Sida 48 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 17 dec 2018 13:11
av Verdi
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Det är löjligt att Audi (och alla andra tillverkare) ligger så pass långt efter Tesla men det är roligt att de äntligen har anmält sig till loppet och även ifall specen inte har en Wow-faktor jämfört med Tesla så verkar Audi ändå göra sakerna rätt och det verkar bli ett par mycket kompetenta och genomtänkta elbilar.
Detta är inte riktat till dig, utan mer allmänt. Men okej.. Först så får fossilbilstillverkarna skit och blir häcklade över att de inte kan tillverka elbilar. När elbilarna är på gång, så får de skit och häcklas för att det tar för lång tid och att bilarna är sämre än Tesla. När väl bilarna kommer ut på marknaden så får de skit för att de är för dyra sett till vad man får?

Man måste tänka på att Tesla började med elbilar, medan fossilbilstillverkarna står inför en omställning. Man kan inte bara helt abrupt sluta att tillverka något och sedan ha ersättningsprodukten ute dagen efter. Jag sitter själv i en tillverkande industri som i jämförelse har snabba omställningar. Men en ny produkt tar ändå ett antal år att utveckla och säkerställa kvaliten på.

Om vi nu är så miljömedvetna så bör vi väl istället hylla alla som försöker att ställa om? Sen kan jag personligen tycka att det är väldigt väldigt märkligt att det läggs fokus på dyra prestandavarianter. För även om vi i Sverige har hyfsat ren el, så är det inte så på många delar i världen. Så, hur miljösmart är det egentligen att bränna energi i onödan på att ligga och köra som en 18-åring?

Absolut. Själv grundar sig min frustration i att de mest bygger "törstiga" SUV:ar eller småbilar med kort räckvidd. Samt att de inte förrän nu förstått värdet av ett riktigt laddnätverk. De där spridda 50 kW-laddarna som står en och en ser jag mest som nödladdare och är ingenting jag vill vara beroende av.

Audi e-tron

Postat: 17 dec 2018 13:28
av taliz
Man ska nog inte höja etron till skyarna innan folk ens fått leverans.

Chevrolet Bolt skulle ju vara perfekt och en "Tesla killer", idag är den så gott som bortglömd.
Nya Leaf skulle ju vara sååå mycket bättre än den gamla, och bli en riktig hit. Idag vet vi, bl.a. pga "chargegate", att det är "same old story".
Jaguar iPace hyllades också, idag vet vi att den dras med en del problem.
Hyundai Kona och Kia Niro är budgetbilar som folk nu tycker kan vara värda mer än dubbla ICE-priset i BEV version. Själv tror jag att när nyhetens behag lagt sig, så kommer folk fundera en extra gång och inse just detta faktum.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 dec 2018 13:38
av Svenssons
taliz skrev:
Man ska nog inte höja etron till skyarna innan folk fått leverans.

Chevrolet Bolt skulle ju vara perfekt och en "Tesla killer", idag är den så gott som bortglömd.
Nya Leaf skulle ju vara sååå mycket bättre än den gamla, och bli en riktig hit. Idag vet vi, bl.a. pga "chargegate", att det är "same old story".
Jaguar iPace hyllades också, idag vet vi att den dras med en del problem.
Hyundai Kona och Kia Niro är budgetbilar som folk nu tycker kan vara värda mer än dubbla ICE-priset i BEV version. Själv tror jag att när nyhetens behag lagt sig, så kommer folk fundera en extra gång och inse just detta faktum.
Bolt hyllades av vissa för de trodde den skulle vara en Tesladödare. Den fick snabbt kritik på utseende, plastighet och baksäte dock och sedan snubblade GM på det där med att faktiskt kunna bygga bilarna (och få tag på batteri).

Jaguar och Leaf skulle väl kunnat vara en bra bilar och verkar vara det i det stora hela men de har inte lyckats särskilt väl med laddningen och priset är inte där en del hoppades att det skulle vara.

Audi verkar dock vara en bil med tysk kvalitet och bra teknik när det kommer till hantering av temperatur för batterierna. De verkar ha tänkt till ett extra varv. De verkar dock inte kunna nå upp till Teslas uppgifter när det kommer till specifikation på papperet. Lär inte vara en billig bil heller men det är nog ingen som tror det heller.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 dec 2018 13:38
av Verdi
taliz skrev:
Man ska nog inte höja etron till skyarna innan folk ens fått leverans.

Chevrolet Bolt skulle ju vara perfekt och en "Tesla killer", idag är den så gott som bortglömd.
Nya Leaf skulle ju vara sååå mycket bättre än den gamla, och bli en riktig hit. Idag vet vi, bl.a. pga "chargegate", att det är "same old story".
Jaguar iPace hyllades också, idag vet vi att den dras med en del problem.
Hyundai Kona och Kia Niro är budgetbilar som folk nu tycker kan vara värda mer än dubbla ICE-priset i BEV version. Själv tror jag att när nyhetens behag lagt sig, så kommer folk fundera en extra gång och inse just detta faktum.

Nej, e-tron kommer antagligen dra minst lika mycket som I-Pace om man ser till frontarea och Cd-värde. Om nu inte Audi trollat med drivlinan. Snabbare laddning än Tesla kommer ju hjälpa till på långresa dock så nog kommer det ändå bli en användbar bil helt klart.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 dec 2018 05:28
av Zalman3
Audi e-tron 55 Quattro verkar vara en avgasbilsdödare av rang.
En hel nivå bättre än Q5, Q7 och Q8.

"Pangpremiär för Audis elbil – "kanske den bästa hittills"
Audi E-tron är den tyska biltillverkarens första elbil. Men det här är en genomtänkt och mogen produkt för att vara första försöket. E-tron, som i storlek ligger mellan Q5 och Q7, imponerar på i princip alla punkter. "
https://www.di.se/bil/pangpremiar-for-a ... -hittills/

Re: Audi e-tron

Postat: 19 dec 2018 13:25
av Mr S
Skön 40 minuters dokumentär om hur de utvecklat e-tron.


Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 08:55
av blincoln
Vi har lagt in en preliminär modell av e-tron i ABRP på betasiten: https://abetterrouteplanner.com/beta . Modellen är baserad på mätbara fakta om bilen och lite spekulation, WLTP och EPA bryr vi oss inte alls om. Om någon har mer info, videos eller mätningar som visar egenskaper om förbrukning osv så är de varmt välkomna!

Laddkurvan är ju helt fantastisk: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... on-Quattro
Det gör också att en körning längs E4an blir direkt plågsam: https://abetterrouteplanner.com/beta/?p ... 582e22e219 - eftersom alla CCS-laddare längs den sträckan är 50 kW kan den ladda fullt precis var som helst, allt går lika långsamt :-)
Lite roligare blir det genom Tyskland, men man ser att den försöker maxa laddningen på snabba laddare: https://abetterrouteplanner.com/beta/?p ... a2038ae5ed

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 09:28
av Mr S
Autogefühl har publicerat sin test från Abu Dhabi. Jag gillar Thomas, han är väldigt detaljerad och ärlig. Tex så sågar han de digitala speglarna längs med fotknölarna. Jag förstår honom, och är glad att jag valde vanliga speglar.

In today’s Autogefühl's episode, we present you the full driving review of the series production model of the Audi e-tron. As always we cover exterior, interior, engines and driving experience. We show you road driving, a real electric range test, some offroad and a recuperation test.



Ha en skön ju nu alla!

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 09:43
av mati
Det var mest pga hans kritiska kommentarer från tidigare tester att jag valde att avstå från de digitala speglarna. Det är mer en gimmick än en praktisk funktion tror jag.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 11:37
av Bjelke
mati skrev:
Det var mest pga hans kritiska kommentarer från tidigare tester att jag valde att avstå från de digitala speglarna. Det är mer en gimmick än en praktisk funktion tror jag.
Ja det känns inte helt funktionellt liksom, även om förbrukningen kan sänkas...
Jag skulle värdera teknik där man trollar bort stolparna där istället mycket högre! :) Citroen hade väl nåt på G förut iaf, skulle vara guld värt i många situationer ju...
Edit: såhär typ... (det var Continetal som visade upp det här nyligen)
godbye Astolpe.JPG

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 12:59
av mati
De virtuelle speglarna har tre nackdelar såvitt jag kan se det (utan att ha provat själv).
Den första är att bilden inte är tredimensionell, vilket gör det svårare att bedöma avstånd. Den andra nackdelen är att skärmarna kanske blir svåra att se när solen lyser rakt på dem. Möjligen kompenseras den nackdelen genom att de fungerar bättre i mörker än vanliga speglar. Vet inte. Den tredje nackdelen är att de är på fel ställe. Möjligen en vanesak, men alla som har kört en e-tron med dessa kameraspeglar rapporterar samma sak. Man tittar automatiskt genom fönstret där spegeln brukar sitta. Det är liksom inprogrammerat i skallen. Sen är det inte som man kanske skulle tro, nämligen att man blixtsnabbt märker att det inte finns någon spegel där och sänker blicken. Nej, man tittar, man ser ingenting eftersom det inte finns någon spegel där, och så kopplar hjärnan att det inte finns någon bil där. Och så byter man fil. Det är kanske en vanesak, men det känns lite som att det är nånting som vanligt folk kommer rata eftersom det innebär att man verkligen måste tänka om.
Jag är helt klart för nya idéer och jag är inte rädd för ny teknik. Men jag valde bort dessa kameraspeglar eftersom jag är rädd att jag kommer att irritera mig på dem mer än att jag tycker att det är coolt. Sen är ju inte e-tron enda bilen jag kommer att köra. Vi kommer säkerligen fortsätta använda e-Golfen som vardagsbil, som jag då kör mycket oftare, och den har ju vanliga speglar. Hur går det då? Fattar man liksom? Jag är rädd att man inte gör det.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 13:29
av p1457
En till nackdel är att man inte kan ändra vad man ser i spegeln genom att luta sig framåt.
Kanske har kamerorna tillräckligt vid vinkel för att det inte ska spela någon roll.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 14:55
av Jerker
p1457 skrev:
En till nackdel är att man inte kan ändra vad man ser i spegeln genom att luta sig framåt.
Kanske har kamerorna tillräckligt vid vinkel för att det inte ska spela någon roll.
Just det! Det en aspekt som jag inte tänkt på.

Nej, jag är inte heller så imponerad av de där spegelkamerorna. Om bildskärmarna hade suttit på var sida om ratten (om det skulle gå att ordna) så att man i princip hade dem i blickfånget, så hade det var en enorm fördel, men inte med den nuvarande placeringen.

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 14:59
av Off Grid Byggaren
Audi e-tron är nu typgodkänd och har en räckvidd på upp till 41,7 mil enligt den nya körcykeln WLTP.

Förbrukningen anges till 22,5- 26,2 kWh/100 km beroende på utrustningsnivå.

Källa: Nyhetsbrev från Audi kl 14:07 idag
Audi.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 21 dec 2018 18:51
av mati
Och så ska man titta på ovan video istället för Kalle Anka, enligt Audis nyhetsbrev. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 08:11
av mati
blincoln skrev:
Vi har lagt in en preliminär modell av e-tron i ABRP på betasiten: ...
Laddkurvan är ju helt fantastisk...
Intressant att ABRP utan blinka föreslår att man ska ladda till 100%. Första impulsen man får är att det måste vara fel, men man är ju så van vid Teslas laddkurva. Roligt att åka norrut genom Dalarna. Att åka till Åre eller liknande är plötsligt mycket enklare än med en Tesla med tanke på 175kW-laddaren i Kristinehamn och alla 100-laddare runt Siljan.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 10:13
av Gustafsson
Ska bli kul att höra din recension när du fått audin.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 10:46
av mati
Gustafsson skrev:
Ska bli kul att höra din recension när du fått audin.
Det lär dröja minst ett halvår till.
Och sen är jag troligen upptagen i flera veckor med att köra omkring och transportera grejer på släpet. :)
Men sem blir det en recension.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 11:36
av Muhlegg
Då var den beställd! :) Siambeige Proline med dragkrok, Matrix strålkastare och 360 kamera. Måste dock vänta med leverans till nuvarande leasing på Skodan går ut i juni.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 12:28
av mati
Grattis :D

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 12:31
av Jerker
Ska bli intressant att höra era intryck av bilen. Det kan mycket möjligt vara så att att e-tron blir den första som på allvar kan mäta sig med Tesla på alla punkter. I-Pace klarade ju inte av det.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 19:55
av Bjelke
Förbrukning irl vill jag nog se innan jag applåderar vilt, och hur blir det med 3-fas-laddning?
Men jag hoppas som många andra ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 20:09
av Muhlegg
Bjelke skrev:
Förbrukning irl vill jag nog se innan jag applåderar vilt, och hur blir det med 3-fas-laddning?
Men jag hoppas som många andra ;)
Ja, den drar ju mer än någon tesla tyvärr men jag hoppas att de första testkörningarna stämmer hyfsat i varje fall. Hur menar du med 3-fas-laddning? Har du hört att det skulle vara problem med det?

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 20:13
av p1457
Förbrukningen är jag också rädd för att den ligger högt. Annars verkar den onekligen kompetent.

Jag var inne idag och bad om offert. Jag tror det är lättare att få min arbetsgivare att acceptera en Audi än en Tesla. Jag gillar inte SUV, men hellre det än fossilbil.

Ska bli kul att höra era erfarenheter när ni fått bilen.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 dec 2018 20:15
av Verdi
ABRP sätter ju referensförbrukningen för 110 km/h på 245 Wh/km. Model X ligger på 250 Wh/km. Men det är nog en rätt tidig gissning. Blir spännande.