Var kan jag låna pengar och dra va räntekostnader? Snälla visa mig jag och säkert alla här på forumet vill ha sån lånTomas L skrev:Det är ju det som är skillnaden mellan privatpersoner och företag; företaget får inte behålla momsen. Men då kan de å andra sidan dra av moms på inköp...och det är ju så det rimligtvis måste vara.Verdi skrev:20% av alla intäkter till statskassan? Du menar momsen som mina kunder betalar? Det var aldrig mina pengar.
Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.Verdi skrev:Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla.
Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Moderator: Redaktion
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Jag har köpt min Model 3 privat eftersom det i mitt fall blev mer fördelaktigt än att leasa den på bolaget. Min förra Model S leasade jag på mitt bolag och jag hade såklart möjlighet att leasa även min Model 3.nek0 skrev:Har redan frågat men ingen svararFredrik j skrev:Varför tror ni förmånsbil är så populärt? Om man inte sparar något på det...
Stor del av kalkylen handlar om vilken värdeminskningen man antar bilen kommer att ha, hur länge man äger bilen samt hur mycket man kör privat respektive i tjänsten. Detta varierar såklart på individnivå och beroende på vad det är för bil man köper.
Även om det i många situationer är mer fördelaktigt att leasa på företag är det en överdrift att företagsbil "alltid" är så fördelaktigt som många verkar tro. I praktiken är det inte jättestor skillnad och i vissa fall är det inte ens fördelaktigt.
Det finns ingen gratis lunch.
Tack för svaret. Jag har inget företag så jag vet inte hur det står till med kalkylerna. Har läst på Danni-s sida https://www.teslakalkylen.com/exampleshelix skrev:Jag har köpt min Model 3 privat eftersom det i mitt fall blev mer fördelaktigt än att leasa den på bolaget. Min förra Model S leasade jag på mitt bolag och jag hade såklart möjlighet att leasa även min Model 3.nek0 skrev:Har redan frågat men ingen svararFredrik j skrev:Varför tror ni förmånsbil är så populärt? Om man inte sparar något på det...
Stor del av kalkylen handlar om vilken värdeminskningen man antar bilen kommer att ha, hur länge man äger bilen samt hur mycket man kör privat respektive i tjänsten. Detta varierar såklart på individnivå och beroende på vad det är för bil man köper.
Även om det i många situationer är mer fördelaktigt att leasa på företag är det en överdrift att företagsbil "alltid" är så fördelaktigt som många verkar tro. I praktiken är det inte jättestor skillnad och i vissa fall är det inte ens fördelaktigt.
och där kan man läsa att det blir ganska stor skillnad.
Visst är det så att det i de flesta fall är mer fördelaktigt med företagsbil jämfört med privatägd. Jag har såklart också gjort kalkyler och använt teslakalkylen. Min poäng var mer att det inte är en definitiv sanning i alla situationer och det beror helt och hållet på vilka siffror man lägger in i kalkylen. När jag läste i tråden fick jag uppfattningen att många upplever det är så orättvist att företagsbil alltid är billigt och förmånligt. Jag ville bara kommentera att det inte alltid är fallet och att jag i min situation valde privatägd bil trots att jag har möjligheten att leasa den på bolagetnek0 skrev:Tack för svaret. Jag har inget företag så jag vet inte hur det står till med kalkylerna. Har läst på Danni-s sida https://www.teslakalkylen.com/exampleshelix skrev:Jag har köpt min Model 3 privat eftersom det i mitt fall blev mer fördelaktigt än att leasa den på bolaget. Min förra Model S leasade jag på mitt bolag och jag hade såklart möjlighet att leasa även min Model 3.nek0 skrev:Har redan frågat men ingen svararFredrik j skrev:Varför tror ni förmånsbil är så populärt? Om man inte sparar något på det...
och där kan man läsa att det blir ganska stor skillnad.

Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt.
Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Taliz, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)taliz skrev:Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
En X för mig blir däremot betydligt dyrare via företag än privat.
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 1 gånger.
Zalman?Stevvee skrev:Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Zalman, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)taliz skrev:Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Om man inte vill ligga ute med kontantinsatsen kan man ju ta ett lån på den med.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Min poäng var att om man har en bil på företaget så har man nog räknat på att man tjänar på det på något sätt.
Vissa här vill att man ska tycka synd om dom för att dom har företags bil .
Vissa här vill att man ska tycka synd om dom för att dom har företags bil .
Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.ChristerSjo skrev:Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?ChristerSjo skrev:Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Nånstans mellan 30-40k/mån. Tjänar man "för mkt" så kostar det mer, se ovan.nek0 skrev:Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?ChristerSjo skrev:Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Ok tack.taliz skrev:Nånstans mellan 30-40k/mån. Tjänar man "för mkt" så kostar det mer, se ovan.nek0 skrev:Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?ChristerSjo skrev:Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Jo det är en aspekt att ta hänsyn till. I mitt fall har varit vad jag skall göra med den årliga bonusen. Tidigare har jag tryckt in den i pensionavsättningar istället för att plocka ut 100 kr och få 40 kr i plånboken.taliz skrev:Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.ChristerSjo skrev:Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Men det är en grov generalisering. Man bör kolla sina egna förutsättningar för det är mkt individuellt.nek0 skrev:Ok tack.taliz skrev:Nånstans mellan 30-40k/mån. Tjänar man "för mkt" så kostar det mer, se ovan.nek0 skrev:Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?ChristerSjo skrev:Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Haha jag vet Inte hur jag tänkte !taliz skrev:Zalman?Stevvee skrev:Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Zalman, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)taliz skrev:Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Om man inte vill ligga ute med kontantinsatsen kan man ju ta ett lån på den med.
Jo klart det går att låna till den med men då borde allt bli dyrare på totalen ? Kanske slår ut sig vid försäljning.
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Och ja, systemet är gjort för att det ska bli lika dyrt att ha en bil privat som på firman. Om man har en fossilbil. Men i och med att förmånsvärdet är sänkt för elbilar så blir det faktiskt billigare i nästan alla fall.
Och ja, systemet är gjort för att det ska bli lika dyrt att ha en bil privat som på firman. Om man har en fossilbil. Men i och med att förmånsvärdet är sänkt för elbilar så blir det faktiskt billigare i nästan alla fall.
-
- elbilist
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?ChristerSjo skrev:Jo det är en aspekt att ta hänsyn till. I mitt fall har varit vad jag skall göra med den årliga bonusen. Tidigare har jag tryckt in den i pensionavsättningar istället för att plocka ut 100 kr och få 40 kr i plånboken.taliz skrev:Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.ChristerSjo skrev:Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Vansinne
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Nettoavdrag är ju ganska meningslöst. Blir ju som att privatleasa själv.taliz skrev:Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.taliz skrev:Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Man drar inte av leasingavgiften utan förmånsvärdet. Det här är common practice bland egenföretagare.Fredrik j skrev:Nettoavdrag är ju ganska meningslöst. Blir ju som att privatleasa själv.taliz skrev:Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Tänkte som anställd.Verdi skrev:Man drar inte av leasingavgiften utan förmånsvärdet. Det här är common practice bland egenföretagare.Fredrik j skrev:Nettoavdrag är ju ganska meningslöst. Blir ju som att privatleasa själv.taliz skrev:Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.Verdi skrev:Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.taliz skrev:Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Man kan kompensera det genom extra inbetalning, men det är det få stora arbetsgivare som besvärar sig med.
Anställd anschmäld.taliz skrev:Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.Verdi skrev:Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.taliz skrev:Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.

Det har jag dålig insikt i. Men borde det inte bli samma sak? Med en tillmötesgående arbetsgivare alltså?