Sida 41 av 83

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 11:19
av jonas
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 11:39
av Niklas Z
Precis. En bil med massan placerad som hos en skivstång med viktskivor i ändarna får ett större tröghetsmoment än en där massan koncentrerats nära tyngdpunkten.

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 11:53
av snowtroll
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?

Mvh

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 13:46
av jonas
snowtroll skrev:
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?

Mvh
OM du ökar massans avstånd från tpc med 2 så blir tröghetsmomentet 4ggr större. Men om du ökar massan till det dubbla så är det bara dubbla tröghetsmomentet.
Det är alltså ett kvadratiskt förhållande till avståndet men endast linjärt med vikten.
det är alltså viktigare att massan är placerad centralt än att det är rätt viktfördelning.
Jz=m*a²/2

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 14:30
av heron
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3



Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 15:41
av Nicke Nyfiken
jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 15:57
av e5m1r
heron skrev:
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3



Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Det kommer dem med all säkerhet att göra

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 16:19
av jonas
Nicke Nyfiken skrev:
jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.

För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 16:54
av Nicke Nyfiken
jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.

För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Vi pratar här om en motor på gissningsvis 30 kg. Om den är förskjuten någon decimeter så den sitter precis framför istället för precis bakom bakaxeln tror jag spelar mindre roll totalt sett för hur bilen uppträder vid en undanmanöver. Passagerarnas antal och placering i bilen lär påverkar mer, även om de sitter närmare tpc.

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 20:04
av Bod
Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade. :D

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 20:19
av Nicke Nyfiken
Bod skrev:
Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade. :D
:lol:

Redan efter en handfull inlägg brukar trådarna hamna rejält OT på det här forumet.
Så vad förväntar du dig när tråden har drygt 1000 inlägg. ;)

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 21:35
av Smutt
heron skrev:
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3



Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Säkert innan M3 börjar levereras, med dom nya cellerna och dragkrok

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 21:45
av ollnybb
Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©

https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 22:55
av lator
ollnybb skrev:
Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©

https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
Tyvärr borttaget... :(

Re: Model 3 spotting

Postat: 25 sep 2017 23:01
av Svenssons
Ny uppladdning?


Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 00:50
av P85D
Här är den förbjudna filmen och länkar till fyra till bland kommentarerna!


Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 08:55
av joel80
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 09:04
av Smutt
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Men det var bara 2lägen så måste va en regnsensor

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 09:08
av frippan
Kör inte alla med impregnerade rutor typ rain-x eller aquapel? Då behöver man ju nästan aldrig använda några torkare.

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 09:23
av Anderzzon
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 10:42
av Svenssons
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 10:49
av lator
Model 3 torkare.jpg

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 10:51
av StefL
Svenssons skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 10:58
av Svenssons
lator skrev:
Model 3 torkare.jpg
I stand corrected! Håller visserligen fast vid att perfekt automatik är det bästa. Då kan även denna spak plockas bort. :)

Re: Model 3 spotting

Postat: 26 sep 2017 11:24
av Bjelke
StefL skrev:
Svenssons skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?
På Teslan är det "växel"-väljaren (D/N/R/P-läge) på höger sida...