Sida 44 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 12:07
av EnTraktor
Hur gör man för att ladda på ionity?
Hittade ingen info hur man får tag på en tag. Eller kan man betala direkt vid laddaren?

Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 12:18
av taliz
dawar skrev:
taliz skrev:
dawar skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Kan bli tight med en etron på vintern. ;)
Räckvid i vintertest drygt 30 mil..



https://www.elbil24.no/tester/audi-e-tr ... t/70709077
Man kör inte i 90 på E4an(såvida man inte är långtradarchaffis)..
Teslabjörn testade etron på vintern i 120km/h på motorväg, se i videon nedan vid 37 min, och landar på 3.2kWh/mil. Absolut väldigt högt men inte nära >4kWh/mil som krävs för att inte klara 20 mil.
Kanske det är bara jag, men tycker det är trist med hela "min elbil är mycket bättre än din elbil" diskussionen. Tror det bara spelar elbilskritikerna i händerna när erfarna elbilsägare anti-säljer andra märken...

nek0 skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Kan bli tight med en etron på vintern. ;)
Om man kan lita på https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 563e3a0466 är det inga problem.
Undrar varför du måste skriva negativt om allt som inte är Tesla?

Notera smileyn i slutet på mitt inlägg.
Hursomhelst, man går då från 100% till 10% enligt din abrp-länk nek0. Det är ju faktiskt ganska tight, och segt att ladda till 100%. Skulle man ha motvind också...
Man får köra lite långsammare helt enkelt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 12:55
av nek0
Taliz oavsett smileyn vet jag vad du tycker, det har du skrivit om så många gånger tidigare.
I https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 107e38afad är det -20C 5m/s motvind och massa snö.
Sedan är det fråga om det finns folk som kör 120 km/h i sånt oväder. Själv skulle inte jag göra det.
Så här blir det med en X90 https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... caf427b90b
Tycker inte att det är någon större skillnad .

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 12:57
av Laban
taliz skrev:
Man får köra lite långsammare helt enkelt.
Vilket man vanligtvis också gör vintertid.

Men tillbaka till ämnet, någon som hört något om andra märken som är på väg in i Ionity ? Eller kommer PSA, Nissan/Renault, Volvo osv bara flyta med strömmen och låta andra göra jobbet ?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 13:17
av taliz
nek0 skrev:
Taliz oavsett smileyn vet jag vad du tycker, det har du skrivit om så många gånger tidigare.
I https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 107e38afad är det -20C 5m/s motvind och massa snö.
Sedan är det fråga om det finns folk som kör 120 km/h i sånt oväder. Själv skulle inte jag göra det.
Så här blir det med en X90 https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... caf427b90b
Tycker inte att det är någon större skillnad .
Du tycker alltså det är rättvist att jämföra med en gammal modell som inte längre säljs?
Med en X LR med samma förhållande och hastighet anländer man med 30% istf 10%.
Rätt stor skillnad.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 13:39
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
Taliz oavsett smileyn vet jag vad du tycker, det har du skrivit om så många gånger tidigare.
I https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 107e38afad är det -20C 5m/s motvind och massa snö.
Sedan är det fråga om det finns folk som kör 120 km/h i sånt oväder. Själv skulle inte jag göra det.
Så här blir det med en X90 https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... caf427b90b
Tycker inte att det är någon större skillnad .
Du tycker alltså det är rättvist att jämföra med en gammal modell som inte längre säljs?
Med en X LR med samma förhållande och hastighet anländer man med 30% istf 10%.
Rätt stor skillnad.
För det första så påstod du "Kan bli tight med en etron på vintern. ;)" och det stämmer inte.
För det andra så kan man faktiskt köpa X90 begagnad . Eller tycker du att man ska ha snabbladdare bara för nya bilar?

Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 13:54
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Taliz oavsett smileyn vet jag vad du tycker, det har du skrivit om så många gånger tidigare.
I https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 107e38afad är det -20C 5m/s motvind och massa snö.
Sedan är det fråga om det finns folk som kör 120 km/h i sånt oväder. Själv skulle inte jag göra det.
Så här blir det med en X90 https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... caf427b90b
Tycker inte att det är någon större skillnad .
Du tycker alltså det är rättvist att jämföra med en gammal modell som inte längre säljs?
Med en X LR med samma förhållande och hastighet anländer man med 30% istf 10%.
Rätt stor skillnad.
För det första så påstod du "Kan bli tight med en etron på vintern. ;)" och det stämmer inte.
För det andra så kan man faktiskt köpa X90 begagnad . Eller tycker du att man ska ha snabbladdare bara för nya bilar?
”Stämmer inte”? Mitt ursprungliga inlägg var en ren gissning. Sen kommer du med en länk som rakt av bekräftar det. Att tvingas ladda till 100% och enligt beräkningen anlända med bara 10% är VÄLDIGT tight IMO.

Man kan förövrigt köpa en egolf begagnad också. Men vad har det för relevans i jämförelsen?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 14:49
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Taliz oavsett smileyn vet jag vad du tycker, det har du skrivit om så många gånger tidigare.
I https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 107e38afad är det -20C 5m/s motvind och massa snö.
Sedan är det fråga om det finns folk som kör 120 km/h i sånt oväder. Själv skulle inte jag göra det.
Så här blir det med en X90 https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... caf427b90b
Tycker inte att det är någon större skillnad .
Du tycker alltså det är rättvist att jämföra med en gammal modell som inte längre säljs?
Med en X LR med samma förhållande och hastighet anländer man med 30% istf 10%.
Rätt stor skillnad.
För det första så påstod du "Kan bli tight med en etron på vintern. ;)" och det stämmer inte.
För det andra så kan man faktiskt köpa X90 begagnad . Eller tycker du att man ska ha snabbladdare bara för nya bilar?
”Stämmer inte”? Mitt ursprungliga inlägg var en ren gissning. Sen kommer du med en länk som rakt av bekräftar det. Att tvingas ladda till 100% och enligt beräkningen anlända med bara 10% är VÄLDIGT tight IMO.

Man kan förövrigt köpa en egolf begagnad också. Men vad har det för relevans i jämförelsen?
Nej precis en e-golf har ingen relevans i jämförelsen och jag fattar inte varför du tar upp den. Vilken elbil tycker du motsvarar en e-tron bättre än en X90?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 14:55
av macky
Kan gissa att det blir en Ionity vid Gränna där det ju ligger en stor circle k om inte i Jönköping. Som ngn påpekade tidigare ser det ju ut som att det ska bli en till station mellan Mantorp och Värnamo på Ionitys ursprungskarta.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 14:57
av nek0
macky skrev:
Kan gissa att det blir en Ionity vid Gränna där det ju ligger en stor circle k om inte i Jönköping. Som ngn påpekade tidigare ser det ju ut som att det ska bli en till station mellan Mantorp och Värnamo på Ionitys ursprungskarta.
Hoppas att den blir i Jönköping :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 17:47
av macky
Kollade för övrigt in stationen i Södertälje på vägen hem och den var klar så när som på laddarna. :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 17:50
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Taliz oavsett smileyn vet jag vad du tycker, det har du skrivit om så många gånger tidigare.
I https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 107e38afad är det -20C 5m/s motvind och massa snö.
Sedan är det fråga om det finns folk som kör 120 km/h i sånt oväder. Själv skulle inte jag göra det.
Så här blir det med en X90 https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... caf427b90b
Tycker inte att det är någon större skillnad .
Du tycker alltså det är rättvist att jämföra med en gammal modell som inte längre säljs?
Med en X LR med samma förhållande och hastighet anländer man med 30% istf 10%.
Rätt stor skillnad.
För det första så påstod du "Kan bli tight med en etron på vintern. ;)" och det stämmer inte.
För det andra så kan man faktiskt köpa X90 begagnad . Eller tycker du att man ska ha snabbladdare bara för nya bilar?
”Stämmer inte”? Mitt ursprungliga inlägg var en ren gissning. Sen kommer du med en länk som rakt av bekräftar det. Att tvingas ladda till 100% och enligt beräkningen anlända med bara 10% är VÄLDIGT tight IMO.

Man kan förövrigt köpa en egolf begagnad också. Men vad har det för relevans i jämförelsen?
Nej precis en e-golf har ingen relevans i jämförelsen och jag fattar inte varför du tar upp den. Vilken elbil tycker du motsvarar en e-tron bättre än en X90?
Läste du inte vad jag skrev? X LR.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 17:58
av taliz
Rent allmänt är det ju najs om IONITY inte hamnar på precis samma ställen som Superchargers.
Krydda det med lite "hyperchargers" från Fortum, eon och andra så blir det nog riktigt trevligt om några år.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 08:24
av nek0
taliz skrev: "Läste du inte vad jag skrev? X LR"

Jo jag läste vad du skrev, men kan du utveckla det? X LR är mycket dyrare och har mycket större batteri , sedan kvittar det om det är 10 eller 30% kvar i batteriet . Glöm inte att vi pratar om Mjölby-Värnamo resan, är det möjlig eller inte att nå laddaren utan att man måste sänka hastigheten till 90km/h :) . Eftersom jag misstänker vad du kommer svara kommer jag inte besvara ditt nästa inlägg. Tycker bara att det är pinsamt att du nedvärderar allt som inte är Tesla och jag bara undrar hur det blir när du äntligen får din Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 08:32
av OfarligTesla
nek0 skrev:
taliz skrev: "Läste du inte vad jag skrev? X LR"

Jo jag läste vad du skrev, men kan du utveckla det? X LR är mycket dyrare och har mycket större batteri , sedan kvittar det om det är 10 eller 30% kvar i batteriet . Glöm inte att vi pratar om Mjölby-Värnamo resan, är det möjlig eller inte att nå laddaren utan att man måste sänka hastigheten till 90km/h :) . Eftersom jag misstänker vad du kommer svara kommer jag inte besvara ditt nästa inlägg. Tycker bara att det är pinsamt att du nedvärderar allt som inte är Tesla och jag bara undrar hur det blir när du äntligen får din Tesla.
Undrar också hur han ställer sig till att Tesla fram tills några månader sålde en X som hade större problem mellan sina superchargers på sträckan och den nya SR är knappt bättre än e-tron skulle vara där. Teslorna tar ju dessutom en evighet bara att ladda så högt också så på långresa skulle en e-tron vinna.

Det är helt enkelt inga problem att ta sig mellan de laddarna i e-tron ens i hög hastighet, -20 och snöstorm, och det inträffar typ aldrig att man sitter och trycker motorvägshastighet i de förhållandena utan då går hastigheten ner och räckvidden blir mycket längre.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 08:40
av nek0
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev: "Läste du inte vad jag skrev? X LR"

Jo jag läste vad du skrev, men kan du utveckla det? X LR är mycket dyrare och har mycket större batteri , sedan kvittar det om det är 10 eller 30% kvar i batteriet . Glöm inte att vi pratar om Mjölby-Värnamo resan, är det möjlig eller inte att nå laddaren utan att man måste sänka hastigheten till 90km/h :) . Eftersom jag misstänker vad du kommer svara kommer jag inte besvara ditt nästa inlägg. Tycker bara att det är pinsamt att du nedvärderar allt som inte är Tesla och jag bara undrar hur det blir när du äntligen får din Tesla.
Undrar också hur han ställer sig till att Tesla fram tills några månader sålde en X som hade större problem mellan sina superchargers på sträckan och den nya SR är knappt bättre än e-tron skulle vara där. Teslorna tar ju dessutom en evighet bara att ladda så högt också så på långresa skulle en e-tron vinna.

Det är helt enkelt inga problem att ta sig mellan de laddarna i e-tron ens i hög hastighet, -20 och snöstorm, och det inträffar typ aldrig att man sitter och trycker motorvägshastighet i de förhållandena utan då går hastigheten ner och räckvidden blir mycket längre.
Det var just en sån resa jag räknade åt honom i ABRP, -20C snöstorm och 5m/s motvind och då kom ju e-tron till laddaren med 10%kvar utan att man behövde sänka farten . Som du skrev ,vilken idiot skulle köra i sån oväder utan att själv sänka farten?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 11:11
av mati
Att snabbladda en e-tron till 100% är inget problem. Det tar typ 10 minuter längre än att ladda till 80%. Det går inte att jämföra med en Tesla eller andra elbilar som laddar väldigt segt de sista procenten. Så sett är diskussionen kring hur mycket en e-tron behöver laddas för att klara em viss sträcka rätt så överflödig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 11:24
av LarsL
Energisnåla bilar påverkas mer av yttre omständigheter som kyla och slask än de som redan från början slösar med energin, lite som med avgasbilar kontra elbilar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 11:30
av HerrNilsson
Enköping idag. 4 platser med fundament för ytterligare 2. Ej påkoplade ännu dock.
IMG_6441.jpg
IMG_6440.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 11:36
av Xeik
Jag frågar samma som EnTraktor försökte sig på tidigare i tråden, hen fick aldrig något svar på frågan hur man betalar för laddning vid ionity?
Antagligen så missades frågan bland det stora räckviddskriget mellan Audi och Tesla ;)

Går det med kreditkort eller är det app som gäller?
Funkar laddarna stabilt, så att man vågar komma dit med 10% kvar?
Har även införskaffat en plugsurfing tagg. Funkar den också tro?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 11:49
av mati
LarsL skrev:
Energisnåla bilar påverkas mer av yttre omständigheter som kyla och slask än de som redan från början slösar med energin, lite som med avgasbilar kontra elbilar.
Tror du det? En tung e-tron med breda däck borde väl drabbas mer av en slaskig väg än en lätt i3 med sina smala cykelhjul?
I fallet med avgasbilar är det ju så att de helt enkelt är mindre ineffektiva i höga farter, eller vid hög motorlast, vilket gör att förbrukningen inte ökar lika mycket som den hade gjort om verkningsgraden hade varit konstant. Jag vet inte om man kan dra riktigt samma slutsats för elbilar.
Det som ger upphov till ökad förbrukning på vintern är ju bl a uppvärmningen av kupé och batteri. Värmaren är dock en ganska så konstant energiförbrukare (dvs konstant kWh/tidsenhet) som borde ha en mindre påverkan ju fortare man kör när man räknar kWh/km. Ungefär som ACn i en bensinbil som kan ge dubbelt så hög förbrukning i stadstrafik medan det blir försumbar merförbrukning på motorvägen.
Xeik skrev:
Jag frågar samma som EnTraktor försökte sig på tidigare i tråden, hen fick aldrig något svar på frågan hur man betalar för laddning vid ionity?
Antagligen så missades frågan bland det stora räckviddskriget mellan Audi och Tesla ;)

Går det med kreditkort eller är det app som gäller?
Funkar laddarna stabilt, så att man vågar komma dit med 10% kvar?
Har även införskaffat en plugsurfing tagg. Funkar den också tro?
Antingen så betalar man med appen, och då är det 80kr per laddning, eller så tar man t.ex. Plugsurfing-brickan och då betalar man per kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 12:34
av AVIONIX
mati skrev:
LarsL skrev:
Energisnåla bilar påverkas mer av yttre omständigheter som kyla och slask än de som redan från början slösar med energin, lite som med avgasbilar kontra elbilar.
Tror du det? En tung e-tron med breda däck borde väl drabbas mer av en slaskig väg än en lätt i3 med sina smala cykelhjul?
I fallet med avgasbilar är det ju så att de helt enkelt är mindre ineffektiva i höga farter, eller vid hög motorlast, vilket gör att förbrukningen inte ökar lika mycket som den hade gjort om verkningsgraden hade varit konstant. Jag vet inte om man kan dra riktigt samma slutsats för elbilar.
Det som ger upphov till ökad förbrukning på vintern är ju bl a uppvärmningen av kupé och batteri. Värmaren är dock en ganska så konstant energiförbrukare (dvs konstant kWh/tidsenhet) som borde ha en mindre påverkan ju fortare man kör när man räknar kWh/km. Ungefär som ACn i en bensinbil som kan ge dubbelt så hög förbrukning i stadstrafik medan det blir försumbar merförbrukning på motorvägen.
Xeik skrev:
Jag frågar samma som EnTraktor försökte sig på tidigare i tråden, hen fick aldrig något svar på frågan hur man betalar för laddning vid ionity?
Antagligen så missades frågan bland det stora räckviddskriget mellan Audi och Tesla ;)

Går det med kreditkort eller är det app som gäller?
Funkar laddarna stabilt, så att man vågar komma dit med 10% kvar?
Har även införskaffat en plugsurfing tagg. Funkar den också tro?
Antingen så betalar man med appen, och då är det 80kr per laddning, eller så tar man t.ex. Plugsurfing-brickan och då betalar man per kWh.
Va? Jag har använt min PlugSurfing bricka och fått betala 80:- per laddning. Hur ändrar jag till kWh debitering?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 12:51
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev: "Läste du inte vad jag skrev? X LR"

Jo jag läste vad du skrev, men kan du utveckla det? X LR är mycket dyrare och har mycket större batteri , sedan kvittar det om det är 10 eller 30% kvar i batteriet . Glöm inte att vi pratar om Mjölby-Värnamo resan, är det möjlig eller inte att nå laddaren utan att man måste sänka hastigheten till 90km/h :) . Eftersom jag misstänker vad du kommer svara kommer jag inte besvara ditt nästa inlägg. Tycker bara att det är pinsamt att du nedvärderar allt som inte är Tesla och jag bara undrar hur det blir när du äntligen får din Tesla.
Nä nu är du ute och cyklar. En X LR kostar från 1039000kr. Motsvarande etron kostar från 1095000kr.
Etron har ca 95kwh batteri(men mycket mindre tillgängligt), medan X har ca 100kwh.

Jag nedvärderar sådant som är underlägset, konstigt vore väl annars?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 12:54
av taliz
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev: "Läste du inte vad jag skrev? X LR"

Jo jag läste vad du skrev, men kan du utveckla det? X LR är mycket dyrare och har mycket större batteri , sedan kvittar det om det är 10 eller 30% kvar i batteriet . Glöm inte att vi pratar om Mjölby-Värnamo resan, är det möjlig eller inte att nå laddaren utan att man måste sänka hastigheten till 90km/h :) . Eftersom jag misstänker vad du kommer svara kommer jag inte besvara ditt nästa inlägg. Tycker bara att det är pinsamt att du nedvärderar allt som inte är Tesla och jag bara undrar hur det blir när du äntligen får din Tesla.
Undrar också hur han ställer sig till att Tesla fram tills några månader sålde en X som hade större problem mellan sina superchargers på sträckan och den nya SR är knappt bättre än e-tron skulle vara där. Teslorna tar ju dessutom en evighet bara att ladda så högt också så på långresa skulle en e-tron vinna.

Det är helt enkelt inga problem att ta sig mellan de laddarna i e-tron ens i hög hastighet, -20 och snöstorm, och det inträffar typ aldrig att man sitter och trycker motorvägshastighet i de förhållandena utan då går hastigheten ner och räckvidden blir mycket längre.
Du syftar på 75orna? Jag skulle inte köpa en sån. Möjligtvis begagnad till riktigt bra pris. Man kan ju byta till ett 100 pack. ;)

Ionitys laddnätverk

Postat: 23 jun 2019 13:12
av taliz
mati skrev:
Att snabbladda en e-tron till 100% är inget problem. Det tar typ 10 minuter längre än att ladda till 80%. Det går inte att jämföra med en Tesla eller andra elbilar som laddar väldigt segt de sista procenten. Så sett är diskussionen kring hur mycket en e-tron behöver laddas för att klara em viss sträcka rätt så överflödig.
Med den lilla brasklappen att 100% snarare är någonstans mellan 80-85%, och 80% någonstans mellan 60-65%.
Audi/VW har verkligen lyckats vilseleda allmänheten igen.

Tesla kanske borde bygga ett "Vuskswagen mode" där de trixar med siffrorna så det ser ut som man laddat till 100% fast man bara laddat till säg 70%(eller vad som nu krävs för att få samma range som etron).