Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 sep 2022 09:32
Jag har beställt. Dock bor jag i Nederländerna så kanske har lite andra leveranstider än er hemma, men just nu ett fönster mellan 3-19 november. Sv/ sv 19, dragkrok.
Det var riktigt intressant, ska nog ta och kontakta autoplan och höra om dom fått något uppdaterat datum också.uncle_bob skrev:Ni som beställt, har ni fått uppdaterat leveransdatum nyligen? Jag beställde 7/9 och när jag specade den stod det preliminär leverans dec-feb, dagen därpå när ordern var bekräftad så fick jag preliminär leverans 19/11 till 13/1 men när jag gick in igår hade detta uppdaterats till 7/11 till 23/11.
Pärlvit, svart inredning och 19", enda extra jag tog utöver basspec var vinterhjul (dubb).Skar11n skrev:Det var riktigt intressant, ska nog ta och kontakta autoplan och höra om dom fått något uppdaterat datum också.uncle_bob skrev:Ni som beställt, har ni fått uppdaterat leveransdatum nyligen? Jag beställde 7/9 och när jag specade den stod det preliminär leverans dec-feb, dagen därpå när ordern var bekräftad så fick jag preliminär leverans 19/11 till 13/1 men när jag gick in igår hade detta uppdaterats till 7/11 till 23/11.
Vilken spec har du? Själv tog jag svart/svart 19"
Vågar inte ens tänka på bonus, givetvis fantastiskt om man får men med svajiga leveransuppskattningar, tömd bonuspott och ny regering känns det som att be om att bli besvikenSciccy skrev:Beställde 13/9 svart/vit 20 tum fick uppdaterad lev, 7/11 till 14/12.
Hoppas på 70 i bonus
Är det möjligt att beställa svart och hamna under 700:000:-? Tänker jag fel? Kommer alla köra omkring i vita nu för att få bonusen?DasTesla skrev:Jag beställde samma dag RWDn släpptes 26e augusti. Senaste uppdateringen jag fick var för typ 2 veckor sen och då fick jag leveransintervall 19e okt - 13 dec.
Svart/svart 20” är de val jag gjort. Vore kul att få den snart eller i år. Sålde min M3 LR idag så känns redan tomt.
Hur ser det ut för er andra som beställt tidigt?
Bonusen baseras på grundpriset, du kan lägga till annan färg, fälgar och FSD om du vill.Svim skrev:Är det möjligt att beställa svart och hamna under 700:000:-? Tänker jag fel? Kommer alla köra omkring i vita nu för att få bonusen?DasTesla skrev:Jag beställde samma dag RWDn släpptes 26e augusti. Senaste uppdateringen jag fick var för typ 2 veckor sen och då fick jag leveransintervall 19e okt - 13 dec.
Svart/svart 20” är de val jag gjort. Vore kul att få den snart eller i år. Sålde min M3 LR idag så känns redan tomt.
Hur ser det ut för er andra som beställt tidigt?![]()
Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.frasol skrev:Hej!
Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).
Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.
Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.
Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?
Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Funderade länge på samma grej men vade att gå på rw och se hur det funkar.Tesla82 skrev:Har förväntat lev. datum 14-30 november på en svart/svart 20" rwd men börjar vela om jag inte borde byta till en likadan fast LR. Detta för att jag bor i norra Sverige och det kommer inte vara en nackdel med awd och lite extra räckvidd. Vad tror ni om levtiden om man byter, risk man åker in en bra bit på 2023?
Eller borde man börja med den enklare varianten och ev uppgradera om behovet finns efter ev bonus har landat på konto? Vad tror ni?
Tänker samma. Bor i Jämtland så kan bli riktiga vintrar. Har valt dubbdäck iaf. Räckvidden tror jag ärligt talat inte att du kommer sakna, vår nuvarande M3 LR kör vi väldigt sällan 100%-0%, oftast går den 80%-15-20% och det motsvarar utan problem vad en MY SR grejjar. Mycket laddare att välja på dessutom.Skar11n skrev:Funderade länge på samma grej men vade att gå på rw och se hur det funkar.Tesla82 skrev:Har förväntat lev. datum 14-30 november på en svart/svart 20" rwd men börjar vela om jag inte borde byta till en likadan fast LR. Detta för att jag bor i norra Sverige och det kommer inte vara en nackdel med awd och lite extra räckvidd. Vad tror ni om levtiden om man byter, risk man åker in en bra bit på 2023?
Eller borde man börja med den enklare varianten och ev uppgradera om behovet finns efter ev bonus har landat på konto? Vad tror ni?
Alla Teslas fälgar sticker ut utanför däcket, och 20" skrapas lättare än 19" eftersom fälgkanten är närmare marken.Tesla82 skrev:Tack för input, rwd kanske är det kloka valet trots allt med tanke på rådande marknadsläge.![]()
Har valt 20" induction-fälgar då jag tycker de är betydligt snyggare än original samt att det ger möjlighet att köpa smalare vinterdäck (235-245 nånting) från tredje part. Är det orolig att man ska ångra sig med 20" då de verkar vara lätta att skrapa, någon som vet om de är lika lättskrapade som turbinfälgen eller borde man klara sig hyfsat? Eller är det smarta valet originalfälgen när man ändå kör bidgetvarianten?
Det ekonomiska valet är alltid att nöja sig med standardfälgen.Tesla82 skrev:Tack för input, rwd kanske är det kloka valet trots allt med tanke på rådande marknadsläge .![]()
Har valt 20" induction-fälgar då jag tycker de är betydligt snyggare än original samt att det ger möjlighet att köpa smalare vinterdäck (235-245 nånting) från tredje part. Är det orolig att man ska ångra sig med 20" då de verkar vara lätta att skrapa, någon som vet om de är lika lättskrapade som turbinfälgen eller borde man klara sig hyfsat? Eller är det smarta valet originalfälgen när man ändå kör bidgetvarianten?
Och 103 km räckvidd...FStaake skrev:Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.frasol skrev:Hej!
Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).
Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.
Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.
Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?
Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Y RWD kommer säkert vara en trevlig bil.
Frun har beställt den som ersättare till sin nuvarande 3:a när leasingen går ut.
Eftersom Tesla valt att behålla all utrustning som premium interiör och premium ljud känns det som att det bara är AWD och prestanda som skiljer, till skillnad från 3 RWD. Så har du inget ”riktigt” behov av en fyrhjulsdriven bil skulle jag inte tveka.
Förvisso, men det beror på användningsfallet.Nicke Nyfiken skrev:Och 103 km räckvidd...FStaake skrev:Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.frasol skrev:Hej!
Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).
Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.
Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.
Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?
Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Y RWD kommer säkert vara en trevlig bil.
Frun har beställt den som ersättare till sin nuvarande 3:a när leasingen går ut.
Eftersom Tesla valt att behålla all utrustning som premium interiör och premium ljud känns det som att det bara är AWD och prestanda som skiljer, till skillnad från 3 RWD. Så har du inget ”riktigt” behov av en fyrhjulsdriven bil skulle jag inte tveka.
25 % längre räckvidd gör stor skillnad vid långkörning. Lägger man sedan på lite högre laddhastighet för LR så blir skillnaden ännu större.
Självklart beror det på användningsfallet.FStaake skrev:Förvisso, men det beror på användningsfallet.Nicke Nyfiken skrev:Och 103 km räckvidd...FStaake skrev:Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.frasol skrev:Hej!
Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).
Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.
Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.
Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?
Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Y RWD kommer säkert vara en trevlig bil.
Frun har beställt den som ersättare till sin nuvarande 3:a när leasingen går ut.
Eftersom Tesla valt att behålla all utrustning som premium interiör och premium ljud känns det som att det bara är AWD och prestanda som skiljer, till skillnad från 3 RWD. Så har du inget ”riktigt” behov av en fyrhjulsdriven bil skulle jag inte tveka.
25 % längre räckvidd gör stor skillnad vid långkörning. Lägger man sedan på lite högre laddhastighet för LR så blir skillnaden ännu större.
Räckvidden i vår 3 LR har vi använt 4 ggr på 3 år.
Men visst, då har den varit riktigt trevlig att ha.
Ska man åka mycket långresor, eller ska köra mycket med släp är det en nobrainer att satsa på LR.