Re: VW I.D
Postat: 16 okt 2019 08:49
Förmodligen lägger de på åtminstone 60000kr.
Innan eller efter subventioner?Zalman3 skrev:Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Dels lär 30’ Euro i Tyskland bli 400’ SEK i Sverige, och dessutom då för den enklaste basmodell utan utrustning de flesta inte vill vara utan.taliz skrev:Innan eller efter subventioner?Zalman3 skrev:Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Tyskland har väl rätt rejäla numera...
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?Leo skrev:Har för mig man gått ut och sagt att kommande basutrustad modell i Sverige med minsta batteriet ska kosta ca 350 000kr. (obs att utrustningen då också avviker lite mot den grundutrustade ID. 3 1´st)
350 000kr stämmer ganska bra om man räknar om på korrekt sätt från priset 30000€ i Tyskland.
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..BEV[e-Rage] skrev:Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.Laban skrev:För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..BEV[e-Rage] skrev:Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.BEV[e-Rage] skrev:Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.
Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Laban skrev:För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..BEV[e-Rage] skrev:Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.Laban skrev:Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.BEV[e-Rage] skrev:Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.
Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Sen betvivlar jag att ID.3 säljs med förlust för varje såld bil. Men det kommer att ta ett bra tag innan utvecklingskostnaderna för en helt ny plattform är intjänade, precis som det gör för varje ny modell på fossilbilssidan:
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Vet inte om det är så säkert att jag har rätt, eller vad det egentligen innebär i detta fallBEV[e-Rage] skrev:Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.
VW verkar dock ha tänkt lite på elbilars påverkan på after sales: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... iness-5300
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
Dom gör säkert en hel del test bilar för att säkra sig att allt blir bra skulle jag gissa, sen vill dom garanterad inte leverera förre 2020 pga utsläppen.Zalman3 skrev:VW börjar ju tillverka ID3 4 november 2019. Varför börjar inte leveranserna nu snart?
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.htmlID.3 1ST kommer erbjudas i tre olika versioner (alla baserade på 58 kWh batteriet), priset börjar under 410.000 kr.
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3De verwachte vanafprijs voor de ID.3 1ST ligt onder de € 40.000.
Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 6s4C3iQxkcThe start of the production of the ID.301 in Zwickau will be broadcasted live on Monday, November 4th, 2019, from 11:00 am until 12:20 pm CET (10.00 am GMT – 11:20 am GMT).
Stort ögonblick! Det är VW-koncernen som ser till att elbilen blir en folkbil i europa.Zalman3 skrev:https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 6s4C3iQxkcThe start of the production of the ID.301 in Zwickau will be broadcasted live on Monday, November 4th, 2019, from 11:00 am until 12:20 pm CET (10.00 am GMT – 11:20 am GMT).
Jaså? Lite förvånande, är ju sånt VW ska vara bättre på. Ska bli intressant att få prova en när dom finns. Kommer du att köpa en, ser att du har id3 i signaturen?HelectriC skrev:var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Det bekräftar väl det man har sett på youtube. Med det sagt så ser jag inget problem med det om priset sätts därefter. Ska det bli den folkelbil som VW antyder att det ska bli så hoppas jag på en bit under 350k för grundversionen. 300k hade varit "perfekt" men det är väl inget jag tror på direkt.HelectriC skrev:var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
jag är tveksam till att jag utnyttjar köplatsen. Känner inget som egentligen talar till ID.3s fördel jämfört med nuvarande eGolf. Räckvidden är lite längre, men det spelar knappt någon roll när den ändå är andrabilen i hushållet.mans71 skrev:Jaså? Lite förvånande, är ju sånt VW ska vara bättre på. Ska bli intressant att få prova en när dom finns. Kommer du att köpa en, ser att du har id3 i signaturen?HelectriC skrev:var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Mickep skrev:Om den känns billiga är inget problem bara det är hållbart.
Skall den bli en under 300 000 bil bör de kännas därefter. Hårdplast är inget problem bara det är bra kvalitet. Likaså läder, det är inget nödvändighet i en bruksbil. Hårdplast har fungerat tidigare och fungerar fortfarande, det är bara en fixide att bilar "måste" vara mjuka när man tar på dem för att duga.