Sida 42 av 268
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 12:22
av martinot
Zalman3 skrev:mati skrev:Ja, hyllningarna verkar aldrig ta slut. Jag undrar fortfarande vad bilen har för nackdelar. För visst måste det finnas nåt som är dåligt också. Jag ser fram emot långtidstesterna och när Björn Nyland får sätta klorna i en Ioniq 5. Är den verkligen så bra som det verkar så kommer den rita om elbilskartan.
Kia/Hyundai har verkligen tagit i från tårna och kommit till en ny elbilsnivå.
Måste kännas jobbigt för exempelvis VAG gruppen med MEB bilarna.
Plötsligt känns dessa bilar inte så intressanta längre.
Men visst, lite bättre blir MEB bilarna nästa år med 100kWh batteri, 600km i räckvidd och V2G. Dessutom höjs laddningen till 170kW.
Men om Kia/Hyundai också kommer med 100kWh batteri 2022, så leder de fortfarande med 240kW laddning I 800V.
Jo, känns som de tagit ett stort tekniskt kliv framåt, och även förbi den stora VAG-gruppen och MEB-plattformen. Är
mycket imponerad så här långt.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 12:30
av martinot
MrRun skrev:mati skrev:Ja, hyllningarna verkar aldrig ta slut. Jag undrar fortfarande vad bilen har för nackdelar. För visst måste det finnas nåt som är dåligt också. Jag ser fram emot långtidstesterna och när Björn Nyland får sätta klorna i en Ioniq 5. Är den verkligen så bra som det verkar så kommer den rita om elbilskartan.
Ja jag tänker precis samma sak. En sak skulle kunna vara räckvidden (som dock kan vägas upp av den snabba laddningen). Även om den är effektiv så är den ganska stor och har inte jättestort batteri.
Nackdelen i Sverige iaf är väl inte bilen i sig utan laddnätverket isåfall. Men jag räknar med att det blir bättre.
Inget slår ju (idag) SuC vid resa, men även om jag är en av de som blivit besviken på Ionity (som jag för ett par år sedan trodde skull gå ikapp/om SuC), så är det ju ändå en stor fördel att vara med i Ionity jämfört med att inte vara med i något nätverk alls (klar nackdel för tex. Jaguar, Polestar, japanerna och kineserna).
Nere på kontinenten, eller i södra Sverige och Norge, så är ju ändå Ionity ett bra alternativ. Så trots kritik mot Ionity så tycker jag det är rätt strategiskt beslut av Hyundai och KIA att gå med där (dessutom; ju fler som går med och finansierar, ju bättre möjligheter har det att utvecklas).
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 12:33
av wheels
Skall själv försöka begränsa mig och vänta på Björns tester innan jag bränner 300k i mellenskillnad. Habegäret är dock stort

Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 12:43
av Holve
Dodde skrev:Holve skrev:Hur lång leveranstid får man räkna med om man beställer en 1 juni. Ungefär..
AWD var det jag funderade på.
Rimlig gissning är Q1/22.
Aj då. Jag behöver en bil i september.
Får ta något annat
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 12:46
av Dodde
Holve skrev:Dodde skrev:Holve skrev:Hur lång leveranstid får man räkna med om man beställer en 1 juni. Ungefär..
AWD var det jag funderade på.
Rimlig gissning är Q1/22.
Aj då. Jag behöver en bil i september.
Får ta något annat
Ryktas om bakhjulsdriven i oktober.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 13:43
av Eldsig
Grattis. Vad fick du i rabatt om man får fråga?
7.300kr
Vad kostade den avtagbara kroken?
Motorvärmare? Vilken motor ska den värma? Elmotorn? Det är ju noll behov av det.
11.500 för kroken.
Gällande motorvärmare förstod jag inte heller. Det lät som att han menade typ en elektrisk kupévärmare för att inte tulla på bilens batteri.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 13:51
av Zalman3
Man kan alltså få en Semi automatisk krok på Ioniq 5.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 14:11
av heldiggrisen
Eldsig skrev:Grattis. Vad fick du i rabatt om man får fråga?
7.300kr
tackar, då kan man iaf fråga förhandlaren, och det verkar finnas utrymme för rabatt
Vad kostade den avtagbara kroken?
Motorvärmare? Vilken motor ska den värma? Elmotorn? Det är ju noll behov av det.
11.500 för kroken.
Gällande motorvärmare förstod jag inte heller. Det lät som att han menade typ en elektrisk kupévärmare för att inte tulla på bilens batteri.
Det finns redan inbygd? Eller menar säljaren att man ska ha dedikerat sladd från uttag till motorvärmaren? Mycket konstigt
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 14:22
av heldiggrisen
Måste också säga att Ioniq 5 har imponerat på mig.
Bilen(LR AWD) kostar dryga 500k i Norge (504900 NOK) men då är komfortpaket (9900kr i Sverige) inkluderat.
Motsvarande bil (vit, 19”, med komfortpaket) kostar 584 800 SEK här i Sverige, eller 514 800kr efter elbilsbonusen, en skillnad på bara 9900kr.
Är Ionity 5 LR AWD den bäst prissatta nya elbilen på marknaden för tiden, mätt mot norska priser?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 14:25
av Zalman3
heldiggrisen skrev:Måste också säga att Ioniq 5 har imponerat på mig.
Bilen(LR AWD) kostar dryga 500k i Norge (504900 NOK) men då är komfortpaket (9900kr i Sverige) inkluderat.
Motsvarande bil (vit, 19”, med komfortpaket) kostar 584 800 SEK här i Sverige, eller 514 800kr efter elbilsbonusen, en skillnad på bara 9900kr.
Är Ionity 5 LR AWD den bäst prissatta nya elbilen på marknaden för tiden, mätt mot norska priser?
Så svenska Ioniq 5 kommer efter 6 månader exporteras till Norge?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 14:29
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:Måste också säga att Ioniq 5 har imponerat på mig.
Bilen(LR AWD) kostar dryga 500k i Norge (504900 NOK) men då är komfortpaket (9900kr i Sverige) inkluderat.
Motsvarande bil (vit, 19”, med komfortpaket) kostar 584 800 SEK här i Sverige, eller 514 800kr efter elbilsbonusen, en skillnad på bara 9900kr.
Är Ionity 5 LR AWD den bäst prissatta nya elbilen på marknaden för tiden, mätt mot norska priser?
Så svenska Ioniq 5 kommer efter 6 månader exporteras till Norge?
Om bilen inte är momssmittad, så är nog det en stor farhåga.
Hur gick det med frågan om återbetalning av bonusen om man exporterade?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 14:43
av HelectriC
Eldsig skrev:Grattis. Vad fick du i rabatt om man får fråga?
7.300kr
Vad kostade den avtagbara kroken?
Motorvärmare? Vilken motor ska den värma? Elmotorn? Det är ju noll behov av det.
11.500 för kroken.
Gällande motorvärmare förstod jag inte heller. Det lät som att han menade typ en elektrisk kupévärmare för att inte tulla på bilens batteri.
Så då stämmer tesen även hos Hyundai att de stoppar hela momsen och mer därtill i fickan. Här kostar avtagbar krok 14.000 om jag inte minns fel, men då ska man komma ihåg att det är utan moms så hel beloppet går til ÅF/Hyundai.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 15:10
av martinot
heldiggrisen skrev:Måste också säga att Ioniq 5 har imponerat på mig.
Bilen(LR AWD) kostar dryga 500k i Norge (504900 NOK) men då är komfortpaket (9900kr i Sverige) inkluderat.
Motsvarande bil (vit, 19”, med komfortpaket) kostar 584 800 SEK här i Sverige, eller 514 800kr efter elbilsbonusen, en skillnad på bara 9900kr.
Är Ionity 5 LR AWD den bäst prissatta nya elbilen på marknaden för tiden, mätt mot norska priser?
Känns som de lyckats med att kombinera en tekniskt bra bil som samtidigt är extremt prisvärd. Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna skulle ta. Men det känns som koreanerna verkligen lyckats där tyskarna, kineserna och japanerna alla misslyckats (på ett eller annat sätt).
Tror att Hyundai och KIA har potential att träffa den där "sweet spot" på marknaden som kan bli riktigt framgångsrik i både volym och lönsamhet.
Kanske dessa även blir de bilar som bidrar starkast till att öka elektrifieringen i Sverige (med tanke på prissättningen här, och den kompetenta elektriska drivlinan)?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 15:42
av Zalman3
Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Vad Nissan håller på med förstår jag inte.
Deras kommande Ariya får det tufft.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 16:16
av Leo
Så då stämmer tesen även hos Hyundai att de stoppar hela momsen och mer därtill i fickan. Här kostar avtagbar krok 14.000 om jag inte minns fel, men då ska man komma ihåg att det är utan moms så hel beloppet går til ÅF/Hyundai.
Nja, eftersom dragkrok eftermonteras av återförsäljarna kommer priset att kunna skilja en del eftersom det är fri prissättning och de har olika timdebitering. Så en lite ÅF på en liten ort kan nog priset vara klart lägre än en stor ÅF centralt i storstäderna.
Har kollat mycket på Ioniq5 och EV 6.
Fast dragkrok har legat i typ 11000-13000kr
Löstagbar 15000-17000kr
Elektriskt utfällbar 23000-25000kr
Sen erbjuder vissa ÅF bara vissa alternativ som jag har märkt, men tanken är att man tekiskt ska kunna få alla tre alternativ till båda bilmodellerna.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 16:18
av Skabb1
Zalman3 skrev:
Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Vad Nissan håller på med förstår jag inte.
Deras kommande Ariya får det tufft.
Håller helt med här. Ariya kändes intressant för ett tag sedan. Men vägen till marknaden verkar oerhört lång och den känns redan frånsprungen.
Som tidigare noterats känns VW och Skoda helt klart ett snäpp bakom trots så ny plattform.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 16:19
av Leo
Angående bilpriserna så i Sverige är det i princip tvärstopp/stallorder centralt på att inte ge några rabatter på Ioniq5 eftersom man av okänd anledning (Tvekat på produkten, positionera sig på marknaden, skapa mycket PR?) valt att ge en "öppen" rabatt vilket är i nivå med vanlig företagsrabatt.
Medans man på KIA EV6 verkar köra med vanliga företagsrabatter och därför kör med ordinarie listpris som grund. I slutändan innebär det att priset skiljer väldigt lite på likvärdiga modeller OM man har avtal och möjlighet att få företagsrabatt. Kan också vara för att KIA antagligen har betydligt fler/större företagskunder som är fast i rabattänket. Då blir det jobbigt om man sätter ett pris så att den kundgruppen inte får någon "sedvanlig rabatt". Vi kan ju se även här på forumet hur många "utgår ifrån" att man ska kunna få samma rabatt på alla bilmodeller från samma märke osv. T ex det berömda LRF-avtalet som alltid ploppar upp som något självklart.
Säljarna hos respektive ÅF verkar också känna vissa tveksamheter inför att en KIA/HYUNDAI ska ha ett listpris >600 000kr oavsett hur bra bilarna anses vara. Det verkar ha varit en hel del diskussioner mellan respektive generalagent och deras ÅF omkring det.
Angående tilldelning/volymer indikeras det tydligen nu även på KIA att leveranstiderna börjat dra iväg, framför allt på AWD-modellen. Sen har alla ÅF på respektive märke fått en "egen" volym/tilldelning så där många ÅF (storstäder?) i princip redan sålt slut på årets volym så kan det fortfarande finnas bilar kvar hos andra ÅF. Mitt tips är att kontakta en mindre ÅF på en mindre ort om man söker efter bil i visst utförande. Verkar vara olika "kvoter" de har för RWD/AWD.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 16:35
av Zalman3
Leo skrev:Angående bilpriserna så i Sverige är det i princip tvärstopp/stallorder centralt på att inte ge några rabatter på Ioniq5 eftersom man av okänd anledning (Tvekat på produkten, positionera sig på marknaden, skapa mycket PR?) valt att ge en "öppen" rabatt vilket är i nivå med vanlig företagsrabatt.
Medans man på KIA EV6 verkar köra med vanliga företagsrabatter och därför kör med ordinarie listpris som grund. I slutändan innebär det att priset skiljer väldigt lite på likvärdiga modeller OM man har avtal och möjlighet att få företagsrabatt. Kan också vara för att KIA antagligen har betydligt fler/större företagskunder som är fast i rabattänket. Då blir det jobbigt om man sätter ett pris så att den kundgruppen inte får någon "sedvanlig rabatt". Vi kan ju se även här på forumet hur många "utgår ifrån" att man ska kunna få samma rabatt på alla bilmodeller från samma märke osv. T ex det berömda LRF-avtalet som alltid ploppar upp som något självklart.
Säljarna hos respektive ÅF verkar också känna vissa tveksamheter inför att en KIA/HYUNDAI ska ha ett listpris >600 000kr oavsett hur bra bilarna anses vara. Det verkar ha varit en hel del diskussioner mellan respektive generalagent och deras ÅF omkring det.
Angående tilldelning/volymer indikeras det tydligen nu även på KIA att leveranstiderna börjat dra iväg, framför allt på AWD-modellen. Sen har alla ÅF på respektive märke fått en "egen" volym/tilldelning så där många ÅF (storstäder?) i princip redan sålt slut på årets volym så kan det fortfarande finnas bilar kvar hos andra ÅF. Mitt tips är att kontakta en mindre ÅF på en mindre ort om man söker efter bil i visst utförande. Verkar vara olika "kvoter" de har för RWD/AWD.
Lrf rabatt hos Kia.
e-Niro: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
e-Soul: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
EV6: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 18:28
av Tessi19
Holve skrev:Hur lång leveranstid får man räkna med om man beställer en 1 juni. Ungefär..
AWD var det jag funderade på.
AWD kommer senare än RWD. Första RWD hösten 21?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 19:49
av martinot
Skabb1 skrev:Zalman3 skrev:
Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Vad Nissan håller på med förstår jag inte.
Deras kommande Ariya får det tufft.
Håller helt med här. Ariya kändes intressant för ett tag sedan. Men vägen till marknaden verkar oerhört lång och den känns redan frånsprungen.
Som tidigare noterats känns VW och Skoda helt klart ett snäpp bakom trots så ny plattform.
Håller med er båda. Nissan var tidiga på BEV-marknaden med Leaf, och borde haft ett bra både tekniskt och marknadsmässigt försprång. Ytterst förvånad. Känns som de helt tappat greppet och farten med Ariya.
Samma sak med VAG som satsade relativt tidigt (även om inte lika tidigt som Nissan och Tesla), och stort på omställningen till BEV. Audi e-tron var ju en riktigt bra och lyckad första BEV (även om de, precis som Tesla och Leaf, haft sina barnsjukdomar/missar).
De enda som effektivitetsmässigt lyckats på allvar ta upp kampen med Tesla, är ju Hyundai och KIA. De har samtidigt helt sprungit om ringar runt Nissan och VAG i processen.
Nissan och VAG kommer helt klart få extremt tuff konkurrens här. Känns som både kineserna (som annars varit tidiga med BEV och satsar stort där) och japanerna (som är enormt duktiga, och lite av referensen och benchmarken inom biltillverkningsindustrin) inte alls lyft sig till samma tekniska nivå som koreanerna.
Är seriöst mäkta imponerad av hur väl Hyundai och KIA lyckats med deras senaste elbilsarkitektur/plattform.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 22:08
av heldiggrisen
Hoppas campingpaketet kommer till Sverige.
Finns mer att läsa här, om du kan koreanska, eller använder Google translate.
https://m.hgenuinemall.com/search/item/view/21128
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 22:37
av Bodes_dad
Ser onekligen lovande ut. Han någon sett något utlåtande om strålkastarna? Håller helljuset för Norrland i December?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 22 maj 2021 22:56
av Zalman3
Skabb1 skrev:Zalman3 skrev:
Denna stora volymmarknad trodde jag att VW, Nissan eller kineserna.
Vad Nissan håller på med förstår jag inte.
Deras kommande Ariya får det tufft.
Håller helt med här. Ariya kändes intressant för ett tag sedan. Men vägen till marknaden verkar oerhört lång och den känns redan frånsprungen.
Som tidigare noterats känns VW och Skoda helt klart ett snäpp bakom trots så ny plattform.
Det tråkiga med Nissan är att de ramlat ner till näst sista plats på Autoindex listan. Bara Fiat är sämre.
Enligt Vibilägares pod.
https://www.vibilagare.se/podcast/skoda ... ns-framtid
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 23 maj 2021 09:52
av HelectriC
Bodes_dad skrev:Ser onekligen lovande ut. Han någon sett något utlåtande om strålkastarna? Håller helljuset för Norrland i December?
Tyvärr verkar de inte ha matrixfunktion. Det är en av sakerna jag kommer sakna enormt från Polestar om jag väljer att sälja den.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 23 maj 2021 09:59
av Bjelke
HelectriC skrev:Bodes_dad skrev:Ser onekligen lovande ut. Han någon sett något utlåtande om strålkastarna? Håller helljuset för Norrland i December?
Tyvärr verkar de inte ha matrixfunktion. Det är en av sakerna jag kommer sakna enormt från Polestar om jag väljer att sälja den.
Borde inte Matrix bli branschstandard snart?
