Jag har svårt acceptera att betala extra för något som jag inte kommer att ha nytta av.
...
...
Mati kunde ha valt att köpa en ny Tesla utan aktiverad AP men valde att leasa en lager/demobil som redan hade AP aktiverad.
Det stämmer, så är det. Och det var troligen ett stort misstag som grundade sig på Elons löfte att AP2 "snart" skulle vara ikapp AP1 och därefter bli mycket bättre. Demobilen såg ut att vara en bra deal. Avsevärt billigare än om jag hade beställt en ny, och med större batteri dessutom. Och så hade det ändå gått fem eller sex månader sedan införandet av AP2-hårdvaran när jag köpte min demobil, vilket fick mig att tro att det nog kommer gå bra, trots att jag naturligtvis var medveten om att den inte var färdig. Och så hoppades jag såklart att de nya bilarna hade förbättrats avsevärt kvalitetsmässigt jämfört med de tidiga modellerna. Min förra P85 var ju inte direkt felfri så att säga.
Ja, det var dumt av mig. Eller naivt kanske. Det låter trevligare att säga naivt. Eller så är jag bara petigare än den genomsnittlige Tesla-köparen. Troligen är jag det. Det kan hänga ihop med att jag aldrig tidigare har lagt så mycket pengar på en bil. Då vill man verkligen att den fungerar som utlovat och att man får det man har betalat för. För mycket begärt? Kanske. Får jag skylla mig själv? Kanske.
Re: E-Golf test
Postat: 25 sep 2017 14:39
av mati
Så. Då har jag slagit till och beställt en e-Golf för sambon. Med lite lagom lull-lull utrustning. Hon ville ha den och det kommer under närmsta året knappast att dyka upp ett annat alternativ som passar oss bättre. Någon gång under våren är vi alltså helt fossilfria. Då har vi bytt ut varenda maskin som gick på bensin. ICE-age är över. Det tog oss två år.
Re: E-Golf test
Postat: 25 sep 2017 15:05
av Tars
mati skrev:
Så. Då har jag slagit till och beställt en e-Golf för sambon. Med lite lagom lull-lull utrustning. Hon ville ha den och det kommer under närmsta året knappast att dyka upp ett annat alternativ som passar oss bättre. Någon gång under våren är vi alltså helt fossilfria. Då har vi bytt ut varenda maskin som gick på bensin. ICE-age är över. Det tog oss två år.
Bra jobbat!
Re: E-Golf test
Postat: 25 sep 2017 15:11
av mati
Tars skrev:
Bra jobbat!
Tack. Det är en speciell känsla får jag säga. Nästan lite overkligt att solcellerna får ladda två elbilar snart.
Re: E-Golf test
Postat: 25 sep 2017 15:59
av Bjelke
Whoop whoop!! +1
Japp det är en skön känsla, lovar
Re: E-Golf test
Postat: 25 sep 2017 16:16
av mati
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Re: E-Golf test
Postat: 25 sep 2017 20:19
av Klintan
mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Grattis! Vilket föredöme!
Re: E-Golf test
Postat: 25 sep 2017 21:31
av Smutt
Jag jobbar på det när Elon levererar min M3 säljs den sista fosilen, men taket är så fel så det måste bli en smartflawer men dom är så dyra
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 08:50
av Wilson
I natt lade Björn Nyland ut en rapport om långresa med nya e-Golfen. Sammanfattat är det en riktigt fin elbil, men frånvaron av aktiv batterikylning väckte frågetecken. Batteriet bygger (likt Leafen) upp rätt mycket värme i batteriet under längre turer med återkommande snabbladdning. Resultatet blir att laddhastigheten blir lidande, samt att batteriet säkerligen inte mår så bra av det.
I Matis fall spelar det väl mindre roll. Där finns det ju en Tesla som får ta hand om långresorna. För oss andra kan det kanske vara värt att ha i åtanke.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 09:08
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Ett stort "steg" kan kanske finnas kvar, nämligen när en av bilarna är helt betald, då blir det billiga mil
Om jag behåller min Leaf nu när den är betald och klar så rullar den sjukt billigt
(det är väl delvis därför man redan nu kan se att dom har så högt andrahandsvärde eftersom dom blir så billiga ändå per mil)
Teslan däremot.... host host... njae inte betald helt än...
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 09:23
av mati
Det har du rätt i naturligtvis. Att betala e-Golfen är ju ingen större insats. Jag har valt ett restvärde på 40% efter 3 år. Det borde vara mindre än vad den är värd då men ändå så mycket att SKV inte kan säga så mycket om man köper ut bilen privat. Och det är troligt att vi gör.
Men Teslan... ähm... nej, den tänker jag inte köpa ut. Liiiiite mycket pengar att hosta upp.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 11:10
av Zalman3
e-Golf har överhettningsproblem.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 12:03
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
e-Golf har överhettningsproblem.
Alltså, varför gör dom så där? Speciellt Nissan och nu VW vad de verkar; ingen kylning alls på batterierna?! Är det bara Tesla som kan lösa den här biten bra nog?
Jag kunde förstå det på en 2010 Leaf kanske, eller en iMiEV, men 2017? Skärpning!
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 12:16
av chaffis75
Ja de är så synd att de bara verkar vara Tesla som för första bilar, alla andra göra andra bilar eftersom de är kort range och ingen batteri kylning.
Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 12:18
av vigge50
Zalman3 skrev:
e-Golf har överhettningsproblem.
Förstår jag det rätt som att den har sjunkit från 40 kW till 30 kW och batteriet är på 77%? Brukar inte laddnivån gå neråt när batterierna börjar fyllas eller brukar det ta längre tid än 77%? Så som jag har förstått det så måste Teslas batterier i så fall överhettas fort eftersom de knappast håller 120 kW ändå till 80% eller gör de det nu på nya 100kWh batterier?
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 12:31
av perkabolo
Som han säger där så är det ju faktiskt flera elbilar som har aktiv kylning av batteriet . Om jag tänker rätt nu så verkar det ju vara Leaf och E-golfen som utmärker sig här genom att inte ha det.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 12:38
av Leo
Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!
Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).
Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 12:55
av Tars
Bmw i3 har sina batteriet luftkylda/värmda.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 13:08
av chaffis75
Leo skrev:
Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!
Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).
Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Ja de är viktigt att ha just dessa tanker i huvudet när du tittar både på e-golf och Leaf, de är kanske i praktiken väldigt sällan en normal person skulle få dessa problem, speciellt i Sverige med vårt klimat.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 13:52
av LarsL
Klart det funkar även om 3:e laddningen tar lite extra tid. Blir ju väldigt sällan som man kör mer än 3-4 laddningar på en resa utan att göra ett längre stopp/sova över.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 13:58
av chaffis75
Walker skrev:
Jag skulle mer än gärna byta ut min förstabil (endabil) mot en Tesla. Det gäller ”bara” få med frun på tåget. (Allt annat är klappat å klart)
Frun är inga problem för min del, handlar mer om att jag vill kunna göra annat i livet än att köra bil dvs de handlar för min del om ekonomi också.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 16:26
av mati
chaffis75 skrev:
Leo skrev:
Björn har ju en ganska "teatralisk stil" i många av sina videos så man ska nog titta på hela inlägget innan man fokuserar på något han säger i ett ställe i filmen. Hans "roadtrip" i filmen blev till slut 104 mil på 16 timmar med en förbrukning på 1,48kWh/mil. Vilket nog får anses som en rejäl långkörning för att vara med en e-Golf!
Som han nämner i sammanfattningen på slutet i videon (1:00 ungefär) så är det knappast ett "problem" vid normal användning av en e-Golf. Han nämner att han körde ganska "crazy" inledningsvis och först vid ungefär ca 50 mil körsträcka och den 3:e snabbladdning som var då effekten började begränsas. Han säger då att den laddar i genomsnitt med 30kW. (Då ska vi komma ihåg att eGolf max kan ladda med ca 40kW).
Så någon dramatisk sänkning av snabbladdningen som innebär en praktisk begränsning för användandet av bilen är det knappast. Åker man så långa sträckor >50 mil ofta så är antagligen inte e-Golfen det naturligast valet och han poängterar på slutet att för de alla flesta som köper en e-Golf och som kör enstaka längre körningar nu och då så funkar nog e-Golf riktigt bra. Där han gillar att e-Golfen har riktigt bra ljus och är ensam om att visa "höjdmeter" i navigatorn. Vilket säkert är intressant i bergiga Norge.
Ja de är viktigt att ha just dessa tanker i huvudet när du tittar både på e-golf och Leaf, de är kanske i praktiken väldigt sällan en normal person skulle få dessa problem, speciellt i Sverige med vårt klimat.
Frågan är om det öht är ett problem. Så länge man inte står med miniräknaren bredvid laddaren och försöker beräkna laddströmmen märker man nog ingenting. Och dessutom, hur länge och hur ofta får man max laddström, dvs över 110kW i en Tesla. Nä, precis, inte så ofta. Det är visserligen 3 gånger mer än vad Golfen klarar av, men ändå.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 19:28
av Monark1954
LarsL skrev:
Klart det funkar även om 3:e laddningen tar lite extra tid. Blir ju väldigt sällan som man kör mer än 3-4 laddningar på en resa utan att göra ett längre stopp/sova över.
Med två laddningar utan ladd-begränsning kommer man 40 eller upp till 60 mil. Vi åker nästan aldrig bil så långt förutom vid vår enda bilsemester. Så jag håller med om att man enstaka gånger kör längre så är det för oss inte något problem.
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 21:59
av blincoln
mati skrev:
Bjelke skrev:
Japp det är en skön känsla, lovar
Det är det här jag har sett fram emot hela mitt vuxna liv i princip. Bara eldrivna bilar i garaget som laddas med egen solel. Det har alltid varit min dröm som var så otroligt långt bort. Och så var det plötsligt fixat. Nästan lite vemodigt. Dags att sätta nya mål. Borra lite tunnlar och tävla mot en mask kanske...?
Fantastiskt bra jobbat! Då är nästa uppgift att bränna tillräckligt med el i alla maskiner för att dina solelektroner ska stanna i din ägo hela tiden
Re: E-Golf test
Postat: 06 okt 2017 22:05
av Kulingen
Walker skrev:
chaffis75 skrev:
Ja de är så synd att de bara verkar vara Tesla som för första bilar, alla andra göra andra bilar eftersom de är kort range och ingen batteri kylning.
Förresten tack mati för all info du lagt i denna tråden, jag hade missat den innan men läst genom den idag. Den ger en väldigt intressant bild där du jämför e-golf mot en Tesla... Min egna reflektion är att de kanske inte är så lätt att byta ut sin första bil till el riktigt än... ja de finns mycket att fundera på hur jag vill göra med mitt nästa bil byte (dvs min Volvo).
Jag skulle mer än gärna byta ut min förstabil (endabil) mot en Tesla. Det gäller ”bara” få med frun på tåget. (Allt annat är klappat å klart)
Eller var det byta ut frun och få med bilen på båten?