Re: 2023.6.9 är här - Tesla Vision parkeringsassistans
Postat: 28 apr 2023 09:20
Är inte imponerad av den nervösa, oprecisa pling plång funktionen.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det ser rören kring min p-plats bra också. Blir kanon för mig som ändå bara ser assistans som komplement till backspeglar och kameror.kaffekoko skrev: ↑12 apr 2023 10:11Kan revidera min sågning lite. Lite bättre än jag trodde. Systemet är bra på att se trottoarkanter, te.x. vid högersväng. Är det tight kan man lätt köra på trottoarkant med höger bakhjul men systemet känner av dem bra. Verkar även funka hyffsat i t.ex. parkeringshus där det är "enklare" former (dvs. bilar, väggar) än utomhus.
Har 2023.12.5. Är det ngn som plockat ut en berlinbil senaste veckorna som lyckats få igång vision park?
Hela processen verkar ju ha skett utan någon konsekvensanalys för kunderna. Speciellt innan man hade ett färdigt alternativ. Hade varit vettigare att genomföra ändringen med lanseringen av Highland/Juniper. Men Tesla kommer ju undan med väldigt mycket...Fedore skrev: ↑19 maj 2023 17:03Hej,
Ny Teslaägare här, fick ut min M3 i slutet av mars. Hade tidigare en Audi A4 med "riktiga" parkeringssensorer och jag kan inte i min värld förstå varför Tesla valde att ta bort bort sensorna för att enbart förlita sig på kameror. Är bilen nytvättat och det är en regn/snöfri dag så funkar systemet ok. Normalt är att avståndet både bakåt och framåt hoppar mellan 50 cm- 30 cm - 60 cm för att sedan plinga argt om att man måste stoppa. Framåt ännu sämre då kameran inte når ned framför fronten.
Efter en långresa med då diverse insekter fastnat på framrutan funkade systemet inte alls. Har "joe mode" aktiverat men tycker att alla plinganden är störigt.
Tillägg: Avståndet hoppar alltså när bilen står stilla...
Du har vanlig farthållare också, sätts enklast igång med ett drag nedåt på högerspaken. Kör du autostyrning och byter fil ska den behålla farthållaren igång fortfarande. Den släpper först vid broms eller ett drag till nedåt på spaken.Fedore skrev: ↑19 maj 2023 17:03Hej,
Ny Teslaägare här, fick ut min M3 i slutet av mars. Hade tidigare en Audi A4 med "riktiga" parkeringssensorer och jag kan inte i min värld förstå varför Tesla valde att ta bort bort sensorna för att enbart förlita sig på kameror. Är bilen nytvättat och det är en regn/snöfri dag så funkar systemet ok. Normalt är att avståndet både bakåt och framåt hoppar mellan 50 cm- 30 cm - 60 cm (när bilen står stilla), för att sedan plinga argt om att man måste stoppa om jag kör lite till. Framåt ännu sämre då kameran inte når ned framför fronten.
Efter en långresa med då diverse insekter fastnat på framrutan funkade systemet inte alls. Har "joe mode" aktiverat men tycker att alla plinganden är störigt.
Generellt sätt är det (förvånande nog) främst mjukvaran jag stör mig mest på i bytet från min diesel-audi. Att Tesla aldrig skulle kunna mäta sig med fjädring, komfort och förarmiljö hade jag förstått. Men att mjukvaran är buggig och att farthållaren den sämsta jag någonsin upplevt förvånar. På väg hem från långresa i förra veckan valde bilen att tvärnita på landsväg efter en citronfjäril flög förbi. På E4an vid Gränna låg bilen och pulsbromsade då vägen sluttade svagt uppåt. Behöver knappt nämna hur den beter sig i stadstrafik på Essingeleden i Stockholm, man är en ren trafikfara i och med att bilen piper och tvärbromsar så fort någon i angränsande körfält råkar närma sig sidlinjen. Att man inte kan avaktivera och bara få en "ren" farthållare är helt sinnesjukt.
Nej, det finns ingen "vanlig" farthållare.j_ingevaldsson skrev: ↑19 maj 2023 19:01Du har vanlig farthållare också, sätts enklast igång med ett drag nedåt på högerspaken. Kör du autostyrning och byter fil ska den behålla farthållaren igång fortfarande. Den släpper först vid broms eller ett drag till nedåt på spaken.Fedore skrev: ↑19 maj 2023 17:03Hej,
Ny Teslaägare här, fick ut min M3 i slutet av mars. Hade tidigare en Audi A4 med "riktiga" parkeringssensorer och jag kan inte i min värld förstå varför Tesla valde att ta bort bort sensorna för att enbart förlita sig på kameror. Är bilen nytvättat och det är en regn/snöfri dag så funkar systemet ok. Normalt är att avståndet både bakåt och framåt hoppar mellan 50 cm- 30 cm - 60 cm (när bilen står stilla), för att sedan plinga argt om att man måste stoppa om jag kör lite till. Framåt ännu sämre då kameran inte når ned framför fronten.
Efter en långresa med då diverse insekter fastnat på framrutan funkade systemet inte alls. Har "joe mode" aktiverat men tycker att alla plinganden är störigt.
Generellt sätt är det (förvånande nog) främst mjukvaran jag stör mig mest på i bytet från min diesel-audi. Att Tesla aldrig skulle kunna mäta sig med fjädring, komfort och förarmiljö hade jag förstått. Men att mjukvaran är buggig och att farthållaren den sämsta jag någonsin upplevt förvånar. På väg hem från långresa i förra veckan valde bilen att tvärnita på landsväg efter en citronfjäril flög förbi. På E4an vid Gränna låg bilen och pulsbromsade då vägen sluttade svagt uppåt. Behöver knappt nämna hur den beter sig i stadstrafik på Essingeleden i Stockholm, man är en ren trafikfara i och med att bilen piper och tvärbromsar så fort någon i angränsande körfält råkar närma sig sidlinjen. Att man inte kan avaktivera och bara få en "ren" farthållare är helt sinnesjukt.
Med betoning på mindre... På E4 över östgötaslätten funkade den riktigt bra men i övrigt så tycker jag den är helt j*vla värdelös. Tesla vet om det själva, deras servicepersonal svarade: "Potential incorrect object detections and slowdowns are possible with current firmware" och tittar man på manualen för m3 om på stycket "trafikmedveten farthållare" så är det VÄLDIGT tydligt att det är en BETA-funktion fortfarande.mikebike skrev: ↑19 maj 2023 19:06Nej, det finns ingen "vanlig" farthållare.j_ingevaldsson skrev: ↑19 maj 2023 19:01Du har vanlig farthållare också, sätts enklast igång med ett drag nedåt på högerspaken. Kör du autostyrning och byter fil ska den behålla farthållaren igång fortfarande. Den släpper först vid broms eller ett drag till nedåt på spaken.Fedore skrev: ↑19 maj 2023 17:03Hej,
Ny Teslaägare här, fick ut min M3 i slutet av mars. Hade tidigare en Audi A4 med "riktiga" parkeringssensorer och jag kan inte i min värld förstå varför Tesla valde att ta bort bort sensorna för att enbart förlita sig på kameror. Är bilen nytvättat och det är en regn/snöfri dag så funkar systemet ok. Normalt är att avståndet både bakåt och framåt hoppar mellan 50 cm- 30 cm - 60 cm (när bilen står stilla), för att sedan plinga argt om att man måste stoppa om jag kör lite till. Framåt ännu sämre då kameran inte når ned framför fronten.
Efter en långresa med då diverse insekter fastnat på framrutan funkade systemet inte alls. Har "joe mode" aktiverat men tycker att alla plinganden är störigt.
Generellt sätt är det (förvånande nog) främst mjukvaran jag stör mig mest på i bytet från min diesel-audi. Att Tesla aldrig skulle kunna mäta sig med fjädring, komfort och förarmiljö hade jag förstått. Men att mjukvaran är buggig och att farthållaren den sämsta jag någonsin upplevt förvånar. På väg hem från långresa i förra veckan valde bilen att tvärnita på landsväg efter en citronfjäril flög förbi. På E4an vid Gränna låg bilen och pulsbromsade då vägen sluttade svagt uppåt. Behöver knappt nämna hur den beter sig i stadstrafik på Essingeleden i Stockholm, man är en ren trafikfara i och med att bilen piper och tvärbromsar så fort någon i angränsande körfält råkar närma sig sidlinjen. Att man inte kan avaktivera och bara få en "ren" farthållare är helt sinnesjukt.
Bara en adaptiv som ändrar hastighet mer eller mindre motiverat.
Nästan imponerande att en funktion som funnits sedan lanseringen av modellen fortfarande kan klassas som "BETA". Speciellt med tanke på att konkurrenterna har haft de fungerade på ICE-bilar sedan kring 2014..Fedore skrev: ↑19 maj 2023 22:02Med betoning på mindre... På E4 över östgötaslätten funkade den riktigt bra men i övrigt så tycker jag den är helt j*vla värdelös. Tesla vet om det själva, deras servicepersonal svarade: "Potential incorrect object detections and slowdowns are possible with current firmware" och tittar man på manualen för m3 om på stycket "trafikmedveten farthållare" så är det VÄLDIGT tydligt att det är en BETA-funktion fortfarande.mikebike skrev: ↑19 maj 2023 19:06Nej, det finns ingen "vanlig" farthållare.j_ingevaldsson skrev: ↑19 maj 2023 19:01Du har vanlig farthållare också, sätts enklast igång med ett drag nedåt på högerspaken. Kör du autostyrning och byter fil ska den behålla farthållaren igång fortfarande. Den släpper först vid broms eller ett drag till nedåt på spaken.Fedore skrev: ↑19 maj 2023 17:03Hej,
Ny Teslaägare här, fick ut min M3 i slutet av mars. Hade tidigare en Audi A4 med "riktiga" parkeringssensorer och jag kan inte i min värld förstå varför Tesla valde att ta bort bort sensorna för att enbart förlita sig på kameror. Är bilen nytvättat och det är en regn/snöfri dag så funkar systemet ok. Normalt är att avståndet både bakåt och framåt hoppar mellan 50 cm- 30 cm - 60 cm (när bilen står stilla), för att sedan plinga argt om att man måste stoppa om jag kör lite till. Framåt ännu sämre då kameran inte når ned framför fronten.
Efter en långresa med då diverse insekter fastnat på framrutan funkade systemet inte alls. Har "joe mode" aktiverat men tycker att alla plinganden är störigt.
Generellt sätt är det (förvånande nog) främst mjukvaran jag stör mig mest på i bytet från min diesel-audi. Att Tesla aldrig skulle kunna mäta sig med fjädring, komfort och förarmiljö hade jag förstått. Men att mjukvaran är buggig och att farthållaren den sämsta jag någonsin upplevt förvånar. På väg hem från långresa i förra veckan valde bilen att tvärnita på landsväg efter en citronfjäril flög förbi. På E4an vid Gränna låg bilen och pulsbromsade då vägen sluttade svagt uppåt. Behöver knappt nämna hur den beter sig i stadstrafik på Essingeleden i Stockholm, man är en ren trafikfara i och med att bilen piper och tvärbromsar så fort någon i angränsande körfält råkar närma sig sidlinjen. Att man inte kan avaktivera och bara få en "ren" farthållare är helt sinnesjukt.
Bara en adaptiv som ändrar hastighet mer eller mindre motiverat.
+1 på den.agehall skrev: ↑20 maj 2023 01:21Jag ser fortfarande inga större problem med min M3 och farthållare. Oavsett väder. Har kört i både tät dimma, regn och snö med den och den är minst lika bra som alla andra bilar jag kört. Är faktiskt lite förvånad över hur bra den fungerar - framförallt givet hur mycket problem en del andra verkar ha. Vet inte riktigt om det är jag som har låga förväntningar eller om andra har för höga förväntningar, men det som ofta beskrivs på detta forum är något jag inte alls känner igen.
Samma med min MYP, autopiloten i den är klart bättre än den E-tron jag har som referens. Med bättre menar jag färre oönskade händelser. Den Lynk jag också har som referens gav inga inbromsningar av misstag men skulle gärna köra över ut i mötande fil eller ut i vägrenen om jag inte korrigerade den. Den såg typ inte mycket.agehall skrev: ↑20 maj 2023 01:21Jag ser fortfarande inga större problem med min M3 och farthållare. Oavsett väder. Har kört i både tät dimma, regn och snö med den och den är minst lika bra som alla andra bilar jag kört. Är faktiskt lite förvånad över hur bra den fungerar - framförallt givet hur mycket problem en del andra verkar ha. Vet inte riktigt om det är jag som har låga förväntningar eller om andra har för höga förväntningar, men det som ofta beskrivs på detta forum är något jag inte alls känner igen.
Jag kan konfirmera att en Factory Reset fick i gång min Park Assist på en Berlin-byggd Model Y som jag plockade ut för 2 veckor sedan.