Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Bara 4-8år kvar på det. Byggs ju ny 4-filig vägen i skogen vid Horla
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 09:12
av oscfor
hencjo skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 09:14
av oscfor
mati skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Ska köra samma sträcka imorgon. Vanligtvis så kan jag inte använda AP norr om Vårgårda där vägen är väldigt bred. Den vägen har aldrig funkat för mig. Bilen får även problem söder om Alingsås där motorvägen är ganska kurvig. Det går kanske, men det känns otryggt och man får hjärtat i halsgropen ganska ofta.
Senast jag körde där var i början av december, och det gick inte så bra. Vi får se i morgon då.
Jag tyckte det gick väldigt bra. Åker inte så ofta på den typen av väg, men när jag gjorde det i somras var den klart sämre. Nu skickade den mittlinjen, men gjorde det konsekvent. Dock hade väl bakomvarande tyckt jag kört lite konstigt strax över hastighetsbegränsningen, men det var så lite trafik att ingen stördes. Återkom med ditt resultat!
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 09:55
av hencjo
oscfor skrev:
hencjo skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar .
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 10:00
av Kulingen
hencjo skrev:
oscfor skrev:
hencjo skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar .
När man förföljer bilar så löser sig rödljus och väldigt branta kurvor (Över 45 grader) som man normalt behöver bromsa in för. Problemet att man kan åka dit för stocking
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 10:15
av LarsL
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 10:44
av mati
LarsL skrev:
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
AP2 följer inte bilar på samma sätt som AP1. Vid tveksamheter kan den för bråkdelar av en sekund låsa på framförande bil. Det händer t ex när man kör över en korsning, eller när det finns olika filer att välja på och AP blir osäker vilken fil som gäller. Vidare kan den på något vis ta hjälp av andra bilars position när den inte riktigt vet hur vägen ser ut, dvs när linjerna är otydliga. Men den kan inte följa en bil när det inte finns några linjer alls. Den kan således inte heller följa en kö.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 10:49
av Leo
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 10:52
av Kulingen
Leo skrev:
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs byten
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 11:12
av lobbin
Kulingen skrev:
Leo skrev:
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs byten
Vi satt i bilkö förra veckan och hade AP aktiverat. I början gick det riktigt smutt och den höll linjen perfekt. Behöver dock slå av AP för att göra några korrigeringar den inte redde ut och när jag slog på den igen så hade den apsvårt att hitta rätt linje. Som Leo skrev så vaggade den fram och tillbaka och lyckades alltid göra för stora korrigeringar för att komma rätt.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 11:17
av Remuz
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 12:27
av mati
Remuz skrev:
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Exakt så gör min också. Vajerräcken har en magisk dragningskraft. Inte varje gång, men tillräckligt ofta. Det går aldrig helt utan ryck åt ena eller andra hållet. Och den har fortfarande problem med att hålla sig mellan linjerna i vissa situationer. Den ser linjerna, men den klarar inte av att hålla sig där emellan. Väldigt konstigt.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 14:06
av Bjelke
Hästar är oxo rädd för linjer, dom tror att det är ormar eller liknande
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 16:35
av Verdi
Remuz skrev:
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Nån måste ju ta smällen för laget och kolla om vajerräcket verkligen existerar eller om det bara är ett hologram. Hur skulle annars den artificiella intelligensen i AP2 lära sig något?
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 17:24
av mahulkp
LarsL skrev:
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
Med AP1 funkar det idag fint så länge kön följer ett körfält med markeringar. Den följer i första hand körfältslinjer och om de saknas följer den framförvarande bil. Svängen får dock inte vara för skarp, ex. rondeller funkar sällan bra.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 20:37
av oscfor
AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 21:39
av improwise
oscfor skrev:
AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholm
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 03 jan 2018 21:46
av mati
improwise skrev:
oscfor skrev:
AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholm
Frågan är menad som ett skämt eller? Tänk adaptiv farthållare. Då har du svaret.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 05 jan 2018 13:46
av johan_w
Upplever det som AP2 blev avsevärt mycket bättre efter senaste uppdateringen (den med regnsensor).
Bilen är mindre nervös med färre småjusteringar.
Den ligger bättre mitt i filen. Är inte längre sugen på att testa barriärer på vänstersidan...
Tar kurvor mer svepande och snabbare att välja kurs från början.
Byter fil bra åt båda håll.
Någon mer som upplevt skillnad?
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 05 jan 2018 22:43
av Smutt
Har ingen AP men radarn ser sjukt mycket mer
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 05 jan 2018 23:17
av Feddan
improwise skrev:
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?
Det hanterar den inte. Den håller sig bara i sin fil och avstånd från fordonet framför.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 11 jan 2018 07:05
av Kulingen
Ytterligare en sak med AP2 jag är mycket imponerad av, hur känner autopiloten koll på linjerna?
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 11 jan 2018 07:11
av mati
WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 11 jan 2018 07:20
av Kulingen
mati skrev:
WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.
Jag fattar nada att den ens fungerade, men glad är jag
Re: AP2 är nästan fulländad
Postat: 11 jan 2018 07:28
av Kulingen
Kulingen skrev:
mati skrev:
WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.
Jag fattar nada att den ens fungerade, jag märkte att AP2 markerade linjerna så jag aktiverade den. Men glad är jag