Sida 5 av 5

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 jan 2021 21:36
av Bernando
Banane skrev:
Bernando skrev:
Jag hade ju hellre åkt vidare till Vikarbyn/Rättvik och laddat på en 50-10 kWh CCS eller 22 kWh Type 2 så pass att man klarar sig till nästa SuC i Borlänge, än att ställa mig i den där kön (givet att man iaf hade 10% kvar i Mora).

Hur många sådana laddpunkter finns det? Är de lediga? Var laddar alla E-Tron och andra elbilar som det inte står Tesla på?
Inte särskilt många nej, men de tillhör Bee och man kan se i deras app om de är lediga eller ej. Sen kan ju såklart en ledig stolpe hinna bli upptagen innan man kommer fram, men förhoppningsvis ingen kö. Personligen hade jag chansat iaf

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 19:48
av ergo
Reserapport från Danmark. Åkte från Billund (Legoland) i söndags. I Middelfart 12/12 upptagna + 7 st i kö. Körde vidare till Slagelse, 10/10 upptagna + 4 i kö. Körde vidare till Köge, kom in med 5% kvar och tog sista platsen (26/26). Fick då trötta 70 kW...
Tyvärr missade jag att destinationsladda denna gång (hade klarat mig hem om jag toppat upp från stugan). Hoppas detta bara ett mystiskt specialcase som en följd av lättade reserestiktioner, annars ser det mörkt ut när Tesla öppnar upp nätverket externt.

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:11
av mikebike
Jag laddade tre gånger i Dorotea i förra veckan. Två gånger var jag ensam, tredje gången kom en Model Y och ställde sig bredvid strax innan jag var klar.

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:25
av MWall
ergo skrev:
Reserapport från Danmark. Åkte från Billund (Legoland) i söndags. I Middelfart 12/12 upptagna + 7 st i kö. Körde vidare till Slagelse, 10/10 upptagna + 4 i kö. Körde vidare till Köge, kom in med 5% kvar och tog sista platsen (26/26). Fick då trötta 70 kW...
Tyvärr missade jag att destinationsladda denna gång (hade klarat mig hem om jag toppat upp från stugan). Hoppas detta bara ett mystiskt specialcase som en följd av lättade reserestiktioner, annars ser det mörkt ut när Tesla öppnar upp nätverket externt.
What? Är det nåt speciellt som händer i Danmark den här veckan?

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:32
av Niklas Z
ergo skrev:
Reserapport från Danmark. Åkte från Billund (Legoland) i söndags. I Middelfart 12/12 upptagna + 7 st i kö. Körde vidare till Slagelse, 10/10 upptagna + 4 i kö. Körde vidare till Köge, kom in med 5% kvar och tog sista platsen (26/26). Fick då trötta 70 kW...
Tyvärr missade jag att destinationsladda denna gång (hade klarat mig hem om jag toppat upp från stugan). Hoppas detta bara ett mystiskt specialcase som en följd av lättade reserestiktioner, annars ser det mörkt ut när Tesla öppnar upp nätverket externt.
Låter udda. Jag tror dock att Danmark har betydligt färre Supercharger per capita än Sverige. Hur vanliga Teslor är i Danmark relativt Sverige vet jag inte. Kanske någon annan har sådan statistik.

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:38
av Chris_P3D
ergo skrev:
Reserapport från Danmark. Åkte från Billund (Legoland) i söndags. I Middelfart 12/12 upptagna + 7 st i kö. Körde vidare till Slagelse, 10/10 upptagna + 4 i kö. Körde vidare till Köge, kom in med 5% kvar och tog sista platsen (26/26). Fick då trötta 70 kW...
Tyvärr missade jag att destinationsladda denna gång (hade klarat mig hem om jag toppat upp från stugan). Hoppas detta bara ett mystiskt specialcase som en följd av lättade reserestiktioner, annars ser det mörkt ut när Tesla öppnar upp nätverket externt.
Fastnade också i samma soppa i söndags på väg hem från Tyskland (kan bekräfta att M3P faktiskt gör 263 km/h iallafall en liten stund, samt att 215 var en trevlig marschfart), men hade inte tillräckligt för att ta mig vidare till Slagelse. Försökte mig på en ”smart” manöver och åka till clever-laddaren vid McDonalds strax bredvid, men varken deras egna app eller Plugsurfing fick kontakt med just denna laddaren, så fick vackert åka och köa igen. Fast tog inte så lång tid innan en laddare blev ledig, värre då med halverad effekt på v2. Första kö-upplevelsen trots ett gäng Europa-resor med bilen, och hoppas också det var en fluke...

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:39
av MWall
Niklas Z skrev:
ergo skrev:
Reserapport från Danmark. Åkte från Billund (Legoland) i söndags. I Middelfart 12/12 upptagna + 7 st i kö. Körde vidare till Slagelse, 10/10 upptagna + 4 i kö. Körde vidare till Köge, kom in med 5% kvar och tog sista platsen (26/26). Fick då trötta 70 kW...
Tyvärr missade jag att destinationsladda denna gång (hade klarat mig hem om jag toppat upp från stugan). Hoppas detta bara ett mystiskt specialcase som en följd av lättade reserestiktioner, annars ser det mörkt ut när Tesla öppnar upp nätverket externt.
Låter udda. Jag tror dock att Danmark har betydligt färre Supercharger per capita än Sverige. Hur vanliga Teslor är i Danmark relativt Sverige vet jag inte. Kanske någon annan har sådan statistik.
Är väl ganska få Teslor i Danmark? Men mycket genomfartstrafik från Norge och Sverige...

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:44
av jpetters
MWall skrev:
Niklas Z skrev:
ergo skrev:
Reserapport från Danmark. Åkte från Billund (Legoland) i söndags. I Middelfart 12/12 upptagna + 7 st i kö. Körde vidare till Slagelse, 10/10 upptagna + 4 i kö. Körde vidare till Köge, kom in med 5% kvar och tog sista platsen (26/26). Fick då trötta 70 kW...
Tyvärr missade jag att destinationsladda denna gång (hade klarat mig hem om jag toppat upp från stugan). Hoppas detta bara ett mystiskt specialcase som en följd av lättade reserestiktioner, annars ser det mörkt ut när Tesla öppnar upp nätverket externt.
Låter udda. Jag tror dock att Danmark har betydligt färre Supercharger per capita än Sverige. Hur vanliga Teslor är i Danmark relativt Sverige vet jag inte. Kanske någon annan har sådan statistik.
Är väl ganska få Teslor i Danmark? Men mycket genomfartstrafik från Norge och Sverige...
De sålde ju galet många Teslor fram t.o.m 2016 då de ändrade subventionerna. Men mycket mindre efter det.
Numera kan man ju tyvärr inte få fram Teslor per capita i appen, som det gick förut.

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:49
av MWall
jpetters skrev:
MWall skrev:
Niklas Z skrev:
ergo skrev:
Reserapport från Danmark. Åkte från Billund (Legoland) i söndags. I Middelfart 12/12 upptagna + 7 st i kö. Körde vidare till Slagelse, 10/10 upptagna + 4 i kö. Körde vidare till Köge, kom in med 5% kvar och tog sista platsen (26/26). Fick då trötta 70 kW...
Tyvärr missade jag att destinationsladda denna gång (hade klarat mig hem om jag toppat upp från stugan). Hoppas detta bara ett mystiskt specialcase som en följd av lättade reserestiktioner, annars ser det mörkt ut när Tesla öppnar upp nätverket externt.
Låter udda. Jag tror dock att Danmark har betydligt färre Supercharger per capita än Sverige. Hur vanliga Teslor är i Danmark relativt Sverige vet jag inte. Kanske någon annan har sådan statistik.
Är väl ganska få Teslor i Danmark? Men mycket genomfartstrafik från Norge och Sverige...
De sålde ju galet många Teslor fram t.o.m 2016 då de ändrade subventionerna. Men mycket mindre efter det.
Numera kan man ju tyvärr inte få fram Teslor per capita i appen, som det gick förut.
"Galet många" 2016 var nog inte så många med dagens mått mätt.

Är iaf inte höstlov i vare sig Danmark (v42) eller Norge (v44). Så mysteriet tätnar. Vad f-n beror det på? Det kan ju inte bara bli tvärfullt utan anledning. Eller kan det det?

Jag blir lite orolig. Är ju detta som jag ser som det överlägset största hotet mot elbilar.

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:56
av LarsL
Restriktioner har släpptoch alla ska iväg. Det bästa är nog att sitta lite lugnt i båten med resor och ute kvällar tills folk lek av sig lite.

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 20:59
av MWall
LarsL skrev:
Restriktioner har släpptoch alla ska iväg. Det bästa är nog att sitta lite lugnt i båten med resor och ute kvällar tills folk lek av sig lite.
Är väl bara en tidsfråga innan vi har nya restriktioner...

Men ska bli spännande att se var vi landar efter pandemin rent generellt. Har ju sålts en del Teslor sen mars 2020.

Re: Kö på Supercharger?

Postat: 04 okt 2021 21:00
av Niklas Z
Danmark har en lite speciell geografi. En väldigt stor del av befolkningen bor i Köpenhamnsregionen och de som åker långt inom landet kan i stort sett bara ta sig till Köpenhamnsområdet via en väg. Den går ju förbi Middelfart, Slagelse och Köge. Både Slagelse och Middelfart är rätt små stationer. Det är en ganska ogynnsam situation.