En fossildriven femma väger strax under 2 ton har jag för mig så 2-300 kg extra ca.
Vikt sliter däck men plötslig acceleration sliter antagligen ännu mer. Partiklar i luften från däck är väl en sak. Tror att de är för stora för att åstadkomma skada i lungblåsorna som andra mindre partiklar kan göra. Däremot så är det ju mikroplaster som hamnar i naturen och därmed i allt levande efter ett tag. Hur stort problem det är vet jag egentligen inte. Får man cancer eller andra problem eller låter det bara läskigt?
Jag får rätta mig själv. Tjänstevikten för i5 M60 är tydligen 2380 kg. Men om man 'nöjer' sig med en i5 eDrive 40 så är tjänstevikten 2 205 kg.
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.
Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån. [Min u.]
Så en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera. [Min u.]
Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.
Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
Fast iAkita anger totalvikten ovan... Det är väl tjänstevikten som är intressant när man jämför bilars vikt – eller?...
Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till 2 205 2 380 kg.
En fossildriven femma väger strax under 2 ton har jag för mig så 2-300 kg extra ca.
Vikt sliter däck men plötslig acceleration sliter antagligen ännu mer. Partiklar i luften från däck är väl en sak. Tror att de är för stora för att åstadkomma skada i lungblåsorna som andra mindre partiklar kan göra. Däremot så är det ju mikroplaster som hamnar i naturen och därmed i allt levande efter ett tag. Hur stort problem det är vet jag egentligen inte. Får man cancer eller andra problem eller låter det bara läskigt?
Som jämförelse så väger tydligen laddhybridvarianten 550e xDrive 2 230 kg...
Sån jävla bullshit. Vem kom på att 2 ton är ok men 2,2 ton är det inte?
Och att dra fram hydraulisk servo? BMW har inte använt det på jättelänge. Min M2 från 2016 hade elektrisk servo t ex. Men när man ska testa elbil så ska man tydligen låtsas som att det är specifikt elbilar som har elektrisk servo.
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness".
Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness".
Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
i5 har fått väldigt bra betyg faktiskt. Tror inte den blir en flopp.
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness".
Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Är inte särskilt insatt, men en positiv aspekt från BMW's synvinkel lär väl vara att det inte finns så många konkurrenter i Europa och USA. Så här långt är det väl i princip bara Model S, Merca EQE, Taycan och VW ID.7. I USA finns även Lucid Air, men den verkar ju inte sälja särskilt bra. Kineserna verkar ju inte heller sälja särskilt bra utanför Kina. Inuti Kina är det väl annorlunda, det är ju deras hemmamarknad, så där blir det säkert tufft. De kinesiska bilarna är väl vidare alla(?) konstruerade som elbilar från grunden...
Men det är väl klart att det hade blivit en lättare och bättre bil om i5 konstruerats på en renodlad elbilsplattform.
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness".
Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Kan bara hålla med, och även om mycket som Harry säger. BMW låg så mycket framkant i början av 2010-talet (i3, i8) och sen hände ingenting. Att 2023 släppa en Model S-konkurrent som är tyngre, slöare, MYCKET mindre batteri och därmed kortare räckvidd och dessutom till ett överpris är ju bara för dåligt, och det här säger jag som stort fan av BMW. Ser man på handlarnas reor på Blocket har nog de själva också insett att den ligger alldeles för högt i pris. Jämför också i4 M50 och i5 M60, är verkligen i5:an en halv miljon kronor bättre? Knappast va. När specen släpptes trodde jag det var tryckfel att batteriet var på 82 kWh.
Re: BMW i5
Postat: 23 jan 2024 11:22
av ObscureEconomist
Ja jag såg ingen vidare anledning att uppgradera från min i4 till i5. Blir att avvakta till neue klasse eller om audi är först med en A6 etron kombi.
Re: BMW i5
Postat: 23 jan 2024 12:50
av lawe
Audi gnuggar nog händerna nu. Känns som bra läge för A6 e-tron om de kan prissätta den lite vettigare.
Uppfriskande klarspråk från Harry. BMW i5 känns definitivt inte som en elbil i framkant. Baserad på en ICE-plattform med en 2 m lång motorhuv, där det uppenbarar sig ett jätteplastsjok när man lyfter på locket. Gillar speciellt sågningen av infotainmentsystemet: "here is a button that gives you a sort of short cut to the craziness".
Fantasiprislappen BMW satt på bilen kröner floppen.
Kan bara hålla med, och även om mycket som Harry säger. BMW låg så mycket framkant i början av 2010-talet (i3, i8) och sen hände ingenting. Att 2023 släppa en Model S-konkurrent som är tyngre, slöare, MYCKET mindre batteri och därmed kortare räckvidd och dessutom till ett överpris är ju bara för dåligt, och det här säger jag som stort fan av BMW. Ser man på handlarnas reor på Blocket har nog de själva också insett att den ligger alldeles för högt i pris. Jämför också i4 M50 och i5 M60, är verkligen i5:an en halv miljon kronor bättre? Knappast va. När specen släpptes trodde jag det var tryckfel att batteriet var på 82 kWh.
82kWh, ja blir väl så när man utgår från en plattform gjord för annat än ren BEV tyvärr
Det är ju egentligen inte superdåligt men matchar ju inte biltypen riktigt, iaf inte idag, för
5-8 år sedan kanske men inte numera.
Ja jag såg ingen vidare anledning att uppgradera från min i4 till i5. Blir att avvakta till neue klasse eller om audi är först med en A6 etron kombi.
Var själv lite nyfiken på i5 Touring/kombi, men när kommer den nya neue klasse ?
2025 som jag förstått det, men först ut är en ix3 refresh
Re: BMW i5
Postat: 07 feb 2024 14:11
av Force-Walker
Touring finns på hemsidan nu:
BMW i5 eDrive40 Touring
Elektrisk
Från 833 800 kr
BMW i5 M60 xDrive Touring
Elektrisk
Från 1 275 800 kr
Re: BMW i5
Postat: 07 feb 2024 14:28
av taliz
Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. Istället drösvis med gamla 5serie plugin(nån kampanj på dem?).
Marknaden har verkligen ändrats rejält.
Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. [...
Pratade du med ngn säljare om när det kan finnas ett visningsex. av i5? Det kanske nyligen hade sålt det visningsex. de hade...
Gissar att i5 inte är en jättevanlig bil på svenska vägar. Det kanske är attraktivt för en del...
Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. [...
Pratade du med ngn säljare om när det kan finnas ett visningsex. av i5? Det kanske nyligen hade sålt det visningsex. de hade...
Gissar att i5 inte är en jättevanlig bil på svenska vägar. Det kanske är attraktivt för en del...
Rullade förbi lokala BMW-handlaren. För ett halvår år sen var där fullt med i4, iX3, iX m.m. med skyddstejp på.
Man kunde ju tro att där skulle vara en drös nya 5serie nu.
Men nope, inga elbilar överhuvudtaget. [...
Pratade du med ngn säljare om när det kan finnas ett visningsex. av i5? Det kanske nyligen hade sålt det visningsex. de hade...
Gissar att i5 inte är en jättevanlig bil på svenska vägar. Det kanske är attraktivt för en del...
Dom har en i5 M60 för provkörning.
Poängen var att de inte verkar få leverans av/leverera några nya elbilar längre.