Sida 5 av 10
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 09:07
av peterlauri
Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 09:23
av Svenssons
peterlauri skrev:Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?

Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?
Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.
Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 09:34
av peterlauri
Svenssons skrev:peterlauri skrev:Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?

Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?
Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.
Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?
Transportstyrelsen hävdar att dom följer regelverket som dom har satt upp. För att jag ska kunna svara, vill jag vara mer påläst gällande fakta, och hoppas någon redan läst på och kan hjälpa till att formulera ett svar

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 09:50
av bylund
En intressant fråga är väl varför registermyndigheter i olika EU-länder tolkar reglerna olika? Jag har inte sett det själv, men det har sagts på forumet att Nederländerna t ex registrerar annorlunda. Rimligen borde de väl komma fram till samma siffror? Sedan kan det ju vara så att Sverige gör rätt och andra gör fel.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 10:36
av Ifixis
Hur gör man i Norge?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 10:41
av peterlauri
Varför kan inte både 27.2 (Maximum hourly output), 27.3 (Maximum net power) och 27.4 (Maximum 30min power) registreras? Det skulle ju vara en ganska bra kompromiss... Sen får försäkringsbolag lära sig tolka dessa siffror. Det tycker jag är den bästa lösningen...
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 10:44
av Svenssons
bylund skrev:En intressant fråga är väl varför registermyndigheter i olika EU-länder tolkar reglerna olika? Jag har inte sett det själv, men det har sagts på forumet att Nederländerna t ex registrerar annorlunda. Rimligen borde de väl komma fram till samma siffror? Sedan kan det ju vara så att Sverige gör rätt och andra gör fel.
Uppgifter för Nederländerna:
https://voertuig.net/typegoedkeuringsnu ... 46*0667*10
Uppgifter för Norge:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... er=EK10498
Bägge kör med korrekta uppgifter som Tesla angivit och inte summerat maxeffekten för motorerna.
Om man har regnummer till finsk bil kan man kolla här:
https://asiointi.trafi.fi/sv/web/asioin ... topalvelut
(Kostar dock pengar)
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 10:44
av Beck
På mitt "vognkort" likvärdigt registreringsbevis så är det uppgett 67kW på min S85D och min bli är registrerad 2016-03-29
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 10:45
av 12man
gör trsp styrelsen egna tolkningar med egolf, leaf och zoe också
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 10:54
av peterlauri
Beck skrev:
På mitt "vognkort" likvärdigt registreringsbevis så är det uppgett 67kW på min S85D och min bli är registrerad 2016-03-29
Så Norge använder 27.2 (Maximum hourly output)?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 10:58
av peterlauri
12man skrev:gör trsp styrelsen egna tolkningar med egolf, leaf och zoe också
Någon med en Leaf eller Zoe som kan dela med sig av deras uppgifter på bilen? Intressant fråga

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 11:00
av lator
Leaf, Zoe och Golf verkar ange toppeffekt medan i3 har en något lägre siffra (125 istället för 170).
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 11:38
av peterlauri
Finland verkar ha samma som i Sverige. Dock är det olika beroende på när dom registrerades. Ställde frågan på Tesla Club Finland FB. Lite info från Finland:
Trafi has a field called Suurin Nettoteho (Max net power), where values vary quite much:
Power Count
null 170
0 31
66 4
67 2
69 13
145 4
193 35
285 3
290 1
350 1
375 27
386 4
543 3
Dock hörs rykten att Maximum Hourly Power registreras i Finlands system också, men det syns inte på registreringsbevisen och i normala förfrågan gällande fordonsuppgifter.
Early registrstions have 69kw even for P85D. My S85 has 285kw in trafi papers. I was told that there is also electric car power field in trafi system which is not visible in printed form.
En finne som bor i Danmark rapporterade:
67kW here in Denmark for MS 90D
Finne i Luxemburg:
This has been changing in Luxembourg as well, first cars were 69 kW and now it says in P85D 543 kW.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 11:57
av 12man
hummersåssupplyfederationen som verkar
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 11:58
av pitemacc
På våran E-golf så är den registrerad på 85 kw.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 12:20
av jpetters
I Schweiz har jag 568 kW på min P90D. Det var 350 kW på den P85+ jag hade innan.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 12:56
av jtesla
peterlauri skrev:Svenssons skrev:peterlauri skrev:Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?

Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?
Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.
Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?
Transportstyrelsen hävdar att dom följer regelverket som dom har satt upp. För att jag ska kunna svara, vill jag vara mer påläst gällande fakta, och hoppas någon redan läst på och kan hjälpa till att formulera ett svar

Det här kan bli ett intressant informationsutbyte. Det verkar som Bo Göingberg är en gammal räv på Transportstyrelsen.
Om man googlar så dyker han upp i media ofta där han förtydligar och förklarar regler. Tror att driva frågan med honom är utsiktslöst. Han är en slipad kommunikatör (även om jagtycker hans svar var lite arrogant)
En handläggare eller jurist borde vara mera rätt. Någon gång så ändrade de policyn för effekten för Tesla? Frågan är varför?
Min bilansvariga på lesingfirman kollade upp det här också...
"Nu har jag pratat med Transportstyrelsen som svarar att effekten är korrekt angiven. Transportstyrelsen har beslutat att effekten räknas fram genom att effekten för varje batteri adderas vilket i detta fall ger en totaleffekt på 386 kW.
För mer information så hänvisar de till sin Regelinformation på tfn 010-49 56 850 (vardagar 9-11 samt 13-15)."
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 13:09
av peterlauri
Följdfråga:
Hej Bo,
Tack för snabbt svar
Är det något som hindrar er att registrera samtliga värden i registreringsbeviset? Alltså:
27.2 (Maximum hourly output)
27.3 (Maximum net power)
27.4 (Maximum 30min power)
Eller kanske dessa redan finns registrerade, men som dolda fält? Finland registerar även 27.2, men i deras system är dom "dolda", och tas inte med på registreringsbevis.
/Peter
Svar:
Hej!
Jag tror inte att någon information som kommer till oss via analogt eller digitalt CoC kasseras utan ligger arkiverat, men det finns ingen synlig position för effekt per timme. En position som jag saknar mera är batteriprestanda som såvitt jag vet inte registreras. Uppgift om hur många Wh/km som en batteribil förbrukar kan man registrera, men som sagt inte ”bränsletankens rymd” alltså batteriets kapacitet.
Med vänliga hälsningar
Bo X
Utredare
Sektion regelinformation
Väg- och järnvägsavdelningen
Transportstyrelsen
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 15:29
av jtesla
Kan du inte fråga Bo på vilka regler de stödjer sig på när det inte följer EU direktivet angående hur man inom EU ska ange effekt för elbilar?
Utdrag:
"För att gemenskapens inre marknad skall kunna upprättas och fungera väl bör medlemsstaternas godkännandesystem ersättas med ett förfarande för gemenskapsgodkännande som bygger på principen om fullständig harmonisering."
http://www.notisum.se/rnp/eu/fakta/..%5 ... 4R0136.htm
Ändringar av förordning (EG) nr 692/2008
Förordning (EG) nr 692/2008 ska ändras på följande sätt:
1. I artikel 2 ska följande punkter läggas till som punkterna 37, 38, 39 och 40:
”37. nettoeffekt: den effekt som erhålls på en provbänk i slutet av vevaxeln eller dess motsvarighet vid motsvarande motorvarvtal med de tillbehör som provats i enlighet med bilaga XX (Mätning av nettomotoreffekt, nettoeffekt och största motoreffekt under 30 minuter för elektrisk transmission), och som uppmäts under de atomsfärsförhållanden som gäller för referensändamål.
38. största nettoeffekt: nettoeffektens högsta värde mätt vid full motorbelastning.
39. största motoreffekt under 30 minuter: den största nettoeffekten för en likspänd elektrisk transmission enligt punkt 5.3.2 i Unece-föreskrifter nr 85 (6).
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 15:33
av LarsL
Precis fråga varför inte EU-direktivet följs.
Fast det kanske bara är påhittade direktiv som ska följas?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 15:39
av bylund
Men reglerar detta hur bilar ska registreras? För mig ser det ut som att det reglerar typgodkännandet. Men det är inte helt lättläst.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 16:16
av peterlauri
LarsL skrev:Precis fråga varför inte EU-direktivet följs.
Fast det kanske bara är påhittade direktiv som ska följas?
Det var min ursprungliga fråga, där någon svarade att dom bara följer de regelverk som regelavdelningen satt upp. Sen fick jag kontakt med Bo

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 17:10
av Svenssons
peterlauri skrev:LarsL skrev:Precis fråga varför inte EU-direktivet följs.
Fast det kanske bara är påhittade direktiv som ska följas?
Det var min ursprungliga fråga, där någon svarade att dom bara följer de regelverk som regelavdelningen satt upp. Sen fick jag kontakt med Bo

Intressant. Transportstyrelsen ignorerar regelverk för att de har fattat egna regler och skickar de som ifrågasätter detta till sin kommunikatör. Polisen följer EU-förslag som inte har beslutats om och som inte kommer att klubbas igenom, varken på EU-nivå eller i Svergie (vilka typer av vapen som man kan få licens på). Känns som att myndigheter allt mer gör vad enskilda tjänstemän tycker, inte vad som har beslutats...
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 19 okt 2016 18:28
av Bjelke
Som sagt var, något för uppdrag granskning börjar detta likna...
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 21 nov 2016 10:01
av peterlauri
Hallon. Börjar närma sig ett riktigt svar. Se nedan:
Hej Peter!
Jag fick ta över din fråga från Kjell-åke Sjödin.
Det har nyligen kommit in frågeställningar kring detta även från andra Tesla-ägare och vi vill diskutera frågan en runda internt innan jag ger dig ett utförligare svar, jag hoppas att du kan avvakta ca 1-2 veckor?
Sverige har bedömt att det inte finns behov att registerföra samtliga värden för effekt. Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.
Med vänliga hälsningar