Re: Vision X extraljus till model X och model S
Postat: 27 jan 2019 19:22
Inte lätt när det är mörkt... men dessa sitter under instrumentpanelen till vänster.

LEDorean kanske är nya namnet?sweslac skrev:sweslac skrev:Tack till Shelfish för ett trevlig samtal med alla svar till mina frågor!
Ska ringa till Solna Car Audio imorgon!
Och nu är det så bra ljus att LeDorean kan se in i framtiden! Mycket nöjd med det som Solna Car Audio fixade till mig.
Mind blown!selfish skrev:LEDorean kanske är nya namnet?
Hur styrs ljuset och vad kostar det för en vanlig dödlig?Tars skrev:Har idag monterat extraljus på bilen och det gjordes utan canbus-modul.
Det gjordes av Nordiska Motor i märsta av en grym kille som heter Morgan.
Där kommer även huvudbatteriet bytas ut på tisdag.
2 timmars arbete och en reläsats.kangru skrev:Hur styrs ljuset och vad kostar det för en vanlig dödlig?Tars skrev:Har idag monterat extraljus på bilen och det gjordes utan canbus-modul.
Det gjordes av Nordiska Motor i märsta av en grym kille som heter Morgan.
Där kommer även huvudbatteriet bytas ut på tisdag.
Vadå? Tycker du inte att helljuset är tillräckligt bra på bilen?kangru skrev:Hur styrs ljuset och vad kostar det för en vanlig dödlig?Tars skrev:Har idag monterat extraljus på bilen och det gjordes utan canbus-modul.
Det gjordes av Nordiska Motor i märsta av en grym kille som heter Morgan.
Där kommer även huvudbatteriet bytas ut på tisdag.
Eftersom det är en model S pre-facelift är det konventionella hel/halvljus så det går att använda vanlig reläsats precis som vilken gammal fossilare som helst.Slarti skrev:2000:- inkl material eller bara för installationen? Vad är nackdelen med att köra vanlig reläsats?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den är väl inte utan LED-ramp även om den var liten!Tars skrev:Utan ledramp, med arbete och reläsats.
Reläsatsen är som vilken installation av helljus som helst, så jag ser ingen nackdel.
Den är avsäkrad på korrekt sätt.
Helt korrekt.selfish skrev:Eftersom det är en model S pre-facelift är det konventionella hel/halvljus så det går att använda vanlig reläsats precis som vilken gammal fossilare som helst.Slarti skrev:2000:- inkl material eller bara för installationen? Vad är nackdelen med att köra vanlig reläsats?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
På X och nyare S finns ingen styrsignal utan man måste hämta via en CanBus adapter.
/Selfish
selfish skrev:Finns 100DL uppgraderingar också på Wish? Är fortfarande så sugen. Blir spännande att se hur det går!
Har ni pratat med exempelvis CarAudioCenter om att garantera full funktionalitet?Nej vi monterar inga extra utrustningar.
Vi har diskuterat detta med tekniker på vår anläggning.
Då bilarna idag är så avancerade med sensorer och kameror i yttre beklädnader så kan inte vi garantera att alla system fungerar korrekt.
Fotgängarskyddet är tryckkänsligt och kan sättas ur spel om något hårt monteras i fronten.
Hör gärna efter med experter på extra utrustning om dom kan garantera full funktionalitet i fordonet efter montering.
Kan dom det så vänd dej till dom ang montering. Kräv gärna den garantin på papper.
Jag avråder dej till ingrepp.
Tonar du rutor på bilen ryker garantin.Slarti skrev:Hej, har ni som monterat extraljus kollat upp detta med Tesla så att det inte spökar med några garantier eller liknande? Jag har min bil inne på Werksta pga viltolycka och frågade dem om eventuellt montage, fick följande svar:Har ni pratat med exempelvis CarAudioCenter om att garantera full funktionalitet?Nej vi monterar inga extra utrustningar.
Vi har diskuterat detta med tekniker på vår anläggning.
Då bilarna idag är så avancerade med sensorer och kameror i yttre beklädnader så kan inte vi garantera att alla system fungerar korrekt.
Fotgängarskyddet är tryckkänsligt och kan sättas ur spel om något hårt monteras i fronten.
Hör gärna efter med experter på extra utrustning om dom kan garantera full funktionalitet i fordonet efter montering.
Kan dom det så vänd dej till dom ang montering. Kräv gärna den garantin på papper.
Jag avråder dej till ingrepp.
Skulle som gärna vilja ha lite bättre ljus för att undvika framtida viltolyckor...
//Slarti
Exakt. Tesla godkänner inte några tredjepartsmonteringar på bilen. Installation av extraljus eller annat gör man på egen risk. Om extraljusen montetas fackmannamässigt bör de inte ha någon påverkan på bilen. Därför är det viktigt att välja någon som har koll var radar och sensorer sitter....Tars skrev:Tonar du rutor på bilen ryker garantin.Slarti skrev:Hej, har ni som monterat extraljus kollat upp detta med Tesla så att det inte spökar med några garantier eller liknande? Jag har min bil inne på Werksta pga viltolycka och frågade dem om eventuellt montage, fick följande svar:Har ni pratat med exempelvis CarAudioCenter om att garantera full funktionalitet?Nej vi monterar inga extra utrustningar.
Vi har diskuterat detta med tekniker på vår anläggning.
Då bilarna idag är så avancerade med sensorer och kameror i yttre beklädnader så kan inte vi garantera att alla system fungerar korrekt.
Fotgängarskyddet är tryckkänsligt och kan sättas ur spel om något hårt monteras i fronten.
Hör gärna efter med experter på extra utrustning om dom kan garantera full funktionalitet i fordonet efter montering.
Kan dom det så vänd dej till dom ang montering. Kräv gärna den garantin på papper.
Jag avråder dej till ingrepp.
Skulle som gärna vilja ha lite bättre ljus för att undvika framtida viltolyckor...
//Slarti
Sätter på icke originalfälgar, ryker garantin.
Extra backljus kan du väl koppla från släpvagnskontakten utan att behöva hacka dig in på CANbus?joanor skrev:Jag lurar på att sätta extra- och backljus på min X90D. Har fått hjälp att hitta Canbusläsare (från startaren av den här tråden om jag fattat rätt) och har nog klart för mig hur jag ska få till bra backljus. Jag lär sätta dem bredvid nummerplåten på bakluckan för att få upp ljuset lite.
Extraljusen vill jag gärna också få upp lite. Ni har varit vänliga nog att dela med er av tips på ramper i luftintaget nertill men jag jagar och kör mycket på (och för all del även bredvid) vägar som är så ojämna och dåliga att det inte är optimalt. Ljuset kommer att slå tidigt i marken och snarare blända. (På asfalt skulle jag köpa den låga placeringen alla dagar i veckan.)
Är det någon som har satt sina ljus ovanför nummerskylten fram? Tips på ljus och montering för det?
Ja, kanske. Av de tester jag gjort att döma lägger det bilen i Trailer mode (permanent). Jag vill ju ändå sätta på extraljus framåt och behöver alltså en canbusläsare för det ändamålet. Den modell som ger båda signalerna (helljus och backljus) kostar bara någon hundring extra.fth skrev:Extra backljus kan du väl koppla från släpvagnskontakten utan att behöva hacka dig in på CANbus?joanor skrev:Jag lurar på att sätta extra- och backljus på min X90D. Har fått hjälp att hitta Canbusläsare (från startaren av den här tråden om jag fattat rätt) och har nog klart för mig hur jag ska få till bra backljus. Jag lär sätta dem bredvid nummerplåten på bakluckan för att få upp ljuset lite.
Extraljusen vill jag gärna också få upp lite. Ni har varit vänliga nog att dela med er av tips på ramper i luftintaget nertill men jag jagar och kör mycket på (och för all del även bredvid) vägar som är så ojämna och dåliga att det inte är optimalt. Ljuset kommer att slå tidigt i marken och snarare blända. (På asfalt skulle jag köpa den låga placeringen alla dagar i veckan.)
Är det någon som har satt sina ljus ovanför nummerskylten fram? Tips på ljus och montering för det?
/fth
Bilen sätts i trailer mode när du kopplar in något på släpkontakten, men du kan stänga av det själv via menyerna om du t.ex. vill använda AP.joanor skrev:Ja, kanske. Av de tester jag gjort att döma lägger det bilen i Trailer mode (permanent).
Ja, då är det förstås lika bra att köra allt via CANbus, men om man "bara" vill ha extra backljus så slipper man ju "hackandet".joanor skrev:Jag vill ju ändå sätta på extraljus framåt och behöver alltså en canbusläsare för det ändamålet. Den modell som ger båda signalerna (helljus och backljus) kostar bara någon hundring extra