Sida 5 av 5

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 mar 2024 08:45
av Nicke Nyfiken
Knix skrev: 05 mar 2024 08:05
xms67 skrev: 04 mar 2024 21:48
jonasl skrev: 04 mar 2024 18:47
Men om det är tjockt med bilar på en station och man kommer in med en bil med med uttaget på "fel" sida, är inte chansen minimal att man faktiskt kommer kunna ladda då?
Kan ju gälla åt båda håll så att säga. I Sälen förra veckan kom jag till SuC och alla laddare var upptagna. Före mig i kön stod en ID.4 och en Audi. Direkt när jag kom åkte en Tesla och ingen av bilarna före mig körde in där. Jag tänkte att laddare måste vara trasig och gjorde själv inget. Efter ett tag lämnat nästa Tesla och ingen i kön före mig tar den platsen heller. Då fattar jag... Lite trögtänkt kanske, men det var första gången jag kom till en laddplats och det var kö. Hade inte reflekterat kring just detta.
Det hade varit bra om Tesla la upp lite råd om vilka platser som är lämpliga att välja om man inte har laddporten vänster bak eller höger fram för att undvika blockerade platser. Hade till och med gått varna med ett popup-fönster att man är på väg att blockera en plats och rekommendera annan ledig plats när man startar laddning om Tesla för in layouten för stationen i databasen och folk anger i appen vilken bil de har.
Tesla bryr sig inte.
Hade de varit intresserade av att minimera antalet blockerade laddplatser, så hade de inte utformat sina nya SuC V4 så som de gör.

De hade extremt enkelt kunnat undvika alla blockeringar på nya V4 stationer med en minimal designförändring, men det gör de inte. Istället ska det fortsatta vara kaos med många blockerade laddstolpar så fort det är hög beläggning.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 mar 2024 11:14
av matsm
Åkte vecka 7 från Halmstad till Hafjell. Gjorde "misstaget" att åka lördag när alla danskar också hade sportlov och skulle åka i samma riktning ;) . Har "bara" en 70D så får ladda lite oftare. Behövde några få minuter i Kungälv. Här var det lite kaosigt. Lyckades få en av de sista platserna. Efter mig blev det snart kö och bilar som inte ens fick plats in till laddstationen. Laddade bara kanske 20 min där. Sedan vidare till Tanum. Eftersom det precis snöat, snövallar och moddigt, helt fullt, får köa typ 5 min. Folk kanske står här extra länge för att det finns affärer i närheten i köpcentret. Går in och handlar på ICA och toabesök sedan iväg igen.
Nästa stopp i Rygge i Norge, med 42 laddplatser så är det inte fullt men inte många lediga. Medhavd lunchstopp så lite längre tid. Efter detta iväg till Nebbenäs, också många laddare, så en del lediga. Anländer till Hafjell och hotellet 200m från Superchargern, väldigt smidigt att toppa upp på supercharger speciellt när det är gratis...

Summa summarum. Inledningsvis lite kaosigt men på de stora laddplatserna inga problem alls :)

Hemresan på onsdag ingen kö alls nånstans...

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 mar 2024 18:38
av emlan
Åkte Sthlm-Åre TuR v9 sön-sön.

Fick köa 10 minuter kanske i Hudiksvall resan norrut.
Enda köandet på resan.

Tre st Enyaq laddade vid det tillfället - varav en blockerade 2 platser.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 mar 2024 19:01
av Hmpftfhdns
Orsa söndag v7 kl 10:30. Några bilar i kö. Blandat med märken men inga som blockerades. Tog själv Mer bredvid som hade två lediga platser.
Sälen lördag v9 kl 19:30. 1-2 bilar i kö. Blandat med märken men inga som blockerades med lite trixande.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 11 mar 2024 12:32
av Claes_B
I sluttampen av sportlovsveckorna, sön 3/3, satte vi av från Frillesås upp mot Stöten i sälenfjällen. Åkte genom Norge för att jag tänkte att det skulle bli smidigast och det tycker jag nog det blev. Åkte väl vid 8-tiden med min M3 SR 2021, stannade första gången i Hogstorp utanför Uddevalla nästa stopp Rygge,vidare till Nebbenes där vi passade på att käka lunch, vidare till Hernes 10 mil innan destinationen, där stannade jag inte för att jag var tvungen men för att jag inte ville ha för lite laddning kvar när jag kom fram. Ingen kö eller trängsel nånstans på vägen.
På väg hem i går så började vi på samma ställe där vi slutade, nästa stopp för en kort laddning var Gardermoen, följt av Solli och Hogstorp en sista gång.
Nästan ingen trängsel nånstans, den enda laddaren som var lite knepigt var Solli, få laddare och en del folk, hade varit bättre att stanna på Rygge, jag fick iofs. plats att ladda men det var dålig hastighet, rörigt och omodernt.

Men totalt, trots en del danskar, inga som helst problem.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 16 mar 2024 16:58
av Zimme
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 16 mar 2024 17:11
av Nils944
Det skulle kunna vara en lösning, men jag undrar om det inte skulle bli mer lönsamt att öka antal laddplatser på befintliga stationer, t.ex. tre-dubbla antal laddare på Grums SC…

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 16 mar 2024 22:06
av xms67
Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 16 mar 2024 22:28
av Niklas Z
xms67 skrev: 16 mar 2024 22:06
Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.
Det ska finnas elanslutninger med tillräcklig effekt också. Hur pass lätt det är att hitta sådana vet jag dock inte. Misstänker att det är svårt att övertala nätägare att dra fram sådana om de endast ska användas några få dagar per år.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 16 mar 2024 22:54
av flamman
Niklas Z skrev: 16 mar 2024 22:28
xms67 skrev: 16 mar 2024 22:06
Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.
Det ska finnas elanslutninger med tillräcklig effekt också. Hur pass lätt det är att hitta sådana vet jag dock inte. Misstänker att det är svårt att övertala nätägare att dra fram sådana om de endast ska användas några få dagar per år.
Har för mig att Audi ställde ut batterier i container något sportlov för några år sedan. Vid rondellen/infarten till Ljusdal om jag inte minns fel.
Är ju ett sätt att komma runt problemet.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 16 mar 2024 23:18
av Knix
Niklas Z skrev: 16 mar 2024 22:28
xms67 skrev: 16 mar 2024 22:06
Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.
Det ska finnas elanslutninger med tillräcklig effekt också. Hur pass lätt det är att hitta sådana vet jag dock inte. Misstänker att det är svårt att övertala nätägare att dra fram sådana om de endast ska användas några få dagar per år.
Jo, det kräver nog antingen batteribackup eller att de placeras nära befintliga transformatorstationer. Nära större industrier borde vara bra placeringar. Resdagar (helgdagar) borde det finnas kapacitet över på deras matning som man kan "låna" till laddstationer.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 12:36
av Remuz
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 12:49
av chaffis75
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
Nja.. personligen är jag inte alls förvånad. Liksom laddhandtag som laddhandtag. För var ju alla early adopter men idag är de ju personer från de flesta delarna av samhället som kör tesla och elbilar. De har inte koll på dessa sakerna, de intresserar dem inte en sekund utan de vill bara ha lite ström. Att de går sakta kanske de märker men var förklaras de varför? Ja här på något forum absolut men de är som sagt inte intresserade, de är ju bara en bil.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 21:58
av d3marcus
Det handlar snarare om riktigt dålig UX-design.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 22:28
av Niklas Z
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 22:34
av JockeX
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 22:39
av Niklas Z
JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 22:50
av slugger75
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:39
JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.
Nej då får du ju inga böter. Du får ladda till 100% även vid långa köer. Det är om du står kvar efter att ha laddat fullt som du får böter.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 05 apr 2024 23:16
av Niklas Z
slugger75 skrev: 05 apr 2024 22:50
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:39
JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.
Nej då får du ju inga böter. Du får ladda till 100% även vid långa köer. Det är om du står kvar efter att ha laddat fullt som du får böter.
Precis. Och eftersom det går så segt på slutet, även med en Model 3 på V3-SuC, så tar det åtminstone 50 min att nå 100 % och då är det rätt enkelt att hinna äta.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 06 apr 2024 00:04
av jpetters
Jag har fått ett varningsemail en gång i samband med laddning i Hamburg. Det var vid den äldsta SuCen med endast 4 stolpar och den blev ju halvfull direkt jag kopplade in då det redan stod en bil där. Jag fick aldrig något varningsmeddelande och satt sen en diskussion när bilen nådde 80% och jag trodde den skulle ladda till 100% som jag satt den till då jag skulle söderut mot Zürich.
Sen har jag haft bättre koll.

På nya S/X är det ju lite större risk då den laddar med 10-11kW ända till 100%, dvs inte alls som gamla modellen som tog ~1h för sista 10%.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 06 apr 2024 06:30
av chaffis75
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Även detta är okunskap och ointresse är jag övertygad om. Men vet de är en tesla snabb laddare, inte mer..vi har alla olika intressen.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 06 apr 2024 08:44
av mikebike
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:39
JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.
Jag har fått besked om trängselavgift, men att jag inte behövde betala eftersom det var första gången.
Till saken hör att SuC var nästan tomt när vi kom, men strax efter kom Tesla West med ett gäng bilar och banderoller för något slags event och då blev det fullt.