Sida 6 av 9

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 16:04
av vigge50
Fossil17 skrev:
När jag skriver att den självkörande delen togs bort menade jag det! Jag kan ha fel men även farthållaren som fanns är bortkopplad, Visst kan jag lägga till 54 000 kr och få tillbaka en förbättrad del av det som fanns i priset tidigare. Men faktum är att bilen är i grunden sämre utrustad än den jag provade. Men priset är detsamma.
Tidigare så kostade Autopilotpaketet ungefär 35000 kr så visst har priset gått upp men det har förbättrats en hel del också. Om vi bortser från SuperCharger som inte börjar gälla förrän nästa år så har bilen i grundutförandet inte försämrats alls utan snarare förbättrats med bättre sensorer för autobroms mm.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 16:06
av mati
Fossil17 skrev:
När jag skriver att den självkörande delen togs bort menade jag det! Jag kan ha fel men även farthållaren som fanns är bortkopplad, Visst kan jag lägga till 54 000 kr och få tillbaka en förbättrad del av det som fanns i priset tidigare. Men faktum är att bilen är i grunden sämre utrustad än den jag provade. Men priset är detsamma.
Nja, riktigt så är det inte. Det är riktigt att nya autopiloten kostar 54tkr, jämfört med den tidigare versionen är den alltså i runda slängar dubbelt så dyr. Man kan naturligtvis ifrågasätta priset. Men sämre utrustad är bilen inte. Den får fler sensorer, fler kameror och en betydligt vassare dator som styr det hela. Enda anledningen att bilarna inledningsvis inte får samma självstyrningsförmåga som tidigare bilar är att mjukvaran inte är färdig. Visst är det lite konstigt att man säljer en produkt som inte är klar, men det gör Tesla hela tiden.
Jag förstår att du inte vill lägga 54tkr på en sak som kostade runt 30tkr tidigare, men du får faktiskt mer lull-lull för pengarna på sikt.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 16:37
av joel80
Jag är av övertygelsen att Teslas laddnätverk är en stor konkurrensfördel inte p.g.a att det är/varit gratis utan p.g.a att det är snabbt, tillförlitligt och ändå rätt välutbyggt. Att det börjar kosta kommer inte ta ifrån Tesla den fördelen utan det sker först när andra snabbladdningsstationer och nätverk kan erbjuda något liknande i hastighet och tillgänglighet. Fortsätter Tesla bygga ut nätverket tar det ett tag innan andra är ikapp, även om det kan börja gå rätt fort nu när fler och fler vaknar.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 16:46
av +46
EnTraktor skrev:
Otroligt, man köper världens bästa bil för 1 miljon+, man köper vinterdäck för 30.000kr+, man köper en laddare hem för 5000 kr, man ska betala 10.000 kr+/år för en försäkring och man oroas över en potentiell extrakostnad på 500-2000 kr/år för supercharging?! Det är typ lika mycket som 1-2 tankar soppa som man gör av med varje månad med bensinbilen.
... lägg därtill stenskottsskydd, lackskydd, extra laddadapter, bilkapell mm så har jag spenderat närmare 70 000:- sedan jag hämtade ut bilen i början av juni 2015. Under samma period har jag laddat mindre än 150 kWh på SuC...
Att det ska kosta att ladda på SuC är en självklarhet. Vilken betalningsmodell som är bäst råder det uppenbarligen delade meningar om.
Oavsett om man har utbildat sig till ingenjör eller ekonom så fanns det alltid någon som var sämst i klassen. Förhoppningsvis så har Tesla koll på detta när de rekryterar medarbetare och driver utvecklingen framåt.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 17:32
av Gustafsson
Vore intressant att veta hur många kWh Tesla levererar ww i sina SuC/år

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 19:29
av Laban
Se på Björns video om detta:



Ta ex från 5:35 in där han berättar om de som bor i Hongkong kan få stå i timmar och väntar på att få ladda eftersom det inte finns laddmöjligheter hemma eller på jobbat i många lägen. Betänk då vad som händer med Model 3 där antalet Tesla tiodubblas jämfört med Model S/X, antagligen betydligt mer än så i slutändan. Det kommer helt enkelt inte att fungera med dagens "SuC är endast för långfärd" lösning. Om man inte höjer den del av bilens pris som betalar SuC nätverket. Och här får man tänka på att en stor del av kunderna faktiskt inte använder det i någon större utsträckning så det blir en dålig affär för dem.

Och Tesla har knappast råd att förlita sig på att samhället löser problemet, för det lär inte inträffa. Åtminstone inte i tid till Model 3 release.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 20:42
av +46
Laban skrev:
Se på Björns video om detta:



Ta ex från 5:35 in där han berättar om de som bor i Hongkong kan få stå i timmar och väntar på att få ladda eftersom det inte finns laddmöjligheter hemma eller på jobbat i många lägen. Betänk då vad som händer med Model 3 där antalet Tesla tiodubblas jämfört med Model S/X, antagligen betydligt mer än så i slutändan. Det kommer helt enkelt inte att fungera med dagens "SuC är endast för långfärd" lösning. Om man inte höjer den del av bilens pris som betalar SuC nätverket. Och här får man tänka på att en stor del av kunderna faktiskt inte använder det i någon större utsträckning så det blir en dålig affär för dem.

Och Tesla har knappast råd att förlita sig på att samhället löser problemet, för det lär inte inträffa. Åtminstone inte i tid till Model 3 release.
+1 på den!

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 21:49
av Mickep
+46 skrev:
Laban skrev:
Se på Björns video om detta:



Ta ex från 5:35 in där han berättar om de som bor i Hongkong kan få stå i timmar och väntar på att få ladda eftersom det inte finns laddmöjligheter hemma eller på jobbat i många lägen. Betänk då vad som händer med Model 3 där antalet Tesla tiodubblas jämfört med Model S/X, antagligen betydligt mer än så i slutändan. Det kommer helt enkelt inte att fungera med dagens "SuC är endast för långfärd" lösning. Om man inte höjer den del av bilens pris som betalar SuC nätverket. Och här får man tänka på att en stor del av kunderna faktiskt inte använder det i någon större utsträckning så det blir en dålig affär för dem.

Och Tesla har knappast råd att förlita sig på att samhället löser problemet, för det lär inte inträffa. Åtminstone inte i tid till Model 3 release.
+1 på den!
Tror faktiskt inte att det beror på att folk (läs: taxi) missbrukar eller för att det blir långa köer som man gör detta. (i Hong kong laddar man på SuC för att det inte finns något annat alternativ enligt bjorn, så den enda effekten blir att de får börja betala).
Nej, jag tror att de gör det för att minska risken, om folk laddar mycket så får de en ersättning(inkomst) för den istället för att den belastar SuCutbyggnaden. Elpriset kommer stiga nu i vinter och det kommer belasta tesla. Man gör det här helt enkelt för att minimera fluktuationen och risken, framför allt nu när de börjar komma upp i volym.
Sedan är det bara bra att folk börjar betala sina egna rörliga kostnader, för det kommer driva utvecklingen framåt då folk kommer vilja se mer energisnåla motorer et.c. (kanske kommer det tom en märkning som för kylskåp) Elpriset kommer mycket troligtvis gå upp då Europa och världen går över till hållbara energikällor.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 22:06
av bylund
När man i framtiden skaffar ny bil, vilken del ska man flytta över, så att man bara uppdaterat lite komponenter snarare än köpt en betalbil? Bygga en ny Tesla runt den nuvarande laddaren typ :)

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 22:12
av vigge50
bylund skrev:
När man i framtiden skaffar ny bil, vilken del ska man flytta över, så att man bara uppdaterat lite komponenter snarare än köpt en betalbil? Bygga en ny Tesla runt den nuvarande laddaren typ :)
:lol:

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 08 nov 2016 23:01
av LarsL
Laban skrev:
Se på Björns video om detta:



Ta ex från 5:35 in där han berättar om de som bor i Hongkong kan få stå i timmar och väntar på att få ladda eftersom det inte finns laddmöjligheter hemma eller på jobbat i många lägen. Betänk då vad som händer med Model 3 där antalet Tesla tiodubblas jämfört med Model S/X, antagligen betydligt mer än så i slutändan. Det kommer helt enkelt inte att fungera med dagens "SuC är endast för långfärd" lösning. Om man inte höjer den del av bilens pris som betalar SuC nätverket. Och här får man tänka på att en stor del av kunderna faktiskt inte använder det i någon större utsträckning så det blir en dålig affär för dem.

Och Tesla har knappast råd att förlita sig på att samhället löser problemet, för det lär inte inträffa. Åtminstone inte i tid till Model 3 release.
Lösningen måste vara att ladda när bilen inte används! En Supercharger är inte en bensinstation! Det är enklare, billigare och effektivare att sätta upp ladduttag vid varje lägenhetsparkering.
Det jag hoppas på nu i och med att Superchargers nu kostar pengar är att fler förstår detta och skaffar laddare "hemma".

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 nov 2016 06:30
av Bjelke
bylund skrev:
När man i framtiden skaffar ny bil, vilken del ska man flytta över, så att man bara uppdaterat lite komponenter snarare än köpt en betalbil? Bygga en ny Tesla runt den nuvarande laddaren typ :)
Ja det här förstärker ju anledningen till att hålla dessa bilar igång, och i vissa fall kan det helt klart löna sig in absurdum sas. Antar att vi tänker på samma sak, när bilen börjar bli redo för skroten så kan
det löna sig att fortsätta hålla den i lagligt skick enbart för den fria laddningens skull, inte för alla såklart men för vissa...

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 nov 2016 06:34
av Bjelke
LarsL skrev:
Laban skrev:
Se på Björns video om detta:



Ta ex från 5:35 in där han berättar om de som bor i Hongkong kan få stå i timmar och väntar på att få ladda eftersom det inte finns laddmöjligheter hemma eller på jobbat i många lägen. Betänk då vad som händer med Model 3 där antalet Tesla tiodubblas jämfört med Model S/X, antagligen betydligt mer än så i slutändan. Det kommer helt enkelt inte att fungera med dagens "SuC är endast för långfärd" lösning. Om man inte höjer den del av bilens pris som betalar SuC nätverket. Och här får man tänka på att en stor del av kunderna faktiskt inte använder det i någon större utsträckning så det blir en dålig affär för dem.

Och Tesla har knappast råd att förlita sig på att samhället löser problemet, för det lär inte inträffa. Åtminstone inte i tid till Model 3 release.
Lösningen måste vara att ladda när bilen inte används! En Supercharger är inte en bensinstation! Det är enklare, billigare och effektivare att sätta upp ladduttag vid varje lägenhetsparkering.
Det jag hoppas på nu i och med att Superchargers nu kostar pengar är att fler förstår detta och skaffar laddare "hemma".
Ganska solklart kommer det här påverka i den riktningen, även om man måste komma ihåg att det faktiskt bara är Tesla som har "gratis" laddningen i bilens pris, alla dom andra saknar denna princip.
Lite kul att Elon sa att vilken biltillverkare som helst kunde få ansluta sig till SuC-nätverket men då BARA om dom använde samma betalmodell med en enda fast summa och sedan fri laddning,
och nu går dom själva ut med raka motsatsen! Ingen som kommenterat detta tidigare hmmm :D

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 nov 2016 07:14
av mati
Bjelke skrev:
Ganska solklart kommer det här påverka i den riktningen, även om man måste komma ihåg att det faktiskt bara är Tesla som har "gratis" laddningen i bilens pris, alla dom andra saknar denna princip.
Lite kul att Elon sa att vilken biltillverkare som helst kunde få ansluta sig till SuC-nätverket men då BARA om dom använde samma betalmodell med en enda fast summa och sedan fri laddning,
och nu går dom själva ut med raka motsatsen! Ingen som kommenterat detta tidigare hmmm :D
Det kan ju vara så att andra biltillverkare faktiskt har visat intresse för att ansluta sig till SuC-nätverket (har inte Porsche-chefen sagt nåt åt det hållet?), men att de inte ville gå med på Teslas gamla betalmodell. Man vet ju inte vad som händer bakom kulisserna. Nu anpassar kanske Tesla sin modell för att öppna upp för andra. Ren spekulation men inte helt omöjligt.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 nov 2016 09:34
av lator
Jag skulle vilja se siffror i svart och vitt på vad det egentligen kostar Tesla att "bjuda" på energin till sina SuC. Jag misstänker nämligen att detta är en spottstyver i det stora sammanhanget. Snarare då att man ser kostnaderna för en extrem utbyggnad som en belastning och genom att ta betalt kan man minska utnyttjandet och därmed behovet att en kraftig utbyggnad.

Det jag ser som en stor fördel med "gratis" laddning är att man slipper fumla med någon slags betallösning på plats och förhoppningsvis så kommer Tesla fortfarande att registrera laddningen per fordon och ta betalt i för- eller efterskott.

En fråga som jag inte har sett diskuteras här är hur lösningen blir för hyrbilar. Hur ska man betala sina laddningar när man hyr en Tesla? Vem ska få ta del av de fria 400 kWh? Ska ersättningen för laddade kWh erläggas vid hyrestidens utgång via något system som håller koll på när bilen har laddats och gärna var?

Nej tack blir min spontana reaktion. Behåll den förbetalda laddningen med restriktioner på hur och var man laddar!

Förövrigt så lutar jag åt att köpa en begagnad Model S och antagligen skippa Model 3.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 nov 2016 09:43
av kallekula
Äntligen! Ett mycket bra om än väntat besked. Självklart ska det kosta mer att köra mer och mindre att köra mindre.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 09 nov 2016 09:48
av lator
kallekula skrev:
Äntligen! Ett mycket bra om än väntat besked. Självklart ska det kosta mer att köra mer och mindre att köra mindre.
Det gör det alltid då både bil och däck slits vid körning! Dessutom kostar ju din tid också. Jag har motsatt mig att laddning vid offentliga laddstolpar och laddare ska kosta då jag anser att det bromsar elbilarnas utbredning och kostnaden för elen är försumbar samt att skattepengar står för den störta kostnaden vad gäller uppförande och utbyggnad.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 15 nov 2016 18:40
av Lucidor
Jag har nu fått svaret från min DS att de nya reglerna inte innefattar beställningar lagda före 7:e november, oavsett leveransdatum. Efter detta datum gäller övergångsregler fram till årsskiftet där man måste ta leverans före april för att få obegränsad SuC. Jag är nöjd, det var detta svar jag hoppades på.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 15 nov 2016 20:27
av Pro-Z
Lucidor skrev:
Jag har nu fått svaret från min DS att de nya reglerna inte innefattar beställningar lagda före 7:e november, oavsett leveransdatum. Efter detta datum gäller övergångsregler fram till årsskiftet där man måste ta leverans före april för att få obegränsad SuC. Jag är nöjd, det var detta svar jag hoppades på.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Det borde ju vara det ända möjliga svaret men skönt att få det bekräftat :)

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 16 nov 2016 07:02
av chaffis75
lator skrev:
Jag skulle vilja se siffror i svart och vitt på vad det egentligen kostar Tesla att "bjuda" på energin till sina SuC. Jag misstänker nämligen att detta är en spottstyver i det stora sammanhanget. Snarare då att man ser kostnaderna för en extrem utbyggnad som en belastning och genom att ta betalt kan man minska utnyttjandet och därmed behovet att en kraftig utbyggnad.

Det jag ser som en stor fördel med "gratis" laddning är att man slipper fumla med någon slags betallösning på plats och förhoppningsvis så kommer Tesla fortfarande att registrera laddningen per fordon och ta betalt i för- eller efterskott.

En fråga som jag inte har sett diskuteras här är hur lösningen blir för hyrbilar. Hur ska man betala sina laddningar när man hyr en Tesla? Vem ska få ta del av de fria 400 kWh? Ska ersättningen för laddade kWh erläggas vid hyrestidens utgång via något system som håller koll på när bilen har laddats och gärna var?

Nej tack blir min spontana reaktion. Behåll den förbetalda laddningen med restriktioner på hur och var man laddar!

Förövrigt så lutar jag åt att köpa en begagnad Model S och antagligen skippa Model 3.
Lator detta inlägg är egentligen inte riktat mot dig specifikt utan du uttrycker något som många verkar uttrycka men väljer att citera dig ändå.

Jo många som har bokat en Model 3 är lite förargade över att man börjar ta betalt för SuC, varför är ni det? Elon sa ju visserligen inget på Model 3 eventet men strax efter så var man väl väldigt tydliga med att de skulle kosta att använda SuC för Model 3 så varför dessa reaktioner?

Sedan kan jag mer förstår de som köper en Model S och X, dessa är betydligt dyrare bilar och har en historik med att de inte kostar någon vid SuC, här tycker jag själv de är konstigt att man lägger till denna kostnad, borde möjligen vara så att de är ett till(bort)val på dessas bilar för att få lite lägre pris om man vill.

/Fredrik

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 16 nov 2016 07:21
av Bjelke
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Jag skulle vilja se siffror i svart och vitt på vad det egentligen kostar Tesla att "bjuda" på energin till sina SuC. Jag misstänker nämligen att detta är en spottstyver i det stora sammanhanget. Snarare då att man ser kostnaderna för en extrem utbyggnad som en belastning och genom att ta betalt kan man minska utnyttjandet och därmed behovet att en kraftig utbyggnad.

Det jag ser som en stor fördel med "gratis" laddning är att man slipper fumla med någon slags betallösning på plats och förhoppningsvis så kommer Tesla fortfarande att registrera laddningen per fordon och ta betalt i för- eller efterskott.

En fråga som jag inte har sett diskuteras här är hur lösningen blir för hyrbilar. Hur ska man betala sina laddningar när man hyr en Tesla? Vem ska få ta del av de fria 400 kWh? Ska ersättningen för laddade kWh erläggas vid hyrestidens utgång via något system som håller koll på när bilen har laddats och gärna var?

Nej tack blir min spontana reaktion. Behåll den förbetalda laddningen med restriktioner på hur och var man laddar!

Förövrigt så lutar jag åt att köpa en begagnad Model S och antagligen skippa Model 3.
Lator detta inlägg är egentligen inte riktat mot dig specifikt utan du uttrycker något som många verkar uttrycka men väljer att citera dig ändå.

Jo många som har bokat en Model 3 är lite förargade över att man börjar ta betalt för SuC, varför är ni det? Elon sa ju visserligen inget på Model 3 eventet men strax efter så var man väl väldigt tydliga med att de skulle kosta att använda SuC för Model 3 så varför dessa reaktioner?

Sedan kan jag mer förstår de som köper en Model S och X, dessa är betydligt dyrare bilar och har en historik med att de inte kostar någon vid SuC, här tycker jag själv de är konstigt att man lägger till denna kostnad, borde möjligen vara så att de är ett till(bort)val på dessas bilar för att få lite lägre pris om man vill.

/Fredrik
Kan bara hålla med dig fullständigt :)

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 16 nov 2016 07:49
av LarsL
Fast skulle man valt att fortsätta med gratis laddning för X och S så hade dessa bilar blockerat laddarna för oss med 3:or. Då hade man fått sätta upp egna uttag för 3 som kostar, vilket de kanske ändå kommer göra.
Jag tycker det är synd och skam att inte välbeställda människor kan sköta sånt här snyggt och inte okynnesladda. Hade allt gjort rätt hade systemet funkat.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 16 nov 2016 08:26
av bjelkeman
LarsL skrev:
Fast skulle man valt att fortsätta med gratis laddning för X och S så hade dessa bilar blockerat laddarna för oss med 3:or. Då hade man fått sätta upp egna uttag för 3 som kostar, vilket de kanske ändå kommer göra.
Jag tycker det är synd och skam att inte välbeställda människor kan sköta sånt här snyggt och inte okynnesladda. Hade allt gjort rätt hade systemet funkat.
Men så funkar uppenbarligen inte människor. Så det är bara att reglera med verktyg som folk förstår.

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 16 nov 2016 08:26
av joel80
Kostnaden för el kanske inte är så låg som man tror.. Det är vä typ bara här uppe i norden som elen är rätt billigt..? Kan väl vara flera gånger dyrare neråt på kontinenten?

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Postat: 16 nov 2016 08:29
av bylund
LarsL skrev:
Fast skulle man valt att fortsätta med gratis laddning för X och S så hade dessa bilar blockerat laddarna för oss med 3:or. Då hade man fått sätta upp egna uttag för 3 som kostar, vilket de kanske ändå kommer göra.
Jag tycker det är synd och skam att inte välbeställda människor kan sköta sånt här snyggt och inte okynnesladda. Hade allt gjort rätt hade systemet funkat.
Vissa kanske är välbeställda för att de håller hårt i slantarna?