Sida 6 av 19
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 18 jun 2016 22:40
av bylund
Magnor skrev:Bra Tesla - en sådan box får det bli.
Vad har ni för input i era boxar??
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
Vilken laddeffekt kommer man upp i vid olika input?
Är kW = volt * ampere * ant faser?
Får det inte att stämma med upptill 22kW som det står i manualen... (400*32*3?)
För trefas kan man räkna
(Roten ur 3)*U*I ≈ 1,73*400*32 W ≈ 22 kW
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 19 jun 2016 02:56
av Pontus
bylund skrev:Magnor skrev:Bra Tesla - en sådan box får det bli.
Vad har ni för input i era boxar??
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
Vilken laddeffekt kommer man upp i vid olika input?
Är kW = volt * ampere * ant faser?
Får det inte att stämma med upptill 22kW som det står i manualen... (400*32*3?)
För trefas kan man räkna
(Roten ur 3)*U*I ≈ 1,73*400*32
W ≈ 22 kW
Det ska väl vara ampere där.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 19 jun 2016 06:29
av mati
bylund skrev:Magnor skrev:Bra Tesla - en sådan box får det bli.
Vad har ni för input i era boxar??
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
Vilken laddeffekt kommer man upp i vid olika input?
Är kW = volt * ampere * ant faser?
Får det inte att stämma med upptill 22kW som det står i manualen... (400*32*3?)
För trefas kan man räkna
(Roten ur 3)*U*I ≈ 1,73*400*32 W ≈ 22 kW
Blir samma som 230V * ampere * antal faser

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 19 jun 2016 08:00
av bylund
Pontus skrev:bylund skrev:Magnor skrev:Bra Tesla - en sådan box får det bli.
Vad har ni för input i era boxar??
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
Vilken laddeffekt kommer man upp i vid olika input?
Är kW = volt * ampere * ant faser?
Får det inte att stämma med upptill 22kW som det står i manualen... (400*32*3?)
För trefas kan man räkna
(Roten ur 3)*U*I ≈ 1,73*400*32
W ≈ 22 kW
Det ska väl vara ampere där
.
Nja, men man kan ju sätta en parentes för att vara tydlig.
(Roten ur 3)*U*I ≈
(1,73*400*32
)W ≈ 22 kW
Det ska väl vara ett frågetecken där?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 19 jun 2016 08:13
av Pontus
Tänkte mer:
1,73 x 400V x 32A = 22kW
Notera att jag inte skrev 22,0

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 12:02
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:Pontus skrev:bylund skrev:Magnor skrev:Bra Tesla - en sådan box får det bli.
Vad har ni för input i era boxar??
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
Vilken laddeffekt kommer man upp i vid olika input?
Är kW = volt * ampere * ant faser?
Får det inte att stämma med upptill 22kW som det står i manualen... (400*32*3?)
För trefas kan man räkna
(Roten ur 3)*U*I ≈ 1,73*400*32
W ≈ 22 kW
Det ska väl vara ampere där
.
Nja, men man kan ju sätta en parentes för att vara tydlig.
(Roten ur 3)*U*I ≈
(1,73*400*32
)W ≈ 22 kW
Det ska väl vara ett frågetecken där?
Laddboxen kopplas inte in med 400V. Alla faserna kopplas in mot nollan, vilket ger 230V på varje fas.
Så "Magnors" uträkning med (Volt*Ampere*antal faser) är helt riktig i sig, men spänningen är 230V i stället för 400V. Och det ger den uppgivna effekten 22kW. (22,08kW för den som vill vara noggrann)
230V*32A*3=22080W
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 12:11
av Nicke Nyfiken
Magnor skrev:Bra Tesla - en sådan box får det bli.
Vad har ni för input i era boxar??
Är det ett måste med egen fas och jordfelsbrytare (eller är det senare kanske inbyggt)?
Vilken laddeffekt kommer man upp i vid olika input?
Är kW = volt * ampere * ant faser?
Får det inte att stämma med upptill 22kW som det står i manualen... (400*32*3?)
Har inte dubbelladdare på bilen... (P85 2014)
För dig som inte har dubbelladdare så är det 3fas 16A som ger maximal laddeffekt. Dvs samma som med UMCn i ett vanligt 16A 3fas-uttag.
Har du redan ett trefasuttag som du laddar från, som är kopplat efter alla konstens regler, så kan du (eller elektrikern) bara byta ut uttaget mot laddboxen. Inte konstigare än så.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 15:18
av Magnor
Tack för all input!
För mig med enkelladdare får jag då max 230x16x3, alltså drygt 11kW med väggladdaren!?
Utan box kan jag (med blått enfasuttag o 32A) få 230x32, dvs 7,3kW.
Går alltså från ca 4 till 6 mil laddning i timmen - vilket som bör täcka behovet - men jag får också en smidigare lösning...
Får kolla att nyköpta huset har anläggning som klarar 32A och fundera på om jag skulle gräma mig över min sparsamhet varje gång jag öppnar trunken för att ta fram bilen UMC och inte bara koppla i sladden från boxen...
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 15:20
av gellerstam
Magnor skrev:Tack för all input!
För mig med enkelladdare får jag då max 230x16x3, alltså drygt 11kW med väggladdaren!? Ja
Utan box kan jag (med blått enfasuttag o 32A) få 230x32, dvs 7,3kW.
Går alltså från ca 4 till 6 mil laddning i timmen - vilket som bör täcka behovet - men jag får också en smidigare lösning...
Får kolla att nyköpta huset har anläggning som klarar 32A och fundera på om jag skulle gräma mig över min sparsamhet varje gång jag öppnar trunken för att ta fram bilen UMC och inte bara koppla i sladden från boxen...
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 19:09
av mickeisol
Ja har man enkelladdare i teslan då kan man ju nöja sig med
en trefas kontakt och en sån här hängande i princip permanent i garaget:
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Men hur i hela friden kan dom ta mer i betalt för denna sladd än teslas wallbox? wallboxen är jäkligt prisvärd.
Sen tror jag att man ska koppla in wallboxen med trefashandske så att man kan dra ur i händelse av åska, det är ju lite elektronik etc i wallboxen.
Typskt för någon vecka sedan så hade en bekant installerat en solcellsanläggning och åskan tog invertern.
Jag har en bajonettkoppling på kabeln till min inverter så att jag kan dra bort kabeln vid risk för åska.
ifall man planerar att ha mer än en elbil så är ju två wallboxar med laststyrning perfekt (ifall man inte tycker om att byta säkring ofta)
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 19:16
av eric
Helt galet! Känns som konkurrensen är typ obefintlig än så länge. Man kanske kan göra sig en hacka på att ta fram en sådan kabel och sälja för 249kr... Om det inte är något licens-krångel.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 20:16
av HelectriC
eric skrev:
Helt galet! Känns som konkurrensen är typ obefintlig än så länge. Man kanske kan göra sig en hacka på att ta fram en sådan kabel och sälja för 249kr... Om det inte är något licens-krångel.
6 papp för den typ 2 till 3-fas???? Hallå, det är som att betala 170kr per liter bensin, helt galet dyrt ju!
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 20 jun 2016 21:04
av gellerstam
HelectriC skrev:eric skrev:
Helt galet! Känns som konkurrensen är typ obefintlig än så länge. Man kanske kan göra sig en hacka på att ta fram en sådan kabel och sälja för 249kr... Om det inte är något licens-krångel.
6 papp för den typ 2 till 3-fas???? Hallå, det är som att betala 170kr per liter bensin, helt galet dyrt ju!
Billigaste lösa TYP-2 handsken ja sett kostade över 900kr. Fet, mjuk (även i -20) kabel kostar också en slant per meter. Så materialkostnaden är faktisk rätt hög. Dock håller jag med om att 6000 är ocker.
Tidigare i tråden länkar jag till en adapter typ-1 till typ-2 ca0,5m Den kostar 2000kr i e-butik. Att köpa handskarna på eBay kostar cirka 1700kr + frakt på en adapter kan jag klara mig med stel "ful" kabel men tycker inte att det är värt besväret att montera. För den lilla prisskillnaden.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 06:33
av Svenssons
mickeisol skrev:Ja har man enkelladdare i teslan då kan man ju nöja sig med
en trefas kontakt och en sån här hängande i princip permanent i garaget:
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Men hur i hela friden kan dom ta mer i betalt för denna sladd än teslas wallbox? wallboxen är jäkligt prisvärd.
Visst är Teslas laddbox prisvärd men det är ju inte enbart en sladd när det är trefas till Typ 2. I detta fall har man byggt in elektroniken i handsken. Ska du göra en själv så kommer materialet inte bli så särskilt mycket billigare och sedan har du jobbet att sätta ihop det på ett korrekt och riktigt sätt.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 14:09
av Surfaren
Boxen från Tesla är riktigt prisvärd (jämfört med alla överprisade alternativ iaf), så jag tänker köpa en. Meddelade servicecentret att jag kommer och hämtar "på torsdag".
Tips från kollegan som kör Tesla och som nyligen fixade en annan box (8 386 kr landade han på, med öppningsknapp på sladden) var att bara sätta en bit kabel med röd kontakt in i boxen, så har man en mer flexibel lösning som är lättare att flytta (då man redan har rött 3-fas i garaget). Det är min plan. Får se vad elektrikern säger om att sätta dit sladden åt mig.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 14:29
av Jocce
Någon som vet om kabeln går att byta OM man i framtiden skulle se behov av en längre?
Som det ser ut nu på jobbet (där jag försöker övertala Chefen att vi skall investera i en sådan här) så räcker det med 2.5 meters kabeln.
Vilket då känns som utan tvekan smidigast att använda då så slipper man ha massa kabel hängandes i onödan så att säga.
Men om man i framtiden skulle se behovet av längre kabel, t.ex. bilbyte, platsbyte av boxen eller liknande.
/Jocce
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 14:53
av jonas
Jag har den längre men använder bara en kort del, låter resten vara upprullad runt laddare. Inga problem alls.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 16:22
av Bod
Den vill jag ha! Du menar att man bara kopplar in den i ett vanligt trefasuttag? Bilder

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 16:54
av gellerstam
Bod skrev:Den vill jag ha! Du menar att man bara kopplar in den i ett vanligt trefasuttag? Bilder

Den kommer INTE färdigkopplad med kabel och trefashandske! Den är avsed för fast montage. Och kommer verkligen till sin rätt när du kopplar ihop flera(Upp till fyra) för att utnyttja lastbalanseringen (En signalkabel mellan boxarna!).
Vill du ha en portabel så är väl UMC att föredra? Då du även har möjlighet att lätt byta adapter. Vad kostar en ny UMC?
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 17:00
av Gustafsson
gellerstam skrev:Bod skrev:Den vill jag ha! Du menar att man bara kopplar in den i ett vanligt trefasuttag? Bilder

Den kommer INTE färdigkopplad med kabel och trefashandske! Den är avsed för fast montage. Och kommer verkligen till sin rätt när du kopplar ihop flera(Upp till fyra) för att utnyttja lastbalanseringen (En signalkabel mellan boxarna!).
Vill du ha en portabel så är väl UMC att föredra? Då du även har möjlighet att lätt byta adapter. Vad kostar en ny UMC?
UMC är något dyrare. Sist jag kollade drygt 7000. Den tål ju inte svenskt väder heller märkligt nog.
/70D
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 18:28
av Bod
Har dragit ett trefasuttag till där vi har bilen. Skulle vilja ha en laddbox som vi kunde koppla direkt till trefasuttaget utan att behöva ta dit en elektriker. Visserligen skulle jag kunna köpa en UMC till, men en sån är som påpekat dyr. Dessutom inte helt vattentålig. Tycker också att en laddbox är snyggare.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 18:41
av gellerstam
Bod skrev:Har dragit ett trefasuttag till där vi har bilen. Skulle vilja ha en laddbox som vi kunde koppla direkt till trefasuttaget utan att behöva ta dit en elektriker. Visserligen skulle jag kunna köpa en UMC till, men en sån är som påpekat dyr. Dessutom inte helt vattentålig. Tycker också att en laddbox är snyggare.
Kolla om du kan Montera kabeln in underifrån som vanligt vid kabel underifrån och montera sen väggfästet som skall användas då kabeln kommer in uppifrån. Detta för att du då kan ta upp ett lagom hål i väggfästet för att fästa väggkrokarna i. ? Läs installationsmanualen så förstår du säkert vad jag menar.

Finns på sid 8 och 11 i denna tråd.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 21 jun 2016 23:13
av Bod
Tackar!
Ska titta på det när jag kommer hem. Just nu befinner jag mig vid Luganosjön. Har kört Tesla hit.

Re: Laddbox från Tesla
Postat: 22 jun 2016 08:08
av danni
Surfaren skrev:Boxen från Tesla är riktigt prisvärd (jämfört med alla överprisade alternativ iaf), så jag tänker köpa en. Meddelade servicecentret att jag kommer och hämtar "på torsdag".
Tips från kollegan som kör Tesla och som nyligen fixade en annan box (8 386 kr landade han på, med öppningsknapp på sladden) var att bara sätta en bit kabel med röd kontakt in i boxen, så har man en mer flexibel lösning som är lättare att flytta (då man redan har rött 3-fas i garaget). Det är min plan. Får se vad elektrikern säger om att sätta dit sladden åt mig.
Återkoppla gärna vad elektrikern säger om detta, kostnad, etc. Jag är lite inne på samma lösning.
Re: Laddbox från Tesla
Postat: 22 jun 2016 11:33
av Bjelke
Nu har jag iaf beställt en oxo (dom var lixom slut på lager sas), tänkte att skynda sig att beställa innan dom höjer priset (för det kommer dom säkert att göra)
