Sida 5 av 9
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 11:01
av vigge50
Oppfinnarn skrev:mati skrev:Laban skrev:
Har svårt att se det konstiga i detta. Att bygga/underhålla nätverket kostar pengar medan du själv står för nätavgifter och annat hemma, samt att det är helt andra effekter vi pratar om.
Så länge man kan hålla nere priset på en rimlig nivå så finns det ingenting som gynnar anti-elbilslobbyn. Blir det däremot 5 kr/kWh som ex Clever där det blir billigare att köra snåldiesel för långfärd så tror jag man har tänkt fel. Men Tesla har alla möjligheter att skruva på detta, dvs, ta in lite mer pengar vid inköp av bil gentemot kostnad/kWh. Det viktiga är att man får bukt med okynnesladdning, taxibilar som tar upp alla laddplatser och dylikt. Och det borde räcka med ~2kr/kWh får att uppnå detta om man ser till den svenska marknaden. Det slår ingen diesel/bensinbil, inte ens Prius.
Och fördelarna är enorma. Med detta upplägg kan man bygga laddare var som helst, i städer, centralt nära restauranger och annat. De 400 kWh/år man får äts snabbt upp av de som laddar lokalt och man behöver inte längre prata om okynnesladdning i de fallen.
Du läste inte riktigt vad jag skrev. Jag är fullt med på att det ska kosta pengar att ladda på SuC. Det har det gjort hela tiden, eftersom det bakades in i bilens pris. Förmodligen har de flesta av oss betalat betydligt mer för livslång "gratis" SuC än vad strömmen skulle kostat. Men man har köpt sig friheten att kunna köra överallt så mycket man vill. Man kan gärna gå ifrån detta upplägg, dvs ta betalt per kWh istället. Det är nog många som skulle tjäna på det, förutsatt att bilens pris
inte längre inkluderar SuC. Men att vara tvungen att betala SuC-laddning när man köper bilen och sedan ytterligare en gång betala vid varje laddning är inte riktigt okej. Det är som att köpa en internet flatrate som ändå kostar pengar för varje MB man använder. Antingen eller, men inte både och. Och helst så att man kan välja vilket upplägg man föredrar.
Om syftet är att få bukt med okynnesladdning à la Taxibilar så tror jag inte det räcker det med 2kr/kWh. Det finns dessutom tusen enklare sätt att lösa detta problem som inte skulle drabba alla, t.ex. förbjuda laddning på en och samma SuC mer än två gånger om dagen.
Är taxi ett verkligt problem, förutom på några mycket få SuCs? Har svårt att tro att detta är huvudargumentet. Min magkänsla är att det är CFO:n som börjar få mer fingrar mer i spelet (bytte Tesla inte CFO nyligen?). Ekonomer har tyvärr (OBS. Detta är en åsikt, från en analytisk ingenjör, jag retar nog en del nu

) en tendens att stirra sig blind på första ordingens effekt på excel-arket. "Vi måste få mer stålar in, ... hmm .. ta bort det som är "gratis" ... räkna statiskt (i klassisk finanspolitiker anda), att "all is the same", även med en annan prisbild ... Vi får in mer pengar!). Men världen är inte statisk och man måste göra en ordentlig konsekvensanalys av åtminstone andra ordingens effekt (och gärna tredje om man kan lista ut den..) ) innan man tar beslut ....
Det kan vara så att det just nu endast är ett problem i upplandsväsby men med Model lll skulle problemet kanske spridit sig om inte Tesla hade satt upp begränsningar på användandet.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 11:02
av Bjelke
mati skrev:Så talar en sann ingenjör. En fd kollega till mig har en gång sagt nåt klokt: Antingen så är man ingenjör eller så är man i vägen.

True

Tur man är ingenjör då

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 11:09
av Laban
Oppfinnarn skrev:
Är taxi ett verkligt problem, förutom på några mycket få SuCs? Har svårt att tro att detta är huvudargumentet.
Kanske inte, men man får tänka på att när Model 3 kommer så hamnar man i en helt annan prisklass. Vem kommer att köra Taxi i något annat än elbilar inom 3-4 år ?
Det kommer också att bli betydligt högre krav på laddning i/nära städer och med en helt annan mängd bilar.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 11:25
av mati
Oppfinnarn skrev:Är taxi ett verkligt problem, förutom på några mycket få SuCs? Har svårt att tro att detta är huvudargumentet.
Nej, jag tror inte det heller. Det känns bara så just pga att det är många här på forumet som drabbas. Det problemet hade man som sagt kunnat lösa på ett annat sätt, om man hade velat.
Däremot så försöker man nog tänka framåt med tanke på den stundande lanseringen av Model 3 som råkar bli just 2017. Och tanken bakom det hela är visserligen befogad. När den stora massan (eller nja, typ) köper Model 3 så kommer det bli trångt vid många SuC:ar. Snåljåparna som har lagt sina sista slantar på bilen vill ladda gratis och kommer att missbruka laddnätverket för att snåla in några kronor. Det är inte meningen och det är därför förmodligen nödvändigt att Tesla ändrar på konceptet. Det är vi väl alla överens om. Men upplägget kunde ha varit bättre. Frågan är ju dessutom om Model 3 kommer att få samma upplägg som S/X.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 11:34
av jonasl
mans71 skrev:Bjelke skrev:Sorry men alla som har två bilar kan lika gärna köpa en med ett litet batteri till "vardagskörningen" och ha en fossilare till resten om ändå milkostnaden för längre resor blir lika...
+1
Bara att äga en bil är förknippat med massa kostnader. Vår fossilbil kostar 3700 kr om året i skatt, 7200 kr om året i försäkring, behöver en parkering, behöver skötas om, servas, byta däck två ggr per säsong osv. Hade det varit billigare att bara äga en bil som inte används så mycket hade jag haft fler bilar.. en oöm 4wd-pickis hade t.ex. varit fantastiskt skönt när vi hade hus i skogen, men den hade inte rullat många hundra mil..
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 11:51
av Svenssons
akeller skrev:Kan ju såklart vara ett sätt att få upp försäljningen detta kvartal också.
Detta lär inte påverka försäljningen under Q4 något nämnvärt. Ingen kommer att stressa igenom en beställning under november bara pga detta eftersom man även har december på sig och de beställningar som görs under decemeber kommer inte levereras förrän under 2017. Det är enbart leveranser som Tesla baserar sina försäljningssiffror på. Det kommer dock troligen påverka Q1 2017, särskilt eftersom man måste ta leverans under Q1 för att få fri SuC-laddning.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 12:03
av Bjelke
Svenssons skrev:akeller skrev:Kan ju såklart vara ett sätt att få upp försäljningen detta kvartal också.
Detta lär inte påverka försäljningen under Q4 något nämnvärt. Ingen kommer att stressa igenom en beställning under november bara pga detta eftersom man även har december på sig och de beställningar som görs under decemeber kommer inte levereras förrän under 2017. Det är enbart leveranser som Tesla baserar sina försäljningssiffror på. Det kommer dock troligen påverka Q1 2017, särskilt eftersom man måste ta leverans under Q1 för att få fri SuC-laddning.
Och efter det börjar det bli dags för 3:ans designstudio osv

Allt hänger ihop...
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 12:52
av LarsL
Jag tror inte att vi får se en sänkning av bilpriserna i januari. Det behöver inte heller betyda att det är en smyghöjning utan helt enkelt att i ingår kostnaden för utbyggnad och service av Superchargers. Den delen är då att jämnfördelat med vad det kostar att dra in el till ett hus.
Sedan kommer kWh priset som bara ska täcka den rörliga kostnaden för elen, det som hittills varit gratis. Jag gissar att det priset kommer ligga på samma nivå som det till hemmet alltså 1-1,50kr/kWh. Det gör det totalt meningslöst för vardagsladdarna men ändå helt ok för mig.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:02
av Mickep
Kan bara tänka mig att det är ekonomerna som "tvingat" fram dessa.
Vi sett av siffrorna att bilarna kör mer än andra, dvs nöjesåkningen har vad jag tror berott en stor del att folk överutnyhttjat bilen och SuC just för att den är "gratis". Det här är givetvis inte bra ur företagsekonomisk synvinkel då marginalerna undermineras och det blir därmed en risk för tesla. För den enskilda och varje bil blir det inte så mycket, men lägger man ihop alla så blir det snabbt stora summor som belastar resultatet. Det är utgifter som de istället skulle kunna lägga på SuC utbyggnad istället för att sponsra långresor.
Kommer det att slå mot antalet bilar som säljs? Har svårt att tro att det kommer ha någon större inverkan på grund av att kan man betala för en dyr bil så kan man kan man betala en mindre summa för att använda den. Tror inte att utgiften kommer skilja så mycket från hemma laddningen (de har de uttryckligen skrivit) Däremot skulle de få clever priser (då pratar vi om flera gånger dyrare än fossilkostnader) så skulle det påverka, men vi har inte sett något sådant snarare tvärtom.
det kan nog hända att de kommer ge en livstidskredit, men en sådan kan nog hamna på 40-60'' istället för 20''. Tror jag.
Särsklit när det börjar komma fler och fler bilar så tror jag det blir svårt att hålla kvar vid vid "uttnyttja så mycket du vill". Väntar de för länge så kan det komma en proteststorm (jmrf med bredbandskostnaden)
Det som kan vara intressant är om modell3 kommer få samma förutsättning.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:30
av apkungen
mans71 skrev:Bjelke skrev:Sorry men alla som har två bilar kan lika gärna köpa en med ett litet batteri till "vardagskörningen" och ha en fossilare till resten om ändå milkostnaden för längre resor blir lika...
+1
Har du en Tesla och kan ladda hemma och sen i Göteborg om du åker den sträckan tur och retur kommer du totalt att SuCa kanske 50kWh som blir 250kr OM det nu skulle bli så dyrt som 5kr/kWh. Fortfarnade mycket billigare än en fossilare...
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:33
av apkungen
Bjelke skrev:mati skrev:Så talar en sann ingenjör. En fd kollega till mig har en gång sagt nåt klokt: Antingen så är man ingenjör eller så är man i vägen.

True

Tur man är ingenjör då

Antingen så är man ingenjör, eller så är man ödmjuk och kommunikativ

(jag är ingenjör)
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:35
av apkungen
Hoppas btw att man inte kan köpa till obegränsad laddning btw, då kommer taxi att göra det så de tjänar så himla mycket på det o så blir vi inte av med problemet
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:52
av Fossil17
Nyregistrerad på detta forum enbart för att gnälla...
Jag har under ett par veckor utrett frågan om det kan vara vettigt att lägga så mycket pengar på en bil. Jag funderade på en s 90d och var klar över att en sådan skulle det bli. MEN, vad händer. först tar de bort den sjävkörande delen som fanns när jag provade bilen, ingen prissänkning! Sen kommer detta att nu kostar det att ladda på SC. Någon prissäkring är väl inte heller här att förvänta sig. Ni har en tro på ett lågt pris för att ladda på SC hur kan ni ha det?. Alla vet att elbolagens fasta avgifter är höga ( och går inte att reglera), givetvis slår det igenom på priset. Alla vet vad Vattenfall m.f.l tar ut i sina laddare. Inte är det billigt. Nej dessvärre tog detta bort den glöd jag kände för bilen. Nu får det bli Porsche Panamera Hybrid istället.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:54
av PoloPrinsen
Kan det ha att göra med att tesla vill undvuka att betala elen till sina kunders hem/hobby-taxibilar framöver?
nuvarande taxiproblematiken kan man ju som redan nämnts i tråden komma åt med andra lösningar.
Kan det vara så att tesla bedömmer at kommande årens försäljning inte kan ha prismarginal nog för att inkludera fri laddning? Kanske bedöms det för svårt att bygga ut SuC nätet så att även model 3 ägare kan friladda.
annars borde väl tex ett maximalt antal friladdningar/tidsenhet och område kunna stävja taxiproblematiken.
i bilens pris ingår ju moms (iaf för de som inte kommer undan momsen...) och då får ju staten in sin bränsleskatt.
Tesla kanske kommer släppa 3:an för 33000 dollar. utan fri SuC.
SuC-paket:3000 dollar. jag hade iaf betalt dessa 3 extra pappen! bara ordna till lämpligt antal friladdningar/tid/område så man ej kan agera taxi gratis, men fortfarande åka på långresor/tesla-pr-resor.
///PP
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:54
av Laban
Jag undrar lite smått när Tesla slutar bygga ut deras eget nätverk.
Vi är inte där ännu men om utbyggnaden av 100+ kW laddare via ex
http://www.charinev.org/ tar fart så finns det väl ingen direkt vits för Tesla att ha kvar sitt eget nät. Det som i dagsläget är en fördel konkurrensmässigt blir istället en nackdel där man får betydligt högre kostnader än konkurrenterna.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 13:57
av MagnusG
Elon vill väl sälja mer takpannor. Laddar man mer hemma så är det lättare att räkna hem en takomläggning när man ändå köper en bil. Han visar upp solcellstaket ena veckan och begränsar den fria SuC laddningen nästa. Smart den grabben.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 14:03
av Bjelke
apkungen skrev:Hoppas btw att man inte kan köpa till obegränsad laddning btw, då kommer taxi att göra det så de tjänar så himla mycket på det o så blir vi inte av med problemet
Dom har ju redan aviserat begränsningar när det gäller hur man ska få kunna utnyttja det framtida autonoma konceptet vad gäller taxi mm, så varför inte helt enkelt göra samma sak med SuC?
Jag tror dom sopar manegen lite för ngt som dom inte berättat helt ännu, kan nog mkt väl bli så att vi kan köpa till samma fria SuC som idag men inte Taxi mfl tex...
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 14:05
av Kalle
Jensa skrev:Då måste väl Tesla Motors starta elbolag i Sverige, eftersom endast elbolag har tillåtelse att sälja el.
Ja de vill ju köpa upp ett elbolag iom solarsitty. Så tanken är nog att etablera elbolag överallt
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 14:07
av Bjelke
Laban skrev:Jag undrar lite smått när Tesla slutar bygga ut deras eget nätverk.
Vi är inte där ännu men om utbyggnaden av 100+ kW laddare via ex
http://www.charinev.org/ tar fart så finns det väl ingen direkt vits för Tesla att ha kvar sitt eget nät. Det som i dagsläget är en fördel konkurrensmässigt blir istället en nackdel där man får betydligt högre kostnader än konkurrenterna.
Det var lite det jag tänkte på bla. varför köpa en Tesla om du kan få samma/likvärdiga saker hos ngn annan som tex Audi? Om Tesla börjar ta betalt så kan det (beroende på prisbilden såklart) bli
vääääldigt liten skillnad mot dom andra tillverkarna, speciellt om det börjar byggas snabbare laddare och dessutom flera per ställe, vilket jag är helt övertygad om kommer att ske...
Skulle då tex en typ A5:a eller A7:a eldriven kosta under miljonen skulle jag nog inte tveka många sekunder (speciellt med tanke på hur långt efter Tesla ligger när det kommer till service, hur många SC finns det tex?)
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 14:07
av Kalle
Undra om vi kommer få se någon deal i stil med:
"överskotts elen du skickar ut på "tesla power gridd" får du tanka bilen gratis på deras super chargers"
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 14:08
av Bjelke
Kalle skrev:Undra om vi kommer få se någon deal i stil med:
"överskotts elen du skickar ut på "tesla power gridd" får du tanka bilen gratis på deras super chargers"
DET vore faktiskt riktigt smart

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 14:32
av icreate
Vi får väl hoppas att Skellefte Kraft kan väva in det här i sitt erbjudande framöver.
För övrigt anser jag att Tesla är en sån attraktiv bil att detta inte påverkar mitt begär öht..!
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 14:39
av Laban
Bjelke skrev:Det var lite det jag tänkte på bla. varför köpa en Tesla om du kan få samma/likvärdiga saker hos ngn annan som tex Audi? Om Tesla börjar ta betalt så kan det (beroende på prisbilden såklart) bli cvääääldigt liten skillnad mot dom andra tillverkarna, speciellt om det börjar byggas snabbare laddare zch dessutom flera per ställe, vilket jag är helt övertygad om kommer att ske...
Skulle då tex en typ A5:a eller A7:a eldriven kosta under miljonen skulle jag nog inte tveka många sekunder (speciellt med tanke på hur långt efter Tesla ligger när det kommer till service, hur många SC finns det tex?)
Men Tesla tar bevisligen redan betalt för snabbladdningen. Konkurrensfördelen du pratar om håller bara om de har samma pris på bilarna gentemot konkurrenterna, något som kanske inte är möjligt i förlängningen om Tesla ska fortsätta att bygga ett eget snabbladdningsnätverk. Nu pratar jag om 5-10 år bort..
När det gäller eventuell framtida konkurrens tror jag att du har förenklat problematiken för ex Audi. Baserat på det vi ser idag så tror jag inte att det kommer att gå att få ner priserna till Teslas nivå utan rätt kraftiga satsningar på batterifabriker. Samtidigt som man ska fortsätta utveckla bensin/dieselmotorer, laddhybrider. Jag tror inte det kommer att ske till 2019-2020 då Teslas konkurrenter (BMW, Mercedez, Audi) sägs ska komma.
Samt att Tesla givetvis kommer att få in betydligt mer pengar för att bygga ut SC när man säljer 1 miljon bilar/år gentemot 100k. Och personligen kommer jag heller inte köpa något från VW koncernen på åtminstone 10+ år. Audi har tydligen fuskat mer än bara med NOx, denna gång mjukvara som ändrar hur växlingarna sker om ratten inte vrids mer än 15 grader, som ex i ett utsläpps test:
http://www.autoblog.com/2016/11/07/carb ... e-from-au/
För mig handlar det heller inte bara om att Tesla är en elbil. Det är infotainment, OTA uppdateringar, autopilot, design, prestanda samt förstås varför man gör det man gör. De andra tillverkarna känns tråkiga vid jämförelse.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 15:11
av vigge50
Fossil17 skrev:Nyregistrerad på detta forum enbart för att gnälla...
Jag har under ett par veckor utrett frågan om det kan vara vettigt att lägga så mycket pengar på en bil. Jag funderade på en s 90d och var klar över att en sådan skulle det bli. MEN, vad händer. först tar de bort den sjävkörande delen som fanns när jag provade bilen, ingen prissänkning! Sen kommer detta att nu kostar det att ladda på SC. Någon prissäkring är väl inte heller här att förvänta sig. Ni har en tro på ett lågt pris för att ladda på SC hur kan ni ha det?. Alla vet att elbolagens fasta avgifter är höga ( och går inte att reglera), givetvis slår det igenom på priset. Alla vet vad Vattenfall m.f.l tar ut i sina laddare. Inte är det billigt. Nej dessvärre tog detta bort den glöd jag kände för bilen. Nu får det bli Porsche Panamera Hybrid istället.
Vad menar du med att ta bort? De har bytt ut hårdvaran så att de kan göra det ännu bättre än tidigare men de kommer ta några veckor innan det aktiverats på den nya hårdvaran. Beställer du nu så kommer du inte märka av det utan får en bil som är bättre än den du testade.
Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017
Postat: 08 nov 2016 15:56
av Fossil17
När jag skriver att den självkörande delen togs bort menade jag det! Jag kan ha fel men även farthållaren som fanns är bortkopplad, Visst kan jag lägga till 54 000 kr och få tillbaka en förbättrad del av det som fanns i priset tidigare. Men faktum är att bilen är i grunden sämre utrustad än den jag provade. Men priset är detsamma.