Sida 6 av 41

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 09:10
av Remuz
Det känns som att det är lite svagt med SCs runt våra 3 största städer. Innerstadsbor har väl sällan mer än max 10A i sina hyrda garage så dom behöver nog fylla på då och då.

Stockholm: 2 mil norr om stan i Upplands Väsby, inget som boende i City eller Söder- och Västerort vill åka till.
Göteborg: Falkenberg eller Uddevalla, båda är ju otroligt långt från staden
Malmö: Vill man inte åka på bron så är det norr om Lund som gäller

Jag tror att det vore bra för utvecklingen om man kunde åka en sväng för att tanka innan och efter ev långresa.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 09:20
av MaLund13
Remuz skrev:
Det känns som att det är lite svagt med SCs runt våra 3 största städer. Innerstadsbor har väl sällan mer än max 10A i sina hyrda garage så dom behöver nog fylla på då och då.

Stockholm: 2 mil norr om stan i Upplands Väsby, inget som boende i City eller Söder- och Västerort vill åka till.
Göteborg: Falkenberg eller Uddevalla, båda är ju otroligt långt från staden
Malmö: Vill man inte åka på bron så är det norr om Lund som gäller

Jag tror att det vore bra för utvecklingen om man kunde åka en sväng för att tanka innan och efter ev långresa.
Tesla vill ju inte att folk ska åka och vardagsladda på SuC i städer. Risken för att sådana Superchargers överutnyttjas är stor (=de är upptagna när folk på långresa som behöver ladda kommer dit). Tesla avråder därför ifrån det, då det har blivit ett problem i bland annat Los Angeles. Då är det bättre att man istället utnyttjar en 22kW typ 2-stolpe nära hemmet, på jobbet eller när man handlar, alternativt en CHAdeMO-laddare. Se t.ex. http://teslaclubsweden.se/tesla-utan-laddare/

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 09:37
av Bjorn
Det har inte varit helt tydligt och klart från början men det verkar som Tesla gör mer tydligt att SuperCharger endast är avsedda för långresor. Några av dem som använder dem istället för att ladda hemma har fått brev från Tesla att sluta med det. Tror dock att det bara skett i USA hittills.

Så bästa placeringen av SuperCharger är c:a 20 mil åt alla håll från där man bor och gärna vid ett ställe där man ändå vill ta en paus.

10A enfas klarar en del sig gott på till vardags. Så länge man kör färre mil än timmar man laddar så går det i hop sig. Själv laddar jag med 3 x 8A, men skulle säker klara mig på mindre.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 09:40
av LarsL
Remuz skrev:
Det känns som att det är lite svagt med SCs runt våra 3 största städer. Innerstadsbor har väl sällan mer än max 10A i sina hyrda garage så dom behöver nog fylla på då och då.
10A räcker bra till vardags om man inte har allt för lång pendling, 12 timmars laddningen ger ungefär 14 mil. Sen närde ska på långresa så kan det vara bra att stanna till vid Upplands Väsby, men troligare att du har laddning för att åka till nästa SC direkt.

En SC är till för långfärdsåkning inte vardagskörande. Om det här missbrukas så kommer det massa tråkiga begränsningar för laddningen, vilket åtminstone jag inte vill.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 09:57
av danni
Bjorn skrev:
Så bästa placeringen av SuperCharger är c:a 20 mil åt alla håll från där man bor och gärna vid ett ställe där man ändå vill ta en paus.
Ett problem med om det är så långt kan vara tur-och-retur-resor som inte riktigt når till superchargern. Säg att man vill åka 15 mil åt ett håll och sen tillbaks igen, på vintern...

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 10:04
av LarsL
Jag tror på att SC ska ligga på 10 milsradie runt storstäder. Lite som runtGöteborg med Uddevalla och Falköping, fattas en i Ulricehamn (typ). Då undviks vardagsladdning av innvånarna i staden, ingen i sina sinnens fulla bruk kör 20mil för att ladda... hmm fast det kanske är just det jag skulle göra ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 10:12
av Remuz
Jag är helt införstådd med att SC är till för långresan i första hand, men välbeställda stadsbor har normalt inte laddmöjligheter i garaget, i alla fall inte om man tittar i P-garagen på Södermalm i Stockholm. Kanske är det dock så att Tesla inte är för stadsbor. Jag bor i Söderort och har 6A vid min garageplats, de flesta har inget uttag alls.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 10:24
av MaLund13
Det skulle ju inte vara dåligt att lägga en Supercharger i storstäder, fast det kommer inte att prioriteras förrän större delen av landet är täckt av Superchargers. En av Teslas stora fördelar gentemot andra bilar är ju just "gratis" långresor. Som sagt tror jag du kan hitta laddmöjligheter även fast du bara har 6A i garaget. En fossilbrännare måste du ju också åka och tanka ibland, den går ju inte ens att fylla upp hemma.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 10:41
av LarsL
Viktigast för elbilars framgång är vardagsladdningen, den ska/bör ske när bilen ändå står still, antingen hemma eller på jobbet. Därför måste det prioriteras att få fram eluttag till alla parkeringar hemma och/eller jobbet. De här uttagen behöver inte vara speciellt kraftfulla 10A räcker och 6A kan också funka, mindre Amper dessto fler laddare (en 16A 3-fas kan bli 8st 6A 1-fas). Det är möjligt att det krävs en lag som kräver detta för boendeparkeringar till en bestämd kostnad(?). Men det är det som behövs inte en massa SC i centrum, det funkar lite annorlunda med en elbil än en fossilbil.

En SC, alltså ett uttag, skulle räcka till 150st 6A uttag.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 11:00
av Svenssons
Bjorn skrev:
Det har inte varit helt tydligt och klart från början men det verkar som Tesla gör mer tydligt att SuperCharger endast är avsedda för långresor.
Tesla Motors och Elon sade redan från början att det gällde "Free Long Distance Travel" men de flesta fokuserade nog på orden "Free" och "Travel", inte på "Long Distance". Detta gäller nog även personal på Service Center men det går inte säga att det från högsta ort inte varit tydliga från början.
Remuz skrev:
Jag är helt införstådd med att SC är till för långresan i första hand, men välbeställda stadsbor har normalt inte laddmöjligheter i garaget, i alla fall inte om man tittar i P-garagen på Södermalm i Stockholm. Kanske är det dock så att Tesla inte är för stadsbor. Jag bor i Söderort och har 6A vid min garageplats, de flesta har inget uttag alls.
Tesla och alla andra elbilar måste inte laddas i snabbladdare. Nog har väl Stockholm ström? Jag är ganska säker på att antalet laddstolpar i Stockholm centrum är högre än antalet bensinstationer. Det skulle räcka att det finns 10A uttag på platser som man besöker ofta med bilen (jobbet, restaurangen, gymmet, parken osv) så att du kan ladda bilen lite mer än vad det gick åt för att ta sig dit. Att få till 10A i garage borde inte vara en omöjlighet för de flesta heller. Använder du inte bilen i stan utan mest för långresor är det ju bara att åka till Supercharger.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 11:02
av LarsL
Jo, fre är ett så starkt ord att allt runt omkring lätt försvinner. ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 11:05
av Herr X
Remuz skrev:
Jag är helt införstådd med att SC är till för långresan i första hand, men välbeställda stadsbor har normalt inte laddmöjligheter i garaget, i alla fall inte om man tittar i P-garagen på Södermalm i Stockholm. Kanske är det dock så att Tesla inte är för stadsbor. Jag bor i Söderort och har 6A vid min garageplats, de flesta har inget uttag alls.
6A är ett typiskt motorvärmaruttag som inte är avsett för daglig laddning. De första som skaffar elbil i en bostadsrättsförening brukar få hålla på och gnälla en del för att få fram ström till sin parkeringsplats. Det finns en norsk guide till BRF-styrelser som vi har diskuterat i en tråd här tidigare och Tibor skrev eventuellt en artikel om hur en BRF bör agera.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 11:09
av Herr X
Bjorn skrev:
Det har inte varit helt tydligt och klart från början men det verkar som Tesla gör mer tydligt att SuperCharger endast är avsedda för långresor. Några av dem som använder dem istället för att ladda hemma har fått brev från Tesla att sluta med det. Tror dock att det bara skett i USA hittills.
Som Svenssons också skriver har det varit helt tydligt och klart hela tiden att SuC är avsedda för långresor. Vad som inte varit tydligt och klart är att man inte får använda dem om man inte är på långresa.

Också norrmän har fått sådana brev.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 11:10
av danni
Remuz skrev:
Jag är helt införstådd med att SC är till för långresan i första hand, men välbeställda stadsbor har normalt inte laddmöjligheter i garaget, i alla fall inte om man tittar i P-garagen på Södermalm i Stockholm. Kanske är det dock så att Tesla inte är för stadsbor. Jag bor i Söderort och har 6A vid min garageplats, de flesta har inget uttag alls.
Det där tar sig. Jag bor i Göteborg och har lyckats få trefas framdraget till min parkeringsplats. Min hyresvärd har till och med tänkt sig att börja erbjuda en laddplats till alla som vill ha. De skulle bygga någon ny parkering nu och tänkte sig att där skulle finnas tio laddplatser redan från start.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 19 sep 2015 11:42
av Svenssons
Här är första nyheten om att Supercharger ska vara gratis som jag hittar. Är från 24/9 2012:

http://finance.yahoo.com/news/tesla-mot ... 00226.html
The technology at the heart of the Supercharger was developed internally and leverages the economies of scale of existing charging technology already used by the Model S, enabling Tesla to create the Supercharger device at minimal cost. The electricity used by the Supercharger comes from a solar carport system provided by SolarCity, which results in almost zero marginal energy cost after installation. Combining these two factors, Tesla is able to provide Model S owners free long distance travel indefinitely.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 sep 2015 11:50
av Elbilisten
Mora 25 sep 2015
Mora 25 sep 2015
I går fredag var buskarna borta i Mora.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 sep 2015 11:54
av bylund
Dags att uppdatera till "Construction" på supercharge.info kanske?

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 sep 2015 11:58
av TiborBlomhall
Elbilisten skrev:
I går fredag var buskarna borta i Mora.
Sedär! Elbilar är dåliga för miljön! ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 02 okt 2015 20:50
av Elbilisten
20151002_161027.jpg
20151002_160941.jpg
20151002_160912.jpg
Det är kanske ingen som just nu bryr sig om att titta på bilder där man inte kan se en Model X :)

Men nu börjar det likna något i Mora. Tekniskt och miljömässigt blir det en rolig kontrast till ångloket som står på andra sidan järnvägen.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 02 okt 2015 21:47
av bylund
Kul att det händer något! Jag tog mig friheten att skicka till http://supercharge.info/ att den byggs.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 02 okt 2015 22:00
av Laban
Vasp skrev:
En supercharger i Töre skulle kunna behövas så att man kan ladda innan mar far upp i landet på E10(eller ner) och en i Haparanda så att man kan ladda upp innan man åker in i Finland eller upp längs gränsen.
På kartan ser det ut att bli Töre, och som av en händelse så har ju macken där konverterat till OK/Q8 som Tesla har ett samarbete med. Som bördig från det området , om än inte just exakt Töre, så hoppas jag på att den hamnar där. Sen har jag lite problem med norra Finland. Jag åker gärna till Levi på vintern och åker skidor, och det är väldigt tomt där enligt 2016 kartan. Och det är 27 mil från Töre till Levi, det är lite på gränsen för en 40 mils elbil om det råkas vara lite kallare ute. Jag vill ha en laddare i Pajala trakten , alternativt i Pello , svenska eller finska spelar mindre roll. Pajala skulle väl bli något i stil med (det syns kanske vilken markering jag så fint har klistrat in):

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 03 okt 2015 07:24
av Bod
Elbilisten skrev:

Men nu börjar det likna något i Mora. Tekniskt och miljömässigt blir det en rolig kontrast till ångloket som står på andra sidan järnvägen.
Kul, visste inte att de fått tillstånd. Sondell! ;)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 04 okt 2015 09:06
av Machris
Fortfarande inget nytt om SC här i sydost. Inte mycket tid kvar om man ska hinna få upp både Tindered o Kalmar i år :(

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 04 okt 2015 21:27
av sondell
Bod skrev:
Elbilisten skrev:

Men nu börjar det likna något i Mora. Tekniskt och miljömässigt blir det en rolig kontrast till ångloket som står på andra sidan järnvägen.
Kul, visste inte att de fått tillstånd. Sondell! ;)
Haha. Ja det skulle ju behandlas på mötet 28 september. Blev väl godkänt då kanske. Sidan 14 här
http://www.mora.se/Documents/PDF-filer/ ... -09-24.pdf

Hittar inget från byggnadsnämnden än. Men är bara trafohuset som behöver bygglov.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 04 okt 2015 22:07
av Hammar
Ser ju ut som om det redan finns en transformator på platsen. Då kan det vara så att den befintliga finns med i detaljplanen och att Teslas skåp då är helt enligt plan och att en tjänsteman kan ta beslutet utan att behöva ta upp det i nämnden.