Vad missar jag när jag tycker Marvel är dyr jämfört med ID4? Den har sämre elbilsprestanda (laddningseffekt, räckvidd) men har nästan samma baspris? Eller räknar jag helt fel? Jag trodde den skulle vara 20% billigare?
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 16 okt 2021 15:02
av Zalman3
PapaD skrev:
Vad missar jag när jag tycker Marcel är dyr jämfört med ID4? Den har sämre elbilsprestanda (laddningseffekt, räckvidd) men har nästan samma baspris? Eller räknar jag helt fel? Jag trodde den skulle vara 20% billigare?
VW ID4 GTX
4WD
0-100 på 6,2s
Privatleasing 5.281kr per månad
MG Marvel R
4WD
0-100 på 4,9s
Privatleasing 3.995kr per månad
ID4 GTX är ca 32% dyrare per månad.
Kan tänka mig att skillnaden i praktiken är ännu större eftersom MG Marvel R har mer utrustning som standard.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 16 okt 2021 15:41
av PapaD
Ah, jag menade kontantpriset. Privatleasing är svårt att se dolda slutkostnader.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 16 okt 2021 16:03
av Zalman3
PapaD skrev:
Ah, jag menade kontantpriset. Privatleasing är svårt att se dolda slutkostnader.
Priskriget sker med privatleasingpriser.
20 september 2020.
"Bra att det kommer billigare elbilar.
Nu när VW ID3 har lanserats, då sänkte plötsligt Kia privatleasing priset från 5.195kr till 3.995kr per månad.
Kia e-Niro 64kWh."
Idag så kostar en Kia e-Niro 64kWh 3.294kr per månad att privatleasa.
Och MG ZS EV med 70 kWh batteri kostar från 2.495kr per månad att privatleasa.
Så för elbilskunden har privatleasing priset halverats på bara ett år.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 18 okt 2021 07:07
av Koriander
Ngn som har koll på om leasingpriserna på MG Marvel/ZS inkluderar drag eller vad det kan tänkas kosta? Inte sett nån uppgift på det.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 18 okt 2021 19:25
av Remuz
Marvel R performance med vinterhjul, metallic grå, service, försäkring och 6000mil på tre år, 5620kr/mån.
Leasinggivare är Santander.
Fick offerten av Hedin Bil i Segeltorp. Leverans slutet Q1 2022.
Hade den kunnat ladda på SuC hade jag tagit den direkt, men nu blir den svår på resan till Göteborg
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 18 okt 2021 19:38
av Zalman3
Koriander skrev:
Ngn som har koll på om leasingpriserna på MG Marvel/ZS inkluderar drag eller vad det kan tänkas kosta? Inte sett nån uppgift på det.
Såg nån uppgift på att drag kostar ca 11.700kr.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 03 nov 2021 00:41
av Peter Andersson
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 09 nov 2021 00:08
av Zalman3
81 förregistrerade MG Marvel R.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 19 nov 2021 14:29
av Zalman3
Nu är det 95st MG Marvel R förregistrerade, och 39st ute i trafik.
Är det nån här som provkört?
Testad: Är MG Marvel R det bästa köpet på marknaden?
För att bara titta på specifikationerna. Det är få som kan hänga med och då har vi ännu inte nämnt priset.
BRA KÖP: MG Marvel R är en bil som kommer att ge konkurrenterna huvudvärk.
Marvel R performance med vinterhjul, metallic grå, service, försäkring och 6000mil på tre år, 5620kr/mån.
Leasinggivare är Santander.
Fick offerten av Hedin Bil i Segeltorp. Leverans slutet Q1 2022.
Varningsklockor! Det var Santander som krävde tiotusentals extra kronor för Leaf 40 leasing bilar för ett par år sedan när de lämnades tillbaka. Eller var det inte det? http://elbilsnytt.se/dyrt-att-lamna-til ... ad-leaf-2/
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 22 nov 2021 21:01
av Jocko
Var precis och provkörde. Känns allmänt riktigt fin, hade önskat mig lite större bagageutrymme bara... Tar man tremotorsversionen får man ingen frunk heller, men pris och utrustningsnivå är helt klart svårslaget.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 29 nov 2021 10:29
av Peter Andersson
På tredje plats kom MG Marvel R i Årets familjebil.
Motorföraren har nu utsett Skoda Enyaq iV till Årets familjebil 2021. Motiveringen lyder "Rymlig och klurig med smarta lösningar samt hög komfort". Enyaq tog hem vinsten med två rösters marginal och det här är sjätte gången som Skoda vinner utmärkelsen. På andra plats kom Hyundai Ioniq 5 och på tredje plats MG Marvel R. Alla tre är elbilar och det är första gången det har varit bara eldrivet i topp tre av Årets familjebil. Kriterierna för att få vara med och tävla i kategorin är att bilen ska vara praktisk, säker, ekonomisk och ha bra miljöprestanda. Den ska även börja säljas under samma år tävlingen är.
Var precis och provkörde. Känns allmänt riktigt fin, hade önskat mig lite större bagageutrymme bara... Tar man tremotorsversionen får man ingen frunk heller, men pris och utrustningsnivå är helt klart svårslaget.
Beredd hålla med till punkt o pricka
Positiv överraskning
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 29 nov 2021 11:35
av martinot
Zalman3 skrev:
Tydligen har en MG Marvel R letat sig till Sverige.
Snygg?
Screenshot_20210624-190934_Chrome.jpg
Nej. Extremt fula fejakde luftintag till bromsarna. Brutalt fult gjort.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 21 dec 2021 23:46
av Jocko
Påskrivet och klart, nu är det bara att vänta till Q2!
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 22 dec 2021 05:46
av expat
PapaD skrev:
Remuz skrev:
Marvel R performance med vinterhjul, metallic grå, service, försäkring och 6000mil på tre år, 5620kr/mån.
Leasinggivare är Santander.
Fick offerten av Hedin Bil i Segeltorp. Leverans slutet Q1 2022.
Varningsklockor! Det var Santander som krävde tiotusentals extra kronor för Leaf 40 leasing bilar för ett par år sedan när de lämnades tillbaka. Eller var det inte det? http://elbilsnytt.se/dyrt-att-lamna-til ... ad-leaf-2/
Det var Santander som figurerade i Norge, när det såg ut som man fick tre års fast kanonränta i reklamen
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 22 dec 2021 07:45
av Trevlig
Är väldigt nyfiken på hur denna beter sig vid körning då den är 2 växlad.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 22 dec 2021 14:46
av Jocko
Har bara testat awd versionen, så är också nyfiken på hur rwd kommer kännas, och om växlarna hjälper den lite klenare motorn
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 22 dec 2021 16:46
av Peter Andersson
Jocko skrev:
Påskrivet och klart, nu är det bara att vänta till Q2!
Grattis!
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 22 dec 2021 20:14
av Leo
Har försökt sätta mig in i hur det fungerar. Kollade på en intervju med en dansk produktchef och tycktes förstå det som att bakaxeln har en stor elmotor och en mindre "Boostermotor" som sömlöst trycker på tillsammans med den stora vid behov. (Så det är alltså inte två likadana motorer som driver vardera hjulet baktill, därav att de också anges ha olika effekt). Sen för att öka på förvirringen pratar de om att en motor sitter placerad till höger och en till vänster baktill. De driver alltså tillsammans för full effekt och sen att de två bakre även har olika utväxling där de är inkopplade tillsammans mot en traditionell bakaxel. Därför man i broschyren pratar om en 80kW "rear left" och en 52kW "rear right" elmotor och sen finns slutligen ytterligare en 80kW elmotor fram på 4WD-versionen = Performance. Därav att den versionen kallas tri-motor.
Så egentlig är den i så fall inte "2-växlad" i normal mening med en klassisk växellåda. Är väl på sätt och vis som på Tesla SxxD där motorn fram har annan utväxling och är den som används vid snålkörning och den bakre då mest bara snurrar med. Så på Marvel hjälps antagligen båda motorerna åt vid lägre hastighet vid snabba acceleration och den motorn med högre utväxling tar istället över och driver i princip själv/mest vid högre hastighet. Som på Tesla men i det här fallet sitter båda motorerna på bakaxeln.
Sen är det antagligen så att den främre elmotorn är inkopplad med någon slags "frihjul" så att den bara driver vid behov eller snarare kopplas bort när den bakre med högre utväxling jobbar. Nackdelen är då att det därför på norska elbilforum.no pratas om att den främre elmotorn bara kan driva på framåt och pga av det driver den fyrhjulsdrivna versionen bara på bakaxeln när den backar. Dvs det är då 2WD när man backar. Kan ju vara lite förargligt om man behöver backa när man står knixigt till på vintern med t ex en släpvagn eller liknande.
Var själv väldigt nära att beställa en Marvel R Performance som nästa bil igår innan prishöjningen (som dock är framskjuten en vecka till efter årsskiftet). Dock känns Ioniq5 AWD i grundversion för 20 000kr mer och 9 mil längre räckvidd som ett betydligt säkrare kort när det gäller 2:a värde om man ska köpa/äga den. Tyvärr har MG inte 1 års leasing annars hade jag hoppat på det i så fall för att testa och få erfarenhet av hur den är.
För övrigt anges det nu nu vara leverans efter sommaren om man beställde en Marvel R häromdagen.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Postat: 26 dec 2021 12:55
av Peter Andersson
Lite intressant att MG Marvel R slår både Kia och Skoda på materialkvalitet.
Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.
Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
100% skrämseltaktik och clickbait. Tyvärr är det exakt din fråga i ditt inlägg som aftonbladet vill väcka här, och om låt säga 2% av alla dom som läser den rubriken faktiskt bestämmer sig för att skaffa Plus enbart för att stilla rädslan - ja då har aftonbladet lyckats.
Hade det varit en stor eller viktig nyhet så hade man inte gömt undan nyheten bakom betalvägg, eller i någon obskyr del av "tidningen".