Re: Vad tycker du om din Model 3?
Postat: 09 mar 2019 17:02
Min var laddad till 90% (daily).frippan skrev:Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Min var laddad till 90% (daily).frippan skrev:Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Jag har 3*16 utdraget till min WC, vet inte vad jag får i kW men jag får mellan 50-60 km/h?Martey skrev:Din laddstolpe har 1-fas, 3.6kW. Tre-fas ger 11kW.sinvida skrev:Detta är vad jag får ut från min elstolpe där hemma. Jag är då ingen fysiker men din ser ut att vara 3 gånger så effektiv... behöver jag också nån mjukvaru-uppdateringen mån tro?Joma skrev:Uppföljning: Fick tillbaka bilen igår från SC. De bytte tre delar. 2 sidokåpor och den stora kåpan under. Troligtvis felmonterad från fabrik. Ny mjukvara löste även min hemmaladdning. Nu blev det bra fart..
Så kan det nog bli om den inte är fullSmutt skrev:Kaffe i Enköping?MrStarhouse skrev:Det är en fråga även jag kan vara intresserad av, Arlanda - Örebro, kommer jag hem?frippan skrev:Hur pass laddade har bilarna varit när ni hämtade ut de? Tänker på de som har en bit hem.
Fredag ca kl16-17, 08-land stockning, hjälp, misstänker det får bli Arlanda - Sigtuna - Örebro
Ring Tesla, de verkar ha glömt aktivera SIM kortet på din bil.Pro-Z skrev:Är det någon mera som bara får ut max 8A på den medföljande UMC´n via Shuko? Borde väl ge 13A som mest.
Har provat flera olika uttag.
Kopplar jag in min UMC från Model S eller ansluter till en wallbox så får jag ut 3x16A som det ska.
Verkar vara nåt knasigt med kommunikationen för det här nya e-emergency systemet som sitter på Model 3 (vilket kan aktiveras med knappen uppe i taket bredvid varningsblinkers som det står SOS på) får jag en varning om att det är trasigt och att man ska kontakta Service center.
När jag använder navigatorn så står det "Routing with no traffic data"
Varken Spotify eller TuneIn fungerar över mobildata. Ansluter jag till ett WiFi nätverk så funkar alla tjänster.
Autopiloten som man vart lovad att dom skulle lägga till kostnadsfritt för att kompensera prissänkningen är ej aktiverad. Kan det vara så att den aktiveras retroaktivt när dom får tid?
Vänster strålkastare var inställd galet fel. Bländade all mötande trafik. Har dock justerat detta själv någorlunda rätt nu.
Betydligt mera vägljud mot min Model S 2016. Dock har Model 3 riktigt fin väghållning och bortsett från vägljudet så känns Model 3 mer modern. Betydligt mer el-snålare än min Model S. Bättre ljud. Bättre stolar. Mer förvaring. Gillar att ha allt på endast en skärm.
Hämtade ut bilen igår så detta är dom första reaktionerna hittills.
hur justerade du strålkastaren?Pro-Z skrev:Är det någon mera som bara får ut max 8A på den medföljande UMC´n via Shuko? Borde väl ge 13A som mest.
Har provat flera olika uttag.
Kopplar jag in min UMC från Model S eller ansluter till en wallbox så får jag ut 3x16A som det ska.
Verkar vara nåt knasigt med kommunikationen för det här nya e-emergency systemet som sitter på Model 3 (vilket kan aktiveras med knappen uppe i taket bredvid varningsblinkers som det står SOS på) får jag en varning om att det är trasigt och att man ska kontakta Service center.
När jag använder navigatorn så står det "Routing with no traffic data"
Varken Spotify eller TuneIn fungerar över mobildata. Ansluter jag till ett WiFi nätverk så funkar alla tjänster.
Autopiloten som man vart lovad att dom skulle lägga till kostnadsfritt för att kompensera prissänkningen är ej aktiverad. Kan det vara så att den aktiveras retroaktivt när dom får tid?
Vänster strålkastare var inställd galet fel. Bländade all mötande trafik. Har dock justerat detta själv någorlunda rätt nu.
Betydligt mera vägljud mot min Model S 2016. Dock har Model 3 riktigt fin väghållning och bortsett från vägljudet så känns Model 3 mer modern. Betydligt mer el-snålare än min Model S. Bättre ljud. Bättre stolar. Mer förvaring. Gillar att ha allt på endast en skärm.
Hämtade ut bilen igår så detta är dom första reaktionerna hittills.
Jag väntar också på att autopiloten ska aktiveras. När jag hämtade min typ-2 kabel i fredags på SC Malmö så sa dem att den kommer att komma i en OTA-uppdatering men oklart när. Fick just en sådan uppdatering i förmiddags, men den innehöll endast infällning av backspegel vid trånga utrymmen samt ljudsignal vid byte av fil om annan bil befinner sig i döda vinkeln. Så jag väntar spänt på nästa uppdatering. Så tror det bara är att avvakta helt enkelt...Pro-Z skrev:Är det någon mera som bara får ut max 8A på den medföljande UMC´n via Shuko? Borde väl ge 13A som mest.
Har provat flera olika uttag.
Kopplar jag in min UMC från Model S eller ansluter till en wallbox så får jag ut 3x16A som det ska.
Verkar vara nåt knasigt med kommunikationen för det här nya e-emergency systemet som sitter på Model 3 (vilket kan aktiveras med knappen uppe i taket bredvid varningsblinkers som det står SOS på) får jag en varning om att det är trasigt och att man ska kontakta Service center.
När jag använder navigatorn så står det "Routing with no traffic data"
Varken Spotify eller TuneIn fungerar över mobildata. Ansluter jag till ett WiFi nätverk så funkar alla tjänster.
Autopiloten som man vart lovad att dom skulle lägga till kostnadsfritt för att kompensera prissänkningen är ej aktiverad. Kan det vara så att den aktiveras retroaktivt när dom får tid?
Vänster strålkastare var inställd galet fel. Bländade all mötande trafik. Har dock justerat detta själv någorlunda rätt nu.
Betydligt mera vägljud mot min Model S 2016. Dock har Model 3 riktigt fin väghållning och bortsett från vägljudet så känns Model 3 mer modern. Betydligt mer el-snålare än min Model S. Bättre ljud. Bättre stolar. Mer förvaring. Gillar att ha allt på endast en skärm.
Hämtade ut bilen igår så detta är dom första reaktionerna hittills.
Ok då är det något annat knas på piloten då.Pro-Z skrev:Sinvida, tack för att du berättar. Då är säkert den punkten på G förr eller senare!
Att Spotify inte funkar är mer eller mindre vardagsmat i Tesla-sfären. Men när både Spotify, Tunein och online-routing inte funkar så börjar man ana att något är fel.
Syncronatuen, jag är medveten om detta. Men valet finns inte i menyerna. Intressant att även din är begränsad till 8A. Undrar varför... tänkte testa i morgonatt ladda min Model S med Models 3´s UMC och se om jag får samma fenomen.
Kyl att höra att du är så nöjd. Det är jag med. Grattis.eliarn skrev:Bästa elbilsvänner,
Detta är mitt första inlägg här någonsin - men jag kan inte låta bli.![]()
Hämtade ut min M3P idag och vill bara berätta att den är helt fantastisk och allt har (hittills) fungerat otroligt smidigt! Kort sammanfattning:
- Jag beställde online så sent som den 3 februari i år (sorry, ni som beställde för myyycket längre sedan!), fick slutfaktura en vecka sedan, betalade kontant via banköverföring med en egen finansieringslösning, och fick hämta ut bilen i Trosta idag.
- Valde Performance med "extra allt", 20''-performance hjul, färg Midnight Silver med vit interiör (min kära hustru tycker den vita klädsen är alldeles för vräkig och kallar bilen för min raggarbil - men jag tycker den är fantastisk!).
- Frågade DM om ersättning för enhanced AP, eftersom den nu lagts ut till alla och jag har läst att ersättning tydligen gavs, varmed hon svarade att ersättningen troligen blir att vi som betalat för den senare får komplett självkörande autopiloten som gratis uppdatering (när den släpps, vilket skulle vara snart) medan andra får betala för den uppgraderingen - kan det stämma? Hon skulle i a f dubbelkolla saken och återkomma.
- Kolfiberspoilern satt redan på och två kablar följde med - den med blå kontakt och den för vanligt eluttag. Jag skulle också få en Typ-2 laddare hemskickad när den kommit in till dem, för deras lager var tomt.
- Bilen fungerar och känns utmärkt! Spotify och alla funktioner jag hunnit testa (inklusive mobilkopplingen) fungerade direkt, autopiloten kom snabbt igång (efter ca 15 min) och funkar mycket imponerande helt utan anmärkning, bilen är supersnabb, känns supersäker, och jag hör absolut inget vägoljud eller märker av några andra av de nackdelar eller svagheter som jag sett diskuterats här på sidan (ok, backspegeln ÄR i minsta laget).
Slutsats: jag är OTROLIGT nöjd med både Tesla som företag och med bilen!! Nu kommer den väl börja krångla bara för att jag skrivit det här... Nej - det kommer den inte!!
Aldrig mer någon annan sorts bil. Varmt tack, Elon!
Vilka däck har du på bilen?Pro-Z skrev:
Betydligt mera vägljud mot min Model S 2016. Dock har Model 3 riktigt fin väghållning och bortsett från vägljudet så känns Model 3 mer modern.
Vilka däck har bilen?eliarn skrev:och jag hör absolut inget vägoljud
Ej performance, standard 18" sommardäck.Tellus skrev:Vilka däck har du på bilen?Pro-Z skrev:
Betydligt mera vägljud mot min Model S 2016. Dock har Model 3 riktigt fin väghållning och bortsett från vägljudet så känns Model 3 mer modern.
Det går inte att ladda med högre strömstyrka än 8A med medföljande UMC enligt supporten.Pro-Z skrev:Meddela gärna vad du får för svar.
Beställde precis en M3 igår! Tänkte bara kolla vad ni menar med 8A? Hur många kwh kan den ladda? Har dålig koll på hur sånt funkar.Syncronauten skrev:Det går inte att ladda med högre strömstyrka än 8A med medföljande UMC enligt suporten.Pro-Z skrev:Meddela gärna vad du får för svar.
Riktigt kass tycker jag. Kommer köpa en evconnect röd 3 fas till typ2 kabel för att ha med på resa samt använda tills Tesla behagar skicka väggladdaren som jag bestälde för en dryg månad sedan.
Bilen är trevlig att köra iallafall
Låter mycket konstigt det supporten säger 8A. Enligt Teslas egna spec så ska Schuko kunna leverera 13A (3kW)Syncronauten skrev:Det går inte att ladda med högre strömstyrka än 8A med medföljande UMC enligt suporten.Pro-Z skrev:Meddela gärna vad du får för svar.
Riktigt kass tycker jag. Kommer köpa en evconnect röd 3 fas till typ2 kabel för att ha med på resa samt använda tills Tesla behagar skicka väggladdaren som jag bestälde för en dryg månad sedan.
Bilen är trevlig att köra iallafall
1-fas 8A = 230x8 => 1800w => 1,8kW.robsam skrev:Beställde precis en M3 igår! Tänkte bara kolla vad ni menar med 8A? Hur många kwh kan den ladda? Har dålig koll på hur sånt funkar.Syncronauten skrev:Det går inte att ladda med högre strömstyrka än 8A med medföljande UMC enligt suporten.Pro-Z skrev:Meddela gärna vad du får för svar.
Riktigt kass tycker jag. Kommer köpa en evconnect röd 3 fas till typ2 kabel för att ha med på resa samt använda tills Tesla behagar skicka väggladdaren som jag bestälde för en dryg månad sedan.
Bilen är trevlig att köra iallafall
Tack för beskedet. Jag har en wallconnector hemma på 3x32A (Model 3 klarar att ta emot 3x16A) så det är ingen panik för min del. Men är man ute och reser och behöver nattladda över schuko så vill man ju ha möjligheten att kunna ladda med 13A i alla fall (förutsatt att elsystemet/säkringen klarar det). Får se hur jag gör. Är ju skönt att höra att det inte är något fel i alla fall på min Model 3 / kabel.Syncronauten skrev:Det går inte att ladda med högre strömstyrka än 8A med medföljande UMC enligt supporten.Pro-Z skrev:Meddela gärna vad du får för svar.
Riktigt kass tycker jag. Kommer köpa en evconnect röd 3 fas till typ2 kabel för att ha med på resa samt använda tills Tesla behagar skicka väggladdaren som jag bestälde för en dryg månad sedan.
Bilen är trevlig att köra iallafall