Sida 41 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 apr 2019 22:41
av Megaman
Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 apr 2019 22:52
av vigge50
Megaman skrev:Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
9DAB9940-886A-4759-99D6-B1DFB85A7950.jpeg
0317E531-5A3D-4237-9C3B-0C1468C97AFB.jpeg
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
3B3E5727-276A-41DA-B1C7-5F0F163BCB90.jpeg
Hur hög effekt fick du som max?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2019 07:12
av Bjelke
Megaman skrev:Laddade lite Ionity under min roadtrip med min M3.
Bilen verkade inte gilla Porsche Engineering laddarna. Bilen slurpa i sig 83km laddning sen tog det stopp. Testade tre gånger (240kr huff...).
Bättre resultat med Tritium laddarna. Kunde ladda upp utan problem
Nej nej, tvärtom, Porsche engineering verkar inte gilla din bil.... Wonder why...

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2019 13:18
av Megaman
vigge50 skrev:
Hur hög effekt fick du som max?
Fördelen med att ladda i en Ionity laddare mot Teslas är att man får högre effekt under en längre tid. Känns lite fuskigt... Kommer upp i 120kw (120-127kw enligt laddaren).
Bjelke skrev:
Nej nej, tvärtom, Porsche engineering verkar inte gilla din bil.... Wonder why...

Kan vara så

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 apr 2019 09:09
av kenny
Megaman, för att besvara din fråga i Model 3-spotting-tråden gällande vilka laddare det är nere i Vintrie/Malmö.. Jag kollade inte riktigt vad som stod på lappen, men om den fysiska utformningen är en indikation så såg dom inte ut som i din bild, utan som i denna:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p325867
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 apr 2019 09:21
av Megaman
kenny skrev:Megaman, för att besvara din fråga i Model 3-spotting-tråden gällande vilka laddare det är nere i Vintrie/Malmö.. Jag kollade inte riktigt vad som stod på lappen, men om den fysiska utformningen är en indikation så såg dom inte ut som i din bild, utan som i denna:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p325867
Kan kolla nästa jag ska dit om ingen kollar innan, det lär bli min huvudsakliga ladd-location.
Tack!
Det är Tritium laddaren, de hade jag inga problem med
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 apr 2019 14:14
av Generalbogge
88 live, 47 building. Kanske blir det 100 innan sommaren börjar på allvar. Västkusten klar, men om man vill till Stockholm så ser det värre ut just nu.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 apr 2019 17:07
av mati
Generalbogge skrev:88 live, 47 building. Kanske blir det 100 innan sommaren börjar på allvar. Västkusten klar, men om man vill till Stockholm så ser det värre ut just nu.
Det bor helt enkelt inte tillräckligt många norrmän i Stockholm.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 maj 2019 18:53
av kenny
Ifall någon är intresserad (även om detta inte direkt är nyheter kanske), laddade min Model 3 idag igen i Vintrie, kom med 18%, laddade till 80% på 34min, stabilt på 120kw mellan 18-48% typ. Totalt 51,4kwh enligt kvittot som jag betalade flat rate för, så ~1.50/kwh, vilket är väldigit billigt ur mitt perspektiv som alltid laddar på stationer. Hann dricka lite kaffe, äta lite lakrits, putsa mittkonsollen samt rysta av golvmattorna lite.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 maj 2019 15:27
av Lophornis
När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 maj 2019 19:54
av mati
Lophornis skrev:När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Den 18-19 maj om de fortsätter i samma takt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 maj 2019 20:28
av Generalbogge
Lophornis skrev:När tror ni att Ionity har 100st stationer live?
Just nu 20190503 var det 90st live på sidan.
Slutet av Maj, tippar jag. Tror att takten kommer att öka nu, så kanske till och med tidigare än så.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2019 18:38
av mati
Södertälje får en Ionity-station. Precis utanför Scania.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 maj 2019 22:10
av vigge50
Nu har vi fem Ionity stationer i drift i Sverige och ytterligare fyra under uppbyggnad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 maj 2019 22:49
av joel80
Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 maj 2019 23:53
av Geni87
joel80 skrev:Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
Tror inte de har uttalat sig om det men planerna för de första 400 stationerna verkar stanna vid vad som ser ut som Sundsvall. Utbyggnaden ska ju dock fortsätta även efter att de 400 första stationerna i Europa är klara, är övertygad om att det kommer byggas ut även längre norrut (och i Finland etc), men det ser ut att dröja ett tag om de håller sig till den ursprungliga planen.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 maj 2019 13:32
av HelectriC
Undrar hur marknaden hade tagit emot bensin och dieselpriser som diffar flera hundra procent beroende på var man tankar eller om man betalar med kort, sms eller medlemskap. Snacka om gula västar om samma tankstation tog 30kr litern av den ena kunden och 5kr per liter av hen som står vid sidan om

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 maj 2019 14:20
av Mickep
hmmm, är det något som hindrar elbilister från att dra på sig gula västar?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 maj 2019 14:45
av Nicke Nyfiken
Mickep skrev:hmmm, är det något som hindrar elbilister från att dra på sig gula västar?
Absolut inte. Jag har ofta gul väst på mig på jobbet.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 maj 2019 07:09
av Svenssons
HelectriC skrev:Undrar hur marknaden hade tagit emot bensin och dieselpriser som diffar flera hundra procent beroende på var man tankar eller om man betalar med kort, sms eller medlemskap. Snacka om gula västar om samma tankstation tog 30kr litern av den ena kunden och 5kr per liter av hen som står vid sidan om

Det duggade säkert minst lika mycket i avgasbilarnas begynnelse när man var tvungen att köpa bränslet på apotek. Nu har ju i alla fall en bensinstation börjat med betalning i egen app och gör reklam för det precis som att det vore en fördel.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2019 10:37
av Nicke Nyfiken
helix skrev:Det har inte med Ionity att göra, men det är intressant att även Clever/E.ON börjar installera 350kW-laddare. Det ryktas om att de ska bygga sina egna laddkorridorer. Det är kanon att snabbladdarna nu sprider ut sig mer och mer!
Tog de här bilderna när jag var på Löddeköpinge SuC och laddade.
Verkar som de håller fast vid CHAdeMO-handske parallellt med CCS (även om det inte finns någon sladd än) till skillnad mot Ionity:
IMG_1084.jpg
Nu är laddarna driftsatta och de har inga CHAdeMO-sladdar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2019 13:20
av AVIONIX
Geni87 skrev:joel80 skrev:Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
Tror inte de har uttalat sig om det men planerna för de första 400 stationerna verkar stanna vid vad som ser ut som Sundsvall. Utbyggnaden ska ju dock fortsätta även efter att de 400 första stationerna i Europa är klara, är övertygad om att det kommer byggas ut även längre norrut (och i Finland etc), men det ser ut att dröja ett tag om de håller sig till den ursprungliga planen.

Slutet av 2019 närmar sig med stormsteg. Jag hoppas det håller...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 maj 2019 16:02
av Geni87
AVIONIX skrev:Geni87 skrev:joel80 skrev:Har Ionity sagt nått om hur långt upp längst E4an i Sverige dom kommer gå? Sundsvall?
Tror inte de har uttalat sig om det men planerna för de första 400 stationerna verkar stanna vid vad som ser ut som Sundsvall. Utbyggnaden ska ju dock fortsätta även efter att de 400 första stationerna i Europa är klara, är övertygad om att det kommer byggas ut även längre norrut (och i Finland etc), men det ser ut att dröja ett tag om de håller sig till den ursprungliga planen.
Slutet av 2019 närmar sig med stormsteg. Jag hoppas det håller...
Yep, de måste färdigställa i snitt ~1,4 stationer per dag under resten av året om de ska nå 400. Ingen omöjlighet men om man kikar på de senaste månaderna har de hållt en takt på ca 0,5 stationer per dag, så de måste tredubbla den takten nu alternativt göra ett riktigt race till hösten. Enligt tidigare uppgifter ska iaf mark och tillstånd för i princip alla stationer vara kirrat.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 maj 2019 22:04
av joel80
I Sverige är det ju i allafall inte så konstigt att det legat lite stilla senaste månaderna.. Under vintern brukar det gå långsammare med sånna byggen.
Kanske påverkar lite i övriga Europa också?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 maj 2019 22:21
av Geni87
joel80 skrev:I Sverige är det ju i allafall inte så konstigt att det legat lite stilla senaste månaderna.. Under vintern brukar det gå långsammare med sånna byggen.
Kanske påverkar lite i övriga Europa också?
Fast just i Sverige har ju takten på färdigställande av stationer varit som högst just de senaste månaderna. Många ställen hade ju färdigställda fundament och framdragen el ganska länge innan själva laddhårdvaran installerades. Tyder på antingen för låg takt hos laddstationsleverantörerna alternativt segt att få strömmen påkopplad från nätet kanske.
Vad det än beror på så får vi hoppas att de kan öka snart. I den här takten dröjer till slutet av 2020 innan de har fått upp 400 stationer.