Sida 7 av 7

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 16:40
av LarsL
Tål de belastningen? Vad väger en i3, kanske nästan lika mycket?

Får man inte nästan samma effekt med hårt pumpade 245or?

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 17:03
av Leo
1270kg tjänstevikt om jag inte minns fel....

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 17:05
av TiborBlomhall
Nä, BMW i3 är faktiskt BMW-s lättaste bil.
Väger endast 1195 kg utan range extender.

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 17:06
av Leo
1270 är tjänstevikten med 75kg förare...så då stämmer ju 1195 utan förare. Tror REX väger i häraden av 125kg eller något sådant.

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 17:08
av 12man
i3 däcken är klassade 84, alldeles för lite, men lite nyfiken hur platt det blir, alt hur många bar man måste trycka i,
men de är 5/112 så man får fästa dem med 1 bult eller mkt våld

annars skulle det vart perfekt som reservhjul, och då skulle ngn tysk redan kommit på det

men finns "bmw notrad" hjul till salu på tyska ebay, mest 18 tums men tror starkt att de passar tänkte köpa ett, 3 frivilliga till?

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 19:47
av lator
12man skrev:
men de är 5/112 så man får fästa dem med 1 bult eller mkt våld
Var kommer denna info från? Alla BMW har ju 5x120.

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 21:01
av 12man
nä, vissa har 4/100 också,

men varifrån, har best med 19" ska alltså köpa nya fälgar, och visste att bmw har samma 5/120 som tesla, har varit lite allergisk mot eftermarknadsfälgar
de har ofta sämre korrskydd och eller lack än originalfälgar, tänkte sen att fälg med ganska sluten yta typ tesla's aero fälg, lågt cw etc . funderade då på bmws i3/i8 fälgar men de hade fel bult och fel bredd tror i8 var bara 7", bult på i8 vet jag ej

varför bmw gjort så, jaga vikt?

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 21:06
av matbl
lator skrev:
12man skrev:
men de är 5/112 så man får fästa dem med 1 bult eller mkt våld
Var kommer denna info från? Alla BMW har ju 5x120.
Trodde jag med. Men de är tydligen 5x112. Sök lite på nätet...

Re: 70D

Postat: 12 apr 2015 22:39
av lator
12man skrev:
nä, vissa har 4/100 också,


Ja på stenåldern ja...

Kollat runt och får erkänna mig besegrad. Tydligen har BMW slagit sig ihop med några andra Tyskar. 5x112 som standard bland premiumtyskar.

Re: 70D

Postat: 18 apr 2015 12:51
av mickeisol
Tibor har nog rätt angående att tesla lider fortfarande brist på batterier.
Nu kan man få en 70D med leverans i Juni, alla andra konfigurationer blir levererade i nästa kvartal dvs juli, även S85 med bakhjulsdrift (som borde ta mindre tid att producera, ja kanske väldigt mindre tid).
Varför är det så, om inte man vill få till så många bilar som möjligt på den tillgängliga volymen av batterier?

Re: 70D

Postat: 18 apr 2015 13:17
av matbl
Pratar vi svensk eller amerikansk leverans? Tveksam till att en bil som beställs nu skulle levereras i sverige i juni. Oavsett hur snabbt de kan bygga den så är det 6-10 veckor att transportera m.m. innan den är levererad.

Re: 70D

Postat: 18 apr 2015 13:34
av Svenssons
matbl skrev:
Pratar vi svensk eller amerikansk leverans? Tveksam till att en bil som beställs nu skulle levereras i sverige i juni. Oavsett hur snabbt de kan bygga den så är det 6-10 veckor att transportera m.m. innan den är levererad.
Det står juni på både den amerikanska och svenska:
70D-juni.png

Re: 70D

Postat: 04 maj 2015 17:31
av mickeisol
Fortfarande är 70D prioriterad, i konfiguratorn (heter det så?).
Är nu Juli beräknad leverans och sent Juli för 85kwh modellerna, och nu är det ju nytt kvartal i och med juli.

Nu prioriteras tydligen låg batteriförbrukning vs hög pengaomsättning fortfarande.
Varför ransonerar dom batterierna, är det så mycket beställningar (mer än beräknat) eller vad kan det vara?

Re: 70D

Postat: 04 maj 2015 17:43
av Stefan T
Dom kan öka tillverkningstakten om det är batterierna som haken

Re: 70D

Postat: 04 maj 2015 17:48
av Elektrokungen
mickeisol skrev:
Fortfarande är 70D prioriterad, i konfiguratorn (heter det så?).
Är nu Juli beräknad leverans och sent Juli för 85kwh modellerna, och nu är det ju nytt kvartal i och med juli.

Nu prioriteras tydligen låg batteriförbrukning vs hög pengaomsättning fortfarande.
Varför ransonerar dom batterierna, är det så mycket beställningar (mer än beräknat) eller vad kan det vara?
Min 85:a med bakhjulsdrift som jag bekräftade i torsdags ligger för uppskattad lev.tid i juni nu. Det var juli häromdagen...

Re: 70D

Postat: 04 maj 2015 18:00
av mickeisol
Elektrokungen skrev:
mickeisol skrev:
Fortfarande är 70D prioriterad, i konfiguratorn (heter det så?).
Är nu Juli beräknad leverans och sent Juli för 85kwh modellerna, och nu är det ju nytt kvartal i och med juli.

Nu prioriteras tydligen låg batteriförbrukning vs hög pengaomsättning fortfarande.
Varför ransonerar dom batterierna, är det så mycket beställningar (mer än beräknat) eller vad kan det vara?
Min 85:a med bakhjulsdrift som jag bekräftade i torsdags ligger för uppskattad lev.tid i juni nu. Det var juli häromdagen...
Va orättvist :D .
Jag bekräftade i februari och har fortfarande sent juni som leverans , försäljningen i juni blir tydligen inte att leka med.

Re: 70D

Postat: 04 maj 2015 20:55
av Pontus
Elektrokungen skrev:
mickeisol skrev:
Fortfarande är 70D prioriterad, i konfiguratorn (heter det så?).
Är nu Juli beräknad leverans och sent Juli för 85kwh modellerna, och nu är det ju nytt kvartal i och med juli.

Nu prioriteras tydligen låg batteriförbrukning vs hög pengaomsättning fortfarande.
Varför ransonerar dom batterierna, är det så mycket beställningar (mer än beräknat) eller vad kan det vara?
Min 85:a med bakhjulsdrift som jag bekräftade i torsdags ligger för uppskattad lev.tid i juni nu. Det var juli häromdagen...
Men då får du nog räkna med att det inte ingår någon sightseeing i Mexikanska gulfen för din bil om de ska hinna med Juni. Min och andras bil har ju gjort just det vilket säkert äter upp minst 1-2 veckor.

Re: 70D

Postat: 04 maj 2015 22:13
av AndersBj
Fick vår leveranstid till i juni vid beställningen i förra veckan. När vi bekräftade så blev det juli i alla fall. Bilen är klar efter vår semester. Ska bli riktigt kul att komma hem och jobba igen då :D