Sida 6 av 22

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 jul 2018 07:24
av dhanjel
Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 jul 2018 07:49
av Gustafsson
dhanjel skrev:
Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.
Skulle säkert funkat bra för oss, vi körde Prius som enda bil, visserligen med takbox på fjällsemestrarna när barnen var små. Att investera i en bil motsvarande X fanns inte på kartan när barna var små. Hade Kona funnits då hade den varit ett bra alternativ.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 jul 2018 09:26
av Zalman3
dhanjel skrev:
Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.
Grejen är att systerbilen Kia Niro har samma drivlina, och förhoppningsvis ungefär samma pris, men som är större, ungefär som en Audi Q3.
Den kan bli vinnaren i rejset av alla bilar som
har LG Chems drivlina med 205hk motor
och 64kWh batteri.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 jul 2018 09:39
av LarsL
dhanjel skrev:
Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.
Ja det är riktigt konstigt att de inte gör en riktigt bil. Att förlänga bilen med en halvmeter eller så gör den ju dessutom bättre aerodynamiskt.

Jag tror de missuppfattat marknaden för en långräckviddselbil med snabbladdning. De tror fortfarande att detta är något för stadsbor som prioriterar det lilla formatet framför praktisk lastförmåga.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 jul 2018 14:23
av Mickep
Ja kona väger ändå mycket så att förlänga bagageutrymmet borde inte göra så stor skillnad . Den har kylning och ung dubbelt så effektiv som x så jag ser eg inga hinder att den får dragkrok (med begränsad vikt typ 750kg) skall vara att det slitet på drivlinan, men det gör bars att det blir mer verkstadsinkomster.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 jul 2018 14:27
av vigge50
frippan skrev:
Björn racear en Kona mot sin Model X idag, de har kört i ca 12h nu och ca 1h kvar och björn leder med ca 1,5 minut med Konan han kör. Så hans Model X P90DL och en kona verkar vara väldigt jämförbara när det gäller restid.
Orkar inte se testet men har han i Norge tillgång till 100 kW via CCS? Skulle vara väldigt förvånad om det räcker med 50 kW för att det ska gå snabbare.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 26 jul 2018 14:37
av Mickep
Model x var begränsad till 90 kW. Men det hade ingen betydelse då kona endast hade 50kw laddare och var tvungen att slåss ned andra. Björn körde kona och gjorde 2 stopp (!) x kördes av pavlow som gjorde 5 st. De hade ung lika mycket soc när de kom fram 8 mot 14%. Väldigt jämt. Men det är detaljer som avgör. Det skulle mycket väl bli några minuter istället för 30 sekunder.
Björn skall testa 175kw laddaren idag.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 01:55
av joel80
Jag såg också delar av livesändningen! Helt otroligt att han dels bara behövde ladda två gånger på ca 95 mil och dessutom gjorde resan på kortare tid än en X med supercharging... Trots att han bara kunde ladda på 50kw-laddare.
Med ett laddnätverk där det finns en och annan 100kw-laddare längst rutten kommer resor gå snabbare med en Kona än en Tesla! (eller kanske i klass med en Model S som inte drar lika mkt som en X.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 08:00
av Laban
joel80 skrev:
Jag såg också delar av livesändningen! Helt otroligt att han dels bara behövde ladda två gånger på ca 95 mil och dessutom gjorde resan på kortare tid än en X med supercharging... Trots att han bara kunde ladda på 50kw-laddare.
Med ett laddnätverk där det finns en och annan 100kw-laddare längst rutten kommer resor gå snabbare med en Kona än en Tesla! (eller kanske i klass med en Model S som inte drar lika mkt som en X.
Det är kanske inte så konstigt egentligen. Kona är en liten bil, 4.165 m lång, kortare än VW Golf. Den är också relativt lågt byggd. Model X är ett monster vid jämförelse. 8 dm längre, 7 cm högre, bredare:

Bild

Bild

Sen är det 64 kWh användbart i Kona, X 90 har 82 kWh så det är inte så stor skillnad i batteristorlek som pappret antyder.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 09:31
av 12man
Zalman3 skrev:
Grejen är att systerbilen Kia Niro har samma drivlina, och förhoppningsvis ungefär samma pris, men som är större, ungefär som en Audi Q3.
Den kan bli vinnaren i rejset av alla bilar som
har LG Chems drivlina med 205hk motor
och 64kWh batteri.
Såg en nyare? Kia Niro, ser ju foträt ut, 2700mm axelavstånd, mot Konas 2600 och Xs 2960.
kia-niro-2017.jpg

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 10:37
av Mickep
Tycker det är bra att batterierna börjar komma i storleker som är användbara och olika formfaktorer. Golf är ju otroligt populära men skulle inte fungera för barnfamiljer (fast finns det hjärterum finns det stjärterum) och likaväl skulle en familjebil vara för stor för ett singelhushåll. Att små bilar är mer effektiva har man vetat sedan länge. men kona kommer inte passa för alla. kian såg intressant ut (men kommer garanterad kännas billig i inredning, men en del är villiga att acceptera det).

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 11:32
av Henrik Torphammar
Tyvärr verkar det som om Kona har samma gamla celler som Zoe och Ampera-e. De kan inte laddas med mer än 1C sägs det. De nya LG NCM811 verkar dröja. Detta gör ju en 39kWh betydligt sämre om man är begränsad till lägre laddhastigheter än tom Leaf.

Man kan ju mäta laddning i C, kW eller km/h. Där km/h är mest intressant men också svårast att definiera.

Bild

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 13:15
av LarsL
Längden på bilen minskar luftmotståndet. Niro kan alltså mycket väl bli effektivare än Kona.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 14:28
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Tyvärr verkar det som om Kona har samma gamla celler som Zoe och Ampera-e. De kan inte laddas med mer än 1C sägs det. ..
70 kW var lite med tanke på att Ionic klarar det. Men oavsett vad det beror på (cellerna, batteripacket, begränsat i mjukvara..) så tycker jag ändå 70 kW är rätt ok med tanke på vilken typ av bil det är och hur mycket den förbrukar. Jag är positivt överraskad överlag.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 14:53
av Mickep
Ioniq tror jag har 2.3c (vilket gör att den laddar i 70 pga storleken) hade kona haft motsvarande hade det blivit uppåt 140 teoretiskt men praktiskt något över 100.
Men 70 är inte jättedåligt, fullt acceptabelt och överensstämmer med tillverkarens utfästelser. Skulle vara intressant med en kommentar från Hyundai.
När kommer de nya batterierna?(och till vilka bilar -> är det värt att vänta?)

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 17:55
av Vasp
Laddtiden är som jag förväntar mig. Jag som inte har möjlighet till hemmaladdning kan med den räckvidden och laddhastighet klara mig på att ladda på snabbladdare och när jag är hos mina föräldrar.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 27 jul 2018 21:56
av Henrik Torphammar
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Tyvärr verkar det som om Kona har samma gamla celler som Zoe och Ampera-e. De kan inte laddas med mer än 1C sägs det. ..
70 kW var lite med tanke på att Ionic klarar det. Men oavsett vad det beror på (cellerna, batteripacket, begränsat i mjukvara..) så tycker jag ändå 70 kW är rätt ok med tanke på vilken typ av bil det är och hur mycket den förbrukar. Jag är positivt överraskad överlag.
Samtidigt hade ju en billigare 39kWh slagit 64:an om den laddat "som den ska". Det blir liksom konstigt när man kommer med en ny bil som har sämre spec än den gamla?!

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 07:24
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
Samtidigt hade ju en billigare 39kWh slagit 64:an om den laddat "som den ska". Det blir liksom konstigt när man kommer med en ny bil som har sämre spec än den gamla?!
Kanske, men vi vet inte vilken typ av celler Ionic har. Högre C, lägre energidensitet är ingen omöjlighet. Vad 39:an har för celler vet vi förstås inte men den behöver inte nödvändigtvis ha samma som 64:an. Speciellt om tillgången på batterier är begränsad.

Sen är det tidigt också, 70 kW begränsningen kan ha andra orsaker. Mjukvara, inkompatibilitet med laddaren osv.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 07:44
av Zalman3
Men tex Nissan Leaf 64kWh ska ju ha samma drivlina från LG Chem.
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 07:58
av Laban
Zalman3 skrev:
Men tex Nissan Leaf 64kWh ska ju ha samma drivlina från LG Chem.
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?
Enligt en diskussion på nätet (hänvisar till http://www.etnews.com/20180309000211) kommer inte ens Niro och Kona ha exakt samma batterier. NCM 622 vs NCM811. Så vi ska kanske inte anta för mycket i detta fall.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 08:13
av Zalman3
Tesla Björn hävdar att Kona batteriet är större än 64kWh.
Dels för att det går hyfsat snabbt att ladda till 100%, men även för att då man laddat till 100% så har man motorbroms kvar.
Minst 66-68kwh har alltså Kona.
I prisklassen 325.000NOK har dagens Kona
rekordräckvidd!
Med lugn körning kommer man ju 50 mil!

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 08:34
av Laban
Zalman3 skrev:
Tesla Björn hävdar att Kona batteriet är större än 64kWh.
Trodde det var bekräftat sedan en tid tillbaka att det var 64 kWh användbart. Jämför ex Tesla 90 kWh som har 82 kWh användbart osv.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 08:38
av Leo
På Ioniq är 28kWh som anges det som är användbart. (Dvs batteriet är större egentligen)

Ganska troligt att det anges på samma sätt för Kona. Dvs att man valt att ange användbar storlek på batteriet när man anger 60 i batteristorlek.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 09:21
av Laban


ECO läge, AC på inställd på 21 grader, ca 90 km/h - 51 mil. Imponerande.

Re: Hyundai Kona Electric

Postat: 28 jul 2018 09:46
av Zalman3
Laban skrev:


ECO läge, AC på inställd på 21 grader, ca 90 km/h - 51 mil. Imponerande.
Björn testade Tesla 3 long range och efter 50mil
så hade han 4% kvar.

Även Tesla S100 har inte mycket räckvidd kvar efter att ha kört 50mil.

Hyundai kan verkligen få sina elbilar att gå snålt.
Och med ett hyfsat stort batteri blir räckvidden svårslagen.