Sida 50 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 17:38
av LarsL
AGCF skrev:
Torkel skrev:
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.
Miljöpartivinkel på SVT? Nä, du skämtar det kan väl aldrig hända! :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 17:41
av Leo
Kul!

Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.

Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?

Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 18:03
av 12man
BYD verkar det som, hejdå volvo och scania

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 19:15
av Leo
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jun 2017 06:49
av JFAH
Leo skrev:
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
De kör dessutom depåladdning (vilket man hänvisade till som en kostnadsbesparing), vilket innebär att bussarna har sisådär20 mils ur och skur räckvidd. BYD tar 4 timmar 0-90% enligt de siffror som finns. De håller på att ansluta till OPPCHARGE också vilket innebär att de får pantograf (planerad ladd effekt för BYD var omkring 200kw tydligen). Det här är rätt approach! BYD har ju några tusen bussar i drift och räknar med 10.5kw/mil i snitt.

MVH

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2017 19:41
av helix
Nya rykten ang. Porsche dyker upp i tysk media. Enligt flera artiklar kommer varannan Porsche som rullar av produktionsbandet år 2023 vara en elbil (inte hybrid). Porsches lilla SUV, Macan, kommer endast erbjudas med elektrisk drivlina när nästa generation kommer på marknaden år 2022.

https://www.wired.de/collection/busines ... autos-2023

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:04
av Laban
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:17
av LarsL
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:49
av bylund
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:50
av Jerker
Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock:

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 23:11
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).
Nja att bilen börjar rulla lite när man släpper bromsen kan vara bra. Jag hade en bil där växellådan var automatisk med automatisk koppling. Den var lite hopplös när man skulle backa i motlut eftersom den inte började dra förän man tryckte på gasen. Man såg ut som om man inte kunde köra för fem öre... fick sätta vänsterfoten på bromsen och balansera iväg bilen.

Vad jag menade var att bilen simulerar en automatlåda när den är igång. Alltså lite ryckighet i accelerationen.

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 07:09
av mati
Jerker skrev:
Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock:
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 07:49
av chaffis75
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.

Skönt dock att de blev lite motreaktion från utlandet på den där rapporten från svenskar (var de ILV de heter?) om hur "farliga" batterier är.

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 08:12
av Gustafsson
Jag tycker det är lite mysigt att åka ångdrivet tåg, det luktar, pyser å låter! Stor känsla ! Köper inte biljetter till sådana längre dock...föredrar X2000 varje dag i veckan.

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 09:06
av Laban
chaffis75 skrev:
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Samma här. Det känns som att det har eskalerat senaste tiden. En konspirationsteoretiker skulle kunna hävda att Model 3's förestående release börjat röra om i grytan på allvar och att man nu börjar ta till lite mer desperata åtgärder.

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 09:07
av Seregon
Något som ändå är att se fram emot är att ju snabbade vi går bort från fossila bränslen, desto snabbare slipper vi scener som denna med 150 döda efter att en tankbil vält i Pakistan (och folk varit framme för att få tag i bränslet varpå någon tyckte det var en bra idé att ställa sig och röka i närheten)
http://www.dn.se/nyheter/varlden/150-do ... -pakistan/

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 09:12
av Teslaspolen
Tänkte ungefär detsamma när jag såg det...

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 09:13
av bonath

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 09:33
av Bjelke
mati skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock:
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
Totalt intelligensbefriat skrivet helt enkelt...
Om kunderna skulle råka tycka något sådant så låt dom få som faktiskt tycker det göra det då, men det lär inte vara många,
men att hävda det i en artikel? Om det var den gamla (hederliga hehe) tidningen MAD som skrev det skulle jag
åtminstone skratta gott ;)

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 09:53
av Laban
Den ansvarige för Telas AP program slutar efter 6 månader och det innebär att de gamla tillverkarna snart tar över styrspakarna. Briljant slutsats. Det kan förstås också vara intressant att hänvisa till personen som tar över tjänsten, är den eventuellt mer lämpad för uppdraget ? Det är ny teknik vi pratar om, då är det kanske inte så konstigt att det blir en viss rörlighet inom området. Dessutom finns det ingenting som tyder på att de gamla tillverkarna har någon speciell kompetens inom mjukvaruutveckling (AP är väl 99% mjukvara). Det är inte direkt deras område om man så säger..

Men god journalistik är inte så vanligt i dessa dagar.

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 11:04
av LarsL
Jo, självklart kommer man även i framtiden tycka att det är fascinerande med fossilmotorer. Ungefär som det är med ångmaskiner och hästar. Och en liten grupp kommer fortsätta att köpa den här typen av utrustning tex en Königsegg.

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 13:36
av Vasp
Bättre laddinfrastruktur i Västerbotten på g. Den i Ånäset täpper igen ett rätt så stort snabbladdningshål.

http://norran.se/affarsliv/anaset-kan-f ... bil-844441

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 14:02
av lator
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... :( Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 16:55
av Foluke
lator skrev:
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
VW, liksom de flesta tillverkare, har ju börjat anpassa sig till de regler om "störljud" som EU har bestämt ska finnas på elbilar från 2019. Deras "ljud" känns lika knäppt som de andras och påminner mig mer om en dinosaurie med magont än om en fossilmotor... :( Hur man kan tillåta EU att ta ett slikt beslut övergår min fattningsförmåga. En lågnivåtuta skulle jag omfamna på alla bilar!
Idiotpåfund följer de men fuskar med miljöinställningar! Kallas det dubbelmoral......eller..!

Re: Artikel i media

Postat: 26 jun 2017 21:59
av LarsL
Trump försöker stoppa fejkljud. Heja Trump :D :shock: :roll:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... ?fbfanpage