Sida 51 av 226

Re: VW I.D

Postat: 16 okt 2019 08:49
av LarsL
Förmodligen lägger de på åtminstone 60000kr.

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 03:44
av taliz
Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Innan eller efter subventioner?
Tyskland har väl rätt rejäla numera...

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 04:12
av BEV[e-Rage]
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Innan eller efter subventioner?
Tyskland har väl rätt rejäla numera...
Dels lär 30’ Euro i Tyskland bli 400’ SEK i Sverige, och dessutom då för den enklaste basmodell utan utrustning de flesta inte vill vara utan.

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 07:26
av Leo
Har för mig man gått ut och sagt att kommande basutrustad modell i Sverige med minsta batteriet ska kosta ca 350 000kr. (obs att utrustningen då också avviker lite mot den grundutrustade ID. 3 1´st)

350 000kr stämmer ganska bra om man räknar om på korrekt sätt från priset 30000€ i Tyskland.

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 08:50
av BEV[e-Rage]
Leo skrev:
Har för mig man gått ut och sagt att kommande basutrustad modell i Sverige med minsta batteriet ska kosta ca 350 000kr. (obs att utrustningen då också avviker lite mot den grundutrustade ID. 3 1´st)

350 000kr stämmer ganska bra om man räknar om på korrekt sätt från priset 30000€ i Tyskland.
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
Jaja, tiden lär utvisa..

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 13:28
av Laban
BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 13:53
av BEV[e-Rage]
Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 13:53
av BrooklynS
VW har även förut visat att man menar allvar med sina satsningar så jag tror att det kan visa sig bli en stor succé, bara de kan leverera tillräckligt med bilar (batterier).

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 14:31
av Laban
BEV[e-Rage] skrev:
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.

Sen betvivlar jag att ID.3 säljs med förlust för varje såld bil. Men det kommer att ta ett bra tag innan utvecklingskostnaderna för en helt ny plattform är intjänade, precis som det gör för varje ny modell på fossilbilssidan:
According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 14:34
av Walker
Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jovisst, men varför skulle VW sälja ID.3 billigare än tex Opel Corsa-e i Sverige?
För att man menar allvar med elbilssatsningen och vill sälja fler bilar ? Hoppas man i alla fall..
:lol: :lol: :lol:

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 15:09
av BEV[e-Rage]
Laban skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Tror nog att VW är väl medvetna om att de kommer fortsatt tjäna bra mycket mer per såld fossilbil/laddhybrid under dess livscykel jämfört med rena elbilar.

Dessutom: https://insideevs.com/news/346510/volks ... loss-3000/
Kortsiktigt ja, långsiktigt är jag inte helt säker.

Sen betvivlar jag att ID.3 säljs med förlust för varje såld bil. Men det kommer att ta ett bra tag innan utvecklingskostnaderna för en helt ny plattform är intjänade, precis som det gör för varje ny modell på fossilbilssidan:
According to John Wolkonowicz, Senior Auto Analyst for North America at IHS Global, "It can be as much as $6 billion if it's an all-new car on all-new platform with an all-new engine and an all-new transmission and nothing carrying over from the old model."
Så första nya Golfen som säljs när nästa generation kommer är med det tankesättet en jätteförlust. Men det har inget nyhetsvärde.
Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.

VW verkar dock ha tänkt lite på elbilars påverkan på after sales: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... iness-5300

Re: VW I.D

Postat: 17 okt 2019 15:36
av Laban
BEV[e-Rage] skrev:
Du har säkert rätt, menar bara att ett företag sällan vill sänka sina vinstmarginaler om de nu inte måste pga konkurrens eller försöker ta sig in på en ny marknad där de är okända.

VW verkar dock ha tänkt lite på elbilars påverkan på after sales: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... iness-5300
Vet inte om det är så säkert att jag har rätt, eller vad det egentligen innebär i detta fall :-)

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2019 11:32
av Zalman3
VW börjar ju tillverka ID3 4 november 2019. Varför börjar inte leveranserna nu snart?
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2019 11:33
av Credde
Zalman3 skrev:
VW börjar ju tillverka ID3 4 november 2019. Varför börjar inte leveranserna nu snart?
För att minska koldioxidutsläppen fokuserar Volkswagen-koncernen på elektrifiering av sina modeller.
Företaget har utvecklat plattformen MEB (Modular Electric Toolkit) sedan 2016.
Den nya elbilen ID.3 kommer att lanseras på marknaden med CO2-neutral produktion från år 2020.
Produktionsstarten sker den 4 november 2019 på Volkswagens anläggning i tyska Zwickau.
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... utslappen/
Dom gör säkert en hel del test bilar för att säkra sig att allt blir bra skulle jag gissa, sen vill dom garanterad inte leverera förre 2020 pga utsläppen.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2019 11:34
av BrooklynS
För att varje leverans innan årsskiftet innebär färre 2020 och därmed högre böter?

Re: VW I.D

Postat: 29 okt 2019 02:00
av Zalman3
Svenskt pris för ID3 1st blir under 410.000kr.
ID.3 1ST kommer erbjudas i tre olika versioner (alla baserade på 58 kWh batteriet), priset börjar under 410.000 kr.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.html

I Holland kostar ID3 1st 40.000 euro. Medans icke 1st kostar från 36.000 euro.
Då borde priset i Sverige bli ca 10% lägre än 410.000kr, vilket blir 369.000kr.
Vilket är ett bra pris för en elbil med 420 km i räckvidd (med mellanbatteriet på 58 kWh).
De verwachte vanafprijs voor de ID.3 1ST ligt onder de € 40.000.
Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000.
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3

ID3 mått:
https://s7g10.scene7.com/is/image/volks ... kmN2I1MA==

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 05:11
av Zalman3
The start of the production of the ID.301 in Zwickau will be broadcasted live on Monday, November 4th, 2019, from 11:00 am until 12:20 pm CET (10.00 am GMT – 11:20 am GMT).
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 6s4C3iQxkc

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 07:58
av mans71
Zalman3 skrev:
The start of the production of the ID.301 in Zwickau will be broadcasted live on Monday, November 4th, 2019, from 11:00 am until 12:20 pm CET (10.00 am GMT – 11:20 am GMT).
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 6s4C3iQxkc
Stort ögonblick! Det är VW-koncernen som ser till att elbilen blir en folkbil i europa.

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 08:02
av HelectriC
var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 08:04
av termosen
Tesla hade nästan lite otur när Model 3 lanserades, svårt att veta att dollarn skulle vara så stark just nu.

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 08:17
av mans71
HelectriC skrev:
var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Jaså? Lite förvånande, är ju sånt VW ska vara bättre på. Ska bli intressant att få prova en när dom finns. Kommer du att köpa en, ser att du har id3 i signaturen?

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 08:24
av Laban
HelectriC skrev:
var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Det bekräftar väl det man har sett på youtube. Med det sagt så ser jag inget problem med det om priset sätts därefter. Ska det bli den folkelbil som VW antyder att det ska bli så hoppas jag på en bit under 350k för grundversionen. 300k hade varit "perfekt" men det är väl inget jag tror på direkt.

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 09:11
av Mickep
Om den känns billiga är inget problem bara det är hållbart.
Skall den bli en under 300 000 bil bör de kännas därefter. Hårdplast är inget problem bara det är bra kvalitet. Likaså läder, det är inget nödvändighet i en bruksbil. Hårdplast har fungerat tidigare och fungerar fortfarande, det är bara en fixide att bilar "måste" vara mjuka när man tar på dem för att duga.

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 09:50
av HelectriC
mans71 skrev:
HelectriC skrev:
var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
Jaså? Lite förvånande, är ju sånt VW ska vara bättre på. Ska bli intressant att få prova en när dom finns. Kommer du att köpa en, ser att du har id3 i signaturen?
jag är tveksam till att jag utnyttjar köplatsen. Känner inget som egentligen talar till ID.3s fördel jämfört med nuvarande eGolf. Räckvidden är lite längre, men det spelar knappt någon roll när den ändå är andrabilen i hushållet.
Väldigt konstigt med vit(!) ratt i demobilen. Men det blir väl ett tillval hoppas jag. Lär ju bli smutsig ganska fort annars.

Re: VW I.D

Postat: 04 nov 2019 12:13
av Verdi
Mickep skrev:
Om den känns billiga är inget problem bara det är hållbart.
Skall den bli en under 300 000 bil bör de kännas därefter. Hårdplast är inget problem bara det är bra kvalitet. Likaså läder, det är inget nödvändighet i en bruksbil. Hårdplast har fungerat tidigare och fungerar fortfarande, det är bara en fixide att bilar "måste" vara mjuka när man tar på dem för att duga.

De angivna priserna är ju 350' till 550' beroende på batteristorlek. (eller minns jag fel?) Där ska det största batteriet ge liknande räckvidd som Model 3 LR och mellanverianten ska ge motsvarande som en SR+.