Finns länk tidigare i tråden:ippodrome skrev:Vad finns det för statistik på det?dd88 skrev:Men trots alla hjälpmedel så är det fortfarande fler som dör i en Tesla, är det enbart beroende på folk som surfar på taket eller sover i baksätet, eller finns det någon annan förklaring? Är det fler i Teslor som drabbas av "freak accidents" (likt lastbilen på E6 som kom över på fel sida och tog död på de i framsätet, vilket troligtvis hade skett oavsett biltyp) eller är det pga för stor tilltro till tekniken?
Nån källa?
Är uppriktigt nyfiken!
Besviken efter provtitt på M3
Moderator: Redaktion
Re: Besviken efter provtitt på M3
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Övertro/missbruk till tekniken kombinerat med överlägsen prestanda jämfört med de andra bilarna tror jag.dd88 skrev:Men trots alla hjälpmedel så är det fortfarande fler som dör i en Tesla, är det enbart beroende på folk som surfar på taket eller sover i baksätet, eller finns det någon annan förklaring? Är det fler i Teslor som drabbas av "freak accidents" (likt lastbilen på E6 som kom över på fel sida och tog död på de i framsätet, vilket troligtvis hade skett oavsett biltyp) eller är det pga för stor tilltro till tekniken?
Tesla har bara snabba bilar. BMW mfl har förvisso snabba modeller men den stora massan som säljs är ju trötta bilar vilket såklart påverkar genomsnittet ordentligt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Besviken efter provtitt på M3
Kollar man generellt på dödsfall i trafiken så är det väldigt få som sker under accelereration. Ska se om jag hittar undersökningen men någon amerikan har räknat lite på det där och tydligen så var det fler som dog i BMWs klenare bilar än de med en prestanda över snittet. Detta var innan autobroms och annan teknik började bli vanligare (vilket vanligtvis brukar ligga i korrelation med motorstarka och välutrustade bilar då det är där tekniken kommer först). För att dra en floskel så är det "inte hastigheten som dödar utan ett plötsligt stop", även de klenare bilarna kommer upp i höga hastigheter och förutom något bättre bromsar så finns det i regel ingen större fördel med att sitta i en motorstark bil när det väl smäller.Legato skrev:Övertro/missbruk till tekniken kombinerat med överlägsen prestanda jämfört med de andra bilarna tror jag.dd88 skrev:Men trots alla hjälpmedel så är det fortfarande fler som dör i en Tesla, är det enbart beroende på folk som surfar på taket eller sover i baksätet, eller finns det någon annan förklaring? Är det fler i Teslor som drabbas av "freak accidents" (likt lastbilen på E6 som kom över på fel sida och tog död på de i framsätet, vilket troligtvis hade skett oavsett biltyp) eller är det pga för stor tilltro till tekniken?
Tesla har bara snabba bilar. BMW mfl har förvisso snabba modeller men den stora massan som säljs är ju trötta bilar vilket såklart påverkar genomsnittet ordentligt.
I de följande diskussionerna så spekulerades det mycket om att det var en "klassfråga", outbildade eller lågutbildade (med billigare bilar) körde mer aggressivt i trafiken och hamnade oftare i olyckor (vilket det finns gott om säkerställd forskning kring). Har dock svårt att tro att det kan appliceras i detta fallet då Tesla knappast har några lågprismodeller.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Vill man det?Legato skrev:
Adaptiv farthållare anpassar enbart farten för framförvarande bil. Den anpassar inte farten efter bilar i filen bredvid vilket Teslas gör.
Så vad du påstår är att om man ligger i 120km/h på motorvägen och passerar en lastbil som håller 90, så saktar teslan in? Jättebra funktion i så fall

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Besviken efter provtitt på M3
Om man ligger i högerfilen på motorvägen i 120 och närmar sig en bil i 90 som kör i vänsterfilen så saktar den in och ja det vill man. Om man ligger i vänsterfilen och ska köra om så saktar den inte in. Frågor på det?Jeppe_E skrev:Vill man det?Legato skrev:
Adaptiv farthållare anpassar enbart farten för framförvarande bil. Den anpassar inte farten efter bilar i filen bredvid vilket Teslas gör.
Så vad du påstår är att om man ligger i 120km/h på motorvägen och passerar en lastbil som håller 90, så saktar teslan in? Jättebra funktion i så fall
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Besviken efter provtitt på M3
Njae, men om man kör fortare i högerfilen än mittfilskramaren så saktar min Model S AP1 ner och ligger bakom den bilen till vänster om mig (så länge farten är över 70 km/t). Det funkar för det mesta i alla fall.Jeppe_E skrev:Vill man det?Legato skrev:
Adaptiv farthållare anpassar enbart farten för framförvarande bil. Den anpassar inte farten efter bilar i filen bredvid vilket Teslas gör.
Så vad du påstår är att om man ligger i 120km/h på motorvägen och passerar en lastbil som håller 90, så saktar teslan in? Jättebra funktion i så fall

Bah JonasH var snabbare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Ja, det framgick ju inte av ursprungsinlägget, eller hurJonasH skrev:Om man ligger i högerfilen på motorvägen i 120 och närmar sig en bil i 90 som kör i vänsterfilen så saktar den in och ja det vill man. Om man ligger i vänsterfilen och ska köra om så saktar den inte in. Frågor på det?Jeppe_E skrev:Vill man det?Legato skrev:
Adaptiv farthållare anpassar enbart farten för framförvarande bil. Den anpassar inte farten efter bilar i filen bredvid vilket Teslas gör.
Så vad du påstår är att om man ligger i 120km/h på motorvägen och passerar en lastbil som håller 90, så saktar teslan in? Jättebra funktion i så fall


Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Besviken efter provtitt på M3
Jo det gjorde det, dock upprepade jag det inte igen i det efterföljande inlägget:Jeppe_E skrev:Ja, det framgick ju inte av ursprungsinlägget, eller hurJonasH skrev:Om man ligger i högerfilen på motorvägen i 120 och närmar sig en bil i 90 som kör i vänsterfilen så saktar den in och ja det vill man. Om man ligger i vänsterfilen och ska köra om så saktar den inte in. Frågor på det?Jeppe_E skrev:Vill man det?Legato skrev:
Adaptiv farthållare anpassar enbart farten för framförvarande bil. Den anpassar inte farten efter bilar i filen bredvid vilket Teslas gör.
Så vad du påstår är att om man ligger i 120km/h på motorvägen och passerar en lastbil som håller 90, så saktar teslan in? Jättebra funktion i så fallMen det är tydligt att fler bilar borde vara utrustade med detta, med tanke på hur pöbeln beter sig på våra motorvägar.
"Bland annat anpassar AP hastighet till omkringvarande trafik vid filbyte"
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Besviken efter provtitt på M3
AP väjer undan även om det inte är aktiverat också. Det har hänt mig två gånger (hade bara farthållaren igång). Svängde undan när en bil till vänster svängde in i filen för tvärt, samt höll emot när den tyckte jag låg för nära betongblock på höger sida. Båda gångerna var det bra (tror inte det hade blivit någon olycka utan AP, men ändå bra att den reagerar).mati skrev:Nej, det är inte så jag menar. När du läser andra meningen i mitt inlägg borde du förstå vad jag menar. Det jag ville uttrycka är att det finns liknande system i många bilar. AP ökar naturligtvis säkerheten, men inte mer än andra filassistenter och adaptiva farthållare som numera finns som standard i många bilar. Det är alltså ingen unik säkerhetsfeature som gör just en Tesla lite extra säker.
Samtidigt håller jag fast vid mitt påstående att APs utformning kan provocera felaktigt beteende. Det är kanske bara jag, men jag har vid flera tillfällen kommit på mig själv att jag har suttit och pillat med inställningarna i pekskärmen alldeles för länge utan att ha ögonen på vägen. Framförallt nu med v9 när man inte längre hittar saker och ting. Och det är inte tack vare AP att jag inte har kraschat in i nånting, utan det är snarare APs fel att jag överhuvudtaget ingick risken att ta blicken från trafiken.
Vet inte om andra bilar med adaptiv farthållare/filassistent också gör samma sak.
Model S 90D -17
Re: Besviken efter provtitt på M3
Var med om samma sak i min S på E4 genom sthlm för ett par veckor sedan. Låg i min fil när en bil i filen jämte plötsligt vinglade över och in på min sida. Teslan varnade och styrde sig själv bort från den ankommande bilen. Tveksamt om jag själv hade hunnit reagera där annars då bilen som vinglade över kom snett bakom mig på passagerarsidan.Wir skrev:AP väjer undan även om det inte är aktiverat också. Det har hänt mig två gånger (hade bara farthållaren igång). Svängde undan när en bil till vänster svängde in i filen för tvärt, samt höll emot när den tyckte jag låg för nära betongblock på höger sida. Båda gångerna var det bra (tror inte det hade blivit någon olycka utan AP, men ändå bra att den reagerar).
Vet inte om andra bilar med adaptiv farthållare/filassistent också gör samma sak.
Hade väl antagligen "bara" resulterat i dörrskrap och omlackering och inga personskador, men är ju inte helt fel att slippa det krånglet också. Men i värsta fall hade han knuffat undan bakdelen på min bil så att den spunnit runt.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Besviken efter provtitt på M3
Absolut, men min poäng var att till exempel e-Niro lämpar sig bättre för barnfamiljer, i synnerhet om de som vi har hund. Såna familjer sträckkör knappast mellan Haparanda och Ystad. Om de nu gör det så håller jag med om att en Tesla är bättre, men då får det bli en S eller X eftersom 3 inte skulle funka på grund av bagaget (och inte heller kan ladda på SUC). För mer normala familjer så ser jag inga problem med två stopp på 40-45 minuter under en resa på 60-70 mil. Det fins många här på detta forumet som vittnar om att det ofta är bilen som väntar på dem när de reser med familjen, snarare än tvärt om . Med det sagt så finns de såklart ingenting negativt med många och snabba laddare. Personligen föredrar jag att de står lite mer utspritt och förre på varje ställe (fast fler än en) så man kan välja var och när man vill stanna, men det är ite mer rätt än att vilja ha många på samma ställe fast mer utspritt.Verdi skrev:iAkita skrev:Till att börja med så kan Model 3 ladda påvid exakt noll SUC i dagsläget. Bara Elon vet hur länge det kommer dröja innan de har byggt ut samtliga med CCS-uttag, om någonsin. Sen klagade jag inte på SUC, jag sa bara att jag inte såg det som en fördel längre för en familj som ändå ofta stannar längre än 30 minuter var 20-25e mil. Är det bara 2-3 mil till nästa laddare så gör det inget om den första är sönder eller upptagen om man planerat sin körning. Dessutom finns det ofta fler än en aktörsom erbjuder laddning vid varje stopp (Clever, EON, Fortum, you name it), iallfall här i söder.pubbe skrev:SuC är en enorm fördel. Vänta tills du rullar in på ett laddstopp med nästan tomt batteri, och sen ser skylten "ur funktion". Över tre timmar tog det att ladda leafen med 6A 1-fas för att komma till nästa laddare! Klaga ALDRIG på SuCiAkita skrev:Dessutom finns det CCS laddare typ var femte mil eller tätare längs en del av de större vägarna, iallfall i södra Sverige, så jag ser inte SUC heller som en fördel för Model 3.
Du kan ju titta på elbilsracet mellan Haparanda och Ystad om du vill ha belägg för SuCs överlägsenhet. Hade Konan kunnat ladda på SuC hade den i teorin kommit först till Ystad pga lägre förbrukning. Nu var den många timmar efter. Effektivitet a la SuC!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Besviken efter provtitt på M3
3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Besviken efter provtitt på M3
Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Besviken efter provtitt på M3
Tanken är väl att när När Model 3 finns på vägarna i Europa skall SuC ha uppgraderats med dubbla kontakter, frågan är hur många dom hinner med på ett par månader.Jeppe_E skrev:Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Jag tror att allt utom samtliga SuC skulle vara en PR-mässig katastrof. Möjligen skulle dom kunna komma undan med att endast sätta dubbla kontakter på några stolpar på varje SuC, jag tror inte nykläckta Model 3-ägare kommer att bli speciellt glada när dom rullar in på en SuC med 5% i tanken och upptäcker att dom inte kan ladda...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Besviken efter provtitt på M3
Man får väl åka i cirklar runt garaget hemma då. 

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Jo, så är ju tankenfth skrev:Tanken är väl att när När Model 3 finns på vägarna i Europa skall SuC ha uppgraderats med dubbla kontakter, frågan är hur många dom hinner med på ett par månader.Jeppe_E skrev:Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Jag tror att allt utom samtliga SuC skulle vara en PR-mässig katastrof. Möjligen skulle dom kunna komma undan med att endast sätta dubbla kontakter på några stolpar på varje SuC, jag tror inte nykläckta Model 3-ägare kommer att bli speciellt glada när dom rullar in på en SuC med 5% i tanken och upptäcker att dom inte kan ladda...
/fth


Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Besviken efter provtitt på M3
Skulle dom inte få till CCS-SuC i tid så tycker jag att det vore helt rätt om det ältades i media, det är det jag menar med "PR-mässig katastrof", men jag är också rätt övertygad om att dom kommer att fixa detta.Jeppe_E skrev:Jo, så är ju tankenMan får ju för Teslas skull hoppas att så blir fallet. Annars skall det ältas om det också i media
Hur svårt kan det vara egentligen på en skala att sätta dit en sladd till? Det krävs förstås lite mer än så, mjukvara, kommunikationsprotokoll, reläer, etc, men det borde ändå vara en tämligen enkel operation. Eftersom dom tydligen valde den här lösningen med CCS delvis för att spara in på europa-varianten av Model 3, genom att flytta kostnader och komplexitet till SuC, så har dom ju inte heller någon "ursäkt" att inte fixa detta i tid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Besviken efter provtitt på M3
Det är en jäkla massa Superchargers att bygga om på två månader. Blir intressant.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Den här är ju lite intressant (om man nu ska tro på det, men det är väl ungefär lika tillförlitligt som Elons tweets
)
Ska tydligen börja att sätta CCS på SuC nu i December. Sen nämns det även att luftfjädring kommer att vara ett tillval på TM3 för Europa? Kanske i kombination med krok?

Ska tydligen börja att sätta CCS på SuC nu i December. Sen nämns det även att luftfjädring kommer att vara ett tillval på TM3 för Europa? Kanske i kombination med krok?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Besviken efter provtitt på M3
Hur vet vi att M3 inte kan ladda på nuvarande SuC då?Jeppe_E skrev:Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Besviken efter provtitt på M3
Då hade det väl som sagt inte funnits anledning för Tesla att montera dit CCS-kontakter, eller hur?HelectriC skrev:Hur vet vi att M3 inte kan ladda på nuvarande SuC då?Jeppe_E skrev:Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
CCS är väl en standard som inte tillåter några avvikelser på stiften. Teslas SuC har väl annan kommunikation, som identifierar bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Besviken efter provtitt på M3
Därför att Tesla gått ut och sagt att det krävs CCS för att de skall kunna det.HelectriC skrev:Hur vet vi att M3 inte kan ladda på nuvarande SuC då?Jeppe_E skrev:Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Re: Besviken efter provtitt på M3
Jo, om man vill att bilen ska ha möjlighet till CCS samt öppna för andra bilar. Standarden på stiften skulle dock kunna vara en anledning.Jeppe_E skrev:Då hade det väl som sagt inte funnits anledning för Tesla att montera dit CCS-kontakter, eller hur?HelectriC skrev:Hur vet vi att M3 inte kan ladda på nuvarande SuC då?Jeppe_E skrev:Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
CCS är väl en standard som inte tillåter några avvikelser på stiften. Teslas SuC har väl annan kommunikation, som identifierar bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Besviken efter provtitt på M3
Ja, hade Model 3 haft någon form av kombinerad SuC/CCS-kontakt så skulle den ju per definition inte vara CCS-standard, och därför inte varit tillåten att ladda på "vanliga" CCS-stationer.OfarligTesla skrev:Därför att Tesla gått ut och sagt att det krävs CCS för att de skall kunna det.
Adaptern för S och X kommer ju också att ha en standard CCS-kontakt i ena änden, och då är det ok vad jag förstår.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Besviken efter provtitt på M3
Aha!OfarligTesla skrev:Därför att Tesla gått ut och sagt att det krävs CCS för att de skall kunna det.HelectriC skrev:Hur vet vi att M3 inte kan ladda på nuvarande SuC då?Jeppe_E skrev:Nej? Inte som det är nu väl? Teslas propertiära kontakt är väl inte kompatibel med CCS. Varför behöver Tesla annars sätta CCS på SuC-stationerna?HelectriC skrev:3 kan inte ladda på SuC? Jo!
Då har de väldigt bråttom att fixa dessa sladdar innan 3:an kommer.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning
