batteri med låg kapacitet, och omsorgsfullt dolt tror jag.
Utan ström i det ringer man bärgare!

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 07 jul 2017 20:07
av Tjell
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 07 jul 2017 20:10
av Emil
Ja detta verkar vara det enklaste sättet, men verkar som det går via det lilla batteriet? Inte så kul att ladda ur det. Verkar inte finnas OBD-2 till 12v i Sverige, men däremot finns OBD-2 till USB som du sedan kan skarva om till en 12v-förlängare. Guide här:
http://www.teslarati.com/how-to-tap-con ... a-model-s/
https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... 7-obd2-usb
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-m-p36068
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 00:20
av Monark1954
Tråden frågar om modell S.
Med för info så har 12V uttaget i bagaget i modell X ström hela tiden. 12V uttaget mellan sätena fram stänger dock av sig när skärmen slocknar..
När jag använder camping mode lyckas jag inte släcka strålkastarna fram.
Re: Krävs
Postat: 08 jul 2017 06:21
av Heiko
Man kan sätta en strömvakt mellan uttaget och kylboxen. Tror det var hos Biltema som jag köpte denna. Den har aldrig slagit ifrån men har heller aldrig varit ifrån bilen än längre stund heller.
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 08:25
av mans71
Monark1954 skrev:Tråden frågar om modell S.
Med för info så har 12V uttaget i bagaget i modell X ström hela tiden.
Inte i min X. Konstaterades genom jummen kylbox efter en natt.
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 08:33
av Nicklas
mans71 skrev:Monark1954 skrev:Tråden frågar om modell S.
Med för info så har 12V uttaget i bagaget i modell X ström hela tiden.
Inte i min X. Konstaterades genom jummen kylbox efter en natt.
Inte i min heller. Kollades genom att stoppa in 12V till USB med liten led som visar om det är ström. Kikade genom rutan och såg led:en slockna när jag låste bilen

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 10:44
av lator
Lessmog skrev:lator skrev:Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme....

Jo, men det vill man helst av allt inte tömma! Litet mc-batteri med låg kapacitet, och omsorgsfullt dolt tror jag.
Utan ström i det ringer man bärgare!

Nu är det väl så att oavsett var du tar ut spänning för din kylbox så kommer det från "det lilla" 12-volts batteriet där framme. Detta matas sen via DC/DC från driftbatteriet så risken att tömma batteriet via en direktkoppling till batteriet och kylboxen i frunken är inte större än om du tar ut spänning någon annan stans.
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 10:51
av Lessmog
lator skrev:Lessmog skrev:lator skrev:Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme....

Jo, men det vill man helst av allt inte tömma! Litet mc-batteri med låg kapacitet, och omsorgsfullt dolt tror jag.
Utan ström i det ringer man bärgare!

Nu är det väl så att oavsett var du tar ut spänning för din kylbox så kommer det från "det lilla" 12-volts batteriet där framme. Detta matas sen via DC/DC från driftbatteriet så risken att tömma batteriet via en direktkoppling till batteriet och kylboxen i frunken är inte större än om du tar ut spänning någon annan stans.
Sant. Å tredje sidan mår väl inte blybatterier väl av djupurladdning, och den risken torde öka med högre strömuttag.
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 11:09
av lator
Är det någon som vet med bestämdhet hur laddningen av 12-volts batteriet fungerar på Tesla? Det skiljer sig ju ganska mycket mellan olika elbilar. På gamla El-Clio (med den nyare UCL:en) så övervakades 12-volten konstant och matades från huvudbatteriet. Leaf har en solcell som hjälper till att ladda. En Renault Fluence som stod på en bilfirma i Portugal hade död 12-volt trots att driftbatteriet var mer än halvladdat...

Teslor kan ju stå länge så där verkar ju batteriet laddas kontinuerligt men hur det egentligen fungerar...???

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 11:15
av Teslaspolen
Jag är rätt säker på att Leaf laddar även blybatteriet från det stora när den tycker det behövs. Höll på i garaget en gång med bilen stående där utan sladden ikopplad, plötsligt klickade det till i bilen och dom tre "laddningslamporna" började blinka på det viset dom gör när bilen laddas, höll på i 5-10 minuter sen slutade den. Kan bara anta att den laddade blybatteriet då.
Men Model Ys sätt att hantera strömmen, så som det har ryktats om, kan inte komma för tidigt! Galet att hålla på med så uråldrig teknik som 12v bly i en bil med så mycket Li-Ion kraft...
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 12:49
av Lessmog
lator skrev:Är det någon som vet med bestämdhet hur laddningen av 12-volts batteriet fungerar på Tesla? Det skiljer sig ju ganska mycket mellan olika elbilar. På gamla El-Clio (med den nyare UCL:en) så övervakades 12-volten konstant och matades från huvudbatteriet. Leaf har en solcell som hjälper till att ladda. En Renault Fluence som stod på en bilfirma i Portugal hade död 12-volt trots att driftbatteriet var mer än halvladdat...

Teslor kan ju stå länge så där verkar ju batteriet laddas kontinuerligt men hur det egentligen fungerar...???

Icke-svar och inte på din fråga ... men
ena grannen berättade att andra grannen var ute och seglade ett par månader och kom hem till en död Renault Zoe, som fick bärgas. Vet ej om det var 12V eller huvudbatteriet, eller om sladden ens var i. Tydligen funkade inte ens ratten, bärgaren måste baxa i sidled!
Leif-ägaren (Tibor) har ju ledigt, men han kan säkert förklara. Jag har fått för mig att solcellen (i stort sett) bara orkar med kupéfläkten.
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 08 jul 2017 16:01
av lator
Leaf har jag kört betydligt längre (och mer) än vår käre överstepräst och förstår att solcellen på bakluckan mest finns där för syns skull men jag har aldrig upplevt att Leafen skulle få brist på energi i 12-voltaren. Zoe är ju liknande som Fluence så det låter rimligt att den dog...

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 10 jul 2017 11:51
av m3piloten
Ta med ett extra blybatteri istället, som håller kylboxen vid liv under natten, håller många timmar, upp till ett dygn beroende på storleken på batteriet.
Så kan du ju även ta med kylboxen och ha den igång i tex. ett tält

Möjligen kan man även ladda extra batteriet i bilen under färd med en 12-220 inverter och vanlig batteriladdare, förutsatt att man håller sig under gränsen för vad 12v uttaget i bilen klarar (150w ?)
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 10 jul 2017 13:08
av olarsson
Jag köpte en kylbox med både 12v och 230v så kan man ta in den på hotellet eller motsvarande på kvällen.
Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?
Postat: 10 jul 2017 13:22
av Teslaspolen
I så fall ska man bara se till att det inte är ett som kan läcka batterisyra, blir hål i både kläder och inredning på bilen annars.
Man ska även tänka på att det bildas vätgas när ett sådant laddas...