Sida 7 av 18

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 12:56
av Henrik Torphammar
dstr skrev:
[JM] skrev:
Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.

Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.
Motorer utan differential mellan dessutom. Kan ju mycket väl vara så att dom tester i olika ändlägena för att se vad som händer.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 23:29
av [JM]
Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 08:30
av Legato
[JM] skrev:
Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
Att Tesla vill bygga allt de kan inhouse är ju inget specifikt för just fjädringen. Det är ju så Musk jobbar och det verkar dessutom vara en väldigt viktig faktor i Space X framgångar.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 08:34
av thebishop
[JM] skrev:
Hertsh skrev:
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Ska bli spännande å provåka när man hittar nån som har en Raven X.
Dom fixar det nu med Raven. Dom skulle gjort det från början innan dom släppte X:en. Däri ligger felet som jag ser det.
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 10:57
av Kilowatt
thebishop skrev:
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 11:16
av thebishop
Suck. Trodde de ivf fått spridare som faktiskt gör de som den heter... får hoppas de byter till varianten med vätska från hela bladet i framtiden då.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 11:23
av sven-labil
Kilowatt skrev:
thebishop skrev:
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Inte fixat på min Raven S iaf. Suger fortfarande.
:) No pun intended?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 11:36
av [JM]
thebishop skrev:
.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.

Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 11:51
av thebishop
Även jag har jobbat med komplex produktutveckling i många år, men vi har nog lite olika erfarenhet.

Min erfarenhet är att man alltid ser saker i backspegeln som man kan och vill göra bättre och annorlunda. Få är de komplexa system som de som skapat dem tycker är perfekta i alla avseenden i efterhand, då har man haft för mycket tid och pengar...

Vem säger att de inte tagit hjälp? Det är ju inte så att luftfjädringen modell äldre var totalt värdelös (och knappast något de tog fram utan något från en underleverantör med expertis). At

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 11:54
av helix
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 12:03
av Legato
helix skrev:
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.

7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 12:07
av nek0
Legato skrev:
helix skrev:
Det händer intressanta saker... Mycket folk som följer Tesla lokalt på ringen och nu är det någon observatör på plats som "handklockat" Model S på 7:23 när den kört testvarv. Man ska såklart ta det med en nypa salt, men det är nästan 20 sek snabbare än Taycan :o

Imorgon, den 18:e, är det första rekordförsöket planerat så nu är det bara att ladda med popcorn :mrgreen:

Tesla verkar nu också ha ytterligare bil på plats med Plaid-drivlinan. En blå Model S.

Här är artikeln från Tyska AMS:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ektroauto/

Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.

7:23 låter smått absurt bra, det har man ju lite svårt att tro på men vore såklart sjukt roligt om det stämmer.
Oavsett tiden är den här den snyggaste MS som jag har sett

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 12:11
av Verdi
Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 12:59
av helix
Verdi skrev:
Huven ser ju att vara röd under det blå. Har de lackat om den?
Är nog bara artefakter i bilden, eller reflektioner. Här är en annan bild av samma bil och där syns inget rött på huven

Bild

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 13:05
av dd88
7:23 är riktigt bra, kommer definitivt svida för Porsche.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 13:17
av Verdi
Hade varit roligt om det var Nico som körde. Men det är det väl inte?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 13:20
av helix
Verdi skrev:
Hade varit roligt om det var Nico som körde. Men det är det väl inte?
Nico hade tydligen inte rätt licens som krävs samt för lite erfarenhet av ringen.

Som tidigare bekräftats så är det Thomas Mutsch som kör. Här en av bilderna från Teslan på ringen där man ser hans hjälm:

Bild

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 13:33
av EnTraktor
Legato skrev:
Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
Den kör så snabbt så färgen ramlar av :D :D :D

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 13:47
av default
Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga :shock:

Om det nu stämmer dvs.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 13:53
av fth
default skrev:
Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga :shock:

Om det nu stämmer dvs.
Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?

Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!

/fth

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 13:58
av AGCF
fth skrev:
default skrev:
Klarar den 7:23 blir jag oerhört förvånad och imponerad. Model S är ju inte en sportbil i någon bemärkelse egentligen. Förväntningarna på Roadster 2 blir inte nådiga :shock:

Om det nu stämmer dvs.
Stämmer det så är det ju en helt fantastisk tid, och hur stora felkällor kan det egentligen vara med "handgestoppte" (manuell tidtagning)?
Enda orsaken att detta inte skulle stämma vore väl om det var en ren lögn, och vad skulle syftet vara med det?

Grymt spännande att höra officiella siffror om det blir ett försök imorgon!

/fth
Det kan diffa på en halv sekund kanske. Borde inte kunna bli mer av en otydlig linje, reaktionstid typ.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 14:33
av AKarlsson
Det skulle ju kunna vara lite olika mätvarianter på tiden:
http://www.autolife.se/page/58572/

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 16:17
av bonath
EnTraktor skrev:
Legato skrev:
Bild
Spännande! Skärmbreddarna ser annorlunda ut mot på den röda? "Intressanta" orangea detaljer på huven också.
Den kör så snabbt så färgen ramlar av :D :D :D

Teslas dåliga lack, alltså!! :mrgreen:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 17:24
av Jordad
Sjukt spännande vecka! :D

Hoppas det blir en film från eventuellt rekord med. Hade varit kul se acceleration och vilka hastigheter plaid-bilen kommer upp i. Motorn som introducerades med Model 3 är verkligen genialisk. Den går att använda överallt i alla Teslas nuvarande bilar och i framtida supersportbilar, lastbilar och pickups med. En enda motor. Behövs mer kraft sätter Tesla bara två bredvid varandra.

Här är någon som beskriver vad två motorer bak innebär för Raven: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.166357/

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 17 sep 2019 17:40
av taliz
[JM] skrev:
thebishop skrev:
.....klipp....
All produktutveckling är iterativ på sådana här komplexa produkter. Det är alltid lätt att säga ”de borde fixat det från början”, men i verkligheten måste man skeppa en lämpligt avvägd produkt vid något tillfälle. Ta första iPhone - den hade inte ens klipp-och-klistra eller appar - men blev total succé ändå - de allra flesta verkar ju mer än nöjda med sina X, så då är det ju rätt avvägning att skeppa för att ta marknaden.

Sen kommer förbättringarna över tiden - tycker det är superbra att de fortsätter förbättra saker som ändå är ok (typ chassi) och ser fram mot när det är dags att uppgradera om ett tag.

Vad gäller saker som jag personligen mycket hellre skulle sett dem fixa innan de skeppar bilen (och som delvis fortfarande inte är fixade), har vi:

1. Backkamera som geggar igen på vintern och inte har rengöring
2. Vindrutespolare som är halvkass (fixat på senare modeller)
Jag jobbat med utveckling av väldigt komplexa system som kan ta upp till 10 år från start till levernans.
Om det finns en domän/område där man är rookie eller saknar kompetens så tar man hjälp av folk/konsulter som är specialister så att man snabbare kommer upp på banan utan att behöva uppfinna hjulet.

Vad gjorde Tesla med batterierna tex? Panasonic och nu Maxell. Varför inte ta hjälp av nån i börkan med fjädringen?
Leverantören av den förra luftfjädringen var Continental om inte jag minns fel. Precis som rattreglagen hittades den också hos Mercedes.