Sida 6 av 7
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 19:16
av thomas76
Suger lite att Tesla visar upp Model 3 i en riktigt fin färg som silver, och just denna silver går det inte att beställa tydligen

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 19:19
av thomas76
En fråga.. karossen blir väl i plåt på model 3? Hur blir det med rostskydd ?
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 19:21
av Jerker
Tur man ska ha en röd, då...

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 21:28
av peken
thomas76 skrev:En fråga.. karossen blir väl i plåt på model 3? Hur blir det med rostskydd ?
Jag har för mig att jag hört/läst att karossen ska vara aluminium även på model 3.
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 21:35
av Breeze
Ramen var det väl men inte karossen...?
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 21:40
av Jerker
Här står att karossen på 3:an är både stål och aluminium:
https://www.tesla.com/sv_SE/compare
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 21:47
av Breeze
Så var det =)
Jerker du får nog din drag krok i stål =)
EDIT: Surt att man önskar att semestern går fort nu för mer M3 nyheter 28:e o framåt

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 22:00
av Jerker
Jag har semester den 28:e men vi har besök både före och efter så jag kan inte frossa fullt ut i händelsen. Men jag hinner iaf titta på det i lugn och ro...

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 22:07
av Breeze
Jerker skrev:Jag har semester den 28:e men vi har besök både före och efter så jag kan inte frossa fullt ut i händelsen. Men jag hinner iaf titta på det i lugn och ro...

Sista dagen för mig imorgon på jobbet, men önskar att det vore sista veckan i Juli nu, men då är semestern över redan

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 22:14
av bonath
Jerker skrev:Jag har semester den 28:e men vi har besök både före och efter så jag kan inte frossa fullt ut i händelsen. Men jag hinner iaf titta på det i lugn och ro...

Är i Italien vid Gardasjön...
Tur att det är fri roaming nu. Undrar bara om klockslag osv.
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 06 jul 2017 22:43
av Jerker
Det blir väl antagligen som sist, vid 5-tiden på morgonen för oss här.
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 07 jul 2017 05:44
av mati
Semester? Vad är det för nånting?

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 07 jul 2017 05:47
av Jerker
mati skrev:Semester? Vad är det för nånting?

Nja... jag är ju lönearbetare så därifrån har jag semester, men som husägare så innebär det bara att man får tid att jobba hårdare hemma...
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 07 jul 2017 06:00
av mati
Jerker skrev:mati skrev:Semester? Vad är det för nånting?

Nja... jag är ju lönearbetare så därifrån har jag semester, men som husägare så innebär det bara att man får tid att jobba hårdare hemma...
Jag vet. Tid för semester får jag inte i år, för mycket jobb, men samtidigt måste alla de där semester-renoveringsprojekten ändå genomföras. Måla två hus, laga taket, renovera köket.... Men men. Elon klarar ju av att jobba 48 timmar per dygn. Det ska väl gå.

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 09 jul 2017 22:48
av Jerker
När det är fullmåne, som ikväll, är längtan efter 3:an som värst...
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 09 jul 2017 22:57
av Smutt
värd att vänta på

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 07:58
av Laban
Försöker dämpa min frustration med lite spekulationer. Det här kanske har diskuterats här på forumet tidigare men i så fall tar vi det igen. USA regler för den statliga $7500k subventionen är lite märklig med utfasning efter 200k levererade bilar. 50% första två kvartalen (kalender) efter leverans av den 200 000:e bilen, sedan 25% de två kvartalen efter det.
Cleantechnica har spekulerat kring detta:
https://cleantechnica.com/2016/09/23/gm ... sales-1st/
Det intressanta här är:
Manufacturers Can Jam the Gym After the 200,000 Mark
Another important point: there is nothing in the code that restricts the amount of EVs that qualify for the credit after an OEM crosses 200,000. This is especially important in the case of Tesla, which has targeted 2018 as the year it will reach its goal to crank out 500,000 EVs. Even if upwards of half of Tesla output is sold internationally, Tesla could conceivably sell well over 200,000 EVs in the U.S. as the credit phases out.
Subventionen under utfasningen gäller oavsett antal bilar som levereras. Det betyder att Tesla bör försöka lägga leveransen av den 200 000:e bilen när man är uppe i full produktionstakt av Model 3. Dessutom ska det passa in kalendermässigt så att man inte lägger det i slutet av kvartalet ifråga. Tror vi kan utgå ifrån att det inte blir i Januari 2018 utan April, Juli eller Oktober. Beroende på var man ligger i dagsläget förstås, dvs, om detta är möjligt utan att leverera 0 Model S/X under den tiden.
Detta kanske kan leda till att man skickar ut några Model 3 till Norge, Sverige osv betydligt tidigare än förväntat. Kanske redan i år. Vad tror ni ?
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 08:08
av Smutt
Jag tror dom kommer spridas jämt över världen för att undvika korvstoppning nån stans
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 08:28
av Laban
Kanske skulle ha skrivit Europa.. Men det viktiga är väl att det inte nödvändigtvis blir de första 100k till USA som det har spekulerats i utan en mer jämn spridning fram tills de når 200k. Efter det får vi nog se en större del (80% ?) gå till USA under 6 månader.
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 08:36
av Smutt
Laban skrev:Kanske skulle ha skrivit Europa.. Men det viktiga är väl att det inte nödvändigtvis blir de första 100k till USA som det har spekulerats i utan en mer jämn spridning fram tills de når 200k. Efter det får vi nog se en större del (80% ?) gå till USA under 6 månader.
Men hur ska utlämningsställen kunna öka sin kapacitet så extremt mycket? För att sen gå ner igen låter omöjligt
Det logiska är att skruva upp jämt över världen,och att maxa bidrag leder till gnäll om att bilarna inte går att sälja utan osv
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 08:47
av Laban
Det kanske man löser med videopresentationen man har pratat om:
https://electrek.co/2017/03/17/tesla-mo ... elon-musk/
En 5 minuters överlämning kan man nog klara av med temporär personal.
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 09:11
av e5m1r
Eller så får man ordning på AP och bilar levererar sig själva ?

Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 11:05
av LarsL
Precis det blir massutlämningar i där Tesla abonnerar en areans eller stor industrilokal. Tror inte det är några problem för den stora massan av entusiaster.
Tror inte att de vill mixa in EU-varianten nu i början så det lär dröja ett tag innan den kommer.
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 11:07
av Laban
e5m1r skrev:
Eller så får man ordning på AP och bilar levererar sig själva ?

Skulle vara det då
Men jag håller med om problemet som Smutt nämnde, dvs, vad händer när bidraget inte längre är tillgängligt. Speciellt på marknader som har enorma subventioner, ex Norge. Lite osäker på hur det kommer att påverka marknaden i USA. Jag ser Model 3 som prisvärd helt utan subventioner och tänker mig att den kommer att sälja ändå, men kanske till ett lite lägre genomsnittspris. Det är i alla fall så jag tänker när det gäller mitt eget inköp, den eventuella subventionen kommer jag lägga på lull-lull.
Re: Frustrationstråden för model 3
Postat: 11 jul 2017 11:08
av Smutt
LarsL skrev:Precis det blir massutlämningar i där Tesla abonnerar en areans eller stor industrilokal. Tror inte det är några problem för den stora massan av entusiaster.
Tror inte att de vill mixa in EU-varianten nu i början så det lär dröja ett tag innan den kommer.
Ser inte hur masutlämningar löser recond transportskador osv