Skön 40 minuters dokumentär om hur de utvecklat e-tron.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 08:55
av blincoln
Vi har lagt in en preliminär modell av e-tron i ABRP på betasiten: https://abetterrouteplanner.com/beta . Modellen är baserad på mätbara fakta om bilen och lite spekulation, WLTP och EPA bryr vi oss inte alls om. Om någon har mer info, videos eller mätningar som visar egenskaper om förbrukning osv så är de varmt välkomna!
Autogefühl har publicerat sin test från Abu Dhabi. Jag gillar Thomas, han är väldigt detaljerad och ärlig. Tex så sågar han de digitala speglarna längs med fotknölarna. Jag förstår honom, och är glad att jag valde vanliga speglar.
In today’s Autogefühl's episode, we present you the full driving review of the series production model of the Audi e-tron. As always we cover exterior, interior, engines and driving experience. We show you road driving, a real electric range test, some offroad and a recuperation test.
Ha en skön ju nu alla!
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 09:43
av mati
Det var mest pga hans kritiska kommentarer från tidigare tester att jag valde att avstå från de digitala speglarna. Det är mer en gimmick än en praktisk funktion tror jag.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 11:37
av Bjelke
mati skrev:
Det var mest pga hans kritiska kommentarer från tidigare tester att jag valde att avstå från de digitala speglarna. Det är mer en gimmick än en praktisk funktion tror jag.
Ja det känns inte helt funktionellt liksom, även om förbrukningen kan sänkas...
Jag skulle värdera teknik där man trollar bort stolparna där istället mycket högre! Citroen hade väl nåt på G förut iaf, skulle vara guld värt i många situationer ju...
Edit: såhär typ... (det var Continetal som visade upp det här nyligen)
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 12:59
av mati
De virtuelle speglarna har tre nackdelar såvitt jag kan se det (utan att ha provat själv).
Den första är att bilden inte är tredimensionell, vilket gör det svårare att bedöma avstånd. Den andra nackdelen är att skärmarna kanske blir svåra att se när solen lyser rakt på dem. Möjligen kompenseras den nackdelen genom att de fungerar bättre i mörker än vanliga speglar. Vet inte. Den tredje nackdelen är att de är på fel ställe. Möjligen en vanesak, men alla som har kört en e-tron med dessa kameraspeglar rapporterar samma sak. Man tittar automatiskt genom fönstret där spegeln brukar sitta. Det är liksom inprogrammerat i skallen. Sen är det inte som man kanske skulle tro, nämligen att man blixtsnabbt märker att det inte finns någon spegel där och sänker blicken. Nej, man tittar, man ser ingenting eftersom det inte finns någon spegel där, och så kopplar hjärnan att det inte finns någon bil där. Och så byter man fil. Det är kanske en vanesak, men det känns lite som att det är nånting som vanligt folk kommer rata eftersom det innebär att man verkligen måste tänka om.
Jag är helt klart för nya idéer och jag är inte rädd för ny teknik. Men jag valde bort dessa kameraspeglar eftersom jag är rädd att jag kommer att irritera mig på dem mer än att jag tycker att det är coolt. Sen är ju inte e-tron enda bilen jag kommer att köra. Vi kommer säkerligen fortsätta använda e-Golfen som vardagsbil, som jag då kör mycket oftare, och den har ju vanliga speglar. Hur går det då? Fattar man liksom? Jag är rädd att man inte gör det.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 13:29
av p1457
En till nackdel är att man inte kan ändra vad man ser i spegeln genom att luta sig framåt.
Kanske har kamerorna tillräckligt vid vinkel för att det inte ska spela någon roll.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 14:55
av Jerker
p1457 skrev:
En till nackdel är att man inte kan ändra vad man ser i spegeln genom att luta sig framåt.
Kanske har kamerorna tillräckligt vid vinkel för att det inte ska spela någon roll.
Just det! Det en aspekt som jag inte tänkt på.
Nej, jag är inte heller så imponerad av de där spegelkamerorna. Om bildskärmarna hade suttit på var sida om ratten (om det skulle gå att ordna) så att man i princip hade dem i blickfånget, så hade det var en enorm fördel, men inte med den nuvarande placeringen.
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 14:59
av Off Grid Byggaren
Audi e-tron är nu typgodkänd och har en räckvidd på upp till 41,7 mil enligt den nya körcykeln WLTP.
Förbrukningen anges till 22,5- 26,2 kWh/100 km beroende på utrustningsnivå.
Källa: Nyhetsbrev från Audi kl 14:07 idag
Re: Audi e-tron
Postat: 21 dec 2018 18:51
av mati
Och så ska man titta på ovan video istället för Kalle Anka, enligt Audis nyhetsbrev.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 08:11
av mati
blincoln skrev:
Vi har lagt in en preliminär modell av e-tron i ABRP på betasiten: ...
Laddkurvan är ju helt fantastisk...
Intressant att ABRP utan blinka föreslår att man ska ladda till 100%. Första impulsen man får är att det måste vara fel, men man är ju så van vid Teslas laddkurva. Roligt att åka norrut genom Dalarna. Att åka till Åre eller liknande är plötsligt mycket enklare än med en Tesla med tanke på 175kW-laddaren i Kristinehamn och alla 100-laddare runt Siljan.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 10:13
av Gustafsson
Ska bli kul att höra din recension när du fått audin.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 10:46
av mati
Gustafsson skrev:
Ska bli kul att höra din recension när du fått audin.
Det lär dröja minst ett halvår till.
Och sen är jag troligen upptagen i flera veckor med att köra omkring och transportera grejer på släpet.
Men sem blir det en recension.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 11:36
av Muhlegg
Då var den beställd! Siambeige Proline med dragkrok, Matrix strålkastare och 360 kamera. Måste dock vänta med leverans till nuvarande leasing på Skodan går ut i juni.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 12:28
av mati
Grattis
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 12:31
av Jerker
Ska bli intressant att höra era intryck av bilen. Det kan mycket möjligt vara så att att e-tron blir den första som på allvar kan mäta sig med Tesla på alla punkter. I-Pace klarade ju inte av det.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 19:55
av Bjelke
Förbrukning irl vill jag nog se innan jag applåderar vilt, och hur blir det med 3-fas-laddning?
Men jag hoppas som många andra
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 20:09
av Muhlegg
Bjelke skrev:
Förbrukning irl vill jag nog se innan jag applåderar vilt, och hur blir det med 3-fas-laddning?
Men jag hoppas som många andra
Ja, den drar ju mer än någon tesla tyvärr men jag hoppas att de första testkörningarna stämmer hyfsat i varje fall. Hur menar du med 3-fas-laddning? Har du hört att det skulle vara problem med det?
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 20:13
av p1457
Förbrukningen är jag också rädd för att den ligger högt. Annars verkar den onekligen kompetent.
Jag var inne idag och bad om offert. Jag tror det är lättare att få min arbetsgivare att acceptera en Audi än en Tesla. Jag gillar inte SUV, men hellre det än fossilbil.
Ska bli kul att höra era erfarenheter när ni fått bilen.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 dec 2018 20:15
av Verdi
ABRP sätter ju referensförbrukningen för 110 km/h på 245 Wh/km. Model X ligger på 250 Wh/km. Men det är nog en rätt tidig gissning. Blir spännande.
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2018 08:32
av Muhlegg
Verdi skrev:
ABRP sätter ju referensförbrukningen för 110 km/h på 245 Wh/km. Model X ligger på 250 Wh/km. Men det är nog en rätt tidig gissning. Blir spännande.
Det vore ju härligt om den håller det även om jag tror det kommer hamna lite högre än MX. Det jag oroar mig lite för är eventuella problem på vintern då ipace verkar ha det riktigt svårt.
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2018 08:44
av mati
Muhlegg skrev:
Verdi skrev:
ABRP sätter ju referensförbrukningen för 110 km/h på 245 Wh/km. Model X ligger på 250 Wh/km. Men det är nog en rätt tidig gissning. Blir spännande.
Det vore ju härligt om den håller det även om jag tror det kommer hamna lite högre än MX. Det jag oroar mig lite för är eventuella problem på vintern då ipace verkar ha det riktigt svårt.
Fast å andra sidan har ju Audi testat bilen i Arvidsjaur där de har en egen testanläggning. Man kan väl nästan utgå ifrån att den klarar vinterförhållanden.
Jag vet inte i vilken utsträckning Jaguar brukar gjöra liknande tester.
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2018 09:22
av Geni87
mati skrev:
Muhlegg skrev:
Verdi skrev:
ABRP sätter ju referensförbrukningen för 110 km/h på 245 Wh/km. Model X ligger på 250 Wh/km. Men det är nog en rätt tidig gissning. Blir spännande.
Det vore ju härligt om den håller det även om jag tror det kommer hamna lite högre än MX. Det jag oroar mig lite för är eventuella problem på vintern då ipace verkar ha det riktigt svårt.
Fast å andra sidan har ju Audi testat bilen i Arvidsjaur där de har en egen testanläggning. Man kan väl nästan utgå ifrån att den klarar vinterförhållanden.
Jag vet inte i vilken utsträckning Jaguar brukar gjöra liknande tester.
Även Jaguar gör vintertester. Vad är det för problem I-pace har med vintern?
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2018 12:23
av HelectriC
Jag har iaf inga vinterproblem med min Ipace.
Re: Audi e-tron
Postat: 27 dec 2018 12:27
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
mati skrev:
Muhlegg skrev:
Verdi skrev:
ABRP sätter ju referensförbrukningen för 110 km/h på 245 Wh/km. Model X ligger på 250 Wh/km. Men det är nog en rätt tidig gissning. Blir spännande.
Det vore ju härligt om den håller det även om jag tror det kommer hamna lite högre än MX. Det jag oroar mig lite för är eventuella problem på vintern då ipace verkar ha det riktigt svårt.
Fast å andra sidan har ju Audi testat bilen i Arvidsjaur där de har en egen testanläggning. Man kan väl nästan utgå ifrån att den klarar vinterförhållanden.
Jag vet inte i vilken utsträckning Jaguar brukar gjöra liknande tester.
Även Jaguar gör vintertester. Vad är det för problem I-pace har med vintern?
Samma "problem" som andra elbilar? Dvs något kortare räckvidd. Sedan kan man förstås referera till en enskild bil och dennes problem. Det är inte rätt, men man kan