Sida 5 av 8

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 10:34
av A76
Gustafsson skrev: 21 dec 2023 11:03
Har svårt att förstå hur man kan skämmas över att åka Tesla pga det som sker nu. Inget företag är perfekt och man kan vinkla fakta i stort sett hur som helst. Nu är drevet riktat mot Tesla och många tror att det är PK att hänga på det. Nästa år är det nåt annat företag eller någon annan företeelse som skuldbeläggs i media. Att Tesla fått fronta glimmerskandalen är ju sjukt, varenda brödrost innehåller glimmer liksom frugans smink. Inte ett ord om var det kommer ifrån.
Väl sagt! Så innerligt trött på alla med extrema PK-komplex! Sverige svämmar över av dessa ytligt känsliga och självbelåtna människor som måste springa i grupp i samma riktning andra utan att göra en djupare analys av sitt beteende! Vad har hänt med sunt förnuft?

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 10:38
av ONSatan
A76 skrev: 22 dec 2023 10:34
Gustafsson skrev: 21 dec 2023 11:03
Har svårt att förstå hur man kan skämmas över att åka Tesla pga det som sker nu. Inget företag är perfekt och man kan vinkla fakta i stort sett hur som helst. Nu är drevet riktat mot Tesla och många tror att det är PK att hänga på det. Nästa år är det nåt annat företag eller någon annan företeelse som skuldbeläggs i media. Att Tesla fått fronta glimmerskandalen är ju sjukt, varenda brödrost innehåller glimmer liksom frugans smink. Inte ett ord om var det kommer ifrån.
Väl sagt! Så innerligt trött på alla med extrema PK-komplex! Sverige svämmar över av dessa ytligt känsliga och självbelåtna människor som måste springa i grupp i samma riktning andra utan att göra en djupare analys av sitt beteende! Vad har hänt med sunt förnuft?
Btw, Finns mer ”gruppspringande” än just Elondyrkare och Teslaförare på högerkanten?

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 10:41
av SwedishAdvocate
A76 skrev: 22 dec 2023 10:34
...] Så innerligt trött på alla med extrema PK-komplex! Sverige svämmar över av dessa ytligt känsliga och självbelåtna människor som måste springa i grupp i samma riktning andra utan att göra en djupare analys av sitt beteende! Vad har hänt med sunt förnuft?
Tycker den där harangen helt klockrent går att applicera på fackföreningshatarfalangen.

PK är inte statiskt you know..., även om en klar majoritet av landets förvärvsarbetande ännu är medlemmar i en fackförening.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 10:49
av Freez
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
vovven skrev: 20 dec 2023 21:39
Six-ten skrev: 20 dec 2023 00:00
Med tanke på senaste tidens skriverier om Tesla med 70-sidiga anställningsavtal med eviga sekretessklausuler, glimmer från gruvor med barnarbete och att närbesläktade twitter/X sätter varningsmeddelanden på länkarna till Aftonbladet så är det väl ganska uppenbart att det är en rutten företagskultur som råder hos Tesla / alla bolag där Elon Musk har inflytande.

Jag ser fortfarande fram emot att byta min 6 månader model S mot en bil från ett vettigt bilföretag när leasingavtalet går ut!
Jag sitter i samma sits. Tyckte att Tesla var det perfekta bilvalet för mig sent 2021 och såg fram emot nästa upplaga av MY när det blir dags för byte. Jag trivs med min MY men känner mest skam för mitt bilval numera. [...
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Jahopp jag har en släkting som precis beställt en Tesla. Intresseklubben noterar.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 10:55
av OfarligTesla
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Om man låter irrationella saker styra sina affärer så pass mycket så har man snart inga pengar alls. Självklart skall man köpa den produkt som passar ens behov och smak bäst för den lägsta kostnaden man kan, för vissa kommer det vara Tesla som är den bästa och för andra något annat. Men att börja väga in andra aspekter än de som är direkt relaterade till produkten ger inte ett bättre beslut.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 10:58
av martinot
Maw skrev: 22 dec 2023 08:57
martinot skrev: 21 dec 2023 17:32
Freez skrev: 21 dec 2023 13:19
martinot skrev: 20 dec 2023 23:02
vovven skrev: 20 dec 2023 21:39
Jag sitter i samma sits. Tyckte att Tesla var det perfekta bilvalet för mig sent 2021 och såg fram emot nästa upplaga av MY när det blir dags för byte. Jag trivs med min MY men känner mest skam för mitt bilval numera. Vad har ni för tips på ersättare?
Taycan Sport Turismo eller BMW 5-serie Touring i elversion (kommer till våren) skulle vara två som jag skulle kika på som alternativ.
Dessa bilar ligger i en helt annan prisklass vilket inte gör dem riktigt jämförbara med en MY. En basutrustad BMW i5 edrive40 sedan kostar från 815 KSEK.
Absolut. Men ser få alternativ om man vill ha sportiga körglada bilar (som Tesla), och som ändå är praktiska. Då blir det också högre priser med alternativen (om man inte skall gå på betydligt mer tveksamma rena kinesiska alternativ).

Det är bara att inse; oavsett kvalitetsbrister och vad man tycker om Elons åsikter, så får man unikt mycket elbil för pengarna med en Tesla. Helt outstanding på sitt sätt (trots sina brister på vissa områden). Svårslaget för pengarna.
Som att jämföra en Ford smax med en Bmw 5–serie..

Vaw id4 eller Skoda Enyaq är mer jämbördiga alternativ till MY
Det beror på vad man prioriterar. Vi har förutom Tesla just en BMW 5-serie Touring, och precis som Tesla är det en mycket körglad och rolig bil att framföra. Sedan har de lite olika +/- mellan Tesla och BMW.

Ingen bil är perfekt. Var nära att köpa en Taycan (när basmodellen låg på ca 800 papp nya), men för mig för föll den bort pga. att laddintaget satt så korkat dumt på sidan vid framdörren, men framför allt att den inte har någon riktig enpedalskörning som jag personligen föredrar, och tycker att alla elbilar skall ha.

En Enyaq är helt uteslutet för mig personligen då det är en enormt o-körglad och trist bil i mitt tycke, men det är just mina personliga preferenser. För andra som inte prioriterar körglädje lika högt som mig, så kan ju Enyaq vara en trevlig och bättre bil.

Så mycket handlar om olika prioriteringar av olika användare/köpare. Är inte konstigare än så.

Det är ju därför att det är utmärkt att det numera finns så många olika elbilar att välja emellan, så kan förhoppningsvis alla hitta någon som är den bästa kompromissen för en själv. Hade varit tråkigt om alla (el)bilar vore väldigt lika varandra.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:04
av mikebike
martinot skrev: 22 dec 2023 10:58
Maw skrev: 22 dec 2023 08:57
martinot skrev: 21 dec 2023 17:32
Freez skrev: 21 dec 2023 13:19
martinot skrev: 20 dec 2023 23:02


Taycan Sport Turismo eller BMW 5-serie Touring i elversion (kommer till våren) skulle vara två som jag skulle kika på som alternativ.
Dessa bilar ligger i en helt annan prisklass vilket inte gör dem riktigt jämförbara med en MY. En basutrustad BMW i5 edrive40 sedan kostar från 815 KSEK.
Absolut. Men ser få alternativ om man vill ha sportiga körglada bilar (som Tesla), och som ändå är praktiska. Då blir det också högre priser med alternativen (om man inte skall gå på betydligt mer tveksamma rena kinesiska alternativ).

Det är bara att inse; oavsett kvalitetsbrister och vad man tycker om Elons åsikter, så får man unikt mycket elbil för pengarna med en Tesla. Helt outstanding på sitt sätt (trots sina brister på vissa områden). Svårslaget för pengarna.
Som att jämföra en Ford smax med en Bmw 5–serie..

Vaw id4 eller Skoda Enyaq är mer jämbördiga alternativ till MY
Det beror på vad man prioriterar. Vi har förutom Tesla just en BMW 5-serie Touring, och precis som Tesla är det en mycket körglad och rolig bil att framföra. Sedan har de lite olika +/- mellan Tesla och BMW.

Ingen bil är perfekt.

Var nära att köpa en Taycan (när basmodellen låg på ca 800 papp nya), men för mig för föll den bort pga. att laddintaget satt så korkat dumt på sidan vid framdörren, och att den inte har någon riktig enpedalskörning (som jag personligen föredrar, och tycker att alla elbilar skall ha).

En Enyaq är helt uteslutet för mig personligen då det är en enormt o-körglad och trist bil i mitt tycke, men det är just mina personliga preferenser. För andra som inte prioriterar körglädje lika högt som mig, så kan ju Enyaq vara en trevlig och bättre bil.

Så mycket handlar om olika prioriteringar av olika användare/köpare. Är inte konstigare än så.
Ja, det är en ständig fokusering på "körglädje", sportighet (sportchassi) och dynamik.
Personligen prioriterar jag att bilen är praktisk, bekväm och inte gör mig förbannad när jag kör. Model Y klarar bara en av tre.

Kanske Enyaq blir nästa bil, jag måste dock se till att göra en längre provkörning än en halvtimme.
Kan man hyra en Enyaq någonstans?

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:07
av martinot
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
vovven skrev: 20 dec 2023 21:39
Six-ten skrev: 20 dec 2023 00:00
Med tanke på senaste tidens skriverier om Tesla med 70-sidiga anställningsavtal med eviga sekretessklausuler, glimmer från gruvor med barnarbete och att närbesläktade twitter/X sätter varningsmeddelanden på länkarna till Aftonbladet så är det väl ganska uppenbart att det är en rutten företagskultur som råder hos Tesla / alla bolag där Elon Musk har inflytande.

Jag ser fortfarande fram emot att byta min 6 månader model S mot en bil från ett vettigt bilföretag när leasingavtalet går ut!
Jag sitter i samma sits. Tyckte att Tesla var det perfekta bilvalet för mig sent 2021 och såg fram emot nästa upplaga av MY när det blir dags för byte. Jag trivs med min MY men känner mest skam för mitt bilval numera. [...
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Kan släktingen tänka sig en kinesisk bil som är tillverkad i Kina utan fackföreningar och motsvarighet till KA?

Eller är det bara verkstaden i Sverige som behöver KA för att vara OK?

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:09
av SwedishAdvocate
OfarligTesla skrev: 22 dec 2023 10:55
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Om man låter irrationella saker styra sina affärer så pass mycket så har man snart inga pengar alls. [Min u.] Självklart skall man köpa den produkt som passar ens behov och smak bäst för den lägsta kostnaden man kan, för vissa kommer det vara Tesla som är den bästa och för andra något annat. Men att börja väga in andra aspekter än de som är direkt relaterade till produkten ger inte ett bättre beslut.
Snubben har varit IT-konsult rätt länge nu, så det känns som att det kommer fortsätta trilla in pengar ett tag till... ;)

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:13
av martinot
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:04
Ja, det är en ständig fokusering på "körglädje", sportighet (sportchassi) och dynamik.
Nej.

Det gäller mig absolut 100%, men däremot så finns det många bilköpare som inte alls prioriterar det. Tycker det finns gott om exempel på det här i forumet.

Vissa vill ha en praktisk bil som tar en från A-B, vissa andra vill ha en så tyst bil som möjligt, och en tredje person en så lyxig bil som möjligt.
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:04
Personligen prioriterar jag att bilen är praktisk, bekväm och inte gör mig förbannad när jag kör.
Exakt.

Där ser du. Du är själv ett bevis på att olika bilköpare, även på detta forumet, har olika prioriteringar.

Vilket är helt naturligt och inget konstigt.
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:04
Model Y klarar bara en av tre.
Har själv testkört MYP, och gillade inte alls bilen. Kändes som jag satt ovanpåbilen och körde som lite av ett fartyg. Gillade personligen inte alls körkänslan i MY. Gick helt bort för mig av den anledningen.

Det sagt har jag inget problem med att andra, som har andra uppfattningar och/eller prioriteringar, gillar den. Det är ju bra att det finns olika bilar för olika preferenser och smaker, men för mig så passade den inte alls.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:13
av SwedishAdvocate
martinot skrev: 22 dec 2023 11:07
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
vovven skrev: 20 dec 2023 21:39
Six-ten skrev: 20 dec 2023 00:00
Med tanke på senaste tidens skriverier om Tesla med 70-sidiga anställningsavtal med eviga sekretessklausuler, glimmer från gruvor med barnarbete och att närbesläktade twitter/X sätter varningsmeddelanden på länkarna till Aftonbladet så är det väl ganska uppenbart att det är en rutten företagskultur som råder hos Tesla / alla bolag där Elon Musk har inflytande.

Jag ser fortfarande fram emot att byta min 6 månader model S mot en bil från ett vettigt bilföretag när leasingavtalet går ut!
Jag sitter i samma sits. Tyckte att Tesla var det perfekta bilvalet för mig sent 2021 och såg fram emot nästa upplaga av MY när det blir dags för byte. Jag trivs med min MY men känner mest skam för mitt bilval numera. [...
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Kan släktingen tänka sig en kinesisk bil som är tillverkad i Kina utan fackföreningar och motsvarighet till KA?

Eller är det bara verkstaden i Sverige som behöver KA för att vara OK?
Nej. Kinabilar är naturligtvis inte aktuellt, så det behövs det inte oroas över.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:17
av roffe_s
martinot skrev: 22 dec 2023 11:07
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
vovven skrev: 20 dec 2023 21:39
Six-ten skrev: 20 dec 2023 00:00
Med tanke på senaste tidens skriverier om Tesla med 70-sidiga anställningsavtal med eviga sekretessklausuler, glimmer från gruvor med barnarbete och att närbesläktade twitter/X sätter varningsmeddelanden på länkarna till Aftonbladet så är det väl ganska uppenbart att det är en rutten företagskultur som råder hos Tesla / alla bolag där Elon Musk har inflytande.

Jag ser fortfarande fram emot att byta min 6 månader model S mot en bil från ett vettigt bilföretag när leasingavtalet går ut!
Jag sitter i samma sits. Tyckte att Tesla var det perfekta bilvalet för mig sent 2021 och såg fram emot nästa upplaga av MY när det blir dags för byte. Jag trivs med min MY men känner mest skam för mitt bilval numera. [...
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Kan släktingen tänka sig en kinesisk bil som är tillverkad i Kina utan fackföreningar och motsvarighet till KA?

Eller är det bara verkstaden i Sverige som behöver KA för att vara OK?
Ptjaa, det finns kinesiskägda företag med såväl kollektivavtal och som sysselsätter drygt 43 000 skattebetalande individer i Sverige. Det är ju en hygglig summa pengar till välfärd och statskassa :)

Men detta ämne finns det ju separata trådar för…

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:17
av Maw
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:04
martinot skrev: 22 dec 2023 10:58
Maw skrev: 22 dec 2023 08:57
martinot skrev: 21 dec 2023 17:32
Freez skrev: 21 dec 2023 13:19


Dessa bilar ligger i en helt annan prisklass vilket inte gör dem riktigt jämförbara med en MY. En basutrustad BMW i5 edrive40 sedan kostar från 815 KSEK.
Absolut. Men ser få alternativ om man vill ha sportiga körglada bilar (som Tesla), och som ändå är praktiska. Då blir det också högre priser med alternativen (om man inte skall gå på betydligt mer tveksamma rena kinesiska alternativ).

Det är bara att inse; oavsett kvalitetsbrister och vad man tycker om Elons åsikter, så får man unikt mycket elbil för pengarna med en Tesla. Helt outstanding på sitt sätt (trots sina brister på vissa områden). Svårslaget för pengarna.
Som att jämföra en Ford smax med en Bmw 5–serie..

Vaw id4 eller Skoda Enyaq är mer jämbördiga alternativ till MY
Det beror på vad man prioriterar. Vi har förutom Tesla just en BMW 5-serie Touring, och precis som Tesla är det en mycket körglad och rolig bil att framföra. Sedan har de lite olika +/- mellan Tesla och BMW.

Ingen bil är perfekt.

Var nära att köpa en Taycan (när basmodellen låg på ca 800 papp nya), men för mig för föll den bort pga. att laddintaget satt så korkat dumt på sidan vid framdörren, och att den inte har någon riktig enpedalskörning (som jag personligen föredrar, och tycker att alla elbilar skall ha).

En Enyaq är helt uteslutet för mig personligen då det är en enormt o-körglad och trist bil i mitt tycke, men det är just mina personliga preferenser. För andra som inte prioriterar körglädje lika högt som mig, så kan ju Enyaq vara en trevlig och bättre bil.

Så mycket handlar om olika prioriteringar av olika användare/köpare. Är inte konstigare än så.
Ja, det är en ständig fokusering på "körglädje", sportighet (sportchassi) och dynamik.
Personligen prioriterar jag att bilen är praktisk, bekväm och inte gör mig förbannad när jag kör. Model Y klarar bara en av tre.

Kanske Enyaq blir nästa bil, jag måste dock se till att göra en längre provkörning än en halvtimme.
Kan man hyra en Enyaq någonstans?
Det brukar gå bra att låna en demobil över natten eller längre om man vill provköra ordentligt.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:22
av SwedishAdvocate
Nicke Nyfiken skrev: 20 dec 2023 16:19
Det är nog snart dags för Tibor & Co att sätta sig ner och tänka till vad man egentligen vill med TCS i framtiden.

Allt mindre handlar om elbilar på detta forum.

Allt mer handlar om politik, höger/vänster frågor och en massa personliga åsikter om saker som inte har på ett elbilsforum att göra. [Min u.]

Ska TCS handla om elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet, eller ska det bli ett Flashback 2.0?

Jag vet att man kan välja vilka trådar man vill läsa. Men snart finns det inga trådar kvar som är fria från politiska åsikter på ett eller annat sätt.
Som jag förstått det är politik tillåtet så länge det har anknytning till Tesla, elbilar och/eller miljö.

Se t.ex trådarna om IF Metall vs. Tesla, Kärnkraftstråden, Elon köper Twitter m.fl...

Själv har jag ju 'rätt' svårt att föreställa mig hur forumet skulle se ut annars...

Går ju även att kika på de artiklar Tibor själv skriver till klubbens förstasida. Hur många av dom är det som har bäring på politik i varierande grad?...

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:25
av martinot
roffe_s skrev: 22 dec 2023 11:17
Ptjaa, det finns kinesiskägda företag med såväl kollektivavtal och som sysselsätter drygt 43 000 skattebetalande individer i Sverige.
Absolut. Min pappa har en XC40 elbil som han är extremt nöjd med. Är en helt perfekt bil för honom. Själv så gillar jag inte SUV:ar och räckvidden/effektiviteten är lite för kort för mig, men på många sätt så är det en riktigt trevlig elbil att köra. Gillar verkligen infotainment som är riktigt bra (om än lite plottrig).

Det sagt så är ju utbudet elbilar hos Volvo lite begränsat i dagsläget. Det är i stort sett XC40 och dess väldigt lika syskon C40 som finns att välja på. Här tycker jag personligen att tex. BMW i jämförelse lyckats lite mer med sina elbilar än Volvo. De har en väldigt effektiv drivlina (lika bra som Tesla), och dessutom ett hyfsat bra och större utbud av olika elbilar.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 22 dec 2023 11:31
av mikebike
martinot skrev: 22 dec 2023 11:13
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:04
Ja, det är en ständig fokusering på "körglädje", sportighet (sportchassi) och dynamik.
Nej.

Det gäller mig absolut 100%, men däremot så finns det många bilköpare som inte alls prioriterar det. Tycker det finns gott om exempel på det här i forumet.
Jag menade inte dig, utan från branschens sida. När jag provkörde Audi A4 hade alla provkörningsbilar sportchassi och detsamma gäller tydligen BMW.
Tesla har inte heller riktigt begripit att en basversion av en bil skall vara bekvämare än prestandaversionen.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 08:27
av Jimel
OfarligTesla skrev: 22 dec 2023 10:55
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:58
Har en släkting som har råd att köpa en ny Tesla. För full transparens är det dock inte aktuellt på ett tag eftersom han vill slita mer på sin nuvarande bil. Men ljust nu kan han inte tänka sig en Tesla oavsett vad. Och det är pga av Elons vägran att teckna kollektivavtal.
Om man låter irrationella saker styra sina affärer så pass mycket så har man snart inga pengar alls. Självklart skall man köpa den produkt som passar ens behov och smak bäst för den lägsta kostnaden man kan, för vissa kommer det vara Tesla som är den bästa och för andra något annat. Men att börja väga in andra aspekter än de som är direkt relaterade till produkten ger inte ett bättre beslut.
Det är väl ofta med sin plånbok man kan visa företag vad man tycker, själv gör jag det genom att tex handla svenskt så gott det går och jag har råd med.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 08:48
av OfarligTesla
Jimel skrev: 23 dec 2023 08:27
Det är väl ofta med sin plånbok man kan visa företag vad man tycker, själv gör jag det genom att tex handla svenskt så gott det går och jag har råd med.
Ja, men det är fortfarande känslobaserat att väga in saker som inte påverkar ens användande av produkten alls. Vad Elon säger eller vem som äger tillverkaren påverkar ingenting i hur man använder bilen förutom just sina känslor, och att ta beslut baserat på känslor är dumt och är inget bra sätt att hantera sina pengar.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 09:02
av Maw
OfarligTesla skrev: 23 dec 2023 08:48
Jimel skrev: 23 dec 2023 08:27
Det är väl ofta med sin plånbok man kan visa företag vad man tycker, själv gör jag det genom att tex handla svenskt så gott det går och jag har råd med.
Ja, men det är fortfarande känslobaserat att väga in saker som inte påverkar ens användande av produkten alls. Vad Elon säger eller vem som äger tillverkaren påverkar ingenting i hur man använder bilen förutom just sina känslor, och att ta beslut baserat på känslor är dumt och är inget bra sätt att hantera sina pengar.
Det är väl samma sak som att välja att köpa t ex rättvisemärkt kaffe, Svenskt kött eller att bojkotta Marabou. Kaffet i sig blir inte bättre för att det är rättvisemärkt men arbetarna som gör kaffet har det förhoppningsvis bättre.

Genom sina köpval kan man påverka produktionsledet, det gäller även för bilar. En värld där Elon får mindre makt är en bättre värld.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 09:51
av OfarligTesla
Maw skrev: 23 dec 2023 09:02
Det är väl samma sak som att välja att köpa t ex rättvisemärkt kaffe, Svenskt kött eller att bojkotta Marabou. Kaffet i sig blir inte bättre för att det är rättvisemärkt men arbetarna som gör kaffet har det förhoppningsvis bättre.

Genom sina köpval kan man påverka produktionsledet, det gäller även för bilar. En värld där Elon får mindre makt är en bättre värld.
Ja och är man konsekvent med det tänket så kommer det förmodligen påverka ens ekonomi negativt. Då får man säga upp sig från sitt jobb om ”dåliga” länder som Kina eller Saudiarabien köper en aktiepost i företaget man arbetar för osv. Ska man vara konsekvent så blir det snabbt så att man inte kan göra speciellt mycket utan att det blir hyckleri av det.

Nej jag vidhåller att känslor bör man hålla utanför affärer och istället beakta aspekter som faktiskt påverkar produkten. I slutändan kan du ändå välja produkter som stödjer ett bra produktionsled genom att välja högkvalitativa produkter istället för att bara gå på märkningar som rättvisemärkt kaffe, svenskt kött osv som visat sig inte alls vara så bra som folk tror men känns bra för konsumenten.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 10:17
av bylund
Rimligen bör man ju beakta alla konsekvenser av ens handlande, inte bara slutprodukten. Kanske världens godaste kaffe kräver att man avverkar det sista området där bergsgorillor kan leva. Men det är bara känslomässigt att ta hänsyn till, för kaffet blir jättegott?

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 10:27
av Niklas Z
OfarligTesla skrev: 22 dec 2023 10:55
Om man låter irrationella saker styra sina affärer så pass mycket så har man snart inga pengar alls. Självklart skall man köpa den produkt som passar ens behov och smak bäst för den lägsta kostnaden man kan, för vissa kommer det vara Tesla som är den bästa och för andra något annat. Men att börja väga in andra aspekter än de som är direkt relaterade till produkten ger inte ett bättre beslut.
Det här resonemanget haltar. Man kan ha många syften med sin konsumtion av olika varor och tjänster. Det betyder att köpet bör utvärderas från alla de dimensioner som är relevanta. Det är inte mer rationellt att strunta i vissa aspekter, snarare tvärtom.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 10:36
av bat
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:04
Ja, det är en ständig fokusering på "körglädje", sportighet (sportchassi) och dynamik.
Personligen prioriterar jag att bilen är praktisk, bekväm och inte gör mig förbannad när jag kör. Model Y klarar bara en av tre.

Kanske Enyaq blir nästa bil, jag måste dock se till att göra en längre provkörning än en halvtimme.
Kan man hyra en Enyaq någonstans?
Avis har Enyaq i sitt sortiment men skiljer ju kontor till kontor.

https://www.avis.se/avis-produkter/hyrbilar/personbilar

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 10:39
av Verdi_
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:04
martinot skrev: 22 dec 2023 10:58
Maw skrev: 22 dec 2023 08:57
martinot skrev: 21 dec 2023 17:32
Freez skrev: 21 dec 2023 13:19


Dessa bilar ligger i en helt annan prisklass vilket inte gör dem riktigt jämförbara med en MY. En basutrustad BMW i5 edrive40 sedan kostar från 815 KSEK.
Absolut. Men ser få alternativ om man vill ha sportiga körglada bilar (som Tesla), och som ändå är praktiska. Då blir det också högre priser med alternativen (om man inte skall gå på betydligt mer tveksamma rena kinesiska alternativ).

Det är bara att inse; oavsett kvalitetsbrister och vad man tycker om Elons åsikter, så får man unikt mycket elbil för pengarna med en Tesla. Helt outstanding på sitt sätt (trots sina brister på vissa områden). Svårslaget för pengarna.
Som att jämföra en Ford smax med en Bmw 5–serie..

Vaw id4 eller Skoda Enyaq är mer jämbördiga alternativ till MY
Det beror på vad man prioriterar. Vi har förutom Tesla just en BMW 5-serie Touring, och precis som Tesla är det en mycket körglad och rolig bil att framföra. Sedan har de lite olika +/- mellan Tesla och BMW.

Ingen bil är perfekt.

Var nära att köpa en Taycan (när basmodellen låg på ca 800 papp nya), men för mig för föll den bort pga. att laddintaget satt så korkat dumt på sidan vid framdörren, och att den inte har någon riktig enpedalskörning (som jag personligen föredrar, och tycker att alla elbilar skall ha).

En Enyaq är helt uteslutet för mig personligen då det är en enormt o-körglad och trist bil i mitt tycke, men det är just mina personliga preferenser. För andra som inte prioriterar körglädje lika högt som mig, så kan ju Enyaq vara en trevlig och bättre bil.

Så mycket handlar om olika prioriteringar av olika användare/köpare. Är inte konstigare än så.
Ja, det är en ständig fokusering på "körglädje", sportighet (sportchassi) och dynamik.
Personligen prioriterar jag att bilen är praktisk, bekväm och inte gör mig förbannad när jag kör. Model Y klarar bara en av tre.

Kanske Enyaq blir nästa bil, jag måste dock se till att göra en längre provkörning än en halvtimme.
Kan man hyra en Enyaq någonstans?
Jag håller med. Den där förbaskade körglädjen är överskattad kontra bekvämligheten.

Re: Ursäkta men Tesla är ett j**la skitföretag

Postat: 23 dec 2023 10:43
av OfarligTesla
Niklas Z skrev: 23 dec 2023 10:27
OfarligTesla skrev: 22 dec 2023 10:55
Om man låter irrationella saker styra sina affärer så pass mycket så har man snart inga pengar alls. Självklart skall man köpa den produkt som passar ens behov och smak bäst för den lägsta kostnaden man kan, för vissa kommer det vara Tesla som är den bästa och för andra något annat. Men att börja väga in andra aspekter än de som är direkt relaterade till produkten ger inte ett bättre beslut.
Det här resonemanget haltar. Man kan ha många syften med sin konsumtion av olika varor och tjänster. Det betyder att köpet bör utvärderas från alla de dimensioner som är relevanta. Det är inte mer rationellt att strunta i vissa aspekter, snarare tvärtom.
Ja men känslor är av sin natur inte rationella, så om man låter dem styra sitt liv så kommer man ofta agera irrationellt. Helt plötsligt har man satsat allt på rött för att det blivit svart 5 ggr i rad tidigare och ”då måste det vara dags för rött”.

I det som diskuterades här var det att välja sin bil utifrån vad Elon tycker om kollektivavtal, om en Tesla är det absolut bästa valet men man inte väljer det på grund av en sådan sak är det högst irrationellt beteende.